اهداف و موانع استقرار نظام آموزش ضمن خدمت

اهداف و موانع استقرار نظام آموزش ضمن خدمت

الف) اهداف آموزش  ضمن خدمت

کارل و کوزمیت[1] شش هدف مهم آموزشی ضمن خدمت را بدین ترتیب بیان می کنند:

  • بهبود عملکرد ؛
  • بروز کردن اطلاعات کارکنان ؛
  • ترفیع شغل ؛
  • حل مسایل ؛
  • آماده سازی برای ترفیع ؛
  • آشنا سازی کارکنان جدید با سازمان (فرخ‌پور،1388).

 

 

دکتر میر کمالی هدف آموزشی نیروی انسانی را چنین بر می شمرد :

  1. هماهنگی با تغییرات و پیشرفت های علم و فن آوری در جهان؛
  2. هماهنگی با تحولات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جامعه؛
  3. هماهنگی با نیازهای جدید جامعه و ارباب رجوع؛
  4. (بهبود) مهارت ادراکی ، روابط انسانی وفنی؛
  5. کسب نگرش درست و آمادگی برای ایجاد تغییر در سازمان مثل گسترش یا توسعه بخش یا کل سازمان؛
  6. توسعه شناخت ، نگرش و دید کلی افراد نسبت به سازمان؛
  7. تأمین نیروی انسانی جدید به منظور جایگزین کردن افراد جدید به جای افراد خارج شده از خدمت؛
  8. هماهنگی با زیر سیستم ها و فراسیستم های سازمان؛
  9. فراهم آوردن زمینه های ارتقاء و ترفیعات و چرخش شغلی نیروی انسانی؛
  10. بروز استعدادها و توان بالقوه نیروی انسانی؛
  11. رشد کمی و کیفی تولید؛
  12. اثر بخشی و کارا ساختن نیروی انسانی با افزایش انگیزه ، رضایت شغلی و بهره وری کارکنان ؛
  13. بهره گیری مناسب از امکانات ، پرهیز از ضایعات و تقلیل میزان غیبت و ترک خدمت کارکنان؛
  14. رشد شخصیت ، ارزش ها و اخلاقیات نیروی انسانی برای رسیدن به نظام ارزشی مطلوب؛
  15. کمک به مدیریت و برنامه ریزی سازمان و ایجاد هماهنگی بین همه نیروها؛
  16. حل مشکلات خاص سازمان (میرکمالی 1377 : 150-160).
  • چالش ها و موانع استقرار نظام آموزش ضمن خدمت
  • عوامل سیستمی و ساختار ی
این مطلب مشابه را هم بخوانید :   فرهنگ بازارگرایی

درادامه به چالش های و موانع سیستمی و ساختاری تاثیر  گذار بر استقرار نظام آموزشی حین کار اشاره می شود .

  • نگاه سنتی به فرآیند آموزشی
  • نداشتن استراتژی  مشخص
  • عدم مستند سازی در فرایند آموزش ضمن خدمت
  • عدم به روز رسانی مستندات رویه های کاری
  • انجام آموزش خارج از محل کار
  • عدم هماهنگی کارکنان با یکدیگر
  • استفاده از شیوه سنتی آموزشی (ملائیان،1378)  .
  • عوامل فرهنگی
  • عدم وجود نگرش سیستمی
  • وجود سطحی نگری درآموزش
  • فرد گرایی محض
  • بی اعتمادی به آموزش ضمن خدمت(همان،1378).

[1] Carl & kauzmit