تعیین اختلاف فقهای اهل تسنن در خصوص چگونگی تحقق عنوان قتل …

دانلود پایان نامه

 دانلود پایان نامه

موضوع :

 بررسی معیارهای تشخیصی قتل عمدی در حقوق کیفری ایران و فقه اسلامی

پایان نامه ارشد :

نخستین قتل ناحق در تاریخ بشر

خداوند متعال در قرآن کریم حکایت فرزندان آدم را به عنوان یکی از حوادث ناگوار تاریخ بشر و اولین قتل ارتکابی ذکر می کند. در این واقعه قابیل برادر بزرگتر به دلیل قبول نشدن قربانی‌اش نسبت به هابیل حسادت ورزیده و وی را تهدید به قتل کرد. متن آیات شریفه : (وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنْ الآخَرِ قَالَ لأَقْتُلَنَّکَ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْ الْمُتَّقِینَ. لَئِنْ بَسَطتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی مَا أَنَا بِبَاسِطٍ یَدِی إِلَیْکَ لأَقْتُلَکَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ. إِنِّی أُرِیدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِی وَإِثْمِکَ فَتَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِکَ جَزَاءُ الظَّالِمِینَ. و داستان دو فرزندآدم را به درستی بر آنها بخوان هنگامی که هر کدام  کاری برای تقرب انجام دادند، اما از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد (برادری که عملش مردود شده بود به برادر دیگر) گفت به خدا سوگند تو را خواهم کشت،  برادر دیگر گفت (من چه گناهی دارم؟ زیرا) خدا تنها از پرهیزکاران می پذیرد اگر تو برای کشتن من دست دراز کنی من هرگز به قتل تو دست نمی گشایم، چون من از خداوند که از پروردگار جهانیان است می ترسم. من می خواهم تو بار گناه من و گناه خود را بر دوش کشی و از دوزخیان گردی و همین است سزای ستمکاران. [1] سرانجام قابیل برادرش را کشت و از زیانکاران شد. در واقع حسد آدمیزاد او را به جایی می رساند که از روی ستم برادر خود را می کشد و در نتیجه از زیانکاران شده و به پشیمانی بی فایده ای می رسد. در تفسیر آیات فوق به نظر می رسد اولین قتل ارتکابی در تاریخ بشر قتل عمدی توأم با اندیشه و تصمیم قبلی بود به نحوی که قابیل به دلیل حسادت برادرش هابیل را تهدید به قتل کرد و تصمیم به ارتکاب قتل وی گرفت و اسباب و مقدمات لازم را فراهم کرد و منتظر فرصت مناسب شد تا نهایتاً هابیل را غافلگیر کرده او را با ناحق کشت. استاد علامه طباطبایی در خصوص این آیات می‌فرمایند: (اگر قاتل قصد کشتن او را داشته باشد و به این منظور دست خود را به سویش دراز کند او هرگز برای کشتن او دست به طرفش دراز نخواهد کرد زیرا از خدا پرهیزکاری داشته می ترسد. او در این صورت می‌خواهد قاتل گناه خود و گناه مقتول را به دوش کشیده از جهنمیان شود). [2]

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   اخفا و امحای آثار و ادله ی جرم در حقوق کیفری ایران

[1]–  آیات 30-27 سوره مبارکه مائده.

[2]–  طباطبایی ،محمد حسین ،تفسیر المیزان، ، جلد 5، ترجمه استاد محمد جواد حجتی کرمانی، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی،1363، ص 460.

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف تحقیق

هدف از تحقیق شناسایی ضابطه تحقق جرم قتل عمد است زیرا با مطالعه و بررسی نظریاتی که توسط فقها و حقوقدانان ارائه شده است می توانیم راهکارهای مناسبی در جهت تشخیص و تفکیک انواع جرم قتل به دست آوریم .

پرسش های تحقیق

1 .آیا فقها معیار های مشابهی را در مورد تحقق قتل عمد اظهار کرده اند؟

2 .آیا قاتل در رابطه با بند ب ماده 206 قانون مجازات اسلامی باید علم به کشنده بودن فعل ارتکابی داشته باشد یا خیر؟

3 .آیا اشتباه در هویت مقتول تاثیری در میزان مسئولیت مرتکب در عمدی بودن یا غیر عمدی بودن قتل دارد؟آیا می توان این نوع از اشتباه را تحت عنوان قتل عمد مستوجب قصاص دانست؟