۱۲ باور غلط درمورد مدیتیشن

، درون پویی یا مراقبه به تمرین های تسلط بر ذهن اشاره داره. مدیتیشن امروزه از محبوبیت بالایی بین افراد خصوصا زنان برخورداره. اما ابهاماتی درباره این مسئله هست.

به گزارش آلامتو به نقل از فرادید، ابهامات و اطلاعات غلطی درباره مدیتیشن هست. کسائی که به مدیتیشن علاقه دارن، تمرین های زیادی رو در این رابطه انجام میدن. اما نباید اجازه داد که بعضی از این ابهامات و اطلاعات اشتباه مانع درک درست اون ها از مدیتیشن شه.

دوازده نکته ای که نباید در مورد مدیتیشن باور کرد:

  1. چون زیاد فکر می کنین نمی تونید مدیتیشن رو انجام بدین!

هممون زیاد فکر می کنیم. بعضی می می گن «اگه زیاد فکر کنین، نمی تونید مدیتیشن رو انجام بدین.» اما حقیقت اینجا هستش که شما با این حال می تونید مدیتیشن کنین. فکر کردن در ذات مدیتیشن هست. اما بعضی فکر می کنن که بهتره هنگام مدیتیشن به چیزی فکر نکنین. اما فکر کردن بخش اساسی این تجربه س. عمل مدیتیشن درباره «تمرکز کردن» است نه «تمرکز نکردن.»

  1. حتما نباید یه جا بدون حرکت بشینین

واسه کسائی که نمی تونن یه جا ساکن بشینن خبری خوبی داریم! شما می تونید حرکت هم داشته باشین. می تونید جای خود رو تنظیم کنین، بدن خود رو بخارانید و یا اگه پاهاتون خسته شد راحت اون ها رو دراز کنین. اصلا احتیاجی نیس مانند یه مجسمه باشین. اگه گروهی مدیتیشن رو انجام می بدید، به آرومی این کارا رو انجام بدین تا حواس بقیه رو پرت نکنین.

  1. حتما نباید وقت خالی داشته باشین

تغییر کرده. هممون سرتون حسابی شلوغه. اما اگه بقیه می تونن شمام می تونید. اگه صبح مدیتیشن کنین اطمینان داشته باشین که روزتون به آرومی و خوب سپری می شه. چون مدیتیشن تمرکز رو بالا برده و استرس شما رو هم کم می کنین. احتیاجی نیس حتما نوع تمرین های طولانی رو انتخاب کنین. یه تمرین پنج یا ۱۰ دقیقه ای هم می تونه بسیار به درد بخور باشه.

  1. چون نمی دونین این کار رو درست انجام می بدید یا خیر، نمی تونید مدیتیشن کنین!

تنها شکل اشتباه مدیتیشن اینه که اصلا اون رو انجام ندین. مدیتیشن خیلی راحته. فقط روی یه چیز تمرکز کنین. اون یه چیز بسته به خود تمرینه که می تونه دم و بازدم، مانترا (کلمات و آواهایی که با آهنگ خاصی خیلی وقتا تکرار می شن)، شعله شمع یا شمارش اعداد باشه. وقتی که ذهنتون رها شه، می تونید خیلی راحت تمرکز رو شروع کنین.

  1. هنگام تمرکز، نباید به چیز دیگری فکر کنین!

این حرف غلطه و می تونه مانع مدیتیشن افراد شه. دیپاک چُپرا از افراد باتجربه و حرفه ای مدیتیشنه که مرکز مدیتیشن چپرا رو هم تاسیس کرده. دیپاک می گوید: «وجود ذهن اینه که از یه فکر به فکر دیگه بپرد و این مسئله پایه مدیتیشنه. ما نباید گرایش طبیعی ذهن رو کنار بزنیم. اصلا این کار غیر ممکنه. بسته به نوع مدیتیشن، راه هایی هست تا بتونین تمرکز خود رو دوباره جمع کنین.

  1. مدیتیشن نباید حتما الهی یا مذهبی باشه

بین مدیتیشن و مذهب فرق هست. ریشه خیلی از تمرینات مدیتیشن در بودائیسم و هندوئیسمه. اما امروزه تمرینات زیادی هست که با جنبه ی الهی اون کاری نداره. بعضی گروه های پیرو اون آیین ها بین دعاهای خود تمرینات مدیتیشن رو انجام میدن و از این کار لذت می برند.

  1. حتما نباید چهارزانو نشست

می تونید در هر حالتی که دلتون خواست بشینین. حتی می تونید راحت روی مبل بشینین. گزینه ها فراوانه. مهم اینه که بتونین خیلی راحت تمرکز کنین.

  1. مدیتیشن فقط واسه افراد استرسیه!

مدیتیشن اندازه کورتیزول (هورمون استرس) رو پایین می آورد. اما فواید دیگری هم داره. مدیتیشن دستگاه ایمنی بدن رو تقویت می کنه. افزایش تمرکز، کاهش فشار خون، بهبود خواب، بهبود احساس شادی و رضایت هم از دیگر فواید اون هستش. مدیتیشن در مواردی که آدما به مشروبات الکلی یا مواد مخدر اعتیاد داشتن هم کارایی داشته. حتی کسائی که درد یا ناراحتی خاصی تو ذهن ندارن هم می تونن از فواید مدیتیشن بهره مند شن.

  1. مدیتیشن فقط واسه بزرگسالانه!

استرس فقط در بزرگسالان وجود نداره. کودکان هم از اثرات داغون کننده استرس در امان نیستن. والدین می تونن مدیتیشن رو به کودکان خود آموزش بدن. مدارس هم به این نتیجه رسیده ان که شاید بهتر باشه مدیتیشن رو در کلاس های درسی آموزش بدن. مدارسی که این کار رو انجام دادن دیدن که علم آموزان کارکرد بهتری در آزمون ها داشتن و اندازه استرس اون ها هم کم شده بود. علم آموزان هم اینکه از نظر اخلاقی هم بهتر شده بودن.

  1. واسه تمرین حتما نباید مانترا داشته باشین

تمریتانی که مانترا در اون نقش اساسی داره تنها یکی از شکل های جور واجور مدیتیشنه. روش های دیگری هم هست. واسه نمونه می توان به توجه به دم و بازدم یا شمارش اعداد اشاره کرد.

  1. مدیتیشن واسه افراد پولداره!

مدیتیشن به زمان حاضر گره خورده و ما باید آخر استفاده رو از گذشت زمان ببریم. مدیتیشن هیچ هزینه ای نداره و هممون می تونیم اون ها رو خیلی راحت تمرین کنیم. تنها وسیله لازم شما «ذهن» است.

  1. سال ها زمان می برد تا یاد بگیریم!

دلای لاما گفته که مدیتیشن می تونه زندگی شما رو عوض کنه. خود اون هم در همیشه این تمرین ذهنی رو انجام می دهد. نترسین! تنها چند دقیقه نیاز دارین تا مدیتیشن رو یاد بگیرین. هر چی بیشتر تمرین کنین، بیشتر یاد می گیرید. این حقیقت البته واسه تموم مهارت ها هم صادقه. اصلا احتیاجی نیس تا ماه ها یا سال ها رو صرف مدیتیشن کنین تا حرفه ای شید. معنی کمال گرایی اینجا کمی زیان بخشه.

کاهش افسردگی و افزایش شادی

خواب کافی چیجوری در موفقیت تاثیر داره؟

بازنشر فرادید مدیتیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *