تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی

هر فناوری پیشرفته­ای باعث ایجاد تهدیدها و فرصت­های جدیدی برای سازمان می­شود. تغییر فناوری، موجب تغییر موازین قانونی و بازرگانی شرکت­ها و متحول ساختن سیستم­های سازمانی و اجتماعی می­گردد. تکنولوژی اطلاعات می­تواند چهار مزیت عمده ایجاد کند:

ارزان­تر (تولید خروجی­های مشابه با هزینه‌ی کم­تر)

بیش­تر (تولید خروجی­های بیشتر با هزینه‌ی مشابه)

سریع­تر (تولید خروجی­های مشابه با همان هزینه در زمان کم­تر)

بهتر (تولید خروجی­های بیشتر با همان هزینه و همان زمان)

با تجارت الکترونیکی می­توان موانع جغرافیایی و تفاوت شب و روز در مناطق مختلف را از میان برد و باعث ارتقاء ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطوح ملی و بین­المللی شد. تجارت الکترونیکی روش کسب و کار را تغییر داده و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکل­های جدیدتر می­شود.

تجارت الکترونیکی و به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در شرایط رقابتی شده (به عنوان مثال ظهور و ورود سریع رقبای جدید، جهانی شدن رقابت، رقابت شدید در استانداردها و …) و در عین حال توانسته است فرصت­های جدیدی برای جایگزینی کسب و کار و ایجاد فرصت­های شغلی جدید در زمینه­های مختلف به وجود می­آورد. به‌طور کلی می­توان فواید تجارت الکترونیکی را در قیاس با تجارت سنتی در موارد ذیل دانست:

  • حضور در بازار، با سیاست “همه جا، همه کس، همه وقت” میسر است.
  • معرفی و تبلیغ محصول با استفاده از تجارت الکترونیکی به خصوص در اینترنت، دچار محدودیت­های موجود در تبلیغات متعارف سنتی نبوده و در هر زمان قابل دسترس است. هم‌چنین می­تواند برای هر گروه از مصرف­کنندگان تغییر یابد.
  • تجارت الکترونیکی، کانال­های معمول فروش را تغییر داده و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات را در بازارهای جدید فرآهم می­سازد.
  • فروش الکترونیکی یکی از مهم­ترین کاربردهای تجارت الکترونیکی است. فروش الکترونیکی، به مقدار بسیار زیادی، هزینه­های فروش، نیاز به نیروی انسانی و زمان عرضه محصولات و خدمات را کاهش می­دهد. هم‌چنین محصولات می­توانند به محض آماده شدن در معرض فروش الکترونیکی قرار ­گیرند.
  • ارائه‌ی خدمات پس از فروش به مشتری می­تواند با امکان ارتباط دو جانبه بین طرفین و ارائه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیل شود.
  • ورود به بازارهای جدید و استراتژیک بدون در نظر گرفتن مرزهای فیزیکی معمول میسر است.
  • فرصت­های تجاری و شغلی جدید به وجود می­آید.
  • قدرت تجزیه و تحلیل محصولات با استفاده از نظرات مشتریان برای تولید محصولات جدید یا تغییر در تولید محصولات قبلی به مقدار قابل توجهی افزایش می­یابد.
  • قدرت تجزیه و تحلیل بازار افزایش یافته و سازمان می­تواند بر اساس این تجزیه و تحلیل، استراتژی­های فروش یا بازاریابی خود را در یک یا چند عرصه تغییر دهد.
این مطلب مشابه را هم بخوانید :   سن و سرمایه اجتماعی:

در مقابل، تجارت الکترونیکی مشکلاتی را با خود به همراه دارد که در صورت عدم اتخاذ راه­حل مناسب می­تواند ویژگی­های آن را نیز تحت الشعاع قرار دهد:

  • سهولت در سرقت اسرار و رمز محرمانه سازمان­ها
  • عدم تبیین مالیاتی دقیق
  • عدم تبیین قوانین گمرکی دقیق
  • عدم آشنایی با قوانین، آداب، رسوم و فرهنگ­های ملل مختلف
  • کلاهبرداری از طریق کارت­های اعتباری
  • عدم اعتماد و امنیت (حنفی زاده، 1385، صص15-14).