پایان نامه ارشد درمورد بازگشت به خویش

دانلود پایان نامه

«انقلاب سفید» نامیده شد سخنان «فیلیپ تالبوت» معاون وزارت خارجه امریکا در کنگره ی آن کشور شنیدنی است:
«ایران با تشویق ها و کمکهای امریکا شروع با اجرای برنامه ی شجاعانه ای که عبارت از تثبیت اوضاع سیاسی می‎باشد نمود که دورنمای امید بخشی برای تخفیف و رفع مشکلات داخلی آن اردو آغاز استقرار مرحله تازه ای را برای اجرای سومین برنامه توسعه و عمران در این کشور نوید می‎دهد. این برنامه که در سال 1963 آغاز می‎شود کاملاً جدی و پر ارزش خواهد بود.»

(روزنامه اطلاعات / 6/4/1340)
جالب است که شش ماه بعد در تاریخ 2/10/1340، قانون اصلاحات ارضی به تصویب می رسد و فرم امریکایی یعنی «انقلاب سفید» به مرحله اجرا در می اید. و پیش بینی برنامه ی با ارزش معاون وزارت خارجه امریکا تحقق پیدا می‎کند ! که پس از اجرای این مرحله از رفرم، مشاور مخصوص «کندی»، «چستر پاولز» جهت بررسی شیوه کار و اجرای کامل رفرم، امریکایی در 20/10/1340 به ایران سفر کرد و در فرودگاه مهر‌آباد، از اجرای برنامه اصلاحات ارضی تقدیر نمود و از ارسنجانی وزیر کشاورزی تشکر کرد!
(نهضت امام خمینی، ج1، 1360)
در 19 دیمانه 41 شاه اصول شش گانه انقلاب سفید را مطرح و آنها را برای رفراندم اعلام نمود این لوایح در 6 بهمن ماه 41 به تصویب رسید و بلافلاصله «کندی» به شاه تبریک گفت و سفیر انگلیس مراتب رضامندی ملکه ی انگلیس رابه علم نخست وزیر ابلاغ نمود! و ؟؟؟ نیز آن را مورد تایید قرار داد.
2- حمله عمال رژیم به مدرسه فیضیه در 12/1/1342 و به خاک و خون کشیدن عده زیادی از روحانیون
3- صدور فرمان اعزام روحانیون به سربازی در اول اردیبهشت ماه 1342
4- قتل عام مردم در 15 خرداد 1342، که با ارشادات و روشنگریهای حضرت امام خمینی قیام 15 خرداد آغاز گردید، که مایه ترس و وحشت رژیم گردید و لذا عده زیادی از قیام کنندگان به خاک و خون کشیده شدند و رادیو مسکو و مجلات شوروی به حمایت از شاه پرداختند و بر علیه امام خمینی و روحانیون تبلیغ می نمودند.
(نهضت امام خمینی، ج1، 1360)
5- گسترش فساد و لاابالی گری
نوکران استعمار و استکابر آموخته اند که برای ادامه ی حیات ننگین و تضمین منافع باید انواع فساد و فحشا در جامعه گسترش یابد و در دوره شاه در این زمینه برنامه های وسیعی مورد اجرا گذاشته شد و فرهنگ بی بند و باری اوج گرفت.
6- مبارزه با هویت فرهنگی که پایه های اسلامی و ملی داشت. حفظ هویت فرهنگی و مذهبی از نشانه اهی شخصیت و استقلال ملتها می‎باشد. مخصوصا اگر این هویت موجب عزیت و سربلندی باشد استعمار غرب بدست نوکران خود در این دوره جدید به تدریج به مخ فرهنگ و باورها می پرداخت و نهایتاً جنگ آشکاری را بر علیه مذهب و زمینه سازی برای تجمل پرستی، مصرف زدگی و تقلید از مدلهای ارائه شده به راه انداخت و موجبات بی هویتی، بی ریشه ای و پوچی درمیان مردم را فراهم نمود.
حضرت امام خمینی در یکی از سخنانشان برای عده ای از مسئولین فرمودند :
«من گمان می کنم اگر سه سال دیگر، حکومت این خانواده و دارو دسته آنها ادامه داشت، امکان اصلاح و تحول دیگر در این کشور نبود.»
(منصوری، 1364ؤ ص 119)
7- دستگیری روحانیون و آدم ربایی در شهرهای مختلف به جرم اسلام- خواهی و مخالفت با اصول به اصطلاح انقلاب سفید آمریکایی که بعد ها انقلاب «شاه و مردم» نام گرفت.
8- «دستگیری و زندنای ساختن قائد و رهبر شیعیان جهان حضرت امام خمینی در ساعت 3 نیمه شب 15 خرداد 42 و سپس دستگیری آیات عظام قمی در مشهد و محلاتی در شیراز و … شروع قیام خونین 15 خرداد به رهبری امام که منجر به شهادت عده زیادی از هموطنان، مخصوصا هالی وار امین شد.»
(نهضت امام خمینی، ج1، ص 136)
شاه در مورد قیام اسلامی – ملی 15 خرداد 42 در 17 خرداد به یاوه سرایی و دروغ پردازی می پردازد او در کتاب به اصطلاح «انقلاب سفید» چنین اضافه سرایی می‎کند:
«بلوای پانزدهم خرداد 1342 بهترین نمونه اتحاد مقدس و جناح ارتجاع سیاه و قوای مخرب سرخ بود که با پول دسته ای از ملاکین که مشمول قانون اصلاحات ارضی شده بودند انجام گرفت»
(انقلاب سفید، ص 46)
9- تصویب کاپیتولاسیون یا مصونیت قضایی اتباع امریکایی در مهر 43 در زمان نخست وزیری منصور: تصویب این قانون به عنوان ننگین ترین برگ تاریخ سلطنت محمدرضا است. بنحوی که قبح این قانون شرم آور حتی برای اعضای دولت منصور نیز کاملاً روشن بود، تا جایی که سه نفر از اعضای کابینه به این عمل در محل حزب ایران نوین به اولیای حزب، اعتراض نموده گفته اند: «این ننگ برد امن دولت و حزبق ایران نوین تا ابد باقی خواهد ماند. لذا … از کابینه استعفا خواهیم کرد» که این مصوبه به خشم مردم را برانگیخت و مرجع آزاد حضرت امام خمینی، عصاره و فریادگر این پرخاش شد.
(ظهور و سقوط سلطنت پهلوی جلد 2، ص 363)
10- انتصاب هویدای بهایی به سمت نخست وزیری از سال 43 تا 56 و واگذاری پستهای مهم مملکتی افراد بهای مثل : فرخ روپارسای به سمت وزیر آموزش و پرورش وثابت پاسال به عنوان مسؤول تلویزیون.
11- تغییر مبدا تاریخ کشور اسلامی به تاریخ شاهنشاهی در سال 1356 … که همه این خیانت ها زمینه را برای نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی فراهم نمود.
5- دوره نهضت بازگشت به خویشتن:
« … ای مسلمانان جهان، که به حقیقت اسلام ایمان دارید، بپا خیزید و در زیر پرچم توحید و در سایه تعلیمات اسلامی مجتمع شوید … بر فرهنگ اسلام تکیه زنید و با غرب و غربزدگی مبارزه نمائید، و روی پای خودتان بایستید، و برروشنفکران غرب زده و شرق زده بتازید و هویت خویش را دریابید …»
(امام و انقلاب فرهنگی، 1361، ص 27)
«تردید نکنیم که بلای بزرگ قرن، برای ما -ملت اسلام – بلای خود باختگی» است، خود باختگی و هضم شخصیت در برابر غول «تمدن غرب» .
(خامنه ای، مقدمه مترجم، ادعانامه ای علیه تمدن غرب، 1351، ص 5)
غرب از سده ی 18 به کمک مورخان، جامعه شناسان، نویسندگان و هنرمندان و حتی انقلابیون و انسان دوستانش می خواست این تز را به دنیا تحمیل کند، که تنها تمدن موجود در دنیا یکی است و آنهم شکل «تمدن غرب» می‎باشد که غرب آنرا ساخت و به جهان عرضه نمود و هر کس بخواهد متمدن باشد، باید همین تمدن ساخته ی ما را مصرف نماید … فرهنگ هم یکی است، به نام «فرهنگ غرب» و و هرکس خواست در قرن بیستم دارای فرهنگ باشد، باید فرهنگ غربیرا بخرد، همانطوری که کالا و اجناس غربی را خریدای می‎کند.
… «آقای موریس ترز می گوید: که در آفریقا ملت الجزایر وجود ندارد، بلکه مدتی، در حال شدن است!»
(شریعتی،‌بازگشت به خویشتن، بی تا)
«مساله بازگشت به خویشتن شعاری نیست که آلان در دنیا مذهبی ها مطرح کرده باشند، بلکه بیشتر مترقیان غیرمذهبی، این مساله را برای اولین بار مطرح کردند، مانند: امه سه زر، در آفریقا، مثل فرانس فانون، مثل ژولیوس نی ره ره، مثل جوموکنیاتا، مثل سنقر در سنگال، مثل کاتب یاسین نویسنده الجزایر و مثل جلال آل احمد در ایران. اینها هستند که شعار «بازگشت به خویشتن» را مطرح کردند و هیچکدامشان مذهبی نیستند.

نهضت بازگشت به اسلام د ربعضی از کشورهای اسلامی :
«اگر دول اسلامی و ملل مسلمان به جای تکیه بر بلوک شرق و غرب به اسلام تکیه می کردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآن کریم را نصب العین قرار داده بکار می بستند، امروز اسیر تجاوز کاران صهیونیسم و مرعوب فانتوم امریکا، و مقهور سیاست سازشکارانه، و نیرنگ بازیهای شیطانی شوروری واقع نمی شدند»
(امام خمینی، خمینی و جنبش، ص 98)
موج بازگشت به خویشتن از آغاز نیمه دوم قرن حاضر همه کشورهای اسلامی را در بر گرفت، تردیدی وجود ندارد که سید جمال الدین اسدآبادی در براه انداختن و گسترش این نهضت نقش مهمی را داشته است. سیدجمال الدین تنها راه رهایی مسلمانان را بازگشت به اسلام و فرهنگ دینی و اسلامی می دانست. یعنی اسلام راستین، اسلام اصیل و اسلام قرآنی نه اسلام عامیانه و مسخ شده. زیرا اسلام مورد نظر او اسلامی است پویا، پرتکاپو آموزنده فکر و اندیشه و نکوهشگر و گوشه گیری و مرعوبیت و عبودیت.
او تعصب دینی توام با عقل و اندیشه را اگر به افراط و جمود و کوته اندیشی نگراید، می ستود و معتقد بود اگر مسلمانی تعصب دینی و مکتبی نداشته باشد متعهد نیست.
(عروه الوثقی، ترجمه سمندر، 1355)
علامه اقبال لاهوری نیز یکی از منادیان نهضت بازگشت به خویشتن اسلامی می باشد. او می گوید: «خودی» ، داشتن، شرط مقاومت در برابر بیگانه است.» او معتقد است که راه کشف آن ، صلابت و استحکام کافی یافتن در اندیشه و تفکر اسلامی است. او قصه دختر حاتم طایی را نقل می‎کند که پس ازیکی از جنگها عریان وبرهنه، به حضور پیامبر (صلی الله) اسلام رسید، حضرت محمد (ص) ردای خویش بر روی او افکندند تا پوشیده بماند. اقبال بصورتی اندوهناک می نالد:
«ما از آن خاتون طی عریانتریم پیش اقوام جهان بی چادریم»
او در جای دیگر می گوید:

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   دانلود پایان نامه درباره یادگیری کلامی-خرید پایان نامه کامل

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

« همچو آینه مشو محو جمال دگران از دل و دیده خود شوی خیال دگران»
«در جهان بال و پر خویش گشودن آموز که پریدن نتوان با پروبال دگران»
«این از خود بیگانگی است. آینه مثال بسیار روشن و واضح از خود بیگانگی است. آینه نه خودش صورتی دارد نه جمالی همه چیزش از دیگری است.

نهضت بازگشت به اسلام در ترکیه:
در اوج قدرت آتاترک، ترکیه در معرض هجوم شدید فرهنگ غرب و غربزدگی بود. از سال 1940 به بعد موج بازگشت به خویشتن اسلامی آغاز شد، و در سال 1947 مردم اجازه ی رفتن به حج را که تا آن زمان ممنوع بود از دولت گرفتند. و یکسال بعد دولت به اجبار اجازه ی تاسیس مدارس دینی و انتشار نشریات مذهبی و دینی را به مردم داد و ساختمان مساجد بشدت افزایش پیدا کرد و چندین هزار مدرسه آموزش قرآن تاسیس گردید.
در سالهای دهه 1950، موج بازگشت به اسلام به طور مشخص مشهود بود و روند افزایشی داشت وهزاران موسسه ی اسلامی تاسیس گردید، و موج مطالعه ی کتب و نشریات مذهبی و دینی شدت گرفت.
(نقوی، 1361)
اولین جنبش اسلامی، که یک جنبش انقلابی و سیاسی بود، «جنبش نورسی ها» به رهبری «سعید نورسی» فعالیت خود را بطور مخفی آغاز نمود، ولی با آغاز دوره ی «چند حزبی» فعالیت خود را نیمه علنی ساخت. هدف اصلی این جنبش، برچیدن حکومت «لائیک» و ضد دینی ترکیه، و استقرار حکومت قرار گیرد و قرآن به عنوان متن قانون اساسی کشور باشد. و شریعت حاکم بر زندگی اجتماعی مردم گردد. او علاوه بر تاسیس «نهضت نورسی» کتاب «وسائل النور» را در زمینه ی اسلام، که شرحی درباره نظرات سیدجمال الدین اسد آبادی بود نوشت و از ترکها خواست که به اسلام بازگردند. او بارها به زندان و تبعید محکوم گردید و یکبار نیز به اعدام محکوم شد، که با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم گردید. سعید نورسی در سال 1968 درگذشت ولی اعضای نهضت اوستون فقرات جنبش اسلامی ترکیه را در حال حاضر تشکیل می دهند. پیام «نورسی» این بود که راه نجات مسلمانها پیروی از قران کریم و راه اسلام راه پیشرفت و کمال است. او می گفت:
«به قرآن چنگ بزنید و گر نه در مقابل غرب زانو خواهید زد و محکوم به بردگی خواهید شد»
(نقوی، 1361، ص 115)
مبارزه ی نورسی ها پایه های حکومت «عصمت اینونو» دستیار آتاترک را لرزاند و «عدنان مندرس» که نسبتاً میانه بهتری با اسلام داشت روی کار آمد. در سال 1960 دولت عدنان مندرس که تمایل به دیکتاتوری پیدا کرده بود، سرنگون شد، و دولتی نسبتاً لیبرال جانشین او گردید و این در حالی بود که احساسات مذهبی توده مردم ابعاد تازه ای پیدا کرده بود.
(نقوی، 1361)
اولین حزب اسلامی در سال 1970 به نام «حزب نظام ملی» توسط «نجم الدین اربکان» تاسیس شد که هدف اصلی آن استقرار یک حکومت اسلامی و یک نظام توحیدی بود. که توسط دولت غیرقانونی اعلام شد و درسال 1971 منحل گردید. و رهبران آن زندانی شدند. پس از لغو حکومت ژنرالها و آزادی رهبران این حزب از زندان آنها درسال 1972 «حزب نجات اسلامی» را تاسیس کردند و رهبری این حزب در پشت پرده با نجم الدین اربکان» بود، این حزب در سال 1973، کلیه 65 استان کشور از عضویت در این حزب استقبال کردند. و در انتخابات پارلمانی و مجلس سنا، در این سال، علی رغم خفقان پیروزی چشمگیری بدست آورد. این پیروزی موجب دستپاچگی مجد استعمار و دخالت نظامیان و کودتای ژنرالها گردید.

(نقوی، 1361)
ب- نهضت بازگشت به خویشتن در ایران
در طول تاریخ تشیع همیشه روحانیت اصیل و متفکران اسلامی، پرچمدار دفاع از مکتب و مبارزه برعلیه دشمنان اسلام بوده اند:
شریعتی، در کتاب «عقیده» می گوید:
«من به عنوان کسی که رشته ی کارش تاریخ و مسایل اجتماعی است ، ادعا می کنم در تمام دو قرن گذشته (که قرارداد بازیها با غرب استعماری شروع شد) در زیر هیچ قرارداد استعماری امضای یک آخوند نجف رفته نیست ، در حالی که در زیر همه ی قراردادهای استعماری، امضای آقای دکتر و آقای مهندس فرنگ رفته هست … این یک طرف قضیه، از طرف دیگر ، پیشاپیش هر نهضت متر ضد استعماری در این کشورها، همواره بدون استثنا، قیافه ی یک یا چند عالم راستین اسلامی و بخصوص شیعی وجود دارد …»
(ص 36 و 37)
حکیمی (1357)، در کتاب «تفسیر آفتاب »تعداد زیادی از نهضتهایی را که به رهبری علمای راستین اسلام به وقوع پیوسته است نام می‎برد که به چند مورد آن اشاره می‎شود:
نهضت میرزا محمد حسن شیرازی، علیه قرارداد استعماری رژی.
نهضت علمای شیعه، علیه قرارداد استعماری رویتر.
نهضت شیخ فضل الله نوری، برای تصحیح مشروطیت و نگهداری آن از انحراف.

پاسخی بگذارید