پایان نامه ارشد درباره آموزش هنر، سلسله مراتب، ترجمه قرآن، رفتار انسان

گردد ). این حرکت گالری به سمت پایین ، دیوارهای حیاط را کوتاه نموده تا فضایی دلچسب را در حیاط به وجود آورد در ضمن دید رستوران را که از هال مرکزی منشعب می شود ، به حیاط و پارک لاله مهیا سازد . از این حیاط به عنوان نمایشگاه در فضای باز نیز می توان استفاده نمود و چند مجسمه نیز از مجسمه سازان معروف در آن به نمایش گذاشته شده است .

عنوان پروژه
فرهنگسرای نیاوران
تصاویر داخلی

تصاویر خارجی

اسناد معماری

توضیحات

فرهنگسرای‌ نیاوران در سال 1356 ، با مساحت 25000 مترمربع ساخته و افتتاح شد. کامران دیبا معمار و طراح فضای فرهنگسرا‌ بوده که هم‌زمان موزه هنرهای معاصر و پارک شفق را نیز طراحی و اجرا کرده است‌. پس از انقلاب ایران (????) این فرهنگ سرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد و تا سال ???? علاوه بر کوشش‌های هنری، فعالیت‌هایش عبارت بودند از: انتشار کتاب، تفسیر و ترجمه قرآن و از سال ???? پذیرش هنرجویان ” مرکز آموزش هنر ” از طریق آزمون سراسری وزارت فرهنگ و آموزش عالی آغاز شد که طی سه دوره ??? نفر با دریافت گواهینامه در مقطع کاردانی و در رشته‌های نامبرده از مرکز آموزش هنر (فرهنگسرای نیاوران) فارغ التحصیل شدند . از سال ???? فعالیت‌های فرهنگسرا چنین بوده است : برگزاری سمینار، کنفرانس، نمایشگاه و … این فرهنگسرا در خیابان شهید باهنر ( نیاوران ) روبروی پارک نیاوران قرار دارد
ساختمان فرهنگسرای نیاوران در بخش جنوب غربی بستر طرح واقع شده و ترکیبی از اجزاء مختلف است که به گرد حیاط مربع شکلی انتظام یافته اند و حجم نعلی شکلی دارد. حجم کلی بنا با با ارتفاعی حدود 2 طبقه دیده می شود و تمامی اجزاء محموعه دارای ارتفاع تقریبا یکسانی هستند. ضخامت حجم ساختمان در همه جا یکسان نیست، به این دلیل حجم را نیمه منظم و گوناگون می یابیم. در حقیقت ساختمان فرهنگسرا از کنار هم نشستن احجام کامل و منفرد به وجود آمده است، این احجام در یکدیگر حل نشده اند تا کل واحدی را بسازند، بلکه در کنار هم نشسته اند، در بعضی مواقع گویی احجام با هم برخورد کرده اند و مجموعه ای رافراهم ساخته اند. تفاوت طراحی نما در آن ها نیز به گونه گونی و استقلال آنها از یکدیگر کمک می کند. این گونه گونی و تنوع، فرهنگسرا را نه به شکل یک بنا، که به صورت مجموعه ای از بناها و حیاط آن را به صورت مرکز محله ای کوچک جلوه می دهد.
نکات مثبت ومنفی در طراحی :
این فرهنگسرا که علت اصلی آن نزدیکی به کاخ نیاوران بوده و به همین علت کوچکترین تاثیری در بسط و توسعه ی فرهنگی در میان عامه ی مردم نداشته در سال 57 تاسیس شد . نیاوران منطقه ای است که اکثر ساکنین آن از قشرهای مرفه جامعه هستند و استفاده هایی که از این مکان به عمل می آید بیشتر برای همان قشرها برنامه ریزی شده بود . این فرهنگسرا دو وظیفه داشت :
– محلی برای تولید و ایجاد هنر
– محلی برای ارائه آثار هنری
فرهنگسرای نیاوران در مدت کوتاه کار خود تقریبا فرصتی برای تولید نداشت و هر چند که برنامه هایی از قبیل چاپ سنگ و غیره در پیش داشت . ضمنا کلاس های باله و نقاشی هم جز برنامه های آموزشی این مکان بود که پس از انقلاب برچیده شد . در قسمت عرضه بیشترین فعالیت فرهنگسرا روی نمایش هنرهای خارجی بود که متشکل بود از فیلم های سینمایی ، گروه نوازندگان خارجی ، پانتومیم و نمایشگاه نقاشانی از هند و اسپانیا . در قسمت عرضه آثار هنرمندان ایرانی می توان به نمایشگاه نقاشی از هنرمندان نور پرداز اشاره کرد که تنها نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی برپا شده در فرهنگسرا بود .

نمایی از داخل رواق شمالی (عکس از مجله معمارشماره 10 ص20)

پلان مجموعه کاخ موزه نیاوران (فرهنگسرای نیاوران )
در مورد کارهای کامران دیبا که با توجه به حرکتهای معماری مدرن ونیز پذیرفتن مدرنیته در معماری معاصر طراحی شده اند بایستی توجه داشت که همواره دراین راه کوشش بر این داشته است که سنتهای معماری ایرانی راپاسداری کرده ودرعمل با رویکردی مدرن ولی ایرانی مواجه سازد کامران دیبا در طراحی مجموعه نیاوران توجه خاصی را معطوف شیوه باغ سازی ایرانی کرده و در این مجموعه لزوم توجه به کارکرد تو پوگرافی در سایت وخام گرایی با استفاده از بتن در نماهای ساختمان توانسته است معماری را پدید اورد که کاری ماندگاردر عرصه معماری گردد . خود کامران دیبادر مورد معماری وبرخی آثارش در کتابی که در آلمان به چاپ رسیده است چنین گفته است .
مکان درمعماری مجموعه
کارکرد و فعالیت را نباید با هم اشتباه گرفت ، زیرا فعالیت از نیاز اساسی یک ساختمان کارکردی فراتر می رود ” به نظر منظورش دستیابی به مکان است که مفهومی عمیق تر از عملکرد دارد . یک مثل طنزآمیز می گوید : ” انسان به طور طبیعی مثل دیگر حیوانات قادر است ماوای خود را ایجاد کند ، این کار را اکثر مردم به استثنای اغلب معماران بلدند “. نکته مثبت در این گفته این است که انسانها به طور طبیعی فضا را تصرف می کنند و به آن عملکرد و معنی می بخشند . این تصرف ذهنی و فیزیکی به شکل گرفتن مکان می انجامد . مکانها در شهرها و در ابنیه امروزی اغلب با کاربری منطبق نیستند . وظیفه اصلی معمار جسمیت بخشیدن به مکان از طریق ایجاد فضاست . معمار نمی تواند در پیدایش یک مکان دخالت کند مگر اینکه به جنبه های اجتماعی و روانشناختی یک ساختمان توجه کند ، یعنی در واقع مثل یک کارگردان تئاتر پیش از آنکه به فضا بیندیشد به نقش ها توجه کند . دیبا معتقد است در چنین حالتی ر
فتار معمار بیشتر شبیه یک کارگردان تئاتر خواهد شد و خواهد کوشید صحنه را با توجه به موقعیت های انسانی خاص سازمان دهد و بیاراید . رفتار انسانها در محیط جنبه ای آیینی دارد و وظیفه معماری است که از طریق ویژگیهای فضایی این جنبه را شفاف کند . بحث مکان در معماری فقط مربوط به تصرف فضا نیست بلکه به عدم صرف نیز مربوط می شود .
فضا
یکی از مشخصه های معماری دیبا بهره گیری از الگوهای معماری ایرانی به شیوه ای اصیل و منحصر به فرد است . در کارهای او بهره گیری از تارخ معماری حسی و منطقی است و جنبه شیوه گری یا اکلکتیکی ندارد . دیبا بیشتر از اصول سازماندهی و گونه شناسی فضای ایرانی استفاده می کند تا از عناصر و تزئینات تاکید بر محور ها که هم در طرح های شهرسازی و هم در ساختمانهای او به چشم می خورد یکی از این موارد است . محورها در کارهای دیبا به مسیرهای مهم آیینی تبدیل می شوند ، مسیرهایی که از الگوهای قدیمی کیهان شناسی پدید آمده اند . در زیر تفکرات اودر مورد خلق یک محور قوی در مجموعه را می بینیم که اشاره ای به محور بندی درباغ سازی ایرانی با توجه به موقعیت توپوگرافیک محل دارد .

پرسپکتیو کلی از مجموعه باغ نیاوران در تهران
این مجموعه تلفیقی از دو مفهوم سنتی حیاط و محور به روایتی امروزی است که به گونه ای طراحی شده است که یک فضای درونی به نظر می رسد . گویی نخست فضای خالی مرکزی طراحی شده است و سپس ساختمانهای دور آن به گونه ای چیده شده اند که بدنه منسجم و پیوسته ای به وجود آید .
فضاها در کار دیبا دارای سلسله مراتب دقیق و مفصل بندیهای مشخص هستند . هر واحد فضایی از شکل و عملکردی متمایز برخوردار است .

کاربردبتن درنماکه حالتی سنتی ونزدیک به روحیه انسانی را پدید آورده است
دیبا از پیشگامان مکتب بروتالیسم درایران است
در کارهای او فضاهای سیال و پیوسته مدرن آغازین که با سطوحی ظریف تفکیک شوند به چشم نمی خورند . ساختمانهای او ترکیبی از فضاهای متعدد با فرمها و اندازه های مختلف هستند .
از آنجایی که فضا ، بر خلاف حجم پدیده ای ماهیتا ادراکی است به مکانیسم کشف فضا وابسته است

سایت پلان مجموعه نیاوران
فرم
اکثر کارهای انجام شده در این مجموعه از مونتاژ احجام نسبتا ساده و تراش خورده سخت به وجود آمده اند و در آنها شکاف بازشوها و حجم قابل توجه ستونهاخودنمایی می کند . این سلیقه خاص از طرفی به سنت معماری ایرانی و از طرف دیگر به نئوبروتالیسم انگلیسی مربوط می شود .

نما و مقطع از مجموعه نیاوران (ماخذ سایت شخصی معمار)

او ازعناصر معماری ایرانی نظیر گنبد ، بادگیر ، حیاط ، حوض و رواق نیز استفاده می کند . بامها عموما مهم هستند و عناصر سنتی استیلیزه شده به عنوان عناصر حجمی مجرد ، با حال و هوای متافیزیک در کار داخل می شوند .
دیبا به جزئیات ساختمان و آرایش سطوح توجه دارد و جزئیات کارهایش کاملا هنرمندانه اند . تزیینات پرداخت نشده اند و مصالح نیز به گونه ای طبیعی و پرداخت نشده به کار رفته اند . این شیوه خاص به کارگیری مصالح که از افکار نئوبروتالیستی رایج در دهه 50 و 60 به هیچ وجه دور نیست .

کاربرد ستون ورواق در مجموعه نیاوران
که استفاده از این ارزش پایدار در معماری آن خاطر می سازد
در کارهای انجام شده در مجموعه میتوان به به خوبی تلفیق صحیح معماری ایرانی را با کارکردهای روز به خوبی دید که در این میان استفاده درست نور در معماری وایجاد سایه روشن درفضاهای معماری را می توان ازکارهای بسیار خوب در معماری این مکان نام برد .
پلانهای این مجموعه دارای نزدیکی زیادی به عناصر اصلی در پلانهای ایرانی است که در اکثر کارهای معماری کامران دیبا دیده میشود .

پلانهای مجموع نیاوران (ماخذ مجله معمار شماره 10)

– استفاده از روابط همگون در طراحی پلانها وطراحی فضاهای معماری
– استفاده از قالبهای ساده درایجاد مکان در فضای معماری
– توجه به اصول محور بندی ولایه بندی تفکیکی فضاها در معماری
– همگون بودن معماری وطبیعت با یکدیگر در مجموعه
– استفاده از عناصر اصلی باغ ایرانی در طراحی کانسپت کلی کار
– پیچیش های قائم در فضای معماری درراستاهای عرضی . طولی و ارتفاعی
– ایجاد حرکت در فضا با استفاده از حالت توپوگرافیک در محل
– استفاده از عنصر حیاط در معماری ایرانی وتوجه به کارکردهای مدرن آن در مجموعه
– ایجادشخصیت درست در محل ورودی ساختمان
– همگن کردن معماری با طبیعت ودر راستا قرار دادن عناصر معماری با محور اصلی کار
– استفاده از آب در معماری با توجه به ایجاد حالت طبیعی آن در معماری

حوضچه آب در مجموعه نیاوران که در الهام از باغ سازی ایرانی به کار گرفته شده است (عکس ازمجله معمار شماره 10 )

– کاربردبتن در نما کاری ها وپرهیز نکردن از شکوه ارتفاع زیاد در معماری
– استفاد ه از مصالحی که نزدیکی روحی با انسان داشته در تقابل با سایر مصالح مدرن
– نظم هندسی در ایجاد کارکردهای اصلی در غالبهای مختلف

نمایی از سمت ساختمان موزه حال حاضر به سمت باغ (عکس ازمجله معمار شماره 10)
– استفاده از اصول کاشت درختان در معماری باغهای ایرانی با توجه به حظور رنگهای مختلف در باغهای ایرانی و کارکرد همیشه سبز وخزان پذیر در درختان در باغ ایرانی
– طراحی مجموعه با توجه به کارکرد فضای شهری آن در کل
واحدهای موجود در منطقه عبارتند از :
– سردر وبنای ورودی
– کتابخانه DC
– نمایشگاه
– نمایش فیلم
– کلاسهای آموزشی آ
زاد
– موزه و گالری نمایش آثار هنری
– باغ
– قسمتهای اداری شمالی باغ

عکس از ورودی سمت جنوبی باغ (ماخذ اینتر نت )

نمونه خارجی
عنوان پروژه

مرکز هنرهای معاصر رزنتال
تصاویر داخلی

تصاویر خارجی

توضیحات

– مرکز هنرهای معاصر رزنتال (Rosenthal Center Of Contemporary Art) زاها حدید, سینسیناتی-آمریکا, 2003
– در نقطه مقابل نمای شهری, این مرکز که مجموعه ای ازصفحات صیقل خورده, براق و موجدار می باشد. گالری های موزه به گونه ای در مجموعه قرار گرفته اند که همانند احجامی تراشیده در میان بتن می باشند که بر فراز فضای سرسرای موزه شناورند. در قسمت جنوب مجموعه, نمای ساختمان پوسته ای موجدار و مات را به نمایش می گذارد, به گونه ای که سایه ای از عملکرد مجموعه در آن دیده می شود. نمای جنوبی مجموعه به صورت مجسمه ای آزاد خود نمایی میکند و به عنوان نشانه ای از فضای درونی گالری های مجموعه خودنمایی می کند. در حقیقت دو نمای کاملا جدا و در عین حال مکمل در کنار هم قرار می گیرند. ترکیبی از بتن ریخته شده در محل و شیشه هایی سبک که در همجواری با سایت شهری مجموعه, نمایی معلق و شناور ارائه کرده است. در واقع تاکید زاها حدید بر نشان دادن نماهای مکمل با سیمایی کاملا خالص و ترکیب عناصر سبک در کنار بتن, به منظور ارائه یک بیان فرمیک برای ساختارمجموعه بوده است. او نمای ساختمان را وسیله ای برای پیوسته نشان دادن فعالیت های هنری می داند, ساختاری که جزء نمای مجموعه و عملکرد درونی آن است. به همین دلیل سازه ساختمان با نما و عملکرد درونی آن, پیوسته است و تنها تعداد محدودی از ستون های بتنی منفرد, برای پایداری ساختار یکپارچه مجموعه وجود دارد. در مجموعه رزنتال جایی برای جدایی عناصر پایدار کننده و تاثیر بصری آن وجود ندارد. کل ساختمان از هر جهت یکی است و ترکیب سه بعدی آن, منجر به مقاومت بالای آن در مقابل نیروها از تمام جوانب شده است. در واقع فرم های به کار رفته در مجموعه, تنها شکل دهنده احساس بصری بازدید کننده نیستند, بلکه بر رفتار مجموعه در درون آن نیز دلالت دارند. دیوارهایی که با منحنی های بسیار نرم, به یک فرش بتنی و در نهایت به نشانه اصلی مجموعه تبدیل شده اند, تشکیل دهنده ساختار درونی موزه نیز هستند و در نمای داخلی, سعی بر نمایاندن گوناگونی جلوه های بصری فضای درون دارند.
– معماری :(بررسی نکات لحاظ شده در طراحی ) :
– این ساختمان به نحوه حرکت و فرهنگ مردم در خیابان های اطراف توجه کرده و طبق آن طراحی شده است با توجه به حرکت مردم از گوشه ساختمان لابی در این بخش قرار گرفته فضای لابی به طور کامل از شیشه پوشیده شده است و از خیابان داخل آن دیده می شود و مثل یک فضای عمومی عمل می کند که موجب پیوستگی فضای بیرون و درون شده ، نمای ساختمان به طور کلی از ساختارهای عمودی و افقی به طور همزمان تشکیل شده است که بر روی یکدیگر شناور شده اند ، سطح خیابان به صورت یک منحنی به سمت بالا خم شده و به دیوار پشتی تبدیل شده و در طول لابی ادامه پیدا میکند .
– لابی و گالری ها در چند طبقه ساخته شده اند که توسط یک رمپ به یکدیگر متصل می شوند این رمپ در طول یک شکاف کم عرض در لابی و در زیر یک نور گیر که نور را تامین می کند قرار گرفته و به صورت زیگزاگ بالا رفته و باعث میشود حرکت عمودی به حرکت افقی تبدیل گشته و در یک منظره افقی نماهای

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *