7 غذای برتر که می توانند سبب آکنه شود | تغذیه سالم

  • by

جوش یه مریضی شایع پوستیه که حدود 10٪ از جمعیت جهان رو تحت تاثیر قرار میده. خیلی از عوامل به پیشرفت جوش ( از جمله تولید صمغ و کراتین، باکتریای عامل جوش، هورمونا، منافذ پوست بسته شده و التهاب) کمک می کنن.

رابطه بین رژیم غذایی و جوش بحث برانگیزه اما تحقیقات گذشته نشون میده که رژیم غذایی می تونه نقش مهمی در رشد جوش اجرا کنه.
این مقاله 7 غذا رو که می تونه جوش بسازه معرفی کرده و هم اینکه بررسی می کنه که به چه دلیل کیفیت رژیم غذایی واسه شما مهمه.

1. دانه ها و شکر تصفیه شده

افراد گرفتار به جوش تمایل بیشتری به مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده نسبت به آدمایی دارای جوش کم یا بدون جوش دارن.
غذاهای غنی از کربوهیدراتای تصفیه شده عبارتند از:
نون، کراکر، غلات یا دسر ساخته شده با آرد سفید
پاستا ساخته شده با آرد سفید.
برنج و رشته فرنگی برنج سفید.
نوشابه و دیگه نوشیدنیای شیرین شکردار.
شیرینیا مانند شکر نیشکر، شربت افرا، عسل یا آگاو.
یه مطالعه نشون داد آدمایی که بیشتر قندهای اضافه مصرف می کنن 30٪ بیشتر دارای جوش می شن در حالی که کسائی که به طور مرتب شیرینیا و کیکا رو مصرف می کنن 20٪ بیشتر خطرناک هستن.
این افزایش خطر ممکنه با اثرات کربوهیدراتای تصفیه شده بر قند خون و اندازه انسولین توضیح داده شه.
کربوهیدراتای تصفیه شده به سرعت به جریان خون جذب می شن که به سرعت سطح قند خون رو زیاد می کنه. وقتی قند خون زیاد می شه سطح انسولین هم زیاد می شه تا قند خون رو از جریان خون به سلولاتون منتقل کنه.
با این حال، سطح بالای انسولین واسه آدمایی که دارای جوش هستن مناسب نیس.
انسولین هورمونای آندروژن رو فعال تر می کنه و عامل رشد انسولین مانند عامل 1 (IGF-1) رو زیاد می کنه. این به رشد پوست با ایجاد سلولای پوستی سریع تر و با افزایش تولید چربی کمک می کنه.
از طرف دیگه، رژیمای کم گلیسمی، که به طور زیادی قند خون و یا سطح انسولین رو افزایش نمی دن با کم شدن شدت جوش همراه هستن.
در حالی که تحقیق در مورد این موضوع امیدوار کننده س لازمه بیشتر بدونیم که چیجوری کربوهیدراتهای تصفیه شده به جوش کمک می کنن.

2. اجناس لبنی

تحقیقات بسیاری مبنی بر رابطه بین اجناس شیری و شدت جوش در نوجوانان یافت شده.
دو مطالعه هم نشون داد که بزرگسالان جوون که به طور منظم شیر یا بستنی مصرف می کردن چهار برابر بیشتر از جوش رنج می بردن.
با این حال، تحقیقات انجام شده تا کنون با کیفیت بالا انجام نشده.
این تحقیق تا به امروز به طور کلی بر نوجوانان و جوانان متمرکز شده و تنها رابطه بین شیر و جوش رو نشون میده نه یه رابطه دلیل و معلول.
هنوز مشخص نیس که چیجوری شیر ممکنه به تشکیل جوش کمک کنه اما چند نظریه پیشنهادی هست.
شناخته شده که شیر باعث افزایش سطح انسولین می شه جداگونه از اثرات اون بر قند خون، که می تونه شدت جوش رو بدتر کنه.
شیر گاو هم اینکه شامل آمینو اسیدهایه که کبد واسه تولید بیشتر IGF-1 تحریک می کنه که با پیشرفت جوش ربط داره.
هرچند احتمال میره که به چه دلیل شیر آشامیدنی ممکنه جوش رو بدتر کنه معلوم نیس که مواد لبنی نقش مستقیمی داره یا خیر. تحقیقات بیشتری واسه تعیین اینکه یه مقدار خاص یا نوع لبنی که ممکنه جوش رو شدید شدن کنه لازمه.

3. فست فود

جوش شدیدا به خوردن رژیم غذایی غربی غنی از کالری، چربی و کربوهیدرات تصفیه شده وابسته.
مواد غذایی سریع مانند برگرها، ناگتا، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و میلک شیک پایه رژیم معمولی غربی هستن و ممکنه خطر جوش رو زیاد کنن.
یه مطالعه در بیشتر از 5000 نوجوون و جوون چینی نشون میده که رژیمای غذایی با چربی با 43٪ افزایش خطر دچار شدن به جوش همراه س. به طور منظم خوردن سریع غذا خطر رو 17٪ بالا برد.
مطالعه جداگونه 2300 مرد ترکیه دریافت که بیشتر خوردن همبرگر یا سوسیس با افزایش خطر دچار شدن به جوش 24٪ رابطه داره.
معلوم نیس به چه دلیل خوردن غذاهای سریع ممکنه خطر دچار شدن به جوش رو زیاد کنه اما بعضی محققان پیشنهاد می کنن که این ممکنه بر بیان ژن و تغییر سطح هورمونایی تاکید کنه که باعث بهتر شدن جوش می شه.
با این حال، مهمه که به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که خیلی از تحقیقات در مورد مواد غذایی سریع و جوش گزارش داده شده. این نوع تحقیق تنها الگوهایی از عادات غذایی و جوش رو نشون میده و اثبات نمی کنه که غذاهای سریع باعث جوش می شن. پس، تحقیقات بیشتری لازمه.

4. غذاهای غنی از چربیای امگا 6

رژیمای غذایی شامل مقادیر خیلی از اسیدای چرب امگا 6 مانند رژیم غذایی عادی غربی با افزایش سطح التهاب و جوش در رابطه هستن.
این ممکنه به خاطر این باشه که رژیمای غربی شامل مقادیر خیلی از روغنای ذرت و سویا هستن که غنی از چربیای امگا 6 و غذاهایی هستن که شامل چربیای امگا 3 مانند ماهی و گردو هستن.
این نبود تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 بدن رو در حالت التهابی قرار میده که ممکنه شدت جوش رو بدتر کنه.
برعکس، مکمل اسید چرب امگا 3 ممکنه سطح التهاب رو کاهش داده و جوش رو کم کنه.
در حالی که رابطه بین اسیدهای چرب امگا 6 و جوش امیدوار کننده س تحقیقات کنترل شده تصادفی روی این موضوع وجود نداشته و تحقیقات بیشتری لازمه.

5. شکلات

شکلات از دهه 1920 به عنوان یه عامل مضر جوش شناخته شده اما تا الان هیچ توافقی حاصل نشده.
چندین نظرسنجی غیر رسمی دلیل خوردن شکلات با افزایش خطر دچار شدن به جوش شده اما این به اندازه کافی واسه اثبات این نکته نیس که شکلات باعث جوش می شه.
تحقیقات گذشته نشون داد که مردان گرفتار به جوش که روزانه 25 گرم شکلات تیره 99٪ مصرف کرده بودن بعد از دو هفته تعداد ضایعات جوش رو بالا بردن.
مطالعه دیگری نشون داد مردانی که کپسولای 100٪ پودر کاکائو رو پس از یه هفته مصرف کردن در مقایسه با دارونما، به طور معنی داری ضایعات جوش بیشتری داشتن.
دقیقا واسه همینه که شکلات ممکنه جوش رو زیاد کنه مشخص نیس با اینکه یه مطالعه نشون داد که خوردن شکلات باعث افزایش عکس العمل سیستم ایمنی بدن به باکتریای عامل جوش می شه که ممکنه این یافته ها رو توضیح بده.
در حالی که تحقیقات گذشته رابطه بین مصرف شکلات و جوش رو پشتیبانی می کنه هنوز مشخص نیس که شکلات در واقع باعث جوش می شه.

6. پودر پروتئین فواید آب ماست یا آب پنیر
“” href=””http://tandorosti.akaup.com/health/vegetable-health/news20175121515849056.html”” rel=”noopener noreferrer”nofollow noopener”” target=””_blank””>آب پنیر

پروتئین آب پنیر یه مکمل غذایی معتبره.
این یه منبع غنی از اسید آمینه لوسین و گلوتامینه. این اسیدهای آمینه باعث رشد و تقسیم سلولای پوستی می شه که ممکنه در ایجاد جوش نقش داشته باشه.
اسیدهای آمینه در پروتئین آب پنیر، هم اینکه می تونن بدن رو واسه تولید سطوح بالاتر انسولین تحریک کنن که با پیشرفت جوش رابطه داره.
تحقیقات موردی چندین رابطه بین مصرف پروتئین آب پنیر و جوش در ورزشکاران مرد گزارش شده.
یه مطالعه دیگه، اتحاد مستقیم بین شدت جوش و تعداد روزای مصرف مکمل پروتئین آب پنیر رو نشون داد.
این تحقیقات رابطه بین پروتئین آب پنیر و جوش رو پشتیبانی می کنه اما واسه تعیین اینکه پروتئین آب پنیر باعث جوش می شه تحقیقات بیشتری نیازه.

7. غذاهایی که شما به اونا حساس هستین

پیشنهاد شده که جوش در ریشه اون یه مریضی التهابیه.
این پشتیبانی به وسیله این واقعیته که داروهای ضد التهابی، مانند کورتیکواستروئیدها، درمانای موثر واسه جوش شدید هستن و آدمایی که گرفتار به جوش هستن سطح بالایی از مولکولای التهابی رو در خون خود دارن.
یکی از راه هایی که غذا به التهاب کمک می کنه از راه حساسیتای غذاییه که هم اینکه به عنوان واکنشای حساسیت تاخیری شناخته می شه.
حساسیت غذایی وقتی اتفاق میفته که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه مواد غذایی رو به عنوان یه تهدید شناسایی کرده و یه حمله ایمنی علیه اون رو شروع کنه.
این باعث می شه که سطح مولکولای پروتئین التهابی در سراسر بدن زیاد شه که ممکنه جوش رو شدید شدن کنه.
از اونجایی که غذاهای زیادی هست که سیستم ایمنی بدن شما می تونه به اونا عکس العمل نشون بده بهترین راه واسه تشخیص عوامل محرک منحصر به فرد شما اینه که یه رژیم حذفی رو تحت نظارت یه متخصص تغذیه داشته باشین.
رژیمای ریزش مو به طور موقت محدود کردن تعداد غذاها در رژیم غذایی شما واسه نابود کردن شروع کننده ها و رسیدن به آرامش علائمه.
تستای حساسیت غذایی، مانند تست انتشار واسطه (MRT) می تونه تعیین کنه که کدوم غذاها دلیل التهاب مربوط به ایمنی بدن می شن و نقطه شروع روشن تر واسه رژیم غذایی حذفی شما هستش.
در حالی که به نظر می رسه رابطه بین التهاب و جوش هست هیچ مطالعه ایی مستقیما نقش خاصی از حساسیت غذایی رو در پیشرفت اون بررسی نکرده.
این یه منطقه امیدبخش تحقیقاتیه که کمک می کنه تا بهتر درک کنین که چیجوری غذا، سیستم ایمنی و التهاب، بر رشد جوش تاثیر میذاره.

چی عوضش این غذاها بخوریم؟

در حالی که مواد غذایی مورد بحث در بالا ممکنه به پیشرفت جوش کمک کنه غذاهای دیگه و مواد مغذی هست که ممکنه پوست شما رو پاک کنه. این شامل:
اسیدهای چرب امگا 3: امگا 3 دارای ضد التهابیه و مصرف منظم با کم شدن خطر دچار شدن به جوش رابطه داره.
پروبیوتیکا: پروبیوتیکا یه روده سالم و میکروبیوم متعادل رو تقویت می کنن که به کاهش التهاب و کاهش خطر جوش کمک می کنه.
چای سبز: چای سبز دارای پلی فنول هاییه که با کم شدن التهاب و کاهش تولید چربی بدن همراه س. عصاره چای سبز واسه کاهش جوش موقع استفاده خوبه.
زردچوبه: زردچوبه شامل پلی فنول کورکومین ضد التهابیه که می تونه به تنظیم قند خون کمک کنه حساسیت انسولین رو بهتر کنه و مانع از رشد باکتریای جوش شه که ممکنه جوش رو کم کنه.
ویتامینای A، D، E و روی: این مواد مغذی نقش حیاتی در سلامت پوست و ایمنی بدن دارن و واسه جلوگیری از جوش شناخته شدن.
رژیمای غذایی سبک پالئولیتی: رژیمای غذایی پاستا غنی از گوشت بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و آجیل و کاهش در دانه ها، لبنیات و حبوبات هستن. اونا با سطح انسولین و اندازه قند خون پایین همراه بودن.
رژیمای سبک مدیترانه: رژیم غذایی مدیترانه غنی از میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون و کاهش در مواد لبنی و چربی اشباع است. هم اینکه به کاهش شدت جوش ربط داره.

.

منبع : foodregime.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت
  • مطالب در رابطه
  • 10 غذای برتر واسه داشتن شکمی صاف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *