قابلیت اطمینان

بالاتر

پایین تر(درحال بهبود)

انعطاف پذیری

کمتر

بیشتر

تاثیر بر کانال های توزیع

در تمرکز اولیه بر تبادلات منحصر به فرد، تعارض در کانال ها وجود دارد.

به دلیل آنکه نقش مصرف کننده مهمتر است، تعارض بین
کانال ها وجود دارد.

منبع: (سلیمان و یوسف[۱۱۶]،۲۰۰۳ ،۵۴۹).

۲-۵-۳- اجزای تجارت الکترونیکی

اجزای اصلی تجارت الکترونیکی که وجوه تمایز آن با تجارت سنتی هستند عبارتند از:
الف- سیستم ارتباطی[۱۱۷]
سیستم ارتباطی به منزله یک کانال اطلاعات عمل می کند که فروشندگان را به خریداران متصل می کند.
ب- سخت افزار[۱۱۸]
سخت افزار از نظر فیزیکی امکان اجرای نرم افزار را فراهم آورده و آن را با سیستم ارتباطی پیوند می دهد.
ج- نرم افزار[۱۱۹]
نرم افزار شامل دستورات و عملکردهای لازم مرتبط با تجارت الکترونیکی است. از جمله این دستورات می توان به موارد زیر اشاره نمود:
٭ ایجاد و نمای کاتالوگ و ویترینی از کالاها و خدمات در وب سایت
٭ ایجاد سیستم پرداخت الکترونیکی و انجام پروسه پرداخت
٭ تضمین امنیت مورد نظر در معامله(با توجه به پروتکل های مشخص و موجود در سیستم های ارتباطی)
٭ جمع آوری کلیه اطلاعات و موارد مربوط به تجارت الکترونیکی
٭ ایجاد زمینه های لازم برای انجام معامله و نقل و انتقال درخواستها و سایر اسناد تجاری

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

مطلب دیگر :
بررسی تاثیر ظرفیت داخلی لجستیک شرکت و برون سپاری لجستیک بر عملکرد شرکت ...

۲-۵-۳-۱- سیستم ارتباطی

سیستم ارتباطی وظیفه انتقال اطلاعات را بین مشتری و فروشنده بر عهده دارد. بر خلاف معاملات انجام شده در تجارت سنتی که از یک زبان شفاهی و محاوره ای استفاده می کند، سیستم ارتباطی در تجارت الکترونیکی از یک زبان دیجیتالی واحد بهره می گیرد.
در حقیقت وب شامل یک شبکه جهانی از سیستمهای هوشمند است که توسط سیستم ارتباطی به یکدیگر متصل شده اند. حتی سیستمها و دستگاه های بی سیم نیز که نسل جدید و پیشرفته سیستمهای هوشمند هستند، از طریق فناوری سیستم ارتباطی به اینترنت و شبکه های خصوصی متصل می گردند(شجاعی زاده و ملکی زاده ،۱۳۸۳ ،۴۳).

۲-۵-۳-۲- سخت افزار

لزوم وجود سخت افزار در تجارت الکترونیکی بسیار واضح است. دستگاه ها و تجهیزاتی که کاربران برای اتصال به اینترنت و سایتهای تجارت الکترونیکی از آنها سود می برند، نظیر کامپیوترها یا گوشیهای موبایل و … از سخت افزارهای ضروری در تجارت الکترونیکی هستند که بدون بکارگیری آنها، امکان اتصال به وب وجود ندارد(شجاعی زاده و ملکی زاده ،۱۳۸۳ ،۴۵).

۲-۵-۳-۳- نرم افزار

نرم افزار به مانند روح پنهان تجارت الکترونیکی است. انواع مختلفی از نرم افزارها در تجارت الکترونیکی نقش اساسی دارند که شامل سیستمهای عامل، مرورگرها، مدیریت بانکهای اطلاعات، انجام معاملات و … می باشند، که البته درک چگونگی عملکرد پیچیده این نرم افزارها در کنار هم به راحتی میسر نیست. استفاده کنندگان از تجارت الکترونیکی اگر به بهبود عملکرد و کارآیی تجارت الکترونیکی توجه دارند، بایستی ارتباط با متخصصان نرم افزار را حفظ نمایند. به هر حال، نرم افزارها و دو جزء دیگر تجارت الکترونیکی یعنی سیستم ارتباطی و سخت افزار به این منظور به وجود آمده اند تا سازمان های استفاده کننده از تجارت الکترونیکی بتوانند استراتژی و تاکتیکهای تجاری خود را مشخص نمایند(همان منبع،۴۷).

مطلب دیگر :
مقاله - بررسی تاثیر ویژگی های تجاری اینترنت براعتماد مشتریان در شهرستان آران و ...