۱۰۱ عادت موفقیت آمیز و نحوه ی ایجاد شان

وجود آدم با عادتا گره خورده و به طور ژنتیکی واسه انجام کارای ترتیبی مانند رشد، تولید نسل و بهبود زندگی از کم ترین تا بیش ترین سطح برنامه ریزی شده است. البته همه میدونید عملکردای از پیش تعیین شده ای در ژنتیک هست که در کارایی مانند هضم غذا، جذب اکسیژن به وسیله خون، مقابله با بیماریا، تحلیل تصاویر و یا شنیدن صدا تاثیردارن.

اما درست به همون اندازه که عملکردای از پیش تعیین شده غیر ارادی بدن و ذهن مهم هستن، عادتایی که در طول زندگی بدست میاریم هم از اهمیت بالایی بهره مند هستن.

عادتا و ایجاد اونا موضوع مهمی هستن چون آدم یه سری از عادت هایشه و از لحظه ای که بیدار میشین تا لحظه ای که به خواب می رید مغز تون به طور خودکار در حال پردازش اوناس.

با این همه، بعضی وقتا این عادتا، موفقیت آمیز هستن و باعث پیشرفت روز افزون آدم می شن و بعضی وقتا عادتای بدی وجود دارن که فرد رو از رسیدن به رویاهایش باز می دارن.

به چه دلیل عادتا مهم هستن؟

اهمیت عادتا رو میشه از اثری دید که در موفقیت و شکست کارا می ذارن. سیگار کشیدن رو در نظر بگیرین؛ ممکنه بعد از غذا یه سیگار بکشین و ضرری رو که به بدن تون وارد می شه رو حتی واسه یه لحظه هم تصور نکنین.

شاید به نظر، یه سیگار در تموم عمر تون خیلی ضرر نداشته باشه اما این که بعد از غذا طبق عادت یه سیگار بکشین و روز به روز اونو تکرار کنین، در آخر می بینین که تنها بعد از غذا نیس که سیگار می کشید بلکه قبل از رفتن به کار، بعد از کار، بین نهار، قبل از خواب و…هم سیگار می کشید.

ذات عادت اینه که گسترش پیدا کنه. تمایل ذهن به ایجاد راه های عصبیه تا زندگی شما رو به طور به صورت خودکار هدایت کنن. اگه ذهن شما فکر کنه که چیزی باعث خوشایندیش می شه، شما رو به سمت اون می بره. وقتی که عادت بدی این حس مورد پسند رو در آدم بسازه، مغز اونقدر اون عادت بد رو گسترش میده تا به همه حولوحوش زندگی فرد مسلط شه.

۱۰ عادت موفقیت آمیزی که همه باید داشته باشن

بعضی عادتای بنیادی وجود دارن که واسه موفقیت در زندگی لازمن اما مواردی هم وجود دارن که اکتسابی هستن و از اون جمله میشه به زمینه های سلامت و تندرستی، مالی، روابط، کار، مهارتای مدیریت زمان و هدف گذاری اشاره کرد. اما قبل از این که وارد بخش ۱۰۱ عادت موفقیت آمیز شید، در این جا درباره چگونگی تشکیل عادتا توضیح داده می شه.

در واقع هسته تشکیل دهنده عادتای موفقیت آمیز، عادت ایجاد خود عادته. هممون یه سری از عادتا هستیم که بدون اطلاع مون هر روز با کمی تلاش شکل می گیرن. مثلا اگه هر روز حدود ساعت ۳ بعد از ظهر شکلات بخوریم، این عادت فعالیت به یه عادت تبدیل می شه.

به همون اندازه که نابود کردن عادتای بد سخته، ایجاد عادت ساده. کافیه روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه از وقت تون رو به عادت ایجاد عادت اختصاص بدین. در این بخش به ده مورد از بهترین عادات افراد موفق می پردازیم.

  1. هدف گذاری روزانه
  2. مدیریت بهتر زمان
  3. اندازه گیری و آزمایش همه چیز
  4. خرج کردن عاقلانه و منطقی
  5. اول به خود پرداخت کردن
  6. ورزش روزانه
  7. انتخابای درست
  8. خوب خوابیدن
  9. شکرگزاری روزانه
  10. اقدام روزانه

روند ایجاد عادت چیجوریه؟

عادتای خوب به سختی درست می شن اما عادتای بدی که چند سال با شما بودن خیلی سخت تر از بین می رن. هرچند که نابود کردن اون نشدنی نیس.

سوال اینه که چیجوری یه عادت تو ذهن ایجاد می شه؟ عادتا سیر صعودی دارن. در شروع کوچیک هستن بعد رشد پیدا میکنن.

به گره های یه طناب دقت کنین. یه قسمت از طناب می تونه از هزاران گره تشکیل یافته باشه.

گره های زیادی پیچیده ان

واسه لحظاتی این گره ها رو تصور کنین. اون قدر قوی هستن که بتونن حتی در طوفانای بزرگ، یه کشتی رو کنار اسکله نگه دارن.

عادتا هم مانند این گره ها قوی هستن. بعضی وقتا اون قدر قوی هستن که از بین نمی رن و یا بعد از یه مدت که اونا رو از بین بردین برمی گردن. به چه دلیل نابود کردن عادتای بد تقریبا نشدنی و ایجاد عادتای خوب سخته؟

دوباره به ضخامت همون گره فکر کنین. به وقتی فکر کنین که هیچ عادت بد یا خوبی ندارین. عادت شما اولین کاری می شه که انجام می دید؛ گویی اولین گره شماس. کاری رو که واسه اولین بار انجام می دید، فضای خیلی از ذهن تون رو اشغال می کنه.

مثلا اولین باری که به باشگاه یا مدرسه می رید به هوشیاری ذهن تون نیاز دارین. ذهن باید حواس جمع باشه چون به اون کار عادت نداره. وقتی که واسه اولین بار فرد سیگار میکشه در حالی که ذهنش از اون آگاهی نداره، اولین ریشه های عادت در اون دوانده می شه.

عادت محصول راه های عصبیه که کم کم مانند گره ها، یکی پس از دیگری تشکیل می شه و در آخر عادتی رو تشکیل میدن که تقریبا از بین بردنش رو محال می کنه و این دلیل سخت بودن ایجاد عادتای مثبت و نابود کردن عادتای منفیه.

میشه عادتای بد رو نابود کرد؟

درسته که عادتای بد مانند اون گره های طناب قوی هستن اما با هوشیاری و ادامه روزانه میشه اونا رو نابود کرد. آدم اونقدر عادتیه که حتی اگه بتونه واسه یه مدت از عادتای بد دور بمونه بازم به سمت اونا کشیده می شه.

از اون جایی که عادتا در طول چند سال بوجود اومده ان؛ با هوشیاری و کارکرد مثبت به مدت ۴ تا ۶ ماه میشه یه مورد بد رو نابود کرد. به نظر زمان زیادیه. اما اگه بتونین از پس این زمان بر بیاد حتما می تونین عادت رو واسه همیشه پشت سرتون بذارین.

واسه این کار باید هر روز مقداری از عادت بد گذشته تون رو کنار گذاشته و رفتار خوبی رو جانشین اون کنین. مثلا اگه هر روز ساعت ۳ بعد از ظهر شکلات می خورید؛ از این به بعد در همون ساعت به جای شکلات از تنقلات سالم استفاده کنین. در این جا یه تصمیم درست هوشیارانه گرفتین.

به کار گیری فوت وفن P.A.R.A

P.A.R.A مخفف برنامه ریزی، شناخت، دلیل و عمله. هرکی که به اون مقید بمونه می تونه هر عادت بدی رو ترک و عادتای خوبی واسه خود بسازه.

قدم ۱: برنامه ریزی عادت

اولین قدم برنامه ریزیه. عادت بدی که می خواین از بین ببرین و عادت خوبی که می خواین بسازین چیه؟ روی کاغذ بنویسین. اگه عادت بد شما هدر دادن پول تونه، اونو روی کاغذ بنویسین و براش برنامه ریزی کنین. چون که بدون برنامه ریزی به همون عادت برگشت داده میشین.

چیجوری برنامه ریزی کنین؟ بعد از شناخت عادت، باید بخشی از روزتون رو به اون اختصاص بدین. واسه شروع ۵ دقیقه خوبه.

شاید بگید با ۵ دقیقه میشه عادتی رو ترک یا درست کرد؟ بله. چون همه عادتایی که الان دارین، چه بد چه خوب، از یه جا شروع شدن و کم کم گسترش پیدا کردن. مثال طناب رو به یاد بیارین. از یه گره شروع کنین، از ۵ دقیقه.

مثلا اگه عادت بد شما اینه که بعد از کار به سمت رستورانای فست فود برید؛ این بار مسیرتون رو تغییر بدین. بهتره ۳ راه متفاوت مشخص کنین که هیچ کدوم از جلوی فست فود نگذرند. اگه فکر می کنین در راه گرسنه میشین؛ از قبل میوه و یا آجیل به همرا خود داشته باشین. تنها ۵ دقیقه از وقت شما رو میگیره.

قدم ۲: شناخت عادت

عادتا رفتارای تکراری ناخود آگاهانه ای هستن که کم کم روتین و عادی می شن. وقتی که عادت تون رو نشناسید، متوجه انجام اون نمی شین و ذهن، کاری رو که بلده انجام میده.

پس از شناخت عادت، بهتر می تونین اونو کنترل کنین. در اول سخته اما وقتی که واسه اون برنامه ریزی می کنین؛ یعنی عادت تون رو میدونید. بهتره چیزی همراه تون داشته باشین که شما رو به یاد عادت تون بندازه.

مثلا، وقتی که برنامه ریزی شما اینه که سیبی همراه خود ببرین، هر گاه اونو می بینین به یاد عادت تون می افتین و حواس جمع میشین. از اون جایی که ذهن به کار جدید عادت نداره، باید با این تلنگرا، همیشه هوشیارش کرد تا الگوای جدیدی بسازه.

قدم ۳: دلایل ایجاد یا نابود کردن عادت

کلید ایجاد یا نابود کردن عادت، دلیله. وقتی که دلایل تون به اندازه کافی قوی و محکم باشن، از پس هر کاری بر خواهید اومد. پس دلایل تون باید اون قدر محکم باشن تا در مقابله با تمایلات داخلی تون پیروز شید.

به زندگی و عادتای بهتری که می خواین فکر کنین و اونو روی کاغذ بیارین. به چه دلیل می خواین پرخوری نکنین، پول تون رو الکی خرج نکنین، سیگار نکشید و …؟ دلایل نباید سطحی باشن. صرف این که بخواین درآمد بیش تری داشته باشین کافی نیس.

بدون دلیل در تاریکی می مونید و همیشه کارتون رو به تعویق میندازین.

قدم ۴: اقدام واسه ایجاد یا نابود کردن عادت

در قدم آخر باید هر روز به میزانی از عادت بدتون رو ترک و به عادت خوب تون اضافه کنین. مثلا اگه روزی ۳۰ سیگار می کشید، تعداد اونو به ۲۰، ۱۰ و در آخر ۰ کم کنین و عادت بد رو از بین ببرین. اگه سه بار در روز از غذاهای فست فود می خورید، اونو به یه بار در روز، یه بار در هفته، یه بار در ماه و… کم کنین.

اندازه کم کردن یا اضافه کردن شما مهم نیس. مهم اینه که هر روز این کار رو بکنین چون که عادتا همین گونه شکل گرفتن.

بزرگ ترین مانعی که در زندگی مردم هست، عمله. تصمیم بگیرین و همین لحظه اونو عملی کنین. بیشتر مردم همه چیز رو بزرگ تر ازونیکه تو ذهن شون هست، جلوه میدن. اگه به این چهار قدم مقید بمونین هر عادت بدی رو می تونین از بین ببرین و برعکس، هر عادت خوبی رو بسازین.

چه عادتایی موفقیت آمیز هستن؟

تا حالا فهمیدین عادتا چیجوری درست می شن و از بین می رن. در زیر لیستی از ۱۰۱ عادت آورده شده که می تونن در موفقیت تون به شما کمک کنن. این عادتا در ۸ زمینه زیر هستن:

  1. بهداشت و سلامت
  2. مالی
  3. تجارت و کار
  4. روابط
  5. معنویت
  6. اهداف
  7. آموزش
  8. مدیریت زمان

گروه ا: عادتای بهداشت و سلامت

  1. خوردن صبحونه
  2. خوردن یه سیب در روز
  3. شب رو خوب خوابیدن
  4. به کار گیری کرم ضد آفتاب
  5. نخ دندون کشیدن
  6. آب زیاد نوشیدن
  7. حذف غذاهای فرآوری شده
  8. دوری از سیگار کشیدن
  9. ۱۰۰۰۰ قدم پیاده روی روزانه
  10. خوردن فیبر روزانه
  11. ورزش
  12. کاهش کافئین
  13. خوردن سبزیجات
  14. مراجعه به دندون دکتر دو بار در سال
  15. مراجعه به دکتر یه بار در سال
  16. مسواک زدن

گروه ۲: عادتای مالی

  1. بودجه بندی سرمایه
  2. پس انداز خودکار پول
  3. ریز مخارج روزانه
  4. سرمایه گذاری مالی
  5. کاهش بدهی
  6. خریدن مسکن
  7. داشتن یه کارت اعتباری
  8. تسویه کردن حسابا
  9. سروسامون دهی قبوض
  10. بازبینی گزارش حساب
  11. مالیات دادن به موقع
  12. مشورت با حسابدار

گروه ۳: عادتای تجارت و کار

  1. سحرخیز بودن
  2. سروسامون دهی و اولویت بندی
  3. برنامه ریزی و نظم بخشیدن
  4. بهره وری از زمان
  5. حل کردن مشکلات
  6. پیگیری همیشگی
  7. دوبار بررسی کار
  8. سر وقت به قرارها رسیدن
  9. محدود کردن صفحات اجتماعی
  10. ابتکار عمل داشتن
  11. مشورت با بقیه
  12. مسئولیت پذیر بودن
  13. جزئی محور بودن
  14. روشن فکر بودن
  15. خوش رو و صمیمی بودن

گروه ۴: عادتای روابط

  1. دروغ نگفتن
  2. با ایمان بودن
  3. احترام گذاشتن
  4. خوب گوش دادن
  5. با عصبانیت به خواب نرفتن
  6. حذف کردن گمانا
  7. وقت گذروندن با عزیزان
  8. ماجراجویی کردن گروهی
  9. پیک خوب خانوادگی رفتن
  10. خوش قلب بودن
  11. عاشقی کردن
  12. سالگردا رو به یاد داشتن
  13. درخواست نکردن

گروه ۵: عادتای الهی

  1. مدیتیشن
  2. یوگا
  3. وقتی رو به خودتون اختصاص دادن
  4. صدقه دادن
  5. مثبت بودن
  6. شکرگزاری و عبادت روزانه
  7. شادی بخشیدن
  8. عاشقی کردن
  9. درخواست کمک کردن
  10. باور داشتن
  11. بلند آواز خوندن
  12. با خونواده زندگی کردن

گروه ۶: عادتای هدف محور

  1. هدف گذاری روزانه
  2. آزمایش پیشرفت
  3. اصلاح کردن
  4. الهام گرفتن
  5. به بقیه اعتماد کردن
  6. مشورت با کارشناسان
  7. صبور بودن
  8. جربزه داشتن
  9. تسلیم نشدن

گروه ۷: عادتای آموزش

  1. یادگیری یه کلمه در روز
  2. آموختن زبون خارجی
  3. به دست آوردن مهارت جدید
  4. حذف حواس پرتیا
  5. عضو یه گروه مطالعاتی شدن
  6. سوال پرسیدن روزانه
  7. تماشای ویدئوای آموزشی
  8. گوش دادن به عقاید بقیه
  9. خوندن یه مطلب باحال

گروه ۸: عادتای مدیریت زمان

  1. درست کردن لیست وظایف روزانه
  2. مدیریت زمان از راه نرم افزارها
  3. بازبینی اهداف
  4. تعویق نیانداختن
  5. تنظیم یادآور با به کار گیری تلفن و چیزای دیگه ای به جز اینا
  6. انجام دادن یه کار از کارای معوقه به طور روزانه
  7. دوری از حواس پرتیا
  8. تغییر محیط
  9. استراحت کردن
  10. حذف کردن نرم افزارای اجتماعی از گوشی
  11. وقتی رو به خود دادن
  12. محول کردن کارا وقتی که لازمه
  13. محول کردن کارای خسته کننده
  14. معطلی انداختن میان کارا
  15. دوری از انحراف پیدا کردن از راه رسیدن به هدف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *