الائمه، لدرر، الجامعه، بحارالانوار

آن بهره¬مند است. همچنین از آن حضرت نقل شده است که شتر مایه عزت و توانایی اهلش و گوسفند مایه برکت است و خیر و خوبی با پیشانی اسب تا روز قیامت گره خورده است.
مکارم الاخلاق،ص۱۳۰، به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۶۴۴. امام رضا(ع): شایسته نیست خانه¬ای از سه چیز تهی باشد که آن سه، مایه آبادانی خانه¬اند: گربه، کبوتر و خروس و بد نیست که با خروس مرغی هم باشد.
الوسائل ،ج۸،ص۲۸۹ و الکافی،ج۶،ص۵۴۹ به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۶۴۴و۶۴۵. پیامبر اکرم(ص) : در خانه¬هایتان خروس نگه دارید که شیطان به خانه¬ای که در آن خروس تاجدار باشد در نیاید و فرمود: هرگاه خروس در سحر بانگ زند ندا کننده¬ای از بهشت فریاد می¬زند: کجایند خاشعان ذاکر و رکوع کنندگان و سجده کنندگان و عابدان در رفت و آمد به مساجدو آموزش خواهان؟ پس نخستین کسی که این فریاد را می¬شنود فرشته¬ای از فرشتگان الهی است که در چهره خروس است.
رسول خدا(ص): خروس تاجدار سفید از آشیانه صاحبش و هفت خانه¬ی اطراف آن حراست می¬کند.
مستدرک الوسائل،ج۳،ص۴۵۳، به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۶۴۵. پیامبر خدا(ص): خانه¬ای که مجسمه یا سگ یا جُنب در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی¬آیند.
الکافی،ج۶،ص۵۳۱ به نقل از جوادی املی، ۱۳۹۱: ۶۸۹. پیامبر(ص) و امام صادق(ع): محیط زندگی خود را نظافت کنید و همانند یهودیان نباشید. (اشاره به پاکی و تمیزی فضای خانه که می¬تواند شامل طراحی و اجرای ساخت خانه نیز باشد).
تحت العقول، ص ۳۲۰ به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۶۹۲. امام صادق (ع): سکونت در سرزمینی دلپذیر است که هوایی سالم، آبی فراوان و زمینی حاصلخیز و آماده کشت داشته باشد.
بحارالانوار،ج۷۳،ص ۳۱۸ و کتاب الخصال،ص۵۴والمحاسن ص۶۲۴ ، به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۶۹۲و۶۹۳. امام حسن مجتبی(ع): ثمره پرهیز از پاکدامنی و ثمره نظافت و جاروکردن محیط زندگی و شستشوی ظرف¬ها، بی¬نیازی آدمی است.
امام صادق(ع): شستشوی ظروف و تمیز و جاروکردن محیط زندگی، مایه افزایش روزی است.
امام رضا(ع): نظافت و جاروکردن محیط زندگی روزمره را افزایش می¬دهد.
الجامع الصغیر، ج۲،ص۴۶۲، به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۶۹۹. رسول خدا(ص): خانه مسکونی، لباس و پوشش ، نان وآاب حقوق ضروری آدمی¬اند.
تحت العقول، ص۳۲۰ و همان ص ۳۲۰، به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۶۹۲و۷۰۰. امام صادق(ع): زندگی در سرزمینی بدون سه عامل حیاتی گوارا نیست. هوای پاک و تمیز، آب فراوان و گوارا، زمین حاصلخیز و گشت¬پذیر، در سخنی دیگر می¬فرمایند: همه مردم به سه چیز نیاز دارند: امنیت، عدالت و حاصلخیزی.
الامالی، طوسی، ص۲۷۵ووسائل الشیعه، ج۵،ص۷، به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۷۳۲. امام صادق(ع): خدا دوست می¬دارد نعمتی که به بندگانش داده آن¬را در محیط زندگی آنان مشاهده کند (و این نعمت در زندگی آنان نمود داشته باشد) پرسیدند: چگونه؟ فرمود: لباس پاکیزه و نظیف بپوشد، خود را خوش بود کند، خانه¬اش را گچ کاری کند، آستانه خانه¬اش را بروبد، حتی اگر پیش از غروب آفتاب چراغ¬ها را (در خانه¬ها و راه¬های تاریک) بیفروزد.این کار، فقر را می¬زداید و بر روزی می¬افزاید.
بحارالانوارجامعه لدرراخبار الائمه الاطهار،ج۷۴،ص۴۵،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۴۷. پیامبراکرم(ص):عیش در سه چیز نمود می¬یابد: که اولی آن دارٍ قوراءَ یعنی خانه وسیع است.
الکافی ،ج۶،ص۵۲۶، وسائل الشیعه، ج۵،ص۳۰۰یا غررالحکم ،ص۲۷۷ به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۴۷. امام صادق(ع): پیامبر به کسی که از هم سایگانش شکوه می¬نمود که از هر طرف خانه¬ی او را تنگنا قرار داده و نمی¬تواند منزلش را توسعه بخشد فرمود: با صدای بلند از خداوند درخواست کن تا برایت وسعت عطا نماید یا (روایت دوم) هر قدر که می¬توانی خانه¬ات را بلند نما و بالاببر.
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۱۵۲،و المحاسن،ج۲،ص۶۱۱به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۴۸. روایت۱: بستر تحقق عیش، وسعت منزل است.
روایت۲: بستر برترین لذت¬ها که یک مسلمان به دنبال آن است خانه فراخ می-باشد.
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۱۵۳،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۵۰. امام صادق(ع) فراخ بودن منزل راحتی را برای مومن به دنبال دارد.
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۱۴۸،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۵۱. امام صادق(ع) خانه باید مانع از دیده شدن حالات خصوصی انسان باشد.
نهج البلاغه،خطبه ۲۰۹، بحارالانوار، الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۱۱۸،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۵۱. امام علی(ع): اگر مومن در دنیا به دنبال آخرت خود باشد باید خانه وسیع برای خود فراهم سازد تا در آن مهمانی داده، صله ارحام به جای آورد، و حقوق الهی و مردم را در آن خانه ادا نماید.
الکافی،ج۶،ص۵۲۵ به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۵۱. امام صادق(ع) در پاسخ به فردی که از زندگی در خانه وسیع به بهانه استفاده از خانه پدری خود امتناع می¬نمود فرمودند: این امتناع نشانه سفاهت و دوری از عقلانیت است وگرچه پدرانت دارای حماقت بوده باشند، بازهم از حماقت آنان پیروی می¬کنی؟
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۱۵۳،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۵۲. امام علی(ع): داشتن صحن و سرای وسیع در منازل نشانه شرافت و جایگاه ارزشی برتر هر خانه است.
سوره نحل/ آیه ۸۰. وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ بُیوتِکُمْ سَکَنًا وَجَعَلَ لَکُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعَامِ بُیوتًا تَسْتَخِفُّونَهَا یوْمَ ظَعْنِکُمْ وَیوْمَ إِقَامَتِک
ُمْ وَمِنْ أَصْوَافِهَا وَأَوْبَارِهَا وَأَشْعَارِهَا أَثَاثًا وَمَتَاعًا إِلَى حِینٍ.
خداوند خانه¬ها شمارا مکان امن و آسایش قرار داده (ایجاد زمینه¬ی آرامش و لوازم آن در خانه مطلوب).
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۱۴۸،،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۵۳. امام صادق(ع): خانه باید مانع دیده شدن حالات خصوصی انسان باشد و رفتارهای ناپسند او مانند مقاربت و برهنگی را بپوشاند.
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۱۴۸،(دعائم الاسلام،ج۲،ص۵۰۵)،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۵۴. پیامبراکرم(ص): سه چیز نور دیدگان را از بین می¬برد که یکی از آنها نظر کردن به داخل اتاق دیگران بدون اذن صاحب خانه است. (اجتناب از معرض دید قراردادن فضاهای داخلی نسبت به هم و ممنوع بودن اشرافیت و نگاه کردن به درون حریم دیگران).
الجعفریات، ص ۱۶۵ به نقل از قربانی، ۱۳۹۱: ۵۴. پیامبر اکرم(ص): هر کسی قبل از این که وارد خانه دیگری شود، به درون آن خانه نگاه کند، خداوند معصیت او را نخواهد بخشید. (اجتناب از معرض دید قرار دادن فضاهای داخلی نسبت به هم).
مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۴۶۰؛ المحاسن، ج۲، ص ۶۲۲ به نقل از قربانی، ۱۳۹۱: ۸۵. پیامبراکرم(ص): اگر زمان قیامت فرا برسد و کسی درخت شکسته یا نهالی در دست داشته باشد و بخواهد آن را غرس نماید، باید تا فرار رسیدن قیامت آن بکارد. همچنین پیامبر اکرم(ص) : غرس نهال توسط مسلمانان پررزق و روزی برای انسان وجریان شادی و نشاط آن در زندگی صدقه جاریه می¬باشد. امام حسن(ع): نگاه کردن به سرسبزی و آب جاری نگاه به وجه زیبا و از عوامل ایجاد شادی و نشاط است. (استفاده و ایجاد فضای سبز در طراحی و ساخت منازل به کارگیری گل و درخت پیرامون خانه و استفاده از درختان میوه در حیاط منازل و حضور آب در حیاط منازل امری ضروری است که موجب شادابی، نشاط و رزق و روزی و صدقه جاریه می¬گردد).
الکافی، ج۲، ص ۲۳۹ به نقل از قربانی، ۱۳۹۱: ۸۶.. امام علی(ع): داشتن حیاطی پر از گل و گیاه و درختان بلند و پر از میوه، بارزترین ویژگی مومن واقعی است. (طراحی و ساخت منازل در باغ یا ایجاد باغ و باغچه در درون محوطه حیاط منازل از مطلوبیت¬های انسان مسلمان است).
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۱۹،ص۱۱۳،به نقل از قربانی،۱۳۹۳: ۸۷.. پیامبراکرم(ص) : پس از ساخت منزل خود و مسجد النبی، منازل اصحاب را حول مسجد النبی ساختند به طوریکه منازل همه¬ی آن¬ها به مساجد راه داشت. (در طراحی خانه مطلوب می¬بایست به تناسب و جهت و محوریت و مرکزیت آن نسبت به مسجد توجه نمود).
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۹۹،ص۹ و تهذیب الاحکام ،ج۱،ص ۴۶۱ به نقل از قربانی،۱۳۹۳: ۸۹.. امام صادق(ع) : ساختن هرگونه بنا بر روی قبور و پیامبر اکرم(ص): دفن کردن میت در داخل و نزدیکی خانه را مورد مزمن و نهی می داند.
نهایه الاحکام فی معرفته الاحکام،ج۱، ص۳۴۸، مدارک العوره الوثقی،ج۱۴،ص۳۳والفرقان فی تفسیرالقرآن، ج۱۲، ص ۳۷۱ به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۶۷. معماری مطلوب معماری است که در هنگام ساختن باز شو و در وپنجره از قرار دادن آن در مقابل قبله خودداری شود. (به علت جلوگیری از هر نوع حواس پرتی نمازگذار در هنگام خواندن نماز.)
ویژگی-فضایی حوزه فضایی نشانی حدیث و روایات موضوعات مفهومی و مفاهیم طراحی
ویژگی¬های سازه¬ای و مصالح مناسب ساخت خانه و اجرای مناسب آن الجامع الصغیر، ج۱،ص۲۸۴، به نقل از جوادی آملی، ۱۳۹۱: ۱۷۴. رسول خدا(ص) می¬فرماید: به راستی خدای متعال دوست دارد هریک از شما هرگاه کاری می¬کند آن¬را محکم و استوار کند. (اهمیت به ایستایی و اجرای محکم و با کیفیت خانه و هم مشخصه¬ای در انتخاب خانه مطلوب).
الامالی، صدوق ص۳۸۵، وسائل الشیعه، ج۳،ص ۲۳۰ به نقل از جوای آملی، ۱۳۹۱:۱۷۴). امام صادق(ع): پیامبر(ص) پس از خاک سپاری سعد بن معاذ و محکم کردن قبر او فرمود: می¬دانم این قبر به زودی ویران می¬شود؛ ولی خدا دوست می¬دارد هر گاه بنده¬ای کاری می¬کند آن را استوار سازد. (توجه به ایستایی و اجرای اصولی خانه).
الجامع الصغیر، ج۱،ص ۵۴۵؛ به نقل از جوای آملی، ۱۳۹۱: ۱۷۴). رسول خدا(ص) می¬فرماید: خدا کسی را که در خانه ویران ساکن شود، دوست ندارد. (توجه به تعمیر و نگه داری بنا).
(عائم الاسلام)،ج۲،ص ۴۸۷ به نقل از جوای آملی، ۱۳۹۱: ۷۳۴. رسول خدا(ص) از بیرون آوردن دیوار(جلونشینی ساختمان) در راه¬های مناسب نهی کرد. (عدم آزار همسایه و اجرای مناسب بنا به طوری که از محدوده و حریم شخصی خارج نگردد).
کافی،ج۳،ص۱۱۱و بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۳،ص۱۱۱،و مسائل علی بن جعفر، ص ۳۴۵؛ بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۲۴،ص۲۷۴،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۵۳. امام صادق(ع) و امام کاظم(ع): به استفاده از رنگ کبود آسمانی ، سبز، زرد و سفید و مصالحی که این رنگ¬ها را به طور طبیعی دارند برای استفاده دربناها و ساخت و سازها تاکید کرده اند مثل مرمرسفید و سنگ سرخ.
مستدرک الوسائل، ج۴، ص ۲۶۶وبقره/۶۹ و بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۳،ص۱۱۱،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۶۵. پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع): رنگ¬های زرد ، آبی آسمانی و سبز که از عوامل ایجاد سرور و شادابی در محیط پیرامون است در رنگ آمیزی درون خانه و تزئینات منازل مورد توجه می¬باشد و از سوی دیگر استفاده از رنگ قرمز زینه الشیطان مورد نهی قرار گرفته است و استفاده از طلا و جواهرات در تزئینات خانه و مساجد م
ورد نکوهش می¬باشد
مستدرک الوسائل و مستبط المسائل،ج۳،ص ۲۵۲به نقل از قربانی، ۱۳۹۱: ۶۵. استفاده امام سجاد از آهک در ساخت خانه خود که در گزارشی تاریخی به آن اشاره شده است.
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۱۵۹،همان؛ح۶، ص۳۸۱ و همان،ج۷۶،ص۳۲۳،ج۸۰، ص ۲۸۹ ،ج۱،ص۴۶۱. پیامبراکرم(ص): ملائکه از تردد در خانه¬ای که مجسمه انسانی یا موجودات زنده دیگر در آن باشد خودداری می¬کند /ابونصیر از قول امام حسین(ع) : هرگونه نقاشی و تصاویر بر روی دیوار منازل مسلمانان و یا نصب تابلو نقاشی¬هایی که تصاویر موجودات زنده را دربردارد نامطلوب است/ امام صادق(ع): و مورد نهی می¬باشد.
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۳،ص۱۳۵،به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۸۱.. امام صادق(ع): از ویژگی¬های چوب استحکام توأم با انعطاف¬پذیری آن است (استفاده از چوب و قابلیت¬های آن در اجزای فضایی و عملکردهای معماری آن با استفاده از ریزه کاری¬های معماری).
الکافی، ج۶،ص۵۳۰؛ بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۳۳۸:ح۷۴،ص ۵۰ ،به نقل از قربانی،۱۳۹۳: ۸۲. امام صادق(ع): اجرای دیوار فصیل (دوار کوتاهی که دو مکان را ازیکدیگر جدا می¬کند) به مقدار دو ذراع (حدود یک متر) لازم می¬داند. (اجرای جان پناه در بام به مقدار یک متر ضروری است). پیامبراکرم(ص): کاربری این دیوار را حفظ امنیت اهل خانه به هنگام رفتن به پشت بام، جلوگیری از سقوط احتمالی از پشت بام ، رعایت اصل عفت و دیده نشدن از اطراف در صورت خوابیدن در آن¬جا و امنیت بنا در برابر باد می¬داند.
مجمع البحرین، ج۳، ص ۲۸۴؛ عده الداعی، ص ۲۶۱؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج۱، ص ۴۳۷به نقل از قربانی، ۱۳۹۱: ۸۳.. امام باقر(ع): حضرت سلیمان در ساختن منازل از مصالح با عملکردهای شیشه-ای به طور گسترده استفاده می¬کرده است. (استفاده از شیشه و فناوری¬های نوین آن در ساختن منازل).
الجعفریات، ص۱۶۸، بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، ج۷۳،ص۵۰،مستدرک الوسائل و مستبط المسائل ، ج۳،ص ۴۵۶، دعائم الاسلام، ج۳، ص۵۰۵ به نقل از قربانی،۱۳۹۱: ۸۳. پیامبر اکرم(ص): وارد شدن و نشستن در خانه تاریک را کراهت دانسته و آن¬را مایه خوشایند نبودن برای خداوند می¬داند. امام رضا(ع): به روش نمودن چراغ در منازل، پیش از غروب آفتاب امر نموده¬اند. امام صادق(ع): ایجاد نور گیر در منازل، به شرط لطمه نزدن به حریم حقوقی دیگران قابل اجرا است.(در طراحی و ساخت خانه، حداکثر بهره¬گیری از نور طبیعی به گونه¬ای که به همسایگان آسیب برساند ضروری است.)
بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   استراتژی‌های بازاریابی، استراتژی بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید