برآیند نهایی همه مسائلی که مستقیم یا غیر مستقیم از فقدان اطلاع مدیران سازمان در خصوص تأثیر آموزش سازمانی با بهره وری سازمانی ناشی شده و همچنین بسیاری از مسائلی که پیش از این اشاره شد، متوجه تولیدات سازمان و مشتریان آن شده و به ایجاد و گسترش نارضایتی در میان مشتریان محصولات خواهد انجامید. همه موارد گفته شده در فوق در شکل زیر قابل خلاصه شدن است:
شکل ۱-۱
کلیه مسائل فوق که همگی پیامد یک مساله است، مساله ای بزرگتر را به دنبال خواهد داشت و آن عدم دستیابی به اهداف سازمانی بوده که مهمترین عنصری است که متضمن دوام و بقاء هر سازمان است. این مسئله در صنایع تولیدی به ویژه شرکت های تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی که اساس دوام و بقای آنها را فروش و رضایت مشتریان از محصولات آنها تشکیل می دهد، امری حیاتی و اساس است که عدم تحقق آن ضرر جبران ناپذیری به آنها وارد خواهد کرد. لذا تحقیق حاضر با توسل به نتایج پژوهشی که در سطور قبل به آن اشاره شد و با استعانت از داده‌های آن که تا حد زیادی به روشن کردن افق دید محقق یاری رسانده، با بهره گرفتن از پژوهشی پیماشی درصدد پاسخگویی به این مساله است که آیا اصولا ارتباطی بین آموزشهای سازمانی و بهره وری سازمانی در شهرکهای صنعتی وجود دارد یا خیر؟ و اگر وجود دارد فرایند تاثیر گذار این دو متغیر بر یکدیگر چگونه است؟
۱-۲ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی، روش یا فرایند تحقیقی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد:
آموزش به معنی عامل اصطلاحاً دادن اطلاعات و توسعه تواناییها موجود است که در توانایی های فرد موثر واقع می شود. آموزش پرسنل فرایندی است که طی آن کارکنان و یا گروه های تشکیل دهنده سازمان که مسئولیتهایی را قبول نموده اند و یا در آینده قبول خواهند کرد بتوانند وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند و این فرایند افقی است که اطلاعات و توانایی های کاری آنها را توسعه می بخشد .
آموزش سازمانی به مفهوم بالابردن کیفیت توانایی های موجود یا به دیگر سخن آموزش افرادی است که دارای اطلاعات مرتبط هستند ولی به علت نداشتن تجارب کاری نمی توانند این اطلاعات را در سازمان عملی نمایند که می باید از طریق آموزش، اطلاعات و دانش پرسنل را در راستای پویش سازمانی هدفمند کرده و آموزش های لازم سازمانی را هماهنگ نمود .
از دیدگاه کلان، آموزش قدرت خلاقیت جامعه و بازدهی کاری را افزایش می دهد. تعلیم و تربیت در تحقق رشد و توسعه و الزامات کیفی فاکتورهای پرورش و افزایش توانایی های هر فرد موثر واقع می شود. ارباب علم و سیاست غالبا آموزش را موتور محرکه رشد و توسعه تلقی می نمایند.
آدم اسمیت در کتاب ” ثروت ملل ” آورده است که وجود مصرف شده در جهت آموزش و پرورش به استفاده بهینه از عوامل تولید کمک می کند.
آموزش در خدمت اهداف مختلف سازمان می باشد. در سازمان ها، هدف نهایی بدست آوردن سود می باشد . جهت افزایش سود تشکیلات، لازم است در تمام قستمتها با قیمت تمام شده نازل بهترین و بیشترین سود را بدست آورد. در جوار این هدف اساسی اهداف دیگری که در آموزش انتظار آن می رود عبارتند از اهداف اقتصادی ، اهداف اجتماعی و انفرادی می باشد. هدف اساسی و اقتصادی آموزش افزایش تولید و افزایش بازدهی می باشد. این هدف اساسی اقتصادی بطور مناسب زیر مجموعه اهداف اقتصادی به شرح زیر را نیز دارا می باشد:۱- اطلاعات مورد لزوم کاری کارکنان ، توانایی و موقعیت سازمان را تامین می کند. ۲- در سازمان ها کنترل و نظارت کمتر می گردد. ۳- تصادفات کار به حداقل می رسد و اعتماد کاری افزرو تر می شود. ۴- نسبت خطاها کاهش می یابد و در این ارتباط هزینه هایی همچون هزینه تعمیر و نگهداری کمتر می شود. ۵- از هدر رفتن ملزومات و مواد جلوگیری به عمل می آید. ۶- پرسنل با نوآوری و توسعه هماهنگ می گردد و در این راستا قیمت تمام شده نیروی کاری که در فرایند تولید وجود دارد کمتر می شود .
آموزش علاوه بر فاکتور های توسعه ای از قبیل فرهنگ عمومی اطلاعات تکلیفی و عملی و فیزیکی و یا ذهنی و غیره وابستگی پرسنل به سازمان و یکپارچگی تشکیلات را نیز فراهم آورده و گذشته از آن یک سری فاکتورهای اجتماعی را که با سازمان همکاری فشرده دارند بر ردیف خود اضافه می نماید. از طرفی می توان اذعان نمود که آموزش را به صورت کلید ارتباط مطلوب انسانی است. اگر اهداف فردی و اجتماعی آموزش را به صورت جداگانه و روشن بررسی نماییم ، نتایج زیر حاصل می شود: ۱- انگیزه دار کردن کارکنان ۲- توسعه اعتماد واطمینان کارکنان ۳- افزایش تواناییها و اطلاعات کارکنان ۴- فراهم نمودن مسیر توسعه پرسنل ۵- هماهنگی و همکاری نزدیک در بین کارکنان ۶- گشایش راه های موفقیت و در نتیجه ارضای کارکنان از مسئولیت محوله ۷- ترکیب اهداف فرد با اهداف سازمان
بنابراین به طور کل می توان گفت که تلاش و فعالیتهای آموزشی همان طور که سود دهی سازمان و بازدهی آن را افزایش می دهد در حالت کلی تصادفات کاری را کم کرده و حتی نسبت درصد سوانح را نیز به حداقل می رساند و از این حیث علت پرداختن به آموزش پرسنل کاملاً مشخص شود. نکته مهمی که در ارتباط با اهداف سازمان وجود دارد هزینه هائی است که برای آموزش مصرف می گردد و در این رابطه منافع آموزش با هزینه های انجام یافته مقایسه می شود یا به عبارتی میزان تاثیر آموزش در سود دهی سازمان با هرینه های آن سنجیده می شود. در اثر فعالیت های آموزشی، کارک

مطلب دیگر :
فایل دانشگاهی - تأثیر ارتقای مهارت های مدیریت منابع انسانی بر سرمایه انسانی با میانجی گری مدیریت استعداد- قسمت ...

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

نان از نحوه انجام کار مطلع شده و ضمن کسب توانمندی های لازم آنها را در رفتار کاری خود منعکس می کنند . بدین طریق موثر بودن آموزش با موثر بودن در کار انطباق پیدا می کند.
بنابراین اطلاع از میزان آگاهی کارکنان، مدیران و برنامه‌ریزان شرکت ها و سازمان ها نسبت به تاثیر آموزشهای سازمانی در افزایش کارآیی و بهره وری کارکنان می‌تواند گام موثری در دستیابی این سازمان ها به تربیت و آموزش نیروی متخصص برای سازمان خود می باشد .
از طرفی در سالهای اخیر یک چالش مداوم در ارتباط با نقش صنعت و خدمات زیر بنایی وجود داشته است که اقدامات مهمی نیز در این جهت صورت گرفته است. صنعت بر اقتصاد داخل تاثیر بسزایی میگذارد که از طریق تاثیر مطلوب بر کارایی و تخصیص منابع و تغییرات تکنولوژی باعث ایجاد اشتغال و بهره وری می شود . بر این اساس است که شهرکهای صنعتی با هدف استقرار سازمان دهی شده صنایع کوچک و متوسط و حتی بزرگ مبتنی بر مکان یابی بهینه فعالیت های صنعتی و هماهنگی صنایع با شرایط بومی و فرهنگی و استفاده بهینه از ظرفیتهای تولیدی موجود، کارایی نظام اقتصادی را افزایش می دهد.
در این راستا، استان خوزستان یکی از قطبهای اصلی صنعت کشور محسوب می گردد و مسئولین کشور از این استان در زمینه توسعه کشور ، همیشه بعنوان یک استان استراتژیک یاد کرده اند اگر به وضعیت صنعت در کشور و به خصوص استان خوزستان بعنوان یکی از قطبهای اصلی صنعت کشور نگاهی بیندازیم به این نتیجه می رسیم .
استان خوزستان با داشتن ۱۴٫۵ درصد از کل ارزش افزوده تولیدات صنعتی کشور در سالهای ۷۹ و ۱۱٫۲۳ درصد در سال ۱۳۸۰ به ترتیب دومین و سومین استان کشور بوده است و پیش بینی می گردد که تا افق ۱۴۰۰ با راه اندازی طرح های بزرگ و کوچک با پیشرفت اجرایی بالای ۲۰ درصد به استان اول صنعتی کشور مبدل گردد . در دیدگاه کلی ، استان خوزستان در صنایع بزرگ و کلان که عمده آن دولتی است، حجم چشم گیری داشته و از قطب های اصلی کشور می باشد ، اما در بخش صنایع کوچک و متوسط استان خوزستان وضعیت مطلوبی ندارد و نتوانسته همگام با صنایع بزرگ پیشرفت داشته باشد. بررسیها، نشان می دهد که علل و عوامل موثر بر این عقب افتادگی بیشمارند که اهم آنها عبارتند از سوء مدیریت، عدم وجود مشاوره تخصصی و آموزش های موثر سازمانی، همکاری دستگاه های ذیربط ، تسهیلات زیر بنایی و خدمات اولیه.
بنابراین اهمیت این تحقیق از آنجا ناشی می شود که می تواند به تبیین اهمیت و تاثیر آموزش های سازمانی در شرکت های مستقر در این شهرک ها کمک کرده و گامی در جهت حل مشکلات این شرکت ها بردارد.
۱-۳ جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:
تحقیق حاضر از دو جنبه دارای نوآوری است. ابتدا از جنبه جامعه آماری. چرا که بر اساس اطلاعات موجود در سازمان شهرک های صنعتی استان خوزستان تا کنون تحقیقی در خصوص تاثیرآموزش های سازمانی بر بهره وری منابع انسانی در این شرکت انجام نگرفته است. از طرفی دیگر این تحقیق از جنبه روش شناسی نیز دارای نوآوری است. چرا که در این تحقیق قصد داریم بر اساس مدل مفهومی تحقیق، یک مدل علّی تدوین و با بهره گرفتن از روش پیشرفته آماری مدل یابی معادلات ساختاری (Structural Equations Modeling) یا همانSEMبا بهره گرفتن از نرم افزارLISRELیاAMOSبه تحلیل روابط بین مولفه های مدل آموزش های سازمانی بپردازیم. درSEMروابط بین عوامل یا مولفه ها بصورت یک مدل مسیر و یکپارچه تحلیل می شوند نه به صورت جداگانه و جزیره مانند. این روش ها از روش های آماری پیشرفته است که در سالهای اخیر در حوزه جامعه شناسی، علوم رفتاری و علوم مدیریتی کاربرد فراوان داشته اند.
۱-۴ اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):
هدف آرمانی:بهبودبهره‌ورینیرویانسانیاز طریق اثربخش کردن آموزش های سازمانی
هدف کلیشناسایی میزان اثربخشی آموزش های سازمانی و بررسی نقش آن ها در بهره وری نیروی انسانی
اهداف ویژه:
– بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش سازمانی از لحاظ کمیت، کیفیت، محتوی و نوع دوره ها
– بررسیمیزان تاثیر دوره های آموزشیﺑـﺮبهره وریﻛﺎرکنان از طریق یک مدل علّی
– بررسی ﺗﺄﺛﻴﺮدوره های آموزشی بر عوامل میانی شامل (تناسب مهارت کارکنان با وظایف شغلی، استفاده بهینه از امکانات موجود سازمان تناسب انتظارات مدیران با مهارت های کارکنان، ایجاد رضایت کارکنان نسبت به مدیران، افزایش ارتباطات سازمانی و تناسب برنامه ریزی های سازمانی با توانایی های کارکنان»
– بررسی تاثیر آموزشهای آموزشیﺑـﺮبهره وریﻛﺎرکنان با در نظر گرفتن عوامل میانی از طریق یک مدل علّی
– بررسی ﺗﺄﺛﻴﺮآموزش های سازمانیبر ابعاد مختلف بهره وری شامل « بهبود عملکرد، ﺗﻘﻮﻳﺖﻣﻬﺎرﺗﻬﺎیﺷﻐﻠﻲﻛﺎرﻛﻨﺎن، اﻳﺠﺎد آﻣﺎدﮔﻲﻻزمﺟﻬﺖ اﻧﺠﺎم وﻇﺎﻳﻒبه طورﻣﺸﺎرﻛتی و رضایت شغلی»
هدف کاربردی: ارائه راهکارهایی جهت افزایشبهره‌ورینیرویانسانیاز طریق اثربخش کردن آموزش های سازمانی در شهرک های صنعتی استان خوزستان
۱-۵ سؤالات تحقیق:

مطلب دیگر :
اندازه گیری کارایی برای پیش بینی عملکرد با استفاده از تکنیک تحلیل ...

  1. میزان بهر ه مندی شهرک های صنعتی خوزستان از آموزشهای سازمانی چقدر بوده است؟
  2. آیا کمیت آموزش هایی که افراد سازمان طی کردند بالاتر از حد استاندارد آموزش است ؟
  3. آیا کیفیت آموزش هایی که افراد سازمان طی کردند بالاتر ا
    ز حد متوسط مقیاس است ؟
  4. آیا اثربخشی محتوی آموزش هایی که افراد طی کردند بالاتر از حد متوسط مقیاس است ؟
  5. کارکنان شاغل در شهرک های صنعتی استان خوزستان کدام نوع دوره ها را بیشتر گذراندند، عمومی یا تخصصی ؟
  6. راهکارهای افزایش اثربخشی آموزشهای سازمانی کارکنان شهرک های صنعتی خوزستان کدام اند؟