دانلود پایان نامه

موضوع :

 نحوه پوشش اخبار شبکه های سیما با تأکید بر شرایط سیاسی و خصوصاً انتخابات

پایان نامه ارشد :

انتخابات و وظایف رسانه تلویزیون

رسانه‌ها و خصوصاً رسانه تلویزیون نقش مهمی در آگاهی دادن و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی دارند. رسانه‌ها می‌توانند در ابعاد مختلفی در این زمینه فعالیت‌ کنند و اثرات حضور مردم در انتخابات را در توسعه و پیشرفت کشور تبلیغ کنند، زیرا این امر یکی از رسالت‌های اصلی ژورنالیزم نیزمی­باشد.

روش‌های مهمی که در هنگام اطلاع‌رسانی برای سمت‌دهی افکار عامه به سوی انتخابات باید مد نظر گرفته شود، به گونه‌ی زیر است:

– رعایت اصل توازن و بی‌طرفی

– دقت و نظارت

– فضاسازی هدف­مند و مثبت (به نفع مردم)

– پوشش گسترده

رسانه‌ها در زمینه جلب مشارکت عمومی در انتخابات و پخش فرهنگ انتخابات از سازمان دهی خوبی برخوردارنیستند، زیرا از آن جایی که در کشور ما تلویزیون نقش پررنگی در جلب مشارکت مردم در انتخابات دارد و باید مراقب بود که دچار جانب­داری مشخص نشود. رادیو و تلویزیون دولتی هر یک دارای خط مشی مشخص خویش هستند که هر کدام در اشاعه­ی تبلیغات انتخاباتی بر اساس سیاست و خط مشی خویش عمل می­کنند.

در واقع رسانه‌ها در پوشش خبری، افزایش مشارکت مردمی، پویش سیاسی و نظارت بر سلامت انتخابات، حضوری موثردارند و بخشی از واقعیت جهان رسانه‌ای شده معاصر را بازنمایی می­کنند.(شاکر، 1384: 193- 203)

در کشور ما اگر چه در حال حاضر با حجم در خور توجهی از رسانه های نوشتاری رو به رو هستیم، واقعیت این است که بیشترین سهم اثر گذاری متعلق به تلویزیون است. در این میان، تعلق رسانه های فراگیر به حوزه های ملی و حکومتی و استفاده آن ها از درآمدهای عمومی و بیت المال، رفتار بی­طرفانه رسانه را در حوزه­­های گوناگون خبری و سیاسی و به­ویژه حوزه­ی انتخابات می­طلبد. مدیران و منتسبان به تلویزیون، برای پرهیز از شائبه جانب­داری از گروه­های مختلف، نباید در محافل تبلیغاتی و انتخاباتی شرکت کنند.
در دوران فعالیت های انتخاباتی که مهم­ترین زمان فعالیت احزاب است، بهره­مندی از رسانه­های عمومی، به ویژه رادیو و تلویزیون، بیش از گذشته اهمیت می­یابد و تلویزیون باید بسترساز تجلی این حضور باشد.
تلویزیون می­تواند با ایجاد فضاهای مناظره­ای، طرح مطالبات واقعی مردم، بیان پرسش­های افکار عمومی، بیان شفاف دیدگاه­های گروه ها، شخصیت ها و نامزدها، نشان دادن جایگاه و تأثیر آینده منتخبان در زندگی ملموس مردم، ایجاد فرصت­هایی برابر برای بیان دیدگاه ها و برنامه های نامزدها و احزاب و روش­هایی از این دست، شور و نشاط و تحرک انتخاباتی را در مردم ایجاد کند و البته باید قضاوت نهایی درباره کاندیداها را بر عهده مردم بگذارد.

اندیشمندان ارتباطات معتقدند که مطالعه در وسایل ارتباط جمعی می­تواند شامل مطالعه روی پیام دهندگان، پیام، وسایل انتقال پیام، مخاطبین و آثار اجتماعی پیام پایه گذاری شود؛ چرا که این مقولات هر یک عناصر تشکیل دهنده نظام ارتباطات هستند. (سایت نور پرتال، 22824)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • اهداف جزئی:
  • شناخت عناصر خبری به کار رفته شده در پنج شبکه خبری و پنج بازه زمانی ذکر شده
  • مقایسه اخبار شبکه های مختلف سیما در میزان پوشش دهی اخبار انتخابات
  • وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار در اخبار انتخابات مجلس سال 90 در شبکه های مورد بررسی و در دوره زمانی مورد بررسی
  • شناخت ارزش­های خبری غالب در اخبار پخش شده
  • شناخت منابع خبری استفاده شده در اخبار تحت مطالعه
  • شناخت میزان مصاحبه، خبر و گزارش پخش شده در اخبار شبکه های 1، 2، 3، تهران و شبکه خبربه ترتیب در ساعات پخش 19، 20:30، 22، 23 و 13
  • شناخت میزان اخبار پوششی معطوف به شهرستان ها و فعالیت های انتخاباتی در شهرستان ها
  • شناخت بی طرفی پوشش اخبار در خصوص جبهه­ها و احزاب
  • شناخت متنوع­تر بودن یا نبودن اخبار واحد مرکزی خبر نسبت به باشگاه خبرنگاران جوان