دانلود پایان نامه رشته روانشناسی در مورد رضایت زناشویی-متن کامل

دانلود پایان نامه

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ه زن و مرد و عقاید مذهبی خود ایمان کامل داشته و انعطاف پذیر باشند. عقاید مذهبی متفاوت و تفاوت در میزان تعهد و ایمان همسران از عوامل مهم نارضایی از زندگی زناشویی است (میلانی فر، 1373)
رضایت زناشویی و هوش هیجانی
این پایان راه ازدواج و نارضایتی زوجین، نشانگر این مطلب است که در عمل در هر زوج دو واقعیت عاطفی متفاوت وجود دارد. عواطف مرد و عواطف زن، هرچند می توان گفت ریشه های این تفاوت های عاطفی تا حدودی زیستی است، اما پیشینه آن به دوران کودکی افراد دنیای عاطفی مجزایی که دخترها و پسرها هنگام رشد در آن به سر می برند نیز باز می گردد.
به طور خلاصه، وجود این تضادها در پرورش عواطف، به بروز مهارت های بسیار متفاوتی منجر می شود. در مجموع، می توان گفت زنان با هدف ایفای نقش مدیریت احساسات وارد زندگی مشترک می شوند، در حالی که مردان، در تداوم زندگی زناشویی چندان اهمیتی برای عواطف قایل نیستند. در واقع مهم ترین عنصر در احساس رضایت کردن از ارتباط موجود برای زنان – اما نه برای مردان – آن است که میان آنها و همسراشان و ارتباطی خوب برقرار باشد و این امر در تحقیقی که بر روی 246 زوج انجام پذیرفته، مشخص گردیده است.

تدهوستون، روانشناس دانشگاه تگزاس که با ژرف نگری زوج ها را مورد مطالعه قرار داده، ملاحظه کرده است که برای زنان، صمیمیت به معنای آن است که درباره همه چیز بخصوص درباره خود ارتباط زناشویی صحبت کنند. اما بیشتر مردان، درک نمی کنند که همسرانشان از آنها چه می خواهند آنها می گویند، من می خواهم کارها را همراه او انجام دهم، اما او فقط می خواهد حرف بزند.
گاتمن دریافت که یکی از علایم اولیه ای که بیانگر آن است که ازدواج در خطر است. انتقاد شدید است در ازدواج سالم، زن و شوهر در امر گله کردن از یکدیگر احساس راحتی می کنند، اما معمولاً زوجین در بحبوحه عصبانیت، گله گزاری های خود را در قالبی مخرب همچون حمله به شخصیت طرف مقابل ابراز می کنند. تفاوت های میان گله گزاری و انتقاد از شخص، بسیار آشکار نیستند. در یک گله یا شکایت: زن شخصاًٌ بیان می کند که چه چیزی او را ناراحت کرده است و عمل مرد را مورد انتقاد قرار می دهند در خود مرد را (گلمن، 1995 ، ترجمه پارسا، 1380)
زنان یا شوهران توفان زده به قدری دستخوش منفی گریهای همسر خود و واکنش خویشتن نسبت به آن هستند که در باتلاق احساسات خارج از کنترل و ناگوار فرد می روند. افرادی که دچار این احساس شده باشند، همه چیز را تحریف شده می شنوند یا نمی توانند به وضوح به آن پاسخ دهند. سازماندهی افکار برای ایشان دشوار می شود و به گرداب واکنش های ابتدایی فرد می افتند. تنها می خواهند که همه چیز متوقف شود یا می خواهند فرار کند یا گاهی اوقات ضربه ای متقابل بزنند. غرق شدگی تسخیر هیجانی پایایی است. (گلمن، 1995)
هوش عاطفی و نقش آن در تحکیم پیوند زناشویی
به راستی چه کسانی در زندگی موفق خواهند بود؟
میزان بهره هوشی برای توجیه تفاوت سرنوشت آدمهایی که از نظر عقلی، امید به آینده و فرصتهای زندگی در وضعیت تقریباً یکسانی قرار دارند. معیار مناسبی نیست. هنگامی که 95 نفر از کسانی که دهه 1940 دانشجوی دانشگاه هاروارد بوده و اکنون به میان سالی رسیده بودند مورد بررسی قرار دادند، معلوم شد که تیزهوش ترین دانشجویان آن سالها، در مقایسه با دانشجویان متوسط موفق نبودند و به ویژه از لحاظ درآمد و پرکاری و بارآوری در وضعیت پایین قرار داشتند.
بهره هوشی افراد هیچ گونه اطلاعاتی در این باره نمی دهد که آنها در فراز و نشیب زندگی چگونه عمل خواهند کرد و مسئله همین جاست. هوش و استعداد تحصیلی هیچ گونه آمادگی و مهارتی برای جدال با ناملایمات زندگی یا استفاده از فرصتهای مطلوب به دست نمی دهد و به فهم آن که بهره هوش بالا هیچ نوع تضمینی برای رفاه و تأمین مالی، اعتبار و شهرت اجتماعی یا خوشبختی در زندگی نیست ولی باز هم مدارس و فرهنگ ها بر هوش و استعداد تحصیلی افراد تأکید زیادی دارند و از شعور احساسی که مجموعه ای از خصوصیات شخصیتی است و به همان اندازه در سرنوشت فرد موثر است، غافل اند.
این امر در مورد زنان و مردان کمی تفاوت دارد. مردانی که دارای بهره هوشی بالا هستند از روی علائق و توانایی های گستره عقلانی شان – نه احساسی – مورد شناسایی قرار می گیرند. آنها آدمهایی جاه طلب، سودمند، قابل پیش بینی، لجوج، انتقادگر، فروتن، نازک نارنجی و کمرو هستند و از نظر احساس سرو و بی عاطفه هستند.
برعکس، مردهایی که از نظر هوش عاطفی قوی ترند از نظر اجتماعی متعادل شاد و سرزنده اند و هیچ گرایشی به ترس یا نگرانی ندارند. آنها ظرفیت چشم گیری برای تعهد و سرسپردگی به مردم یا اهداف خود، پذیرش مسئولیت و قبول چهارچوب اخلاقی دارند. آنها با خود، دیگران و دنیای اجتماعی اطراف خود بسیار راحت برخورد می کنند.
زنانی که فقط از بهره هوشی (IQ) بلا برخوردارند. اعتماد به نفس خوبی داشته، در بیان موضوعات عقلانی ارزشمند و اندیشه های خود فصاحت کافی دارند و دارای علایق زیبا شناسانه و روشنفکرانه زیادی دارند. آنها افرادی درون گرا مستعد نگرانی، فکر و خیال و گناه هستند و در ابراز خشم خود تأمل می کنند، اگرچه معمولاً آن را به طور غیر مستقیم نشان می دهند. برعکس، زن هایی که از نظر هوش عاطفی قوی ترند دوست دارند احساسات خود را به طور مستقیم بیان داشتند، راجع به خود مثبت فکر کنند. زندگی برای آنها معنا دارد و همچون مردان هم نوع خود، آدمهایی اجتماعی و گروه گرا هستند. احساسات خود را گونه ای مناسب ابراز می کنند و به خوبی از عهده فشارهای روانی برمی آیند.
آنها برخلاف زنهای دارای بهره هوش بالا (از نوع خاص) به ندرت احساس نگرانی و گناه می کنند و کمتر غرق در اندیشه می شوند.
تحقیقات انجام شده در زمینه هوش هیجانی و رضایت زناشویی
در زمینه رضایت زناشویی و هوش هیجانی پژوهشی در داخل کشور صورت نگرفته است. البته تحقیقات متعددی در زمینه رضایت زناشویی و عوامل موثر بر آن انجام شده است. همچنین در زمینه هوش هیجانی نیز چند پژوهش صورت گرفته که در این مبحث به آنها اشاره می شود.
– پژوهشی توسط منصور (1380) تحت عنوان «هنجاریابی آزمون سپیدیا شیرینگ برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد گروه های علوم انسانی دریافتی دانشگاه های دولتی تهران، انجام شده است که نتایج آن چنین است.
رابطه هوش هیجانی با پیشرفت شغلی و پیشرفت تحصیلی مثبت و معنادار است و با افزایش سن افراد میزان هوش هیجانی آنها نیز افزایش می یابد.
– پژوهش توسط زارع (1380) تحت عنوان «مطالعه مهم هوش هیجانی در موفقیت تحصیلی صورت گرفته است. در این پژوهش به منظور بررسی توان پیش بینی کنندگی هوش هیجانی در موفقیت تحصیلی از پرسشنامه هوش هیجانی – بار – اون استفاده شده است که نتایج آن چنین است. بین هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی، همبستگی معناداری وجود دارد. بین هوش هیجانی و هوش شناختی، همبستگی معناداری وجود ندارد.
بین دختران و پسران نمره کل هوش هیجانی بار – اون تفاوت معناداری مشاهده نشده است. در مقایسه های همدلی و رابط بین فردی، دختران امتیاز بیشتری کسب کردند. پسران در خرده مقیاسهای تحمل فشار و حرمت ذات نسبت به دختران امتیازات بیشتری به دست آوردند.
همچنین تحقیقاتی نیز اندیشه رضایت زناشویی صورت گرفته است که به مواردی از آنها اشاره می شود:
– نتایج پژوهش میرخشتی (1375) نشان داد که بین رضایت از زندگی زناشویی و سلامت روانی همبستگی معناداری وجود دارد.
– تختی (1380) در پژوهش رابطه باورهای غیرمنطقی و رضایت زناشویی زنان شاغل را با میزان تحصیلات آنها مورد بررسی قرار داد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین رضایت زناشویی زنان و سطح تحصیلات آنها رابطه معناداری وجود ندارد ولی رابطه رضامندی زناشویی و باورهای غیرمنطقی، منفی می باشد.
– تحقیق گودرزی (1378) نشان داد که بین منبع کنترل درونی و ابعاد مختلف رضایت زناشویی یعنی رضایت از دیدگاه همسر، درک و تفاهم و رضایت جنسی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و زوجهایی که دارای منع کنترل درونی هستند، رضایت زناشویی بیشتری دارند.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   وابستگی دارویی

فصل سوم
روش شناسی، طرح تحقیق
فصل 3: طرح تحقیق
پژوهش حاضر از نوع همبستگی، هدف تحقیق همبستگی مطالعه حدود و تغییرات یک متغیر در رابطه با تغییرات یک یا چند متغیر دیگر بر اساس ضرایب همبستگی است. (دلاور، 1376)
این پژوهش با توجه به این که از نوع همبستگی است درصدد است حدود تغییرات رضایت زناشویی را با توجه به تغییرات هوش هیجانی را تبیین کند.
جامعه پژوهش
در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از زنان متأهل خانه دار که دامنه سنی آنها بین 25 تا 40 سال ساکن تهران می باشد.

نمونه آماری و شیوه انتخاب نمونه
نمونه مورد بررسی در این تحقیق 30 نفر از زنان متأهل خانه دار ساکن در تهران می باشد که مقدار نمونه بر اساس فرمول زیر محاسبه گردیده است:

شیوه انتخاب نمونه ها هم به روش تصادفی انتخاب و به عنوان آزمودنی مورد بررسی قرار گرفتند.

ابزار پژوهش
در این پژوهش برای دست یابی به اطلاعات مورد نیاز در مورد هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی بار – اون و برای دست یابی به اطلاعات در مورد رضایت زناشویی از پرسشنامه ایندیچ استفاده شده است.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
بعد از مراحل اجرا و نمره گذاری تجزیه و تحلیل داده ها بر مبنای آمار توصیفی که شامل شاخص های گرایش مرکزی (میانگین) نماد – او شاخص های پراکندگی (واریانس، انحراف معیار) و نمودار هستیوگرام و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و در آمار استنباطی با بهره گرفتن از آزمون معناداری ضریب همبستگی به تجزیه و تحلیل استنباطی پرداخته شده است.
روایی و اعتبار آزمون هوش هیجانی
آزمون هوش هیجانی بار – اون در سال 1980 با طرح این سئوال که چرا بعضی مردم نسبت به شخصی دیگر در زندگی موفق ترند، آغاز گردید.
این آزمون، دارای 17 سئوال و 15 مقیاس می باشد که توسط بار –اون بر روی 3831 نفر از 6 کشور در آرژانتین، آلمان، هند، نیجیریه، آفریقای جنوبی که 8/48 درصد آنان مرد و 2/51 درصد آنان زن بودند اجرا شده و به طور سیستماتیک در آمریکای شمالی هنجاریابی گردید.
نتایج حاصل از هنجاریابی نشان داد که آزمون از حد مناسبی از اعتبار و روایی برخوردار است.
پاسخ های آزمون نیز بر روی یک مقیاس 5 درجه ای در طیف لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم، تا حدودی مخالفم و کاملاً مخالفم) تنظیم شده است. مقیاس های آزمون عبارتند از: 1- خودآگاه هیجانی 2- خودابرازی 3- عزت نفس 4- خودشکوفایی 5- استقلال 6- همدلی 7- مسئولیت پذیری اجتماعی 8-روابط بین فردی 9- واقع گرایی 10- انعطاف پذیری 11- حل مسأله 12- تحمل فشار روانی 13- کنترل تکانش 14 خوش بینی 15- شادمانی
پایایی و اعتیار آزمون در ایران

دیدگاهتان را بنویسید