منابع پایان نامه ارشد با موضوع نظام ارزشیابی

خواندن از جمله مسایل اصلی مورد بحث در یادگیری زبان و نشانه با سوادی مردم هر جامعه است. خواندن فرایندی بیش از رمز خوانی علائم از روی یک صفحه کاغذ است. خواندن با معیارهای تعلیم و تربیت ارتباط کامل دارد و یکی از کنش های آن با داشتن جامعه ای، با سواد است. پیترتراوس معتقد است که کمتر مقوله ای در آموزش و پرورش مانند خواندن امید و تصورات مردم را بر می انگیزد. در تعریف ماهیت « خواندن » باید نقش خواندن را در جامعه مورد توجه قرار داد ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که تمام نهادهای فرهنگی ـ دولتی ـ اقتصادی با زبان نوشتاری سروکار دارند که رفع آنها به قدرت خواندن افراد بستگی دارد.

اختلالات خواندن :‌
متداولترین اختلالات یادگیری در بین کودکان سنین دبستان، اختلال در خواندن می‌باشد. فرایند خواندن در آغاز مدرسه از اهمیت و حساسیت فوق العاده ای برخوردار است. از آنجایی که توانایی مهارت کودکان در خواندن، تأثیر قابل توجهی در سازگاری فردی و اجتماعی و بهداشت روانی آنها دارد. بدون تردید خواندن مهمترین و پیچیده ترین فعالیت آموزشی کودکان در سالهای آغازین مدرسه است. اغلب دانش‌آموزان در سال اول دبستان در نوشتن و حساب کردن با چندان مشکل قابل توجهی مواجه نمی‌شوند اما زمانی که آموزش خواندن به طور جدی شروع می‌شود بویژه هنگامی‌که جملات و عبارات با مقیاس و نقاشی های گویا همراه نیست دیده می‌شود که بعضی از شاگردان در زمینه خواندن با مشکل مواجه شده نیاز به کمک و راهنمایی فوق العاده هستند اما مسأله اختلال در خواندن زمانی مطرح است که کودک از نظر شنوایی و بینائی مشکلی نداشته و دچار هیچ گونه عقب ماندگی ذهنی نیز نباشند. ورنون اختلال خواندن را به شرح زیر معرفی کرده است. 1- عدم آمادگی برای خواندن. 2- معلولیت‌های جسمانی مانند اشکالات دیداری و شنیداری. 3- اختلالات نودو شوریک. 4- نیروی زیستی کم. 5- عقب ماندگی عمومی رشد گفتار و اشکالات گفتاری. 6- محدودیت در واژه ها. 7- معلولیت های فرهنگی و اجتماعی. 8- عوامل شخصیتی. 9- عوامل اجتماعی. 10- عوامل محیطی. 11- عدم توجه مدرسه و تغییرمکرر کلاس یا آموزگار. 12- شرایط نامساعد خانه. 13- روش های آموزشی ناقص و تشکیلات ناقص مدرسه. 14- محتوای ناکافی متن خواندنی که حاوی ارزش باشد. 15- اشکال در درک موقعیت خفایی 16- عدم برتری طرفی. 17- اختلالات در قدرت حرکتی. 18- تشخیص ضعیف بین تصاویر مشابه.

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مشکل خواندن در واقع ساده ترین نشانه ای است که به کمک آن می‌توان شکست کودک را در بسیاری از زمینه های تحصیلی پیش‌بینی کرد. دانش‌آموزانی که با ناتوانائیهای خواندن رو به رو هستند ممکن است درکد خوانی درک مطلب و یا هر دو جنبه خواندن دچار ضعف باشد. متداولترین مشکلات خواندن در بین دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری عبارتند : مشکلات کدخوانی ؛ و مشکلات ادراک خواندن. دانش‌آموزانی که در خواندن اختلال دارند در قدرت درک مطلب خواندن و بازشناسی کلمه خوانده شده و مهارت بلند خوانی و انجام تکالیفی که بر خواندن مبتنی باشد ضعف نشان می‌دهند.

درمان اختلال خواندن :‌
برای آنکه مهارت خواندن در کودکان روند رو به رشد داشته باشد ضروری است هماهنگی لازم میان 3 نهاد خانه، مدرسه، ورسانه ها صورت گیرد. از آن جا که در ابعاد مختلف اجتماعی ـ فرهنگی ـ اقتصادی و نقش این 3 بر کسی پوشیده نیست. توجه برنامه ریزان آموزشی، مدارس رسانه ها و خانواده را به نکات زیر جلب می‌کند.
الف :‌برنامه ریزان آموزشی : با دو برنامه ی درسی فارسی تجدید نظر شود. 2- در نظام ارزشیابی یادگیری خواندن به هدف ارزشیابی عمیق تر در یادگیری خواندن درک مطلب استنباط و استنتاج، تجدید نظر صورت گیرد. 3- از روش های فعال و خلاق در تنظیم محتوای کتب درسی استفاده شود. 4- معلمان در زمینه ی علاقه مند کردن دانش‌آموزان به مطالعه آموزش ببینند .

ب ) اقدامات مدرسه :‌1- به جای انگیزه های بیرونی مثل نمره یا جایزه انگیزه های درونی مثل لذت بردن از خواندن تقویت گردد. 2- در محیط مدرسه فرصتهای تعامل فکری و اجتماعی بین دانش‌آموزان درزمینه خواندن ایجاد گردد. 3- برای آنکه دانش‌آموزان به خواندن علاقه مند شوند مطالب کتب درس متناسب با نیازهای واقعی دانش‌آموزان تدوین شود. 4- در کنار کتب درسی، کتاب های مورد علاقه دانش‌آموزان با عناوین متنوع از طریق کتابخانه مدرسه در اختیار آنان قرار گیرد. از طریق قصه نویسی و قصه خوانی به فعالیتهای یادگیری خواندن توجه شود .برای درمان دانش‌آموزان باید فرایند درمان مستلزم دانش، مهارت، و هنر درمانگر و تلاش سخت و پی گیرانه درمانجو است، همچنین مستلزم همکاری و صبر و حوصله کافی والدین درمانجو است.
خواندن به عنوان یک مهارت حیاتی در جامعه، پایه یادگیری هم در محیط مدرسه و هم در خارج آنست. برای دست یابی به مهارتهای خواندن لازم است از مراحلی گذر نمود. آمادگی خواندن، مرحله آغازین یادگیری خواندن ـ گسترش سریع مهارتهای خواندن و پالایش خواندن. خواندن را می‌توان به دو نوع یادگیری عمده تقسیم کرد. بازشناسی کلمات وفهم خواندن، شیوه های متعدد وگزینه هایی برای مراحل آغازین خواندن روش های کد برگردانی آوا نگاری، زبان شناسی، تغییر الفباء شیوه تأکید روی حروف آغازین کلمات، شیوه معمای تصویری شیوه ی تجربه زبانی ـ شیوه چند حسی با برنامه‌های خواندن انفرادی، خواندن برنامه‌ئی، وسائل فنی کمک آموزشی و لابراتوار های خواندن، برنامه‌های دیگر مانند آموزش گروهی، بدون کلاس، انواع جدیدفعالیتهای انفرادی گروهی، استفاده از متخصصین و مشاوران سازماند‌هی جدید از جمله مواردیست که در داخل مدرسه می‌توانند در پیشبرد کیفیت خواندن کودکان ناتوان در یادگیری دخالت مستقیم داشته باشند.

تقویت حافظه و حافظه یادگیری :‌
اطلاعات و انتشارات موجود در جهان هر روز با سرعتی زیاد افزایش می‌یابند. ما باید بیشتر تواناییها و قدرت خود را برای به خاطر سپردن اطلاعات افزایش دهیم. تلاش زیاد کافی نیست بلکه باید شیوه های نوین یادگیری و به خاطر سپردن حل مشکلات را آموخت. وظیفه حافظه ضبط و به یاد آوردن تجربه و مفاهیم در ذهن است « ثبت » عبارت است از نقش کردن تجربه در ذهن ثبت با عملکرد عوامل مسلط بر ادراک انجام می‌شود. هر چه ادراک روشنتر باشد ثبت بهتر صورت می‌گیرد. مطالبی بهتر آموخته می‌شوند که برای یادگیری آنها دقت و توجه بیشتری به کار رفته است. دقت ممکن است بر اثر خستگی، اضطراب، نگرانی و اشتغال خاطر و بی علاقگی به موضوع مختل شود. ولی علاقه به مواد درسی و آمادگی ذهنی باعث می‌شود دانش‌آموز سریعتر یاد بگیرد و اطلاعات انبار شده در حافظه دو گونه اند :‌نوع اول، مفاهیمی‌که به سرعت خلق می‌شوند و در ظرف چند ثانیه به تدریج محو می‌شوند و نوع دوم آنهایی که از ثبات بیشتری برخوردارند و ممکن است تا پایان عمر در حافظه باقی بمانند. میان حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت زیادی وجود دارد. حافظه ی کوتاه مدت :‌یعنی نگهداری آنچه ثبت شده به مدت چند ثانیه یا چند دقیقه توانایی ضبط در افراد گوناگون نیز فرق می‌کند. ما می‌توانیم مطالبی رابهتر ضبط کنیم که معنای آنها را خوب دریابیم. اگر مطالب را با دقت و تمرکز و به اندازه ی کافی تمرین و تکرار کنیم ضبط آنها نیز در حافظه بهتر انجام می‌شود. فرایند به یاد آوردن یک مطلب یا یک تجربه فرایند بسیار فعالی است. حافظه ی خوب ازآغاز دوره مدرسه کمک مؤثری است برای مؤفقیت در تحصیل حافطه ی نیرومند در یادگیری کلیه ی درسها نقش اساسی دارد. داشتن حافظه ای نیرومند غریزی و مخصوص عده ای معین نیست حافظه را می‌توان مانند سایر استعدادهای بدنی پرورش داده تقویت کرد. با روزی 10 تا 15 دقیقه تمرین به صورت چند هفته می‌توان حافظه ای نیرومند شد. همه ی افراد صاحب حافظه ای مناسب دارند و می‌توانند آن را تقویت کنند یا چند نکته ساده و بعضی کارها می‌توان حافظه را تقویت کرد 1- استراحت به موقع و کافی تغذیه مناسب، ورزش و تفریح سالم ـ رعایت بهداشت فردی ـ جسمی و روانی و توجه به برنامه ریزی درزندگی و مطالعه درسها از جمله نکته هایی هستند که حافظه را تقویت می‌کنند. عواملی که در نگهداری اطلاعات اثر مثبت دارند ـ راه های تقویت نگهداری اطلاعات برای اینکه نگهداری یا بایگانی اطلاعات به بهترین نحو صورت گیرد ـ باید شرایط دیگر ‌را فراهم آوریم. 1- اثر حافظه شدت داشته باشد. 2- مطالب درآموختیها وارد حافظه ی بلند مدت را یاد نمی‌شود. اهمیت شدت اثر در حافظه. هر قدر یادگیری کارآمدتر باشد امکان نگهداری یا حفظ آن بیشتر است لذا برای آسانی می‌گوئیم حافظه و به یاد آوردن بستگی به وضع مهمی‌یا موجود اثر یا شدت و ضعف ثبت درذهن ما دارد.

سن آغاز خواندن :
از هنگامی‌که کودک با زبان نوشتاری در دنیای پیرامون خود برخورد می‌کند فرایند یادگیری خواندن آغاز می‌شود. بین مهارتهای گفتاری و خواندن و نوشتن پیوند نزدیکی وجود دارد. یادگیری خواندن به همان دلیلی آغاز می‌شود که کودک حرف زدن را یاد می‌گیرند. هنگامی‌که کودک تلاش می‌کند از محیط خود آگاه شود به سرعت در حال آگاه شدن از ارزش ارتباطات است. بنابراین هر چه زودتر خواندن را با کودک آغاز کنید. او زودتر مهارتهای اولیه برای رسیدن به مرحله ی خواندن خلاق و عمیق را کسب خواهد کرد. خواندن خلاق روندی است که از ابتدای تولد آغاز می‌شود. کودک واژه ها را که از آواهای گوناگون تشکیل شده است می‌شنود آن ها را به ذهن می‌سپارد و سپس تعمیم‌شان می‌دهد. به تدریج معنی جمله ها را که از ترکیب واژه ها ساخته شده اند درک می‌کند به هنگام آموزش الفبا رمز خوانی متن با یک نگاه گذرا به متن با واژه هایی را که با ماهیت آن‌ها به خوبی آشنا شده است حدس می زند و به راحتی می‌خواند. در چنین شرایطی کودک نیاز به مکث روی تک تک صداها و آواها ندارد. او با پیش‌بینی و حدس خود نه براساس درک معنا بوجود آمده است، متن را به شکلی روان می‌خواند. کودکان از سن 3 تا 4 سالگی در بسیاری از عناصر اصلی زبان به مهارت لازم دست می‌یابند و گنجینه های لغات آن ها نسبتاٌ غنی است. آن ها دراین سنین می‌توانند کلمات را به صورت های گوناگون در جملات مختلف به کار ببرند و در مکالمه‌ی ‌اولیه با دوستان، هم بازی ها و همسالان مهارت لازم را از خود نشان می‌دهند. اما مشکل اصلی آ»نها آموختن خواندن و نوشتن است. برای این که کودکان بخوانند باید دانش زبان را که با آن سخن می‌گویند بیاموزند و لغات و موارد استفاده از زبان را برای فهم زبان نوشتاری به کار بگیرند. برخی از متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که آموزش رسمی‌خواندن را نباید قبل از کلاس اول شروع کرده و مورفت واشبون به این نتیجه رسیدند که بهترین زمان برای آموزش خواندن موقعی است که کودک به سن عقلی شش سال و شش ماه می رسد. بدین ترتیب آموزش خواندن در اغلب مدارس در سال اول دبستان آغاز می‌شود. در کشور ایران، سن آغاز آموزش رسمی‌خواندن را شش سالگی تمام می‌دانند و در مدارس دولتی و غیر دولتی ایران چنان چه یک روز از سن رسمی‌کم تر باشد، کودک در پایه اول ثبت نام نمی‌شود.

مهارت خواندن در پایه اول و دوم دبستان :‌
برنامه مهارت خواندن و نوشتن در کلاس ابتدائی دارای 2 دوره است. دوره آمادگی و دوره آموزش خواندن پایه.
الف ) دوره آمادگی که به هدف عمده اختصاص دارد. اهداف مربوط به زبان گفتاری، اهداف مربوط به زبان نوشتاری تقویت و اصلاح زبان گفتاری :‌آموزش غیر مستقیم این نکته که واحدهای زبانی مثل کلمه از اجزای کوچکتری مثل هجا ( بخش و آه « صدا » تشکیل شده است. آشنایی معلم با مشکلات برخی دانش‌آموزان در تلفظ برخی صداهای زبان فارسی، اصلاح تلفظ کلمات با بیان نام تصاویر صوت آموزی شامل صدا شناسی :‌تمرین صداهای از کلمات هم آغاز و هم پایان. آموزش به کار بردن صحیح کلمات و جملات. مقدمات یادگیری زبان نوشتاری : آموزش صحیح گرفتن مداد و گچ ـ آموزش استفاده صحیح از مداد پاک کن و تخته پاک کن، آموزش چگونگی حرکت چشم از راست به چپ. تمرین اشکال زیر نویس لوحه ها که هر کدام از یک حرف الفبای فارسی هستند. آموزش مفهوم خط زمینه و مفاهیم روی خط. بالای خط و پایین خط که در نوشتن حروف سازنده کلمات بسیار مهم هستند.
ب ) آموزش خواندن پایه : ‌هدف اصلی آموزش خواندن در پایه اول ابتدایی این است که دانش‌آموزان مهارتهای اساسی خواندن به زبان فارسی را بیاموزند. کلیه حروف الفبای فارسی را بشناسند و کلمات ساده، جلمه های ساده و متون ساده را براحتی بخوانند استفاده از اصل روان شناختی از کل به جزء پیشروی مراحل تدریس ـ یادگیری از صورتهای کلی به صورتهای جزئی زبان ـ خواندن همراه با فکر و درک مطلب و سرعت مناسب در خواندن است. آنچه از روش تحلیلی آوا محور در آن وارد شده است، عبارت است از آموختن شکل حروف و صدای آنها با تأکید بر تلفظ صحیح کلمات و گسترش مهارتهای دانش‌آموزان برای شناسایی کلمات جدید از کلاس دوم به بعد سعی شود با بهره گرفتن از متونی که به زبان ساده تدوین شده اند و هر کدام موضوع خاصی را دنبال می‌کنند. دانش‌آموزان با روان خوانی متون ساده فارسی آشنا شوند. این متون بدون استفاده ازخط زمینه و با حروف چاپی و رسم الخط معمول جامعه نگاشته می‌شوند به این ترتیب دانش‌آموزان را برای استفاده از متون عادی موجوددر فرهنگ مکتوب جامعه آماده می‌کنند.

روش های آموزش خواندن :
گر چه امروزه معلمان می‌توانند از میان برنامه‌های بسیار متعدد، گوناگونی که برای آموزش خواندن تدوین شده است یکی را انتخاب کنند اما بسیاری از این برنامه‌ها اگر در اصل به لحاظ مهارتهای ارائه شده با یکدیگر تفاوت داشته باشند از نظر روش کاملاٌ مشابهت دارند. در تحلیل برنامه‌های مهارت خواندن، مرور ابعادی که اساس تفاوت میان آنها را تشکیل می‌دهند. مفید خواهد بود و تفاوتها را می‌توان عمدتاٌ به ترتیب زیر دسته بندی کرد. 1- تفاوتهای موجود در تأکید بر تداعی حرف و صدا. 2- تفاوتهای موجود در مفهوم خواندن در ارتباط با دیگر مهارتهای زبانی. 3- تفاوتهای مبتنی بر الگوی سازمانی آموزش ـ روش های مختلف خواندن را می‌توان در حاشیه ی بررسی این 3- بعد مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. موقعیت یادگیری در کلاس باید رغبت انگیز باشد :
خصوصیاتی برای بهتر خواندن و لذت بردن و درک صحیح مطالب :
شاگرد محور بودن و تأکید و کمک به زبان آموز در درک واقعی مفهوم متن. 2- همکاری جمعی و شرکت در بحث ( تشویق زبان آموزان به سهیم کردن دیگران در آموخته های فرد ) مذاکره و مشارکت در یادگیری نکات و مطالب خوانده شده. 3- فعالیت جسمی‌نشان دادن تصورات، فعالیتهای ذهنی و اساسی مورد مطالعه. 4- تشویق به عکس العمل ایجاد زمینه برای نمایش، نوشتن، بحث، هنرنمایی و امثال آن، ها و استفاده ازمنابع مختلف. نقد و بررسی مطالب با مشاهده فیلم و عکس یا خواندن نقدهای مربوط به آنها. 6- به کار گیری تخیل از زبان آموزان نباید از قالب متن محصور شوند بلکه دید آنها باید گسترش یابد و ارتباط مطالب را با جنبه های مشابه و متفاوت بررسی کنند. 7- جستجوگری : بخشهای باز و پیش‌بینی نشده ‌عاری از قضاوت وتعصب های شخصی بین معلم و زبان آموز. 8- انجام تکالیف زبان آموز باید پس از خواندن، تکالیفی، هر چند مختصر انجام دهد. 9- بحث گروهی. گفتگو و بحث در باره مطالب در گروه های چند نفره مفید است. 10- روش تدریس :‌برای تدریس خواندن فقط یک روش وجود ندارد. بلکه می‌تون از روش های متفاوتی همراه با فنون و رویکردهای گوناگون استفاده کرد. 11- فراموش کردن متن و توجه به درک آن به یاد داشته باشیم فقط یک تفسیر یک تعریف یک طریق آموزش و یک راه برای درک مطلب وجود ندارد. 12- درک خواندن :‌مهمتر از همه این است که باید از خواندن ندرت برد.
مشکلات گفتاری :
به ناسامانیهایی که دانش‌آموزان در بیان شفاهی پیامهای زبان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *