بسته بندی خلاقانه اجناس با ۳۲ ایده هوشمندانه

 

به آخرین خرید خود توجه کنین. چه چیزی عامل خرید شما بود؟ واقعا اون جنس و محصول رو نیاز داشتین یا عوامل دیگری مثل بسته بندی محصول شما رو به خود جذب کرده بود؟ بسته بندی خلاقانه اجناس مختلف: مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی و … . اثر شگفت انگیزی در انتخاب شما واسه خرید دارن.

 

۱. استفاده از الگوها

با طرحایی آسون و رنگایی مناسب میشه بسته بندی اجناس رو خیلی جذاب و قشنگ کرد. طرحی آسون به کمک عناصری آشنا می تونه چشم نواز و جذاب باشه. مثلا واسه بسته بندی ابزارآلات میشه خیلی آسون از رنگا و طرحایی استفاده کرد که هویت و معنی ضمنی خاصی رو منتقل می کنن.

۲. استفاده ی مناسب از حجم و فضا

در طراحی بسته های مواد غذایی باید به تموم حجم و فضایی که در اختیار دارین، توجه کافی داشته باشین. مثلا در نمونه ای که در تصویر بالا می ببینن از طرح گل داری استفاده شده، علاوه بر اینکه مثل اینکه بسته به ۲ قسمت تقسیم شده اونو بزرگ تر نشون می ده و در کل قشنگ تر و شیک تر هم هستش.

۳. استفاده از سادگی

بعضی وقتا سادگی تموم چیزیه که در بسته بندی اجناس به اون نیاز دارین. مثلا طرحایی که باعث می شه یه جور احساس بازیافت و بازگشت به طبیعت تو ذهن متبادر بشه، رابطه خوبی با مخاطب ایجاد می کنن. پَر در تصویر بالا در هماهنگی با رنگایی مناسب تأثیرگذاری مطلوبی تو ذهن ایجاد می کنن.

۴. توجه به نوع مشتری و تجربه اون

به نوع مشتری، هدف و تجربه هایی که هر گروه از مشتریان دارن، دقت کافی داشته باشین. مثلا در تصویر بالا محصول که یه جور دم پایی راحتیه، برخلاف اینکه در دسته اجناس نه خیلی باشکوه قرار میگیره، چون واسه قشر خاصی از مشتریان هدف گیری شده، طراحی و بسته بندی لوکس و خاصی داره.

۵. بسته بندی مثل مکمل محصول

بسته بندی اجناس باید به یه جور مکمل محتویات داخلی بسته باشه. در این شکل، شفافیت بسته باعث می شه که درون اون خوب دیده بشه. یه جور راستی و وضوح در این نوع بسته بندی هست که موجب می شه مشتری از خرید جنس اطمینان داشته باشه؛ چون تولیدکننده با راستی و اطمینان درون بسته رو به نمایش گذاشته.

۶. بامزه و اصلاح کننده بودن

استفاده از عناصر طنز باعث می شه توجه مخاطب چند برابر حالت عادی به محصول تون جلب بشه. مثلا در نمونه ای که اینجا قرار دادیم، هم رنگ و هم تصویری استفاده کرده شده جذاب، بامزه و مربوط به محصول هستن. علاوه بر اون، وضوح داخل بسته همونجوریکه قبل تر عنوان شد در کنار طرح تصویر روی بسته، نشون گر راستی تولیدکننده و کیفیت محصوله.

۷. برجستگی و شاخص بودن

استفاده از رنگای زیاد و تصویری برجسته و جالب توجه که با عادتای چشمی کمی در تضاده هم به جلب توجه مشتری میرسه. مثلا در تصویر بالا، رنگای جورواجور علاوه بر جذب نگاه مشتری، یه جور احساس شادمانی و نشاط رو هم تو ذهن بیدار می کنه.

۸. ساختارشکنی

وقتی محصولی تولید می کنین که خیلی عمومیه و نمونه های دیگر اون به شکل برندهای دیگر با شما رقابت تنگاتنگی دارن، باید کمی ساختارشکن عمل کنین. مثلا عسلا معمولا در بسته بندی مثل کوزه یا شیشهایی آسون قرار می گیرن. در این صورت بهتره از طرحی نو و غیرکلیشه ای کمک بگیرین. در تصویر ظرفی واسه بسته بندی عسل طراحی شده که از جنس موم بوده و با گذاشتن فتیله ای در انتهای اون، بعد از تموم شدن عسل، می تونین ظرف رو بسوزونین و مثل شمع از اون استفاده کنین.

۹. توجه به کاربرد

توجه به کاربرد و کارکرد محصول هم در بعضی وقتا باعث تولید ایده های جالبی در بسته بندی اجناس می شه. مثلا اینجا تصویر بطری لیموناد دیده می شه. این بطریا معمولا واسه هدیه موقع رفتن به مهمانی به صاحبخانه اهدا می شن. پس تولیدکننده با دقت نظری که درباره کاربرد و کارکرد پایانی این محصول به خرج داده، بطری رو به حالت کادوپیچ درآوردهه که ایده ای جالب و کاربردیه.

۱۰. استفاده از طرحای مفهومی

لازم نیس، طراحی بسته محصول تون چیزی روشن باشه. بعضی وقتا استفاده از طرحای مفهومی هم می تونه جالب توجه باشن. مثلا در تصویر بالا، طرحی آسون از چهره و موهای زنی روی بسته قرار گرفته و خطوط موی چهره تموم بسته رو دربرگرفتهه. در نگاه اول شاید منظور از وجود این خطوط درک نشه، اما با نگاهی دقیق تر علاوه بر باخبر شدن از شکل روی بسته، حس مورد نظر هم در مورد محصول به مخاطب القا میشه.

۱۱. درهم شکستن محدود کردنا

اگه محصول شما دست تون رو کمی واسه بیان خلاقیت در بسته بندی می بندد نباید نگران باشین. واقعیت اینه که هیچ محدودیتی واسه خلاقیت وجود نداره. کافیه روش بیان خلاقیت رو در بسته بندی اجناس رو پیدا کنین. مثلا اگه محصول تون صابونه، لزومی نداره که دچار کلیشه های تکراری در بسته بندی بشین. با استفاده از شکلای مختلف جعبها و بسته ها و البته طرحای روی اون می تونین خلاقیت رو در بسته بندی نشون بدین.

۱۲. نوین و جدیدبودن

واسه اینکه طراحی شما در بسته بندی مدرن و جدید به نظر برسه، باید از فونتای نوشتاری، خطوط و رنگای آسون و مشخص استفاده کنین. مثلا در بسته بندی تصویر بالا، سادگی خود به ابزاری در جهت جذب نگاه مخاطب بدل شده، طوری که همه کنجکاو هستن که از محتویات درون بسته آگاهی پیدا کنن و ببینند که محصول مناسب چه مصرف کنندگانیه.

۱۳. استفاده از جنس و بافتای جورواجور

می تونین در انتخاب جنس بسته ها هم خلاقیت به خرج بدین. استفاده از جنسا و بافتای جورواجور باعث ایجاد تجربه حسی منحصربه فردی در مخاطب میشه. مثلا در این نمونه استفاده از بافت و جنسی جدید و جالب در بسته بندی باعث می شه که مشتری علاوه بر تجربه چشمی از دیدن بسته بندی از نظر لمسی هم با اون درگیر بشه.

۱۴. استفاده از رنگا و جذابیت خود محصول

بعضی اجناس مثل آب نباتا به شکل رنگای مختلف، ظرفیت لازم واسه استفاده کرده شدن در طراحی جذاب بسته بندی رو دارن. مثلا وقتی آب نباتایی در رنگای مختلف تولید می کنین، در بسته بندی اجناس خود می تونین طوری عمل کنین که این فرق و رنگارنگی به چشم مخاطب بیاد.

۱۵. توجه به ریشها

در بسته بندی اجناس به جنس اصلی و ریشه محصول تولیدی هم دقت کنین. استفاده از طرحایی که پیوند محصول با طبیعت رو یادآور می شه، علاوه بر ارائه غیرمستقیم کیفیت جنس، حس خوب آشنایی رو به ذهن متبادر می سازه. در این تصویر و اجناس بهداشتی و آرایشی به کمک رنگای طبیعی و طرحای موجود در طبیعت، احساس ارگانیک بودن و سلامت کالا هم در مخاطب ایجاد می شه.

۱۶. به کاربردن خلاقیت

خلاقیت کلید اصلی رشد در دنیای اخیره. اجناس جور واجور و جورواجور در بازارهای مختلف تنها وقتی به موفقیت می رسن و با اقبال روبه رو می شن که در اونا خلاقیتی موجود باشه. مثلا در تصویر بالا واسه بسته بندی صابون از جنس شیر، اونو به شکل یک بستنی طراحی کردن که خیلی جالب توجه مخاطب قرار میگیره.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   عوامل موثر بر انواع تعهد

۱۷. توجه به داخل بسته بندی

درون بسته بندی هم درست به اندازه بیرون اون مهمه. به ویژه اگه محصول تون از اجزای مختلفی تشکیل شده باشه، بهتره در بسته بندی داخلی هر قسمت رو در جایی جدا از هم قرار بدین و از رنگای متفاوت و جذاب کمک بگیرین. به نمونه ای که در تصویر بالا قرار گرفته توجه کنین.

۱۸. کاربرد دومنظوره

ایده خوب دیگری که در بسته بندی اجناس مفیده، چند منظوره بودن بسته بندیه. مثلا می تونین جنس بسته بندی ظرف مواد شوینده رو طوری طراحی کنین که بعد از تموم شدن محتویات بسته، کارکرد اون به گلدان تغییر پیدا کنه. در شکل هم مشاهده می کنین که این ظروف پس از مصرف، توانایی تبدیل شدن به گلدان رو دارن.

۱۹. بازی با حواس مخاطب

سعی کنین تموم حواس ۵گانه مخاطب رو درگیر کنین. جذابیت چشمی، لمسی، بویایی و … ؛ همه در کنار هم خیلی مفید واقع میشه. سعی کنین با طراحی جالب و اصلاح کننده، توجه مخاطب رو به بسته جذب کنین و اونو واسه خرید و انتخاب محصول تشویق کنین.

۲۰. نشون دادن خود محصول

بعضی وقتا هم احتیاجی به طراحیای خاصی واسه بسته بندی اجناس نیس. یعنی فقط کافیه خود محصول رو در بسته بندی مشخصی نشون بدین تا کیفیت و شکل زیبای اونو به نمایش گذاشته و باعث جذب مخاطبان بشین. اگه کیفیت و طراحی خود محصول خیلی چشم گیر و مناسب باشه، لزومی نداره که حتما از بسته بندی ویژه ای استفاده کنین تا مخاطب رو به خرید تشویق کنین.

۲۱. نبود استفاده از بسته بندی

درهرحال، بسته بندی اجناس هزینه داره. بعضی وقتا میشه از این هزینه بیخیال شد. لازم نیس حتما محصول تون رو در بسته بندی خاصی قرار بدین. مثلا، همونجوریکه در تصویر می ببینن، هندزفریا تنها با مقواهایی در رنگا و طرحای مناسب، قرار گرفتن؛ علاوه بر زیبایی، هزینه زیادی صرف بسته بندی اونا نشده.

۲۲. نشون دادن محتویات داخلی

قبلا عنوان شد که بعضی وقتا با نشون دادن محصول و نبود استفاده از بسته بندی ویژه، کیفیت گویای همه چیز هستش. در بعضی دیگر از موارد هم واسه جلوگیری از اشتباه در انتخاب مشتری بهتره قسمتی از محصول از خلال بسته بندی مشخص باشه تا بیننده و مخاطب بدونه که درون بسته چه چیزی انتظارش رو می کشه.

۲۳. استفاده از رنگای محدود

همونجوریکه استفاده از رنگای زیاد و خوشحال می تونه، خیره کننده باشه، استفاده از رنگای محدود و در یک طیف مشخص هم درباره بعضی از اجناس مفید و چشم نواز هستش. مثلا در تصویر بالا، کیک برنجی رو در بسته بندی آبی و طیفای رنگی اون قرار دادن تا با این کار علاوه بر القای سادگی، یادآور مواد به کار رفته در تهیه این کیک که بالزامیک و نمک دریاییه هم باشن.

۲۴. استفاده از درون بسته در طراحی بسته بندی

بعضی وقتا هم می تونین از محصول درون بسته واسه تکمیل طراحی خلاقانه بیرونی کمک بگیرین. مثلا در تصویر بالا، جعبهای کفش به طور خلاقانه ای به شکل پرندها هستن و از بندهای کفش درون جعبه طوری در طراحی استفاده شده که گویا، بندها کرمایی هستن که پرنده درحال نوش جون کردن اینه.

۲۵. خرق عادت و خاص بودن

هر چقدر عادتای عادی رو به شکل ای جذاب و خلاقانه، بیشتر در هم بشکنید، موفق تر هستین. این کار باعث می شه تا جذابیت بسته بندی مخاطب رو به طرف خود بکشه. مثلا بسته بندی آب میوه ها به شکل میوه های واقعی احساس جالبی در مشتری ایجاد می کنه. انگار درحال نوشیدن آب میوه، مستقیما از داخل خود میوه ها هستین.

۲۶. استفاده از بزرگ نمایی

اگه واسه تون امکان داره، از بزرگ نمایی هم در طراحی، رنگ بندی و شکل بسته بندی استفاده کنین. مثلا در تصویر بالا، خرس به حالت بزرگ نمایی آمیزی درحال خوردن محتویات بسته یعنی خوراک صبحانه با طعم عسله. خرسا عسل دوست دارن و بزرگ نمایی در طراحی خرس و میلش به خوردن این محصول جالب و بامزه از کار درآمدهه.

۲۷. استفاده از زیبایی شناسی

البته زیبایی تعاریف زیاد و مختلفی از دیدگاه های افراد مختلف داره، اما به کاربردن عناصری در طراحی که کلا ظریف و چشم نواز هستن باعث می شه تا احساسات زیبایی شناسانه مخاطبان بیدار بشه. به طراحی این چای کیسه ای به شکل پرنده ای غوطه ور روی آب جوش دقت کنین. نگید که قشنگ نیس، که باور نمی کنیم.

۲۸. استفاده ی خلاقانه از خود محصول در بسته بندی

ارتباطی خلاقانه بین محصول و کاربرد اون در بسته بندی پیدا کنین. مثلا این هندزفری به شکل نتی موسیقایی طراحی شده که شک نداشته باشین تأثیرگذاری مثبتی تو ذهن و نگاه خریدار ایجاد می کنن. استفاده ی خلاقانه از خود محصول می تونه خیلی جذاب باشه و مشتری رو به طرف خرید جهت بده.

۲۹. استفاده از ترس

شاید این دو واژه کمی عجیب به نظر برسن، اما در بعضی از موارد و فروش بعضی از اجناس کارایی لازم رو ندارن. مثلا بر همه روشن و مبرهنه که سیگار ماده ای خیلی بدبو، مضر و نامطلوبه. پس استفاده از بسته بندی اون به شکل تابوت خیلی حرفا با خود منتقل می کنن. این بسته بندی شاید بهترین ایده موجود در مورد بازاریابی و فروش نباشه، اما شک نداشته باشین توجهات زیادی رو به خود جلب می کنه.

۳۰. ایجاد پیوند بین کاربرد و طراحی محصول

در تصویر بالا بسته بندی قرصای هضم مواد گوشتی خیلی قشنگ تونسته، پیوندی بین کاربرد محصول و طراحی بسازه. واقعا پس از اینکه هر دانه قرص از جایگاه خود خارج می شه، تصویر حیوانی که گوشت اون موجبات مشکل در هضم رو بوجود آورده، خراب می شه. این پیوند خیلی مفهومی و جالبه.

۳۱. کوتاه و مفیدبودن

بعضی وقتا هم بهتره تا جایی که می شه طراحی رو کوتاه و مفید انجام داد. مثلا در طراحی بسته بندی این فلش مموریا از مقوا استفاده شده و کل بسته تنها به اندازه کارت اعتباری که در جیب جا می شه، فضا رو اشغال می کنه. درنتیجه خیلی آسون این وسیله رو درون جیب و کیف تون حمل می کنین و اونو همیشه همراه دارین.

۳۲. خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت

یادتون باشه، خلاقیت دنیاییه خیلی گسترده که هیچ بعضی وقتا پایانی نداره. پس درست مثل ایده ی جذاب و بامزه ی این آدامس سعی کنین اجناس تون رو در بسته هایی قرار بدین که حتی مخاطبی که قصد خرید نداره، هم به خود جلب کنه. این آدامسا به شکل دندان در بسته بندیای خود قرار گرفتن.




دیدگاهتان را بنویسید