فایل برق:منبع پایان نامه درباره تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، توانمند سازی- فایل کامل

دانلود پایان نامه
محیط زیست
کاربرد منابع و مدیریت منابع طبیعی از اهمیت به سزایی برخوردار است. در بسیاری از مناطق تخریب زیادی در محیط زیست نواحی روستایی به وجود آمده است. برای مدیریت منابع طبیعی مانند جنگل، مرتع، منابع آبی، شیلات، آبخیزداری و غیره می توان از فناوری اطلاعات وارتباطات کمک گرفت.

۲-۵-۴-۵.توانمند سازی و مشارکت افراد
پیچیدگی جوامع امروزی مانع از آن است که دولت ها بتوانند به تنهایی به خوبی از عهده وظایف خود برآیند، لذا باید مشارکت مردم را برانگیزنند و به یاری خود بطلبند فناوری اطلاعات وارتباطات در تمام زمینه های خدمات دولتی و شهری و روستایی امکان آفرین است و امکان رساندن این خدمات را به نقاط دور افتاده و اقشار مردم فراهم می سازد. با رساندن این خدمات به روستانشینان به تدریج حادثه ای اتفاق می افتد که می توان آن را توانمند سازی نامید. به عنوان مثال نصف کردن جمعیت فقیر کشور طی برنامه ای پنج ساله، می تواند یکی از اهداف و مصادیق توانمند سازی می باشد. در کشور هند براساس گزارشهای رسمی دولت هند طی تقریباً دو برنامه توسعه، درآمد حدود ??? میلیون نفر از جمعیت زیر خط فقر، با تسهیلاتی برنامه ریزی شده ارتقاء یافت و به بالاتر از خط فقرصعود کرد.همچنین از فناوری اطلاعات وارتباطات برای توانمند سازی گروههای مختلف جامعه روستایی نظیر زنان بی سرپرست بهره جست تا بتوانند از حمایت های مالی و تخصصی و حرفه ای استفاده کنند.

۲-۶-تجارت الکترونیک
مجموعه وسیع و متنوعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات، کاربردها و مدل های گوناگونی را در بر می‏گیرد‏‏. در گونه‏ای از این موارد، سعی شده تا تعاریف عامی ارائه شود و در موارد دیگر، به نوع فعالیت، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد استفاده، محدوده سازمانی فعالیت‌ها و زیرساختارها توجه شده است.
“کِلارک۳” هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی، حتی تلفن و فاکس را تجارت الکترونیک می‌داند. این تعریف در سال ????ارائه شده است. یک سال بعد، اتحادیه اروپا لازم دانست برای این مفهوم جدید که به سرعت فراگیر می‌شد، تعریفی ارائه دهد و در نهایت با دو مفهوم آن را به رسمیت شناخت؛ نخست “انجام تجارت بصورت الکترونیکی(سال ????)” و دیگری که کامل‌تر و جامع‌تر بیان شد، “هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذی‌نفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی، به صورت الکترونیکی تعامل کنند.(نیکولاس ،سال ????(
اما علم ارتباطات تجارت الکترونیک را به گونه‌ای دیگر می‌شناسد. بنا بر تعریف متداول در ارتباطات، “تحویل خدمات، کالا و محصولات اطلاعاتی از طریق خطوط تلفن، شبکه‏های کامپیوتری و سایر وسائل ارتباطی” تجارت الکترونیک است. نکته‌ای که در این تعریف کاملاً متمایز است، نگاه به “محصولات اطلاعاتی” به عنوان کالایی است که تبادل می‌شود. بدیهی است که در بستر اینترنت و فناوری‌های وابسته به آن، ارزش تجاری اطلاعات نیز پررنگ‌تر می‌شود، ضمن آن که در این مورد خاص “محتوا” و “ابزار” در ارتباط مستقیم و دوطرفه با هم قرار دارند.
تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه فناوری اطلاعات نیز نگاه علم ارتباطات را به این پدیده تکمیل می‌کند؛ “آن دسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است.” از دیدگاه تجاری نیز تجارت الکترونیک ابزاری است که کسب‌وکارهای مختلف، شرکای آنها و مشتریان آنها را قادر می‏سازد که موضوعاتی چون کیفیت خدمات، سرعت تحویل و خدمات پس از فروش را ارتقای وموضوعاتی همچون هزینه‏ها را کاهش دهند(جلالی،۱۳۸۳) .
استفاده از فناوری‌های الکترونیکی در انجام امور بازرگانی پیشینه‏ای نسبتا طولانی دارد. در حقیقت نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضای بخشهای خصوصی و عمومی برای استفاده از فناوری اطلاعات ناشی می‌شود؛ تقاضایی که به منظور کسب رضایت مشتری و هماهنگی مؤثر درون سازمانی ایجاد شده است.می‏توان گفت این نوع تجارت ، از حدود سال ???? آغاز شد؛ زمانی که مصرف‌کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشین‌های خود پرداز دریافت کرده و خریدهای خود را با کارت‌های اعتباری انجام دهند. پیش از توسعه فناوری‌های مبتنی بر اینترنت در سالهای آغازین دهه ??، شرکتهای بزرگ دست به ایجاد شبکه‏های کامپیوتری با ارتباطات مشخص، محدود و استاندارد شده برای مبادله اطلاعات تجاری میان یکدیگر زدند. این روش ، مبادله الکترونیکی دادها نامیده ‏شد. درآن سالها، لفظ تجارت الکترونیکی مترادف با مبادله الکترونیکی داده‏ها بود؛ اما بعدها با ایجاد و توسعه اینترنت و شبکه جهان‌گستری از ارتباطات، باعث خلق فرصتهای زیادی برای توسعه و پیشرفت زیرساختها و کاربردهای تجارت الکترونیک شد که تعریف آن را به مراتب گسترش داد.
ـ از نظر اساتید و صاحبنظران علوم ارتباطات، جهش فناوری اطلاعات دو دوره بیست ساله را پشت سرگذاشته و اکنون وارد دوره بیست ساله سوم شده است :
? ???? – ???? : عصر پردازش الکترونیکی داده‏ها
? ???? – ???? : عصر سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
? ???? -???? : عصر اینترنت
هر دوره بیست ساله، امکانات تجارت الکترونیکی را متناسب با توانایی‏های تکنولوژی اطلاعاتی آن عصر فراهم آورده است. در حالی که ماشین‌های خودپرداز و کارت‌های اعتباری در عصر بیست ساله نخست به جریان افتادند، در عصر دوم امکان استفاده از مبادله الکترونیکی داده‏ها (EDI) ، سیستم بانکی بین المللی (Swift) و انتقال وجه الکترونیکی (EFT) فراهم شد. اما توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن، همه چیز را زیر و رو کرده است؛ به گونه‏ای که در روند تکاملی تجارت الکترونیک، می‏توان میان تجارت الکترونیکی سنتی و نوع اینترنتی آن تمایز محسوسی قائل شد.(جلالی،۱۳۸۵)

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   رشته برق:پایان نامه ارشد رایگان درموردامام حسین، مذاهب اسلامی، انواع اشتباه، آرایه های ادبی- فروش متن کامل

۲-۷-تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی
هر فناوری پیشرفته ، باعث ایجاد تهدیدها و فرصتهای جدیدی برای سازمانها می‏شود . تغییر در فناوری، تغییر در قانونمند‏ی‌های بازرگانی شرکت‌ها را در پی دارد و سیستمهای سازمانی و اجتماعی را متحول می‌کند. فناوری اطلاعات به عنوان لبه پیشرو فناوری‌های جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه فعالیت‌ها می‏تواند تاثیرگذار باشد(حیدری،۱۳۷۴) .

متن کامل در سایت    40y.ir

۱. فناوری اطلاعات می‏تواند چهار مزیت عمده ایجاد کند ?ارزان‌تر (تولید خروجی‏های مشابه با هزینه کمتر
? .بیشتر (تولید خروجی‏های بیشتر با هزینه مشابه)
۳. سریعتر (تولید خروجی‏های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر)
۴. بهتر (تولید خروجی های بهتر با همان هزینه وهمان زمان)
تجارت الکترونیک ، موانع جغرافیایی و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر می‏دارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی وبین‌المللی می‏شود؛ شیوه هدایت کسب و کار را تغییر می‏دهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکل‌های جدیدتر می‏شود.
در حالی که تجارت الکترونیکی و به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است (به عنوان مثال ظهور و ورود سریع رقبای جدید، جهانی شدن رقابت، رقابت شدید در استانداردها و …) فرصت‌های جدیدی برای جایگزینی کسب‌و‌کار، ایجاد مشاغل و فرصتهای شغلی جدید در زمینه‏های مختلف ایجاد کرده است.
ـ به عبارتی در مقایسه با تجارت سنتی، دو برگ برنده عمده در دست تجارت الکترونیک قرار دارد:
? نخست حضور در بازار به شکل “همه جا ، همه کس ، همه وقت”، چرا که در زمینه معرفی و تبلیغ محصول، استفاده از تجارت الکترونیک به خصوص با وجود اینترنت دچار محدودیت‌های موجود در تبلیغات متعارف نیست، در هر زمان در دسترس است و می‏تواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر یابد(جمعه پور،۱۳۸۴) .
? دوم این که تجارت الکترونیک، کانال‌های معمول فروش را تغییر می‏دهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژیک و تازه فراهم می‏کند . جمعه پور،۱۳۸۴)

۲-۸-دوران گذار فناوری اطلاعات ایران
کشور ما همچون بسیاری از کشو رهای درحال توسعه اگرچه خیلی دیر و البته ناقص، اما با لا خره به جرگه بهره برداران فناوری اطلاعات پیوست و تقریبا از اواسط سال ۲۰۰۱ شاهد فعالیت های بخش دولتی و خصوصی در این حوزه بودیم . سرمایه گذاری کلا ن دولت ایران در فاصله سا ل های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ در قالب طر ح ها ی مختلف به ویژه طرح تکفا اگرچه با مشکلا ت و اشتباهات فراوانی مواجه بود اما در کمترین شرایط توانست موجی گذرا ایجاد کند و نگاه های سرمایه گذاران بخشهای مختلفی را به سوی خود جلب کند .هرچند که به اعتقاد بسیاری دیگر از منتقدین داستان تکفا مشابه داستان پروانه ای است که شخصی برای کمک به خروج او ازپیله، دیواره پیله اش را می شکافد و درست به همین دلیل پروانه هرچند که با ل های زیبایی نیز داشت اما تا انتهای عمر کوتاه خود نتوانست پرواز کند .شاید این تعبیر دور از واقعیت نباشد چراکه امروز می بینیم بعد از صرف میلیاردها ریال سرمایه گذاری مستقیم برای توسعه فناوری اطلا عات در بخش های خصوصی و دولتی هنوز با چالش های بسیار و سطحی مواجه هستیم (رجب زاده،۱۳۹۰).

۲-۹-فناوری اطلاعات و ارتباطات و روستاهای ایران
در روستاهها از جمله اهداف برنامه اصول و عمل جامعه اطلاعاتی بوده است که در ICT بدون شک توسعه اجلاسهای سران کشورها در ژنو و تونس مورد توجه قرار گرفته است . در اجلاس جامعه اطلاعاتی تونس حتی شرکتهای بزرگی مانند آی بی ام، مایکروسافت، سیسکو و اینتل، روستائیان و مناطق محروم و ب صورت ویژ یونسکو توانمند سازی زنان را جزء برنامه های دراز مدت خود قرار داده بودند . طرح توزیع کامپیوترهای ۱۰۰و سازمان ملل متحد نیز نشان دیگر از توجه جهانی به جامعه اطلاعاتی۱ دلاری با همکاری دانشگاه روستایی دارد. بنابراین برای کشور ما تلاش در ساخت جامعه اطلاعاتی روستایی یک فرصت مغتنم است. فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به گستردگی و امکانات بالقوه اش،شرایط و بسترهای مناسبی را در راه کاربردی شدن تکنولوژ ی در کلیه شئون زندگ بشر به و یژه در امر اقتصاد و حیات اقتصادی جوامع فراهم کرده است، تا جا یی که می توان گفت ” در دنیای حاضر ، سلامت اقتصاد ی ملت ها با سطح مهارت ها یشان درفناوری اطلاعات و ارتباطات سنجیده می شود و در ا ین میان نقش و جایگاه آموزش و توسعه ی مهارت ها ی علمی و عملی در روند توسعه همه جانبه جامعه بدون تردید بسیار مهم خواهد بود”. از جمله بخشهای اجتماع که نیاز به توسعه فناور ی اطلاعات در آن ضروری می نماید روستاها هستند . در زمان حاضر ۴۰ درصد از جمعیت کل جهان در روستاها جای گرفته اند .(فخر زادگان و

پاسخی بگذارید