سازمان ها بفروشند این قسمت را بوجود می آورند؛ همانند شخصی که در جستجوی فروشنده ای برای اجناس خود باشد. پرایسلاین[۱۳۰] یکی از مشهورترین این پایگاه ها است (شیری ،۱۳۸۸ ،۲۳).

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

۲-۵-۵- مزایای تجارت الکترونیک

برخی مزایای تجارت الکترونیک که مشتریان می توانند تجربه کنند این است که مشتریان را قادر می کند تا به طور ۲۴ ساعته و هفت روز هفته قادر به خرید از هر مکانی باشند، به هر حال مشتریان انتخاب ها و گزینه های بیشتری دارند. این به مقایسه آسان تر خرید کمک می کند و محصولات و خدمات ارزان تری برای آنها فراهم می کند. همچنین مشتریان می توانند به اطلاعات مرتبط و مفصل تری دسترسی پیدا کنند و این اطلاعات مرتبط، آنها را به اتخاذ تصمیمات آگاهانه تر هدایت می کند و رضایت مشتری را افزایش می دهد. مزیت دیگر این است که مشتریان می توانند در جوامع الکترونیکی با دیگر مشتریان تعامل کنند و ایده ها را مبادله کنند و بعلاوه اینکه تجربیات خود را با یکدیگر مقایسه کنند. مزیت دیگر آن این است که تجارت الکترونیک رقابت را تسهیل می کند که این منجر به تخفیف های عمده ای می شود(هناری و محبوب[۱۳۱]،۲۰۰۸ ،۲۱۵).
علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، تجارت الکترونیک مزایای ملموس وناملموسی نیز دارد که عبارتند از:
الف- مزایای ملموس
افزایش درآمد ناشی از فروش
مشتریان جدید، بازارهای جدید
مشتریان موجود ( فروش تکراری)
کاهش هزینه های بازاریابی
کاهش مدت زمان ارائه خدمات به مشتریان
فروش اینترنتی
کاهش هزنیه های توزیع در ارتباطات
کاهش هزینه های اداری ناشی از انجام موثر فرایندهای تجاری از قبیل استخدام، پردازش و صدور فاکتورهای پرداخت و …
ب- مزایای ناملموس
بهبود وجهه شرکت
ارتقاء مارک تجاری
کوتاه شدن چرخه عمر محصول که امکان پاسخگویی سریع به نیازهای بازار را فراهم می کند .
بهبود خدمات مشتریان
یادگیری برای آینده
برآوردن انتظار مشتریان درمورد داشتن وب سایت
شناسایی شرکای جدید وگسترش روابط مفید متقابل با شرکای فعلی
مدیریت بهتر اطلاعلات بازاریابی و اطلاعات مربوط به مشتریان
تسهیل دریافت بازخورد از مشتریان درمورد محصولات(ابراهیمی و مهدیه،۱۳۸۵ ،۱۰۷).

مطلب دیگر :
فایل دانشگاهی - بررسی تاثیر ظرفیت داخلی لجستیک شرکت و برون سپاری لجستیک بر عملکرد شرکت در ...

۲-۵-۶- موانع و محدودیتهای تجارت الکترونیکی

به دلیل مزایای فراوان استفاده از تجارت الکترونیکی، هر روز تعداد شرکتهایی که به این حوزه وارد می شوند در حال افزایش است و همانگونه که پورتر[۱۳۲] اشاره می کند به کارگیری اینترنت به منظور انجام این کارند، چرا که تعلل در این مورد با نابودی آنها مترادف است. از نظر منطقی شرکتی که قصد به کارگیری تجارت الکترونیکی را داشته باشد ابتدا باید به تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدات اقدام کند تا موانع به کارگیری تجارت الکترونیکی را شناسایی کند(خداداد حسینی و دیگران،۱۳۸۵،۲۸).
عمده ترین مانع تجارت الکترونیکی عدم وجود امنیت در شبکه اینترنت است. محدودیت های تجارت الکترونیکی را می توان در سه دسته فنی، غیر فنی و سایر عوامل محدود کننده به شرح زیر طبقه بندی کرد:
الف- محدودیتهای فنی
– فقدان امنیت سیستم، قابلیت اعتماد، استانداردها و بعضی پروتکل های مخابراتی
– عدم وجود پهنای باند کافی مخابراتی
– ابزارهای توسعه نرم افزار در حال رشد بوده و به طور سریع تغییر می کنند.
– یکپارچه سازی اینترنت و نرم افزار تجارت الکترونیکی با بعضی از پایگاه های داده ای و برنامه های کاربردی مشکل می باشد.
– شاید فروشنده ها علاوه بر سرورهای شبکه ای به سرورهای خاص وب و زیرساخت ها نیازمند باشند.
– امکان دارد نرم افزار تجارت الکترونیکی با بعضی از سخت افزارها یا سیستم عامل ها تطابق نداشته باشد(حنفی زاده،۱۳۸۵،۳۰).
ب- محدودیتهای غیر فنی
بسیاری از محدودیت های غیر فنی که مانع گسترش تجارت الکترونیکی می شوند، طبق تحقیق انجام شده بوسیله اینترنت ویک[۱۳۳] در سال ۱۹۹۸ به شرح زیر می باشد:
 هزینه و توجیه آن: هزینه توسعه داخلی تجارت الکترونیکی خیلی بالا بوده و به خاطر فقدان مهارت و تجربه ممکن است تاخیرهایی را نیز منجر شود.
فرصت های زیادی برای برون سپاری[۱۳۴] وجود دارد، اما اینکه به کجا و چگونه این کار صورت پذیرد، موضوع ساده ای نیست. علاوه بر این، توجیه سرمایه گذاری سیستم به خاطر وجود منافع غیر مشهود[۱۳۵](مانند بهبود خدمات مشتری و ارزش تبلیغات) سخت می باشد.
– امنیت و حریم خصوصی: صنعت تجارت الکترونیکی وظیفه ای بسیار سخت و زمان بر برای متقاعد کردن مشتریان، در خصوص امنیت و خصوصی بودن تراکنش های آنی را در بر دارد(همان منبع،۳۰).

مطلب دیگر :
جستجوی مقالات فارسی - بررسی علل بزهکاری اطفال و نوجوانان- قسمت ۲۸