بسته بندی اجناس با ۱۰ پیشنهاد خلاقانه 

 

هر وقت به سوپرمارکت، پاساژ ، بازار یا هر جایی برید که چیزی در اون فروخته می شه همیشه اجناس رو در یک جعبه، بسته یا چیزی مثل به اینا می ببینن. بسته بندی اجناس در اندازه ها، شکل و رنگای جور واجور انجام می شه. بیشتر افراد بسته بندی رو مربوط به حفاظت، نگهداری و انتقال آسون اجناس میدونن. اما نقش بسته بندی بالاتر از اینهاست و می تونه در فروش و معرفی محصول نقش اساسی بازی کنه؛ رضایت یا نبود رضایت خریداران رو به دنبال داشته باشه یا حتی مانع سالم رسیدن اون به دست مصرف کننده شه. در این نوشته می خوایم به بعضی چند تا نکته مهم و راحت واسه طراحیِ بسته بندی اجناس اشاره کنیم تا به کمک اونا بسته هایی عالی ایجاد کنین.

 

ویکی پدیا بسته بندی رو علم، هنر و تکنولوژیِ محدود کردن یا محافظت از محصول واسه پخش، ذخیره و استفاده از اون معرفی می کنه. بسته بندی به مراحل طراحی، ارزشیابی و ساخت بسته ها اشاره داره و میشه اونو سیستمی هماهنگ دونست که اجناس رو واسه انتقال، انبارداری، تدارکات، فروش و آخرش استفاده آماده می کنه. علاوه بر این بسته بندی درباره اینکه محصول به شکل کلی چیه اطلاعاتی رو در اختیار مصرف کننده می ذاره. حتی وقتی کسی از محصولِ درون بسته بی خبر باشه کل یک بسته بندی می تونه به فرد بگید با چه محصولی رو به روست. در مورد کالاهایی که خریدار از قبل با اونا آشناست بسته بندی به فرد کمک می کنه در یک مغازه شلوغ خیلی آسون محصول محبوب خود رو پیدا کنه. نکاتی که واسه ایجاد بسته بندیای عالی به اون نیاز دارین عبارتند از:

۱. خلاق و منحصر به فرد باشین

اگه می خواید عده ی زیادی مشتری محصول تون شن می تونین با ایجاد یک بسته بندی خلاقانه کار رو شروع کنین. بعضی اجناس چیزایی مثل مارپیچ و جدول واسه حل کردن دارن که مشتریان رو تشویق می کنن اونا رو بخرن. بعضی اجناس تکهای قابل جمع کردن دارن که با اونا می تونین کلکسیون خاصی مثلا کارت، عروسک یا چیزای دیگری رو جمع آوری کنین. شما می تونین واسه بسته بندی اجناس از اَشکال مختلف استفاده کنین.

۲. رنگ و قلمِ مناسبی واسه متن انتخاب کنین

رنگی رو انتخاب کنین که با محصول متناسب باشه. علاوه بر این مطمئن شید واسه نوشته ها از ترکیب و کنتراست درست استفاده کنین. نوشته ها باید روشن و قابل خوندن باشن. از رنگ نارنجی در مورد ی قرمز استفاده نکنین چون ترکیب این دو رنگ خوانایی رو مشکل می کنه. واسه نوشته ها قلمی رو انتخاب کنین که به بهترین وجه محصول رو نمایش بده. از قلمهای فانتزی (fancy fonts) استفاده نکنین چون خوندن اونا می تونه مشکل باشه. پس مطمئن شید نوشته های روی بسته بندی اجناس خوانا و روشن هستن.

۳. خوندن برچسبا باید آسون باشه

برچسب محصول باید خوانا و روشن باشه. بیشتر مشتریان اطلاعات مربوط به محصول رو که روی بسته درج می شه می خونن تا بدونن چه می خرن و اینکه این همون محصول مناسب آنهاست یا نه. نوع قلم و اندازه انتخابی واسه نوشته های روی برچسبِ محصول باید به آسونی خونده شه. بعضی وقتا برچسب در بسته بندی اجناس اون قدر ریز نوشته شده که خواندنش رو واسه مشتری سخت می کنه. این اشتباه رو انجام دهنده نشید. افراد حتما واسه داشتن یک انتخاب هوشمندانه پیش از خرید این بخش رو می خونن. بعضی مصرف کنندگان حتی شکلای مختلف مختلف رو با هم مقایسه می کنن. پس اگه بسته بندی محصول شما خواناتر باشه و ویژگیای محصول هم نظر خریداران رو جلب کنه اونا به سراغ محصول دیگری نمی رن و همون رو می خرن. خریداران واسه خوندن برچسب تموم اجناس وقت ندارن به ویژه اونایی که ریز چاپ شده باشن.

۴. از تصاویر استفاده کنین

می تونین از تصاویر در طراحی بسته بندی اجناس استفاده کنین. این تصویر می تونه کاریکاتور، عکسی از محصول، عکسی از یک مدل یا هر چیز دیگری باشه که با محصول در تناسبه. فقط دقت داشته باشین که تصاویر باید رزولوشن بالا داشته باشن و در ابعاد بزرگ و کوچیک خوب به نظر برسن. علاوه بر این عکس انتخابی باید با محصول درونِ بسته بندی هماهنگ باشه تا از سردرگمی خریدار جلوگیری شه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   بزرگ ترین اشتباهات عادی کارآفرینان بزرگ چی بوده؟ 

۵. بسته بندی اجناس باید با محصول در رابطه باشن

تصویر، قلم، رنگ، طرح و شکلِ بسته بندی اجناس باید متناسب با نوعِ محصولِ درونِ اون باشن. اگه می خواید جعبه ی ساندویچ هات داگ طراحی کنین تصویر سگ (داگ به زبون انگلیسی) رو از یاد ببرین. با این کار مصرف کننده رو گمراه می کنین و اونا تمایل شون رو به خرید از دست میدن چون ممکنه فکر کنن این ساندویچ غذای سگه یا اینکه از گوشت سگ تهیه شده! پس به این موارد دقت کنین.

۶. از زبون مناسب استفاده کنین

از زبانی استفاده کنین که به محصول تون بیاد. مصرف کنندگان افرادی باسواد و مطلع هستن. وقتی دارین به هارد درایو یا فِلَش اشاره می کنین نگید «خوشمزه»! باید مراقب زبانی باشین که با اون با مشتری رابطه برقرار می کنین. مراقب غلطای دستور زبون و املا در نوشته های درج شده روی بسته بندی باشین. بیشتر بسته بندیایی که اینجور غلطایی در اونا پیدا می شه واسه منابعی هستن که کیفیت پایینی دارن. پس مراقب این غلطا باشین. اگه از دستور زبون و املای درست بهره ببرین اعتماد و اطمینان مشتری رو به دست میارید.

۷. بسته بندی اجناس رو با کاربری آسون طراحی کنین

از کاربرد آسون و راه دست بودن طراحی بسته بندی مطمئن شید. یادتون باشه بیشتر مصرف کنندگان پرمشغله هستن پس سعی کنین زندگی شون رو کمی آسون کنین. بسته ای رو طراحی نکنین که اون قدر بزرگ باشه که به سختی بشه اونو حمل کرد. هر چه بسته بندی جمع وجورتر باشه افرادِ بیشتری اونو به اجناس حجیم ترجیح میدن. بهتره یک بسته بندی آسون شده طراحی کنین.

۸. بسته بندی نباید به نظر ناخنک زده برسه

امنیت محصول اهمیت شایان توجهی داره. بسته بندی اجناس همیشه باید به شکل مهروموم شده باشه، چون مصرف کننده اگه با بسته باز شده یا دست کاری شده روبرو شه اونو نمی خرد. طراحی بسته بندی باید طوری باشه که بتونه امنیت محصول رو تضمین کنه. اگه بسته بندی اجناس دست کاری شده به نظر برسه واسه فروش اونا با مشکل روبرو می شید. پس واسه خودداری از این مشکل بزرگ در طراحی خود دو مسئله مهروموم شدن و محافظت از محصول رو مورد توجه بذارین.

۹. باز کردن بسته بندی اجناس باید آسون باشه

حتی وقتی قراره بسته ای طراحی کنین که محصول شما رو محافظت شده و دست نخورده حفظ کنه، هنوز لازمه مصرف کننده واسه باز کردن اون هنگام مصرف به زحمت نیفتد. مردم مشغولیتای خودشون رو دارن و نمی خوان زمان زیادی صرف پیدا کردن راهِ باز کردن بسته بندی محصول شما بکنن. واسه نحوه ی بازکردن یا استفاده از بسته بندی راهنما یا دستورالعملی روی اون بذارین. حتی وقتی روش کار راحته! هم از ارائه این راهنماییا واسه کمک به مصرف کنندگان غافل نشید.

۱۰. سادگی رو در بسته بندی اجناس از یاد نبرین

بسته بندی اجناس باید آسون و گیرا باشه. استفاده ی آسونِ کودکان و بزرگسالان، هردو، باید در طراحی بسته بندی مورد توجه قرار بگیره. حمل و نقل و جابه جایی اون آسون باشه. از رنگای جور واجور در اون استفاده شده باشه تا محصول دیده شه. به یاد داشته باشین یک طراحی آسون با برچسب و محتوای درست، تاثیرگذاری بیشتری نسبت به یک طراحی شلوغ داره.

از اونجا که بسته بندی واسه فروش مهمه طراحان باید به موارد مطرح شده در این نوشته توجه کنن تا یک طراحی مؤثر و کارا داشته باشن. اگه شما طراح هستین در مراحل طراحی بسته بندیا باید با مشتری تون خوب هماهنگ شید و طرح مناسب محصول و برابر میل سفارش دهنده رو بیافرینید.

برگرفته از: naldzgraphics


دیدگاهتان را بنویسید