سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

موضوع :

 بررسی روابط میان ارزش ویژه ی برند مقصد گردشگری, رضایت و وفاداری

پایان نامه ارشد :

توریسم در ایران:

سرزمین ایران با آثار تاریخی، هنر و میراث گران سنگ فرهنگی خویش بطور قطع برای جهانگردان عهد قدیم، یکی از بهترین مقصدهای توریستی, محسوب می شده است. این مهم را می توان از آثار هردودت (Herodotus), اراتوستین (Eratosthenes) و دیگران در قبل از اسلام و سیاحان مسلمان، عرب و اروپایی بعد از اسلام، به خوبی فهمید. با این وجود ایران از روند شتابانی که در دهه های اخیر در صنعت توریسم در جهان اتفاق افتاده دور مانده و علیرغم اینکه جزو یکی از 10 کشور اول جهان به لحاظ اکوتوریسم و دارا بودن مواریث فرهنگی غنی تلقی می گردد، لیکن از نظر جذب توریسم  در ردیف شصتم جهان قرار دارد؛ این مهم ضرورت بازنگری اساسی در برنامه ها و سیاستگذاری ها و عطف توجه جدی مسئولین به این صنعت را بیش از پیش می طلبد.

  • جامعه فئودالیته و محدودیت کارکردهای توریستی در ایران:

جامعه ایرانی از گذشته های دور تا قبل از جنگ جهانی اول و مشخصاً تا چند دهه ی اخیر ، عمدتاً جامعه ای فئودالی و روستایی بوده است .بطوری که بیش از 72 درصد جمعیت کشور روستا نشین، و بیش از 80 درصد تولید داخلی (G.N.P), تا سال 1299 در بخش کشاورزی تولید می شده است. در چنین جامعه ای و اصولاً در جوامع ما قبل بازرگانی (Premercantile), زمینه مبادلات پولی چندان فراهم نبود و عمدتاً مبادلات کالایی رونق بیشتری داشت .از جائیکه اصولاً جهانگردی بعنوان بخشی از فعالیت گروه های انسانی در اوقات فراغت به شمار می آید که در حقیقت از این طریق، گردشگران قدرت خرید خود را به دلخواه  از مبدأ به مقصد برده و در آنجا هزینه می نمایند, در جامعه فئودالیته و ما قبل بازرگانی زمینه چنین جابجایی سرمایه و قدرت خرید عملاً فراهم نمی باشد. لذا در جامعه ایرانی در آن دوره، گردشگری رونق چندانی نیافت.

  • شکل گیری جامعه شبه سرمایه داری و زمینه های جدید گردشگری در ایران:

روند تغییرات در شیوه تولید سرمایه داری؛ یکپارچگی روزافزون بازار داخلی، وجود نیروی کار آزاد برای تولید، گسترش ارتباطات و راه های میان شهری و روستایی، تغییر الگوی مصرف جامعه، ایجاد و گسترش صنایع و غیره لازم بود که زمینه شکل گیری تشکیلات منسجم گردشگری و جلب شدن توجه دولتمردان به این مهم را فراهم نمود.

برای اولین بار در سال 1314 اداره ای در وزارت کشور به نام ” اداره ی امور جهانگردی” تأسیس شد. به دنبال آن در سال 1320, این تشکیلات جای خود را به ” شورای عالی جهانگردی”  داد، تا اینکه در سال 1333 اهمیت جلب توریست خارجی با توجه به جنبه های اقتصادی آن و به منظور تحکیم مبانی حسن تفاهم میان افراد کشورهای دیگر با ایرانیان، مورد توجه دولت قرار گرفت و اداره امور جهانگردی با کارکردهای فراتر از دور اول تحکیم یافت .در سال 1340, شورای عالی جهانگردی به تعیین خط مشی و برنامه های اجرایی پرداخت و بدنبال آن تأسیسات جهانگردی در ایران توسعه یافت.

  • شهر نشینی سریع و رشد شتابان گردشگری در ایران:

با رشد سریع شهر نشینی و در پی آن کارکردهای اقتصادی و فعالیت های اشتغال زا در کشور، سرمایه گذاری خصوصی در صنایع و خدمات کشور تشویق و ترغیب و در صنایعی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری نشان نمی داد، دولت رأساً اقدام به سرمایه گذاری نمود. این امر باعث شد که زیر ساخت های اقتصادی، تأمین نیرو و سوخت، ارتباطات و مخابر ات، حمل و نقل هوایی، زمینی و بنادر گسترش چشمگیری یابد . مجموعه این تحولات و کارکردها که در برنامه های عمرانی کشور اتفاق افتاد، تحولات شگرفی در صنعت توریسم کشور را در پی داشت .چنانکه با گسترش فعالیت های عمرانی و ایجاد زمینه اشتغال در شهرها، روند مهاجرت روستا – شهر را به شدت تشدید نمود، و این مهم شهر نشینی سریع را در ایران شکل داد, که این خود باعث جابجایی سرمایه و نیروی کار بطور توأمان در کشور گردید و اشخاص مقاصد جدیدی را در کشور پی جویی نمودند. افزایش سریع قیمت نفت در دهه 1350, در ایرا ن، بر شدت این تحولات افزود و جابجایی هر چه بیشتر نیروی کار و سرمایه را در اقصی نقاط کشور در پی داشت . گردشگری برای اولین بار در برنامه عمرانی پنج ساله چهارم کشور (1346-1351) به عنوان یک بخش مستقل در نظر گرفته شد . بدنبال آن قرارداد مطالعات “طرح جامع توسعه جهانگردی در ایران” بین سازمان برنامه و بودجه ایران و شرکت خارجی “توریست کنسولت” منعقد گردید و سپس طرح تفصیلی گردشگری نیز توسط همین شرکت تهیه شد . بجز این طرح جامع، چندین طرح گردشگری دیگر نیز بصورت ناحیه ای در ایران تا قبل از انقلاب اسلامی سال 1357 مطالعه گردید که از آن جمله اند :

  • طرح جامع جهانگردی کرانه های دریای خزر
  • طرح ایجاد مراکز جهانگردی در کلاردشت و دشت نظیر
  • طرح ایجاد مراکز جهانگردی در کرند
  • طرح جامع آبهای معدنی سرعین و لاریجان
  • طرح جامع جهانگردی جزایر کیش و مینو
  • طرح جامع جهانگردی سد لیتان

علاوه بر این ها مطالعات دیگری نیز از طرف دفتر مطالعات سازمان جلب سیاحان به عمل آمد، که مهمترین آنها عبارتند از؛ تشخیص و تعیین نیازمندی شهرهای مختلف نسبت به ایجاد تأسیساتی همچون؛ هتل، متل، زائر سرا، پلاژهای نمونه، اقامتگاه جوانان، میهمانسراها، اردوگاه جهانگردی و چایخانه در مسیر راه ها که اکثریت آنها در حد مطالعات مقدماتی باقی ماندند. عمدتاً موضوعاتی که مورد توجه جهانگردان در ایران در این دوره واقع می شد، در برگیرنده کارکردهایی همچون؛ سفرهای شغلی و کنفرانس ها، تورهای جامع جهانگردی، سفرهای جوانان، هیپی ها و جهانگردان ترانزیتی، توقف میان راهی، بطوری که بازرگانان و صاحبان مشاغل خارجی از فرصت اقامت در تهران برای تماشای اصفهان و تخت جمشید و شیراز نیز استفاده می کردند. اهداف بیشتر جهانگردان از سفر به ایران در این دوره گشت و گذرهای فرهنگی بوده است. جوانان هیپی هایی که از کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان و امریکا به ایران می آمدند، در اقامتگاه های ارزان قیمت سکونت کرده و مبالغ بسیار پائینی را در کشور خرج می کردند و سپس از طریق دریای خزر و مشهد، راه افغانستان و پاکستان را در پیش می گرفتند. در این دوره نهایتاً تا سال 1356 تعداد جهانگرد جذب شده به کشور، به اوج خود رسید؛ چنانکه در این سال قریب به 700 هزار توریست از ایران بازدید و در سال 1357 حدود 235 میلیون دلار ارز از صنعت گردشگری نصیب کشور گردید.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف کلی(اصلی)

بررسی روابط میان ارزش ویژه ی برند مقصد گردشگری, رضایت و وفاداری گردشگران, در شهرک توریستی ماسوله

1-4-2 سایر اهداف

  • بررسی تأثیر آگاهی از مقصد بر تصویر و کیفیت درک شده ی مقصد
  • بررسی تأثیر تصویر مقصد بر کیفیت درک شده از مقصد
  • بررسی تأثیر تصویر مقصد بر رضایت گردشگران
  • بررسی تأثیر کیفیت درک شده ی مقصد بر رضایت گردشگران
  • بررسی تأثیر تصویر مقصد بر وفاداری به مقصد
  • بررسی تأثیر کیفیت درک شده ی مقصد بر وفاداری به مقصد