منابع مقاله درباره محصولات زراعی

دانلود پایان نامه

ممکن است از راکتورها نیز به مقادیر کمی تحت شرایط کاری متعارف آنها رها گردد ، اما در هنگام بروز سانحه مقادیر گسیل آن افزایش می یابد . استرانسیم 90 به آسانی به وسیله گیاهان جذب می گردد و نیز می تواند از طریق شیر گاو به بدن انسان وارد شود . این عنصر به سوی استخوان می رود و مانند کلسیم در آنجا رسوب می کند . استرانسیم 90 با نیمه عمر 28 سال ، در استخوان شروع به تابش کرده و می تواند به بروز لوسمی و سرطان استخوان منجر گردد . تجمع هسته هیا پرتوزا در داخل بافت ها برای سلامتی انسان پیامدهایی جدی به همراه دارد که ممکن است در نواحی محدود بسیار خطرناک باشد ( عباسپور ، مجید ، 1386 ) .
2 – 7 – 2 – 8 آ سیب روانی جامعه : یکی دیگر از عوارض مهم ناشی از حضور نیروگاه ها در یک شهر یا یک کشور که باید به آن توجه کرد ، بحث آسیب روانی یا ترس و وحشتی است که اکثریت افراد جامعه نسبت به تأسیسات هسته ای دارند . این ناراحتی روانی تنها محدود به افراد آن کشور نیست ، ما همه روزه شاهد اعتراض ها و اجتماعات در سطح دنیا در رابطه با توسعه و گسترش تأسیسات هسته ای هستیم . این ناراحتی روانی در خصوص سلاح های اتمی بسیار بارز تر است . هم اکنون اکثر مردم کشورهای اسلامی خاورمیانه از وجود کلاهک های هسته ای اسرائیل در هراسند ، مردم ایران بخشی از افکارشان متوجه بحث های سیاسی و بین المللی و تهدیدهای آمریکا در خصوص نیروگاه هسته ای بوشهر است ( عباسپور ، مجید ، 1386 ) .
2 – 8 منطقه مورد مطالعه
2-8-1 جغرافیای طبیعی استان بوشهر
استان بوشهر با وسعت 5/23167 کیلومتر مربع و وسعت حدود 4/1 درصد از مساحت کل کشور ، در جنوب غربی جمهوری اسلامی ایران و در فاصله 27 درجه و 18 دقیقه تا 30 درجه و 14 دقیقه عرض جغرافیایی و 50 درجه و 8 دقیقه تا 52 درجه و 57 دقیقه طول جغرافیایی و در حاشیه خلیج فارس به طول 625 کیلومتر واقع شده است . ( زارعی بهادر، دولاح عبدالصمد ، 1386 : 45 ) از لحاظ مساحت هفدهمین استان کشور محسوب می گردد . این استان از شمال به استان خوزستان و قسمتی از استان کهگیلویه و بویر احمد ، از شرق به استان فارس ، از جنوب شرقی به قسمتی از استان هر مزگان و از جنوب و غرب به خلیج فارس محدود است . بیشترین مرز داخلی بوشهر با استان فارس است که سراسر شرق استان بوشهر به وسیله یک مرز طبیعی از نوع کوهستانی در حدود 500 کیلومتر را در بر می گیرد ، سراسر شرق استان بوشهر به وسیله یک مرز طبیعی از سراسر غرب استان فارس جدا می شود . استان بوشهر در طول 625 کیلومتر نوار ساحلی از دوحه دیلم ( دوحه شاه عبدالله ) شروع و به خلیج بندر تبن ختم می شود . با خلیج فارس مرز مشترک دارد و همه آبها در طول نوار ساحلی ذکر شده به انضمام جزیره خارگ و خارگو و فارسی و آبهای ساحلی آنها جزء قلمرو آبی این استان محسوب می گردد . این مرز بین المللی با کشورهایی مانند عربستان سعودی طولانی ترین مرز ، کویت ، قطر و بحرین را شامل می شود . استان بوشهر از نظر قلمرو خشکی و از لحاظ پستی و بلندی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود ، قسمت جلگه ای این استان ادامه جلگه خوزستان می باشد و در امتداد خلیج فارس قرار گرفته و از شمال و شمال غربی به سوی جنوب و جنوب شرقی امتداد یافته است . قسمت کوهستانی استان بوشهر از دو رشته کوه عمده تشکیل شده که به موازات هم سراسر طول استان را طی نموده و ناحیه پست کرانه های خلیج فارس را از قسمت های داخلی ایران جدا می سازند . رشته کوه اصلی ادامه رشته کوه زاگرس بوده که از شمال شرقی برازجان و شمال غربی اهرم و خورموج گذشته و در امتداد خود به سمت جنوب شرقی به ارتفاعات لیتو در فارس منتهی می گردد . این ارتفاعات ( گچ ترش ) نام دارند . ارتفاعات خورموج ، کوه های گیسکان و بزبز در شرق برازجان ، کوه سیاه در دشت پلنگ و ارتفاعات بوشکان و پازنان از جمله قلل معروف این رشته کوه می باشند .
استان بوشهر بر اساس تقسیمات کشوری در سال 1385 دارای 9 شهرستان ، 22 بخش ، 29 شهر ، 43 دهستان و 690 آبادی دارای سکنه است . شهرستان های استان بوشهر عبارتند از : بوشهر ، تنگستان ، دشتستان ، دشتی ، دیر ، دیلم ، کنگان ، گناوه و جم .
 

2-8-2 حمل و نقل
2-8-2-1 دریایی: مسافرت و حمل و نقل دریایی علاوه بر جاذبه خاص، مقرون به صرفه بودن و ایمنی بیشتر، در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل از جایگاه ویژه ای نیز برخوردار است. در این رابطه کشتیرانی والفجر 8 ، امروز با رشدی مطلوب در زمینه بار و مسافر یکی از موفق ترین شرک تها از نظر استفاده مفید از منابع موجود در منطقه خلیج فارس است. این شرکت با بهر همندی از کشتی های مجهز نسبت به ترانزیت کالا و خودرو سواری و حمل مرکبات و میوه و تره بار با بهره گیری از تریلرهای یخچالی و سروی سهای عظیم بار و مسافر با کشتی های رورو اقدام می کنند.
2-8-2-2 هوایی: فرودگاه بین المللی بوشهر و عسلویه با داشتن پروازهای داخلی به شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و… و پروازهای خارجی به کشورهای حوزه خلیج فارس، سرویس های منظمی ارائه می دهد.
2-8-2-3 جاده ای: استان بوشهر از طریق سه محور ارتباطی با استان های همجوار و سایر نقاط کشور مرتبط م یگردد که عبارتند از: محور اول، مسیر بوشهر – برازجان – کازرون – شیراز است که اصلی ترین محور حمل و نقل زمینی استان بوشهر با نواحی مرکزی ایران محسوب می گردد. این محور تا شیراز حدود 290 کیلومتر طول دارد. دومین محور ارتباطی، مسیر بوشهر – گناوه – دیلم – ماهشهر –آبادان است که تقریباً به موازات سواحل خلیج فارس گسترش یافته است و 690 کیلومتر طول دارد. سومین محور ارتباطی، مسیر بوشهر – کنگان – بندرلنگه – بندرعباس می باشد که طول آن 921 کیلومتر است.
2-8-3 پیشینه تاریخی
قدیمی ترین نشانه های بدست آمده از سکونت انسان در سرزمین بوشهر ، به عهد عیلامی و تمدن بین النهرین بر می گردد . در زمان مادها در آغاز سده هشتم قبل از میلاد سرزمین بوشهر جزء یکی از ایالت های جنوب غربی آن دولت بوده و در زمان حکومت هوخشتره جزو ساتراپ نشین چهاردهم دولت ماد بوده است . از دوره هخامنشیان آثار با ارزشی در اطراف شهر برازجان کشف شده است . در دوره ساسانیان و در زمان اردشیر بابکان شهر و رام اردشیری در دو فرسنگی شهر بوشهر بنا نهاده شد که اکنون خرابه های آن به نام ریشهر معروف است . تاریخ بوشهر پر از صحنه های مبارزات مردمی بر علیه نیروهای بیگانه می باشد . مبارزات مردم استان بوشهر با استعمارگران انگلیسی به عنوان یک سند زرین در تاریخ کشور ایران ثبت و ضبط گردیده است . همچنین حضور چشمگیر نیروهای مردمی استان در جنگ تحمیلی با عراق در خشکی و دریا نشانگر روحیه سلحشوری و وطن پرستی مردم استان می باشند . از لحاظ فرهنگی نیز استان بوشهر دارای سابقه درخشانی می باشد . از اواخر قاجاریه تا سال 1316 ایران به 27 بخش تقسیم شده بود که بوشهر ، بنادر و جزایر خلیج فارس یکی از این بخش ها محسوب می گردید . از این سال در تقسیمات جدید کشوری ، بوشهر و توابع آن یکی از شهرستان های استان هفتم محسوب شده و جزء قلمرو استانداری فارس گردید . در سال 1339 تغییراتی در تقسیمات سیاسی کشور داده شد و بوشهر و توابع آن به نام فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس به مرکزیت بوشهر از استان فارس جدا گردید . در اوایل دهه 1340 این فرمانداری کل و فرمانداری کل بنادر و جزایر دریای عمان تحت فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس و دریای عمان ادغام گردید . در آذرماه سال 1346 این فرمانداری کل به استان ساحلی تغییر نام یافت و بوشهر و توابع آن زیر نظر استانداری ساحلی به مرکزیت بندر عباس قرار گرفت . در آذر ماه سال 1349 شهرستان بوشهر و دشتستان تحت عنوان فرمانداری کل بوشهر از استان ساحلی منتزع گردید و نهایتاً در تاریخ 9/7/52 استان بوشهر با دو شهرستان بوشهر و دشتستان تشکیل و پس از سال ها بوشهر قلمرو ویژه خود را به دست آورد .
2-8-3-1 شهرستان بوشهر : شهرستان بوشهر دارای دو بخش مرکزی و خارگ بوده و متشکل از سه شهر بوشهر ، خارگ و چغادک ، دو دهستان و 39 آبادی می باشد . بخش مرکزی در برگیرنده دهستان های انگالی به مرکزیت کره بند و حومه به مرکزیت چغادک است و بخش خارگ نیز دارای یک شهر به نام خارگ می باشد . مساحت شهرستان بوشهر 3/1308 کیلومتر مربع ( 7/5 درصد کل مساحت استان ) و مرکز آن بندر بوشهر با حدود 170 هزار نفر جمعیت در سال 1385 است . این شهرستان از شمال به شهرستان گناوه ، از جنوب به دریای خلیج فارس و شهرستان تنگستان ، از غرب به خلیج فارس و از شرق به شهرستان دشتستان محدود گردیده است . شهرستان بوشهر از دو بخش ساحلی و دشت تشکیل گردیده است و هیچ ارتفاع مهمی در این شهرستان وجود ندارد .
جمعیت شهرستان بوشهر بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 برابر 225297 نفر ( 4/25 درصد کل جمعیت استان ) بوده که در حدود 7/86 درصد آن شهرنشین می باشند . تراکم نسبی جمعیت شهرستان بوشهر معادل 2/172 نفر در کیلومتر مربع است . فعالیت های غالب اقتصادی و بازرگانی در این شهرستان عمدتاً در زمینه خدمات ، صنعت و شیلات می باشد . به علاوه بندر بوشهر به عنوان قدیمی ترین بندر بازرگانی استان در این شهرستان واقع شده است . نرخ بیکاری در این شهرستان در حد متوسط استان و برابر 16/9 درصد در سال 1385 بوده است .
بندر بوشهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و استقرار در حاشیه خلیج فارس و مرکزیت آن در بین بنادر جنوب نسبت به داخل کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس از یک طرف دارای موقعیت مناسب تجاری بین سواحل خلیج فارس با کشورهای شرق دور و سایر مناطق جهان بوده که این موقعیت را تا کنون نیز حفظ نموده است و از طرف دیگر به لحاظ ویژگی های سوق الجیشی خود از زمان نادرشاه افشار به عنوان محل استقرار پایگاه دریایی جهت مبارزه با امپراطوری عثمانی بوده و در سال های اخیر نیز از این نظر مورد توجه بوده است . مناطق دوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروهایی قدرتمند و حافظ امنیت در این بندر واقع شده اند .

بندر بوشهر دارای فرودگاه بین المللی است که از نظر سطوح پروازی و دستگاه های ناوبری و مراقبت پرواز جزو فرودگاه های درجه اول کشور است و دارای امکانات مناسب جهت سرویس دهی است . ضمناً دارای خطوط پروازی روزانه داخلی به شهرهایی مانند کیش ، شیراز ، تهران و اصفهان و همچنین پروازهای خارجی به مقصد دبی ، عراق ، عربستان سعودی و سوریه است . هم اکنون کار مطالعات احداث فرودگاه جدید بوشهر آغاز شده‌است و قرار است این فرودگاه در ۲۵ کیلومتری بندر بوشهر با پنج هزار هکتار وسعت ایجاد گردد. احداث این فرودگاه نیاز ۱۰۰ سال آینده استان بوشهر را برطرف می‌نماید. فرودگاه جدید بوشهر به گونه‌ای جانمایی شده‌است که در مرکز شش شهر گناوه، برازجان، دلوار، خورموج، اهرم و بوشهر قرار گرفته‌است . بندر بوشهر دارای یک پایانه مسافربری است که واقع در میدان آزادی می‌باشد. مطالعات اجرای پروژه راه‌آهن شیراز ـ بوشهر به پایان رسیده و براساس برنامه‌های ارائه شده، این استان از طریق محورفیروزآباد ـ بوشهر به شبکه راه‌آهن سراسری ملحق خواهد شد. طول این مسیر ۶۴۷ کیلومتر است که حدود ۳۰۰ کیلومتر از آن در حوزه استان بوشهر قرار داشته و در ۱۲ قطعه اجرا خواهد شد. هم اکنون دو قطعه از این قطعات و به طول ۱۰۰ کیلومتر در دست احداث است. دو قطعه دیگر از این خط آهن نیز به طول ۹۵ کیلومتر در استان فارس در دست احداث می‌باشد.
بیمارستان ها : شماری از بیمارستان‌های بندر بوشهر عبارتند از: بیمارستان فاطمه زهرا (س) بوشهر، بیمارستان بنت الهدی بوشهر، بیمارستان پایگاه هوایی، بیمارستان نیروگاه اتمی بوشهر، بیمارستان تأمین اجتماعی بوشهر، بیمارستان کودکان حضرت علی‌اصغر بوشهر، بیمارستان امیر المومنین، بیمارستان دی و بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی بوشهر .
بندر بوشهر از امکانات بندری مناسب جهت تخلیه و بارگیری انواع کالا در محوطه و اسکله و پایانه های مسافربری برخوردار است و علاوه بر ناوگان سنتی فعال در این بندر ، شرکت کشتیرانی والفجر با بهره گیری از کشتی های مجهز نسبت به حمل بار و مسافر ، ترانزیت کالا و خودروی سواری به صورت حمل مرکب و میوه و تره بار با استفاده از کانتینرهای یخچالی و سرویس های عظیم بار و مسافر با کشتی با هدف فراهم نمودن امکانات زیر بنایی لازم مانند محوطه سازی ، شبکه خیابان ها ، خطوط انتقال و شبکه های توزیع آب و برق ، مراکز مخابرات ، آتش نشانی و سایر مشوق های سرمایه گذاری و تجمیع و هماهنگی واحدها و طرح های صنعتی ، تولیدی و خدماتی علاوه بر احداث شهرک های صنعتی در مناطق مختلف استان بوشهر ، در راستای فراهم نمودن زمینه های سرمایه گذاری صنعتی و جذب سرمایه گذاری کشورهای حوزه خلیج فارس و پردازش کالا و توسعه صادرات و برخورداری از مزیت های قانونی آن منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در سه نقطه جمعاً با مساحتی بالغ بر 2500 هکتار به تصویب هیأت دولت رسیده و با فراهم نمودن امکانات زیربنایی فوق الذکر مقدمات حضور واحدهای تولیدی را آماده نموده است که هم اکنون تعداد قابل توجهی از طرح های صنعتی در این منطقه در حال احداث است و تعدادی نیز به مرحله بهره برداری رسیده است .

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

محلات و مراکز شهری : چهار محله قدیمی بوشهر عبارت‌اند از دهدشتی، شنبدی، کوتی و بهبهانی. از دیگر محله‌های این بندر می‌توان از سنگی، صلح‌آباد، جفره، بن‌مانع، شکری (بهشت صادق)، هلالی، باغ زهرا، جبری، باهنر، باغ نار، بیسیم، مدرس، شهید عاشوری، فرودگاه، جلالی، بهمنی، دواس، خواجه‌ها، شهید ماهینی، فضیلت، عالی‌آباد، رایانی، سبزآباد، سرتل، نیروگاه اتمی، نیدی، چهارصد دستگاه و ملاصدرا نام برد. محلات سنتی ساحلی یا قطب‌های صیادی محلی که در دو قسمت شرق و غرب بوشهر قرار دارند، شامل محلات جفره (مفگه)، صلح‌آباد و جبری می‌گردد. و نیز محلات جنوبی تنگک غریب به دیگر نام تنگک صفری و نیز تنگک اول، تنگک محمد جعفری به دیگر نام تنگک رئیسی و نیز تنگک دوم، تنگک زنگنه به دیگر نام تنگک سوم.
جزیره خارگ در شهرستان بوشهر محل استقرار بزرگ ترین پایانه صادراتی مواد نفتی در خاورمیانه است که بخش عمده نفت تولیدی استان های بوشهر و خوزستان و فلات قاره از این طریق صادر می شود .
اقتصاد استان بوشهر به بخش های کشاورزی ، دامداری ، شیلات و صنعتی متکی است . کشاورزی استان از نظر نوع محصولات تولیدی و روش های تولید به دو قسمت محصولات زراعی و محصولات درختی تقسیم می شود .مهم ترین محصولات زراعی را گندم و جو آبی و دیم ، تنباکو ، پیاز ، کنجد ، سبزی ، صیفی و نباتات علوفه ای تشکیل می دهد . به علت شوری زیاد خاک ، اراضی قابل کشت به صورت محدوده‌های مجزا و دوراز هم درسطح استان پراکنده است. در زمینه باغداری استان بوشهر امکانات زیادی ندارد . بیشترین باغ های منطقه را نخلستان ها تشکیل می دهند . همچنین باغ های محدود و کوچک مرکبات نیز بطور پراکنده به چشم می خورند . میزان تولید خرما دراستان بوشهر بیش از 80 هزارتن و میزان تولید مرکبات حدود 10 هزار تن است.
امکانات دامداری استان بوشهر ازنظرتأمین خوراک وعلوفه دام اندک است. مساحت مناطق تحت پوشش مراتع درحدود 5/2 میلیون هکتار برآورد شده است. که ظرفیت مراتع موجود علیرغم وسعت زیاد به علت فقرپوشش گیاهی جوابگوی یک پنجم دام‌های فعلی نیزنیست. این امرسبب فشارچرای دام‌ها برمراتع استان شده و میزان تخریب مراتع را بیش ازحد افزایش داده است . یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی استان بوشهر صید ماهی است ، در تمام بنادر و سواحل استان بوشهر عده زیادی از مردم به صید ماهی و میگو اشتغال دارند . فعالیت‌های شیلاتی و صید ماهی و آبزی پروری یکی ازفرصت‌های مهمی است که در صورت اعمال مدیریت صحیح و بهره‌برداری اصولی ازذخایر آبزیان می‌تواند دراقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید