۲-۵-۴- مدلهای تجارت الکترونیک

براساس طرف های تجاری در مبادلات الگوهای متفاوتی از اجرای تجارت الکترونیکی وجود دارد. در جدول زیر مرسوم ترین الگوها به همراه مثالی از یک سایت مشهور از آن الگو ذکر شده است(مدهوشی و صفاری نژاد،۱۳۸۳ ،۱۶۷).
جدول۹-۲ مدلهای تجارت الکترونیک

مشتری(افراد) بنگاه تجاری(سازمان)
بنگاه تجاری(سازمان) (شرکتبامصرفکننده)
آمازون دات کام[۱۲۰]
(شرکتباشرکت)
تی پی ان[۱۲۱]
مشتری(افراد) (مصرف کنندهبامصرفکننده)
ای بی دات کام[۱۲۲]
( مصرفکننده با شرکت)
پرایسلاین دات کام[۱۲۳]

۲-۵-۴-۱- مدل شرکت با شرکت[۱۲۴]

تجارت الکترونیک شرکت با شرکت اشاره به انجام تجارت توسط شرکتها با یکدیگر با بهره گرفتن از اینترنت دارد(چو[۱۲۵]،۲۰۰۵ ،۳۴).
قسمت عمده ای از تجارت الکترونیکی خریدهایی است که در واقع با قصد مصرف انجام نمی گیرد بلکه تولیدکنندگان کالاهای واسطه ای را از تولیدکنندگان دیگر خریداری می کنند. برای خرید بهتر این شرکت ها نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد جزییات کالا، فعالیت های ارتقایی، قیمت های دقیق، خدمات پس از فروش و دیگر ویژگی های یک محصول دارند تا با مقایسه آنها بهترین تصمیم را برای خرید محصولات بگیرند. به دلیل حجم زیاد خرید و تأثیر مستقیم آن در بهای تمام شده کالا استفاده از تجارت الکترونیکی اثر عمده ای روی قدرت رقابتی شرکت ها می گذارد. اهمیت این روش هنگامی مشخص می گردد که بدانیم نزدیک به سه چهارم حجم پولی تجارت ا لکترونیکی در این بخش صورت می گیرد. به طور خلاصه با بهره گرفتن از B2B بین دو مجموعه تولیدکننده می توان علاوه بر کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت، سرعت تولید را افزایش داد.
برای مثال با برقراری ارتباط شبکه ای بین تولیدکنندگان قطعات خودرو و سازندگان خودرو زمان تحویل خودروهای سفارش یافته، کاهش یافته و از طرف دیگر با بهره گرفتن از شبکه اینترنت تحولات عمده ای در مراحل تحویل خودرو، کیفیت و هزینه را شاهد خواهیم بود. قطعه سازان با آگاهی از نیاز خودروسازان محصولات را مطابق با نیاز آنها تولید خواهند نمود. ارتباط بین خودروسازان و قطعه سازان برای سفارش و تغییر قطعه و اندازه های لوازم یدکی به روش سنتی با کاغذ و نامه حداقل بین یک تا دو ماه زمان لازم داشت ولی با روش های جدید اینترنتی زمان این کار به کمتر از یک هفته تقلیل می یابد. همچنین در این روش خودروسازان با کنترل شاخص های کیفیت قطعات خودرو به سرعت می توانند تعداد و موارد قطعات معیوب را سریعًا به خودروسازان اطلاع دهند(مدهوشی و صفاری نژاد،۱۳۸۳ ،۱۶۸).

مطلب دیگر :
بررسی تاثیر ظرفیت داخلی لجستیک شرکت و برون سپاری لجستیک بر عملکرد شرکت ...

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

۲-۵-۴-۲- مدل شرکت با مصرف کننده[۱۲۶]

تجارت الکترونیک شرکت با مشتری عبارت است از فروش کالاها و خدمات به طور مستقیم توسط شرکتها به مصرف کنندگان از طریق اینترنت(چو[۱۲۷]،۲۰۰۵ ،۳۴).
این نوع تجارت الکترونیک، خرده فروشی الکترونیک نیز نامیده می شود. هر گاه یک شرکت بزرگ خدمات یا تولیدات خود را در اختیار یک کمپانی کوچکتر قرار دهد و حال آنکه این کمپانی مشتری های ثابت خود را داشته باشد و به آنها سرویس دهد، این مدل B2C نامیده می شود(شیری،۱۳۸۸ ،۲۲).

۲-۵-۴-۳- مدل مصرف کننده با مصرف کننده[۱۲۸]

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که یک کالا را خریداری کنید ولی پس از مدتی دیگر از آن استفاده نکنید و یا بخواهید آن را با یک مدل جدیدتر عوض کنید. از طرف دیگر افراد زیادی نیز به دلیل قیمت پایین وسایل دست دوم مایل به خرید آنها می باشند. اما معمولا پیدا کردن فروشنده یا خریدار در اینگونه موارد بسیار سخت است. بانکهای اطلاعاتی ایجاد شده در اینترنت این ارتباط بین مصرف کنندگان را به وجود می آورند .
انواع مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت نیز در این حوزه از فعالیتها قرار می گیرند. با توجه به استقبال عمومی آینده روشنی برای این بخش پیش بینی می شود. گرچه این روش در حال حاضر از نظر پولی درصد ناچیزی از حجم تجارت الکترونیکی را به خود اختصاص داده، ولی بازار بالقوه بسیار مناسبی در این زمینه وجود دارد. در ضمن جذابیتهای خاص این سبک از کار می تواند مکمل مناسبی برای دیگر انواع تجارت الکترونیکی باشد(مدهوشی و صفاری نژاد،۱۳۸۳ ،۱۶۸).

مطلب دیگر :
منابع مقالات علمی :بررسی تاثیر ظرفیت داخلی لجستیک شرکت و برون سپاری لجستیک بر عملکرد ...

۲-۵-۴-۴- مدل مصرف کننده با شرکت[۱۲۹]

افرادی که می خواهند خدمات و تولیدات خود را از طریق اینترنت به شرکت ها و