نمودار (۱۲-۴) میزان کارایی سازمان
۴-۲: بخش تحلیل استنباطی
تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها، مهمترین بخش فرایند تحقیق است. بخش حاضر به تحلیل یافته های به دست آمده از طریق بررسی کمی می پردازد. در این بخش ابتدا به ارزیابی وضعیت موجود مولفه های اثربخشی آموزش در نمونه تحقیق پرداخته شده و سپس نتایج آزمون فرضیات هم به صورت جداگانه و هم بر اساس مدل مفهومی پرداخته خواهد شد. در نهایت برخی یافته های جانبی تحقیق نیز ارائه می گردد.
۴-۲-۱: آزمون وضعیت موجود مولفه های اثربخشی آموزش و بهره وری(آزمون فرضیه اول تحقیق)
در این بخش به آزمون وضعیت مولفه های اثربخشی آموزش و بهره وریدر کارکنان شاغل در شهرک های صنعتی استان خوزستان پرداخته می شود. این زیر بخش به فرضیه کلی زیر پاسخ می دهد.
فرضیه: میزان وجود ابعاد مختلف اثربخشی آموزش (بعد بهره وری ، بعد بهبود عملکرد، بعد انطباق با نیازهای سازمانی، بعد مدیریت منابع انسانی و بعد کارایی سازمان) و بهره وریدر کارکنان شاغل در شهرک های صنعتی استان خوزستان بالاتر حد متوسط مقیاس در نظر گرفته شده برای آن بُعد است.
این فرضیه کلی به ۴ زیرفرضیه به تفکیک مولفه های اثربخشی آموزش و بهره وریدر کارکنانتقسیم شده است. در این زیر بخش بررسی خواهیم کرد که آیا شرایط هر کدام از مولفه های پنجگانه اثربخشی آموزش و بهره وریدر کارکنان شاغل در شهرک های صنعتی استان خوزستان از نظر کل نمونه تحقیق (کارکنان) آن شرکت ها مطلوب است. یعنی آیا از نظر کارکنان، وضعیت هر کدام از مولفه ها بالاتر از حد متوسط مقیاس هست یا خیر؟. به عبارتی از نظر آماری می خواهیم بررسی کنیم که آیا میانگین هر کدام از مولفه ها بالاتر از متوسط جواب ها که در اینجا عدد ۳ است، می باشد یا خیر؟ (در پرسشنامه، طیف سنجش از ۱ تا ۵ بود که حد وسط آن ۳ خواهد بود). بر این اساس، فرض آماری به صورت زیر است:
فرض صفر:وضعیت مولفه مورد نظر درحد متوسط یا کمتر از آن است.
فرض مقابل:وضعیت مولفه بالاتر از حد متوسط است.
به عبارتی فرض Ho و H1 آماری به صورت زیر خواهند بود.
برای آزمون چنین فرضی از آزمون تی- تک نمونه ای (One-sample t-test) استفاده می شود که میانگین یک نمونه آماری را با یک میانگین نظری یا به اصطلاح فرضی ( در اینجا مقدار ۳) مورد مقایسه و آزمون قرار می دهد. در آزمون t تک نمونه ای ( و همه آزمون های آماری) اگر میزان معنی داری کمتر از ۰۵/۰ باشد، فرض صفر در سطح اطمینان ۹۵ درصد رد می شود و ادعای محقق( فرض مقابل) پذیرفته می شود. یعنی به طور کل :
اگر میزان معنی داری کمتر از ۰۵/۰ باشد، وضعیت مولفه بطور واقعی بالاتر از حد متوسط است.
قبل از نتیجه آزمون مقدار میانگین هر کدام از عوامل به همراه انحراف معیارهای آنها در جدول زیر (که قبلاً در بخش توصیفی نیز آمده بود) آمده است. میانگین آورده شده در جدول زیر (میانگین نمونه برای هر کدام از مولفه ها) را میانگین تجربی گویند که مقدار ۳ با آنها مقایسه و مورد آزمون قرار می گیرد.
جدول ۲-۴ : میانگین و انحراف معیار مولفه های اثربخشی آموزش و بهره وریکارکناندر کل نمونه

آماره
مولفه
تعداد نمونه میانگین( از ۵ ) انحراف معیار
بعد بهره وری ۲۰۰ ۱۹/۴ ۶۱/۰
بعد بهبود عملکرد ۲۰۰ ۰۱/۴

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.