بعد از یک روز سخت چه جوری حال مون رو بهتر کنیم؟ 

بعد از یک روز سخت چه جوری حال مون رو بهتر کنیم؟ 

همه ما روزهای بد رو تجربه کردیم؛ صبحایی که با یک اتفاق بد و اعصاب خردکن شروع می شن و هرچه جلوتر میریم، شرایط بیشتر به هم می ریزه. انگار زمین و زمان دست به دست هم دادن تا یک روز افتضاح داشته باشیم. اما چند لحظه صبر کنین؛ لزومی نداره که یک صبح بد به یک روز وحشتناک تبدیل شه، مگه اونکه شما این اجازه رو بدین! بله، همه چیز به خود شما بستگی داره. چیجوری؟ ما اینجا چند راه حل آسون و کاربردی در اختیارتون قرار میدیم که به شما کمک می کنن به حس بدتون پایان بدین و بقیه ی روز انرژی مثبت داشته باشین. اونا رو امتحان کنین و اثر معجزه آسایشان رو ببینین. موفق باشین!

 

بعضی وقتا چیزای کوچیکی مثل بحث با هم اتاقی تون، گیرکردن در ترافیک یا فقط بیدارشدن از دنده چپ می تونه روزتون رو خراب کنه.

حتما تابه حال واسه شمام پیش اومده که یک نفر از شما انتقاد کنه و اعصاب تون رو بهم بریزه؛ مثلا در مورد دست پخت، لباس، مدل مو، دکور خونه تون و … چیزایی به شما بگه که حس بدی پیدا کنین. شاید در اینجور شرایطی ساعتا حرص خوردین تا وقتی که فهمیدین بقیه، برعکس اون نظر مثبتی در مورد شما دارن و پس آروم تر شدید. اما همیشه نمی تونین منتظر بمونین که بقیه حال تون رو خوب کنن. باید خودتون هم قدمی واسه بهترشدن حال تون وردارین. چیزی که باید به خاطر داشته باشین اینه که اجازه ندین یک انتقاد یا نظر منفی، روز فوق العاده تون رو خراب کنه.

خبر خوب اینه که شما می تونین یک روز بد رو به همون سرعتی که شروع شده، به یک روز خوب تبدیل کنین.

اولین کاری که باید انجام بدین، اینه که حال و هوایتان رو عوض کنین. هنگامی که از درون احساس خوبی داشته باشین، تغییردادن دیدتون نسبت به روز و خداحافظی با احساسات منفی و بد واسه تون خیلی آسون تر میشه.

اگه یک اتفاق بد باعث ناراحتی شما شده، یکی از این ۱۰ مورد رو امتحان کنین تا در ۱۰ دقیقه یا کمتر، احساس بهتری داشته باشین:

۱. به آهنگ مورد علاقه تون گوش بدین و همراه اون بخونین

فکر می کنین اثر موسیقی روی کارکرد افراد به چه صورته؟ تحقیقات نشون دادن که گوش دادن به آهنگ مورد علاقه تون می تونه حس و حال شما رو عوض کنه و حتی در کاهش افسردگی مؤثر باشه. در گوشی یا آی پادتان فهرستی از آهنگایی که حال تون رو بهتر می کنن، درست کنین. سعی کنین آهنگای مثبت و روحیه بخشی رو انتخاب کنین که می تونین همراه اونا بخونین.

۲. دوش بگیرین

مشخص نیس که دوش گرفتن چیجوری می تونه به بهتر شدن حال روحی کمک کنه اما مثل اینکه که به طور استعاری (مجازی) به پاک کردن افکار و احساسات منفی کمک می کنه. یک دوش کوتاه بگیرین. دوشی که در اون به طور متناوب از آب گرم و سرد استفاده کنین، می تونه به افزایش گردش خون و خلاصی از شر انرژی منفی کمک کنه.

با دوش آب گرم شروع کنین و بعد به آرامی دمای آب رو تا جایی سرد کنین که بتونین اونو ۲۰ ثانیه تحمل کنین. بعد درجه آب رو دوباره بالا ببرین. در اول این چرخه رو به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به طور متناوب انجام بدین تا کم کم بتونین مدت زمان بیشتری تحمل کنین.

۳. ویدئوی خنده دار تماشا کنین

در مطالعه ای که دانشگاه اُنتاریوی غربی انجام داد، شرکت کنندگانی که قطعه ی موسیقی خوشحال گوش کردن و کیلیپ ویدئویی خنده دار دیدند، نسبت به گروهی که به موسیقی و کلیپای ویدئویی غمگین گوش کرده بودن، مفیدتر بودن و توانایی بیشتری در حل مسائل داشتن.

از نظر تئوری، تماشای کلیپای ویدئویی خنده دار می تونه در افزایش استفاده مؤثر باشه.

۴. حیوانی رو نوازش کنین

نوازش یک حیوان اهلی می تونه حال وهوای شما رو به شکل زیادی بهتر کنه. این کار اونقدر اثرات مثبتی داره که پزشکان رفتاری واسه کمک به درمان افراد از حیوانات استفاده می کنن؛ مثلا روان درمانی به کمک اسب. با اونکه ثابت شده داشتن حیوان خونگی باعث بهتر شدن عزت نفس و تندرستی می شه اما واسه بهره مندی از امتیازات اون لازم نیس که حتما خودتون یک حیوان خونگی داشته باشین.

اگه در مزرعه و داهات زندگی نمی کنین و حیوان خونگی هم ندارین، نگران نشید. شاید در همسایگی یا ساختمان شما کسی هست که یک حیوان خونگی داشته باشه. پناهگاهای حیوانات هم همیشه به دنبال افراد داوطلب واسه رسیدگی به این موجودات بی پناه هستن. یادتون باشه حیوانات به ما نیاز دارن، همون قدر که ما به اونا نیاز داریم.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   معرفی محصولات شرکت پریماتوی  

۵. یک نفر رو بغل کنین

ما بیشتر از یاد میبریم که تماس انسانی، یکی از روشای درمانه. بعضی پزشکان در بیمارستانا و آسایشگاها از لمس درمانی به عنوان شکلی از انرژی درمانی واسه کمک به درمان بیماران پس از جراحی استفاده می کنن.

دفعه ی بعد که کمی احساس ناراحتی کردین، پیش همسر، یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خونواده تون برید و اونو در آغوش بگیرین.

۶. از تنفس عمیق کمک بگیرین

تمرینای تنفس عمیق دارای یه جور خاصیت درمانی و کاهنده ی استرسه که می تونه به شما کمک کنه هورمونای استرس به دلیل یک روز بد رو سرکوب کنین.

چند لحظه چشم هاتون رو ببندید و به مدت ۲ ثانیه یک دم عمیق انجام بدین (هوا رو از بینی به داخل بکشین). بعد ۲ ثانیه مکث کنین و بعد در ۲ ثانیه ی بعد هوا رو بیرون بدین. این کار به تحریک سیستم عصبی سمپاتیک شما کمک می کنن و پس باعث می شه که نسبت به استرس، واکنش آروم تری از خودتون نشون بدین.

۷. در مورد چیزی که شما رو آزار می ده و چیزایی رو که به خاطرشان سپاسگزار هستین بنویسین

نوشتن وقایع روزانه یکی از راه های عالی واسه آزادی از استرس و اضطرابه، چون به شما کمک می کنه احساسات سرکوب شده تون رو به روش درستی بگید. حتی اگه قرار نباشه کسی اونو بخونه، نوشتن اونا مقابله با استرس رو کمی آسون تر می کنن.

در یک دفترچه یادداشت بنویسین که دقیقا چه چیزی شما رو ناراحت می کنه و چه احساسی در مورد اون دارین. بعد چند مورد از چیزایی رو نام ببرین که به خاطرشان سپاسگزار هستین. این کار، شما رو در یک چهارچوب ذهنی مثبت قرار می ده که به بیرون اومدن از حال و هوای گرفته و منفی تون کمک می کنن.

۸. چند تمرین سبک ورزشی انجام بدین

حتی اگه از ورزش خوش تون نمیاد، باید بدونین که بلندشدن و حرکت دادن بدن تون به تحریک جریان خون و ترشح اندورفینا – هورمون احساس خوب – کمک می کنن. خوشبختانه واسه بهره مندی از فواید ورزش مجبور نیستین که یک دوی طولانی انجام بدین؛ حتی انجام یک روال ورزشی ۵ دقیقه ای در کنار میز کارتون به درمان حال روحی تون کمک می کنن.

تمرینات آسون ای مثل اسکات، شنای سوئدی و حرکات کششی آسون رو انجام بدین. این کار نه تنها میزان جنب و جوش شما رو افزایش می ده بلکه باعث افزایش تولید شکلای مختلف هورمونای شادی می شه، جریان خون رو بیشتر می کنه و حس و حال تون رو بهتر می کنن.

۹. از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرین

شبکه های اجتماعی، قدمای مثبتی در جهت نزدیکی مردم به هم ورداشته ان اما یک جنبه ی منفی هم دارن.

تحقیقات خیلی نشون دادن که کنترل و حضور همیشگی در رسانه های اجتماعی درواقع می تونه باعث افسردگی شه، چون ما بیشتر خودمون رو با دوستان و آشنایان مون مقایسه می کنیم و این مسئله، یه جور احساس بی کفایتی و دودلی در ما ایجاد می کنه.

تا حد ممکن از فیس بوک یا توئیتر فاصله بگیرین. در سر کار فقط زمانی که مجبور هستین، اونا رو ببینین. به یاد داشته باشین که بیشتر افراد همیشه شادترین و بهترین لحظات شون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک می ذارن، پس باطن زندگی تون رو با ظاهر زندگی بقیه مقایسه نکنین.

۱۰. پابرهنه روی چمن راه برید

ماندن در فضای بسته در تموم روز، اونم بی قرار گرفتن مستقیم در خطر نور خورشید و بی اتصال به انرژی طبیعت می تونه یک روز بد رو بدتر و وحشتناک تر کنه.

گراندینگ یا اتصال به زمین، یعنی تماس بدن با زمین که معمولا با پای برهنه انجام می شه. این کار به تحریک انرژی، بهبود کارکرد سیستم ایمنی و افزایش شادی کمک می کنه. با توجه به این نظریه، میدون مغناطیسی زمین می تونه هورمونای استرس رو کاهش بده. در وقت استراحت ناهارتان، فضای پنهون از چمن پیدا کنین که بتونین در اون بشینین، واسه چند دقیقه خودتون رو آروم کنین و اجازه بدین پاهایتان در چمن استراحت کنن. می تونین روی چمن ناهارتان رو بخورین یا فقط بشینین و چند دقیقه کتاب بخونین و به کاهش ضربان قلب و کنترل استرس خود کمک کنین.

اینا فقط چند مورد از ایدهایی هستن که می تونن یک روز بد رو به یک روز خوب تبدیل کنن. واسه ما بنویسین که انجام چه کارایی به شما کمک می کنن از حس ناراحتی و افسردگی بیرون بیایید؟



 



۶۰۰۰تومن