بعد از تصادف چیکار باید کرد؟

 

مدیریت بحران به معنی حل مسئله نا آرومی زا در کوتاه ترین زمان ممکن نیس. درواقع این سبک از مدیریت اشاره به یه جور کنترل شرایط برحسب میزان وخامت و یا تأثیرگذاری منفی اونا داره. در نمونه ای مثل تصادف دو خودرو یا تصادف خودرو با آدم، اولویتایی مطرحه که شاید در ظاهر امر پیش پاافتاده باشن ولی بررسی موشکافانه اون می تونه از بروز مشکلات زیاد بعدی جلوگیری کنه. با ما باشین تا در این باره بیشتر بدونین.

 

واقعاً خونسرد باشین

این تکراری ترین پیشنهاد ایه که بعد از بروز هر نا آرومی به شما گفته می شه. اما خونسردی بعد از تصادف بیش و پیش از اونکه یک اقدام روانی باشه، یک اقدام لازم واسه کنترل اوضاعه. دست وپاچه شدن شما می تونه نه تنها باعث بهتر شدن شرایط نشه، بلکه در جهت خیلی بد تر شدن اونا هم بکنه. در نظر داشته باشین، فارغ از مقصر، اتفاق اتفاق افتاده. درباره علل و باعث اون بعداً بحث کنین.

اینکه خودرو بی کیفیت بوده، جاده ناایمن بوده، شما دقت کافی رو نداشتین و یا حتی طرف مقابلتون بی احتیاطی کرده، محل دعوا در صحنه تصادف نیس. در مقابل دادوفریادها خود رو کنترل کنین. شاید این یک تکنیک باشه که طرف مقابل واسه تقصیرکار نشون دادن شما استفاده می کنه.

در حوادث باعث جراحت، همین خونسردی شما می تونه جون یک نفر رو نجات بده. باخبر شدن از دستورالعمل کمکای راحت و احیا، در کنترل جو روانی افراد خیلی مؤثره.

از درگیری فیزیکی رو راننده مقابل حتی اگه مطمئن هستین که اون خاطیه، پرهیز کنین. یک تصادف با آسیب فیزیکی غیرجانی به خودروها رو از راه بیمه نامه میشه حل وفصل کرد ولی ضرب وجرح به دلیل دعوا خیابانی شاید دردسرش بیشتر از اینا باشه.

با چشمان باز به دور نگاه کنین. شاید خودروی شما در آستانه آتیش سوزی باشه. شاید نشتی بنزین موجب حوادث بعدی شه. شاید در ظاهر خودرو آسیب خاصی ندیده باشین ولی زیر کاپوت اتفاقات بدتری در شرف اتفاق باشن. موارد زیادی از بروز یک تصادف عادی گزارش شده که یکی از رانندگان بعد از حرکت از محل تصادف متوجه مشکل در روغن ریزی و یا ترمزگیری شده.

در بحران، هوشمندانه عمل کنین

فرض کنین شرایط از چیزی که تصورش رو می کردین هم بدتره. آسیب فیزیکی به افراد حاضر در خودرو و یا عابران پیاده بدترین کابوس هر رانندهه. شرایط رو در کمترین زمان ممکن ولی به شکل پله به پله بررسی کنین.

اول شرایط خودتون رو برانداز کنین. درصورتی که از سلامت کافی بهره مند هستین، به مرحله بعد برید. اما اگه می ببینن که به سر، دست وپای شما آسیب وارد شده باید مرحله مخصوصی رو بکنین. در صورت امکان با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرین. وگرنه از آدما دیگر بخواهید این کار رو بکنن.

نسبت به کنترل حرکتی دست وپاها مطمئن شید. وقتی دیدید شاید امکان حرکت اونا وجود نداره، درون خودرو با کمربند بسته بمونین. اگه در محل تصادف، عبور و مروری نیس، چراغا رو روشن کنین و فلاشر بزنین. به مرحله قبل تر برگردید.

حالا باید از سلامت سرنشینان خودرو و یا عابر پیاده مطلع شید. سر و صورت رو بررسی کنین. آسیب مغزی جدی ترین مورد به دلیل تصادفای باعث فوته. پیش از روبرو شدن با اینجور شرایطی از بایدونبایدهای امداد و نجات افراد آسیب دیده آگاهی پیدا کنین.

کشیدن تن و بدن افراد و یا پاهای اونا از درون خودرو می تونه موجب قطع نخاع شه. از خودروهای کمک بگیرین ولی از اقدام اعمال خارق العاده دوری کنین. بعد از کنترل شرایط فرد یا افراد آسیب دیده، از خودرو دور شید و تا رسیدن نیروهای امداد منتظر بمونین.

یک گوشی موبایل رو که نسبت به شارژ و بلند بودن صدای زنگ اون مطمئنین، همراه خود داشته باشین. از پیشنهادای کارشناس اورژانس بیشترین حد استفاده رو کنین. از محل دقیق تصادف باخبر شید. شرایط ترافیکی رو واسه اورژانس تشریح کنین. درصورتی که پیشنهادی دارین واسه کارشناس بازگو کنین.

لباس پزشکی بپوشید

در سوانح باعث زخم (آسیب بدنی)، نسبت به درد و شدت اون واسه قضاوت در مورد سلامت خود اکتفا نکنین. بدن آدم در لحظات آسون تصادف به دلیل ترشح هورمون آدرنالین نسبت به ضربه و فشارهای وارد شده واکنش درستی نشون نمی ده.

شاید بتونین از کنار یک سرگیجه آسون یا سردرد معمولی یا کوبیدگی سینه و خراش جزئی پا خیلی آسون عبور کنین؛ اما ممکنه همین نشونه های جزئی و کوچیک پس از چند ساعت به کابوسی بزرگ تبدیل شن.

ضربه های جزئی به نقاط حساس سر باعث ایجاد لختهای خونی در مویرگای مغز در اثر خونریزی داخلی مغز شده و عواقبی مثل سکته مغزی رو به دنبال داره. ضربه های وارد شده به قفسه سینه یا حتی دست و پا هم باعث شکستگی استخوان شده که در بیشتر مواقع به آسونی دیده نمی شن. پس در این مواقع علاوه بر تماس با اورژانس یا مراجعه به دکتر نسبت به سلامتی کامل بدن مطمئن شید. اگه در تصادفات باعث زخم یکی از دو طرف حادثه (که معمولاً مقصرها هستن) با گفتن جملاتی چون: چیزی نیس، چیزی نشده، یک زخم جزئیه و … سعی در آخر دادن به ماجرا دارن؛ زیر بار نروید و حتماً از اون بخواهید آسیب دیدگان رو به مراکز درمانی منتقل کنه.

با پلیس تماس بگیرین

در تموم تصادفات رانندگی عامل یا عوامی به اسم مقصر شناخته می شن. درواقع پلیس راهنمایی و رانندگی واسه این در صحنه حضور پیدا می کنه که فاعل و مفعول قصور رو کشف کنه. غیر از اون، تعیین اینکه افراد به چه میزان مقصرند هم برعهده پلیسه.

درست به خاطر همین دلایله که باید پلیس رو به صحنه تصادف فراخوانی کنین. درصورتی که به طور روشن و مبرهن میدونید که طرف مقابل شما مقصره، با توضیحاتی مثل اینکه «خودروی شما رو به صافکار، نقاش و یا تعمیرگاه آشنا می سپارم» از نه تماس با پلیس نگذرید.

عادت عجیبی در بین رانندهای ایرونی هست که حاضرن هزینه های سنگینی رو واسه نبود استفاده از کوپن بیمه نامه شون پرداخت کنن تا در آخر بتونن در چندین سال پیش رو از تخفیفای اون بهره ببرن. درصورتی که با توافق دو طرف صحنه تصادف رو ترک کنین، اون وقت دیگر کاری از دست پلیس برنمی آید. کم نبوده و نیستن اختلافاتی که طبق قول طرف مقصر به راننده آسیب دیده داده شده ولی به اون عمل نشده.

حسن دیگر حضور پلیس، باخبر شدن از نحوه قصور شما یا طرف مقابله. افسران راهنمایی و رانندگی کارشناسان خبره برخورد خودروها هستن. ً در هر تصادفی که در ورودی فرعی به اصلی رخ می ده، راننده خطاکار در راه فرعی نبوده. نبود آگاهی نسبت به ریزه کاریای حق تقدم، می تونه ورق رو در کسری از ثانیه واسه شما برگرداند.

خودروها رو جابجا کنین

درصورتی که دو خودرو تصادف کرده موجب راه بندان شن، وقتی پلیس از راه برسه هر دوی اونا رو به دلیل سدمعبر جریمه می کنه. اگه درباره خطای طرف تقصیرکار به توافق رسیده اید، می تونین خیلی آسون خودروها رو به راست هدایت کنین تا عبور و مرور انجام شه.

وگرنه از محل حادثه عکس بگیرین و یا حتی با کاغذ و قلم کروکی تصادف رو بکشین. افسران از شدت و محل برخوردها می تونن کشف کنن که واقعیت چیه. پیدا کردن دروغ گو در اونقدر شرایطی کمه کم واسه پلیس کار سختی نیس. درباره تصادفای باعث زخم و فوت داستان کمی فرق داره. در این شرایط باید تا حضور پلیس و اورژانس صبر کرد.

جزئیات رو به خاطر بسپارید

چه در زمان حضور پلیس و در مواقع خاص، حضور در مراکز حل اختلاف از شما سؤالاتی درباره چندوچون تصادف پرسیده می شه. پس سعی کنین در لحظات راحت تصادف همه چیز رو به ذهن بسپرید.

از راهی که در اون بودین گرفته تا راهی که خودروی طرف مقابل در اون حضور داشت. اینکه چیجوری وارد صحنه شدین می تونه کمک رسان پلیس باشه. نام، آدرس، شماره تلفن راننده مقابل، نام شرکت بیمه، شماره بیمه، نام خودرو، مدل و رنگ، شماره پلاک و در صورت وجود شاهد، نام و شماره تلفن شاهدان رو یادداشت کنین.

در صورت امکان، از صحنه تصادف با گوشی گوشی موبایل خود عکس بگیرین. همه این مدارک در مراجع قانونی به کمک شما خواهد اومد.

درباره کروکی مطلع باشین

در دنیای گرافیک و هنرهای چشمی، کروکی (به فرانسوی: Croquis) به معنای طراحی سریع و خلاصه از روی یک مدله. البته این تعبیر در دنیای رانندگی خیلی بی ربط نیس. کروکی اشاره به ترسیم طرح آسون ای از جانمایی خودروها بعد از تصادف، جهت و میزان برخورد اونا داره.

کارشناسان شرکتای بیمه برحسب همین کروکیا هستن که اقدام به پرداخت ضرر می کنن. بعد از بروز حاشیها و اختلافایی که کروکی کشیدن واسه پلیس و مردم به وجود آورد، قانونی ابلاغ شد که در تصادفای تا سقف ۲ میلیون تومن اصلاً احتیاجی به کروکی پلیس نیس. به خاطر سرعت دادن در روند حل مسئله افراد درصورتی که با همدیگه به توافق رسیدن، می تونن با مراجعه به یکی از شعب صادرکننده بیمه نامه اقدام به دریافت ضرر کنن.

این مراحل با کندن یک کوپن از بیمه نامه فرد خطاکار شروع می شه. حضور این فرد در دفتر بیمه اجباری نیس. اما درصورتی که که دو طرف به توافق نرسیدند و به اصطلاح همدیگه رو مقصر به حساب آوردن، اون وقته که اصطلاح «کروکی نبود صلح» مطرح می شه. یعنی دیگر افسر پلیس وارد ماجرا می شه و با علم کارشناسی خود مقصر رو معرفی می کنه. در این شرایطه که دیگر امکان چانه زنی وجود نداره. در تصادفای باعث زخم و آسیب دیدگی فیزیکی، به طور حتم نیاز به کروکی پلیسه تا در صورت ضرورت به مراجع قضایی ارسال شه.

چه برگه کروکی صلح دریافت کردین چه نبود صلح، پس از تصادف باید به مراکز بیمه واسه تعیین ضرر مراجعه کنین؛ البته خیلی از آدما این مرحله رو بعد از گذراندن مراحل رسیدگی به کروکی نبود صلح انجام میدن اما در کل بیمه طبق نظر افسر راهنمایی و رانندگی و کارشناس بیمه از راه بیمه شخص سوم راننده مقصر، تا سقف مشخص به فرد ضرر دیده می پردازه. اگه خودرو آسیب دیده جزء اتومبیلای نو و یا گرون باشه، صاحب خودرو می تونه واسه دریافت مبلغ افت قیمت خودرو به مراجع قضایی شکایت کنه و طبق کارشناسان دادگاه حل اختلاف، میزان افت قیمت خودرو خود رو از فرد مقصر خواسته کنه.

کارشناس بیمه باشین

دانشنامه بریتانیکا درباره واژه بیمه می گه: بیمه سازوکاریه که طی اون یک بیمه گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می کنه که زیان احتمالی یک بیمه گذار رو در صورت اتفاق یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران کنه یا خدمات مشخصی رو به اون ارائه بده؛ پس، بیمه یکی از روشای مقابله با ریسکه.

با این تعریفه که وجود بیمه در بعضی از مراودات اجتماعی بعضی وقتا اختیاری و بعضی وقتا اجباری می شه. بیمه شخص سوم خودروها، یکی از پراستفاده ترین شکل این نوع تضامینه. درواقع افراد با تهیه این برگه خیال خود رو از واسه پرداخت ضرر (البته تا حدی مشخص) در صورت تقصیرکار بودن، آسون می کنه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   معرفی محصولات شرکت پریماتوی  

اطلاعات بیمه ای شما در صحنه تصادف می تونه به وضع اقتصادی شما کمک کنه. در تصادفایی که زیان حادثه در حد چند صد هزار تومانه، استفاده از کوپن بیمه نامه شاید خیلی مقرون به صرفه نباشه. ولی وقتی زیان حادثه به مرز میلیون و چند میلیون می رسه اون وقته که نگاه داشتن کوپن کار عقلانی نیس.

شرکتای بیمه به خاطر افزایش ایمنی و کاهش ضریب تصادفات، طرح تشویقی تخفیفات بیمه ای رو اجرا می کنن. به این صورت که درصورتی که افراد طی یا چند سال از کوپنای خود استفاده نکنن، بخشی از هزینه های دریافت بیمه نامه جدید رو می بخشن. اگه خسارتی که به طرف مقابل مجبور کردین بیشتر از ۵۰۰ هزار تومانه و تخفیف نبود خسارتتان کمتر از ۴ ساله، خیالتان آسون. از کوپن بیمه نامه استفاده کنین. چون این رقم ضرر بیشتر از تخفیفیه که در سال آینده واسه استفاده نکردنتان از کوپنای بیمه نامه تون دریافت می کنین. این داستان واسه ضررای بالای یک میلیون تومانی که به طرف مقابل مجبور کردین هم نمونه داره.

اگه اینجور خسارتی رو باید پرداخت کنین و در سال هشتم تخفیف هستین حتماً از کوپن بیمه نامه تون استفاده کنین. اگه خسارتی که در تصادف ایجاد کردین، کمتر از ۲۰۰ هزار تومانه می تونین اصلاً دوروبر استفاده کردن از کوپن نروید. البته اگه در طول یک سال از چار کوپن بیمه نامه استفاده کرده باشین، فروشنده بیمه یعنی بیمه گر، واسه سال آینده به سختی بیمه تون می کنه و حتماً باید مبلغی اضافه بر مبلغ مشخص پرداخت کنین.

حواستون هم باشه این چار کوپنی هم که گفتیم باید در چار حادثه جدا از هم استفاده شه. به زبون آسون تر نمی تونین در یک حادثه از چار کوپن استفاده کنین. حساب وکتاب این کار با شماس که قضیه پیش اومده رو در کمترین زمان ممکن با کندن یک کوپه فیصله بدین یا اینکه واسه استفاده از یک تخفیف چنددرصدی که سود اون در سالای پشت سر هم براتون مسجل می شه، دست در جیب خودتون بکنین. بعضی وقتا روی گارانتی خودروها، تسهیلاتی دید شده که می تونه در مواقع تصادف کارگشا باشه. مثل حمل ونقل با جرثقیل و یا یدک کش.

بد نیس بدونین

  • بعد از تصادف، خودروها باید در طرف راست جاده توقف کنن تا مانع حرکت بقیه نشن.
  • دو طرف حادثه باید بیشترین حد تا ۵ روز به شرکت بیمه مراجع کنن. اگه ظرف این مدت اقدام نکنن شرکت بیمه مسئولیت پرداخت ضرر بی کروکی بیمه شخص سوم رو به عهده نمی گیره.
  • دریافت ضرر با کروکی یا بی کروکی نیازمند حضور افسر پلیس در صحنهه.
  • اگه در صحنه تصادف افسر پلیس تشخیص بده که احتیاجی به کروکی نیس و دو طرف هم موافق باشن؛ اما شرکت بیمه خواسته ارائه کروکی داشته باشه، باید افسر مربوطه رو پیدا کرد تا طبق گزارش روز حادثه کروکی دلخواه رو تحویل بده.
  • بعضی شرکتای بیمه ضرر بی کروکی بیمه شخص سوم رو پرداخت نمی کنن؛ البته این تخلف حساب می شه.
  • ازآنجایی که داشتن عکس صحنه تصادف اجباری نیس و مأمور هم کروکی رو ثبت نمی کنه، احتمال تقلب و تصادف ساختگی بالا میره؛ اما باید این نکته رو بگیم که کارشناسان خبره ای واسه تشخیص تصادف ساختگی در مراکز مربوطه هستن. این کارشناسان همه علائم یک تصادف ساختگی رو می شناسن؛ واسه همین احتمال فریب دادن تقریباً به صفر می رسه.
  • شرکتای بیمه موظف به پرداخت ضرر بی کروکی بیمه شخص سوم هستن. اگه از این خودداری کنن، تخلف حساب می شه.
  • وقتی تصادف رخ می ده فقط تا پنج روز فرصت دارین تا سراغ نمایندگی بیمه ای برید که بیمه نامه رو از اون خریده اید. بهترین پیشنهاد اینه که فقط به فاصله یک روز بعد از حادثه برید و مورد ضرر رو اعلام کنین.
  • شاید شرکت بیمه گر، واسه گرفتن پول بیشتر حق بیمه، به شما توضیحی ارائه نداده و ناخواسته قصد نه داشته. چراکه حالتی هم هست که سقف پرداخت ضرر پولی تا ۳۰ میلیون تومن تعیین شه. بهتره همین حالا بیمه نامه تون رو نگاهی بندازین.

قانون رو بخونین

تبصره ۲ ماده ۱ «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری»: مسئولیت دارنده وسیله نقلیه مانع از مسئولیت شخصی که حادثه مربوط به فعل یا ترک فعل اوه، نیس. یعنی در حوادثی که مطالبه زیان به دلیل اون مشمول قانون اصلاحیه، میشه علیه مقصر حادثه طرح دعوا کرد. مقصود از مسبب حادثه شخصیه که انجام دهنده فعل قابل سرزنشی شده. درواقع ممکنه بی ارتکاب تقصیر هم تصادفی رخ بده و زیانی به بار آید که در این صورت احتمال داره شخص بی گناه مسئول شناخته شه. پس مسئول جبران زیان وارده همیشه مقصر نیس.

تبصره ۱ ماده ۱ «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص سوم»: دارنده همون مالک یا متصرف وسیله نقلیهه و هرکدام که بیمه نامه موضوع این ماده رو تحصیل کنه تکلیف از دیگری ساقط می شه.

ماده ۱۹ قانون فوق: دارنده کسیه که از وسیله نقلیه استفاده می کنه و باید بیمه نامه وسیله رو به همراه داشته باشه. طبق معنی ماده، دارنده مسئول جبران زیان هاییه که بر اثر وسیله نقلیه یا یدک یا تریلر یا از محمولات اونا به افراد سوم وارد می شه.

ماده ۱۶ قانون فوق: در حوادث رانندگی باعث صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تأمین ضررای بدنی طبق مورد موظف ان پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت ضرورت گزارش بقیه مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بی معطلی کمه کم ۵۰ درصد از دیه تقریبی رو به افراد سوم زیان دیده پرداخت کرده و باقی مونده اونو پس از مشخص شدن میزان قطعی دیه بدن.

ماده ۱۰ قانون جدید: به خاطر حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی، ضررای بدنی وارد به افراد سوم که به دلیل از دست دادن یا انقضای بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تأمین بیمه گر، فرار کردن یا شناخته نشدن مسئول حادثه یا ورشکستگی بیمه گر قابل پرداخت نباشه یا به طورکلی ضررای بدنی خارج از شرایط بیمه نامه باشه (به استثنای موارد مصرح در ماده ۷) به وسیله صندوق مستقلی به نام صندوق تأمین ضررای بدنی پرداخت میشه.

ماده ۸۷ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: راننده هر وسیله نقلیه که انجام دهنده تصادف باعث زخم یا فوت شه، موظفه بی معطلی وسیله نقلیه رو در محل تصادف متوقف ساخته و با نصب علائم ایمنی هشداردهنده برابر ماده (۷۱) این آیین نامه، رانندگان وسایل نقلیه دیگر رو از اتفاق حادثه آگاه سازه و تا هنگامی که تشریفات مربوط به رسیدگی از طرف راهنمایی و رانندگی و پلیس راه پایان نیافته از تغییر وضع وسیله نقلیه یا صحنه تصادف خودداری کرده و بی معطلی اقدام به انتقال مجروحان به مراکز درمانی کنه.

تبصره: در تصادفات باعث زخم درصورتی که وسیله نقلیه دیگری واسه انتقال فوری مجروحان به مراکز درمانی موجود نباشه، راننده وسیله نقلیه در تصادف می تونه با علامت گذاری محل قرار گرفتن چرخا در سطح راه، اقدام به حمل مجروحان با وسیله نقلیه خود کنه.

ماده ۸۸ قانون فوق: واحدهای راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظف ان پس از باخبر شدن از اتفاق تصادف، در اسرع وقت اقدام به اعزام کارشناس تصادف به همراه لوازم و امکانات مثل کمکای راحت، دوربین عکاسی و فیلم ورداری، آمبولانس، جک بادی و یا جرثقیل و مثل اونا، برحسب نیاز کنه. کارشناس رسیدگی کننده به تصادف موضوع رو به نزدیک ترین واحد فوریتای پزشکی (اورژانس)، امداد و نجات، آتیش نشانی، مرکز راهداری، شهرداری و یا دهیاری اقدام کرده و تا پایان رسیدگی به تصادف و ایجاد ایمنی تردد در محل اتفاق، حادثه رو مدیریت می کنه.

تبصره: نحوه همکاری و وظیفه دستگاه های یادشده و اعمال مدیریت از طرف کارشناس تصادف، برابر دستورالعملی هستش که به تصویب کمیسیون ایمنی راه های کشور می رسه.

ماده ۸۹: هروقت تصادف تنها باعث ضرر پولی شه به نحوی که امکان حرکت از وسیله نقلیه سلب نشده باشه، رانندگان موظف ان بی معطلی وسیله نقلیه رو واسه رسیدگی و بازدید کارشناسان تصادفات در محل حادثه، به کنار راه منتقل کنن تا موجب سد معبر نشه.

ماده ۹۰: در نقاطی که کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه وجود نداره و یا حضور به هنگام اونا ممکن نباشه مسئولان امر می تونن از نظرات مستدل کمه کم سه نفر از رانندگان پایه یکم و یا پایه (ت) استفاده کنه.

ماده ۹۱: رانندگان وسایل نقلیه هنگام تصادف باعث زخم یا فوت مکلف ان بی معطلی نام و نشانی درست و مشخصات گواهی نامه رانندگی وسیله نقلیه خود رو به مأموران انتظامی اعلام دارن و در صورت خواسته مدارک قانونی مثل گواهی نامه، کارت شناسایی خودرو و بیمه نامه از طرف مأموران مربوط، این مدرک یا به اونا تسلیم کنن.

ماده ۹۲: رانندگانی که با وسیله نقلیه متوقفی که سرنشین نداره تصادف می کنن، نباید محل اتفاق تصادف رو ترک کنن و در صورت مراجعه نکردن راننده و یا مالک اون، باید صاحب یا راننده وسیله نقلیه و یا مأموران راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه رو از هویت و نشانی کامل خود خبر دار کنن و در صورت دسترسی نداشتن به ایشان، نام و نام خانوادگی و نشانی دقیق خود و شماره و مشخصات دیگر وسیله نقلیه خود رو روی کاغذی نوشته و در محلی قابل دیدن روی وسیله نقلیه متوقف، الصاق کنن.

ماده ۹۳: رانندگانی که با حیوانات، وسایل، تأسیسات و مثل اونا تصادف و ایجاد ضرر نشون میده، باید به خاطر جلوگیری از بسته شدن راه و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی دیگر، در صورت امکان حیوان مرده یا مصدوم و وسایل باقی مونده در محل تصادف رو از سطح سواره رو بیرون برده و موظف ان صاحبان و مالکان اونا یا مأموران راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه رو از اتفاق تصادف آگاه کنن.

ماده ۹۴: هروقت راننده وسیله نقلیه در اثر تصادف توانایی اجرای مقررات مندرج در مواد (۹۲) و (۹۳) این آیین نامه رو نداشته باشه موظفه در اولین فرصت مراتب رو به مأموران مربوط اعلام داره. اگه مالک وسیله نقلیه فردی غیر از راننده باشه پس از باخبر شدن از واقعه و درصورتی که راننده مراتب رو به مأموران مربوط آگاهی نداده باشه، مالک موظفه در اسرع وقت مأموران مربوط رو از واقعه آگاه سازه.

ماده ۹۵: تعمیرگاها و توقفگاها موظف ان ظرف ۲۴ ساعت پس از دیدن وسیله نقلیه ای که آثار تصادف یا جای گلوله در اون هست مراتب رو با اشاره مشخصات وسیله نقلیه و در صورت امکان با اشاره نام و نشانی راننده به واحد انتظامی محل اعلام دارن.



دیدگاهتان را بنویسید