۱۲ خوراکی افزایش تمرکز و تقویت مغز

خوراکیای تقویت مغز

تغذیه نقش حیاتی در کارکرد مغز اجرا می کنه و در سال های طلایی موندگار باقی می موند.

به گزارش مجله آلامتو به نقل از lifehack؛ همسر من به دانشکده پزشکی می رود که مانند یه ماراتون ذهنی روزمره س. من هم مثل یه زن خوب، همیشه به دنبال چیزایی هستم که توانایی حافظه اونو تقویت می کنه ، تا اون در دانشکده بهترین باشه.

اما شما مجبور نیستین یه دانشجوی پزشکی باشین تا درخشندگی مغزی رو درک کنین. اگه غذاهای خاصی با هیدراتاسیون خوب، خواب و ورزش مناسب رو ترکیب کنین، ممکنه فقط با انیشتین حریف شید و حافظه خوبی داشته باشین.

من می خوام لیستی از غذاهای موجود در آشپزخانه با توانایی بهبود حافظه رو براتون برشمارم.

اینا ۱۲ غذای خوب مغز هستن که حافظه رو بهبود می بخشن:

  1. آجیل:

مجله آمریکایی اپیدمیولوژی مطالعه ای رو منتشر کرد که اندازه دریافت بالای ویتامین E رو با جلوگیری از کاهش شناختی در رابطه می سازه. آجیلایی مانند گردو و بادام ( همراه با بقیه غذاهای عالی مانند آووکادو) منبع عالی ویتامین ای هستن.

گردو حتی به مغز هم مثل س و منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستن که قدرت ذهنی شما رو بهبود می بخشن.

بادام هندی و دانه های آفتابگردان هم شامل یه آمینو اسید هستن که استرس رو با افزایش سطح سروتونین کاهش می بدن.

  1. زغال اخته

در تحقیقات انجام شده در دانشگاه tuffs نشون داده شده که زغال اخته از امتیازات تقویت حافظه کوتاه مدت و هماهنگی بهره منده.

در مقایسه با بقیه میوه ها و سبزیجات، زغال اخته بیشترین مقدار آنتی اکسیدانا (مخصوصا فلاونوئیدها) رو به خود اختصاص داده، اما توت فرنگی، تمشک و توت مشکی هم از امتیازات تقویت مغز بهره مند هستن.

tomatoplant

گوجه فرنگی واسه تقویت مغز

  1. گوجه فرنگی

گوجه فرنگیا شامل آنتی اکسیدان لیکوپن هستن. تحقیقات نشون دهنده اون هستش که این آنتی اکسیدان واسه مراقبت در برابر آسیبای رادیکال آزاد، که به طور زیادی در بیماران گرفتار به زوال عقل دیده شده، خوبه.

در حالی که همه سبزیجات سبز، مهم و غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستن ، بروکلی حتی در بین این انتخاب های سالم یه سوپرفوده. سوپر فودها شامل مقادیر بالایی از آنتی اکسیدانا، ویتامینا، مواد معدنی هستن.

از اونجا که مغز شما این همه سوخت رو مصرف می کنه (فقط ۳ درصد از وزن بدن شماس اما از بیشترین حد ۱۷ درصد انرژی شما استفاده می کنه)، در برابر آسیب رادیکالای آزاد ضعیف بوده اما آنتی اکسیدان های بروکلی به نابود کردن این تهدید کمک می کنه.

بروکلی پر از آنتی اکسیدان است و به عنوان یه جنگجوی قوی سرطان شناخته می شه. علاوه بر این، این ماده غذایی باارزش پر از ویتامین Kه که به عنوان تقویت کننده کارکرد شناختی مشهوره.

avocado

آووکادو واسه تقویت مغز

  1. غذاهای غنی از اسیدای چرب لازم

مغز شما چرب ترین اندام ( بدون احتساب پوست ) بدن انسانه و از ۶۰ ٪ چربی تشکیل شده است. این بدون معنیه که مغز شما به اسیدهای چرب لازم مانند DHA و EPA احتیاج داره تا سیناپسای مربوط به حافظه رو تعمیر و بسازه. بدن به طور طبیعی اسیدهای چرب لازم رو تولید نمی کنه، پس ما باید اونا رو از رژیم غذایی مون بگیریم.

تخم مرغ، کتون و ماهیای روغنی مثل ماهی قزل آلا، ساردین، خال خالی و شاه ماهی از منابع طبیعی این اسیدهای چرب قوی هستن. علاوه بر این تخم مرغ شامل کولینه که واسه ساخت استیل کولین عصبی لازمه و به شما کمک می کنه که اطلاعات رو به یاد بیارین و تمرکز کنین.

  1. سویا

سویا، همراه با خیلی از غذاهای دیگه که اینجا ذکر شد، پر از پروتئین هایی هستن که انتقال دهنده های عصبی مربوط به حافظه رو تحریک می کنن.

پروتئین منزوی سویا شکلی متمرکز از پروتئینه که می تونه به صورت پودر، مایع و یا مکمل یافت شه.

سویا واسه بهبود حافظه و انعطاف پذیری ذهنی مهمه، پس شیر سویا رو روی غلات خود بریزین و از امتیازات اون لذت ببرین.

Dark-chocolate

شکلات تلخ واسه بهتر شدن وضعیت مغز

  1. شکلات تلخ

وقتی نوبت به شکلات می رسد، هر چی تلخ تر باشه بهتره. تلاش کنین شکلات دست کم ۷۰ درصد کاکائو رو هدف بذارین. این ماده خوش مزه غنی از آنتی اکسیدانای فلاوانوله که جریان خون به مغز رو زیاد می کنه و سلولای مغز رو از پیری مراقبت می کنه.

  1. غذاهای غنی از ویتامینا: ویتامینای B، اسید فولیک، آهن

بعضی از غذاهای عالی واسه تقویت مغز شامل غذاهایی میشه که پر از ویتامین B، اسید فولیک و آهن هستن. B6، B12 و اسید فولیک می تونن سطح هموسیستئین در خون رو کم کنن. افزایش هوموسیستئین در بیماران گرفتار به مشکلات شناختی مثل فراموشی و خطر سکته مغزی هست.

تحقیقات نشون داد وقتی که یه گروه از بیماران سن و سال دار گرفتار به مشکل شناختی ناچیز، دوزهای بالایی از B6، B12 و اسید فولیک رو گرفتن، نسبت به گروهی که این ویتامینا رو دریافت نکردن، تماشاگر کاهش قابل توجه انقباض مغز بودن.

از منابع ویتامین B میشه به سبزیجات سبز برگ، جگر، تخم مرغ، سویا، عدس و لوبیا سبز نام برد.

آهن هم به سرعت بخشیدن کارکرد مغز با حمل اکسیژن کمک می کنه. اگه مغز شما اکسیژن کافی به دست نیاورد، می تونه کارکرد کندی داشته باشه و در این شرایط به سختی می تونین تمرکز کنین و هوشتون هم کم میشه. واسه دریافت آهن بیشتر در رژیم غذایی خود، گوشت بدون چربی، لوبیا و و غلات غنی شده آهن بخورین. ویتامین C به جذب آهن کمک می کنه، پس میوه ها رو یادتون نره.

  1. غذاهای غنی از روی (زینک)

روی دائم اهمیت خود رو به عنوان ماده مغذی قوی در ساختمون حافظه و تفکر نشون داده است. این ماده معدنی، ارتباطات بین نورون ها و هیپوکامپ رو کنترل می کنه.

بعضی از منابع عالی روی، دانه کدوتنبل، جگر، آجیل و نخود فرنگی هستن.

  1. جینکو بیلوبا

قرن هاست که این گیاه در فرهنگ شرقی مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر به خاطر تقویت حافظه شناخته شده. جینکو می تونه جریان خون در مغز رو با افزایش اکسیژن و حذف رادیکالای آزاد زیاد کنه. با این حال، انتظار نداشته باشین که یه شبه نتیجه بگیرین، این روند ممکنه چند هفته طول بکشه.

تقویت و سلامت مغز با چای سبز

تقویت و سلامت مغز با چای سبز

  1. چای سبز و مشکی

تحقیقات نشون دادن که چای سبز و مشکی دلیل جلوگیری از تجزیه استیل کولین می شه. استیل کولین یه ماده شیمیایی کلیدی در حافظه س و از دست دادن اون در بیماران آلزایمری دیده می شه. به نظر می رسد به عنوان خیلی از داروهای مورد استفاده واسه مقابله با مریضی فراموشی هر دو چای تاثیر مشابهی بر این مریضی داشته باشن، اما چای سبز در مقابل چای مشکی پیروز میدانه.

  1. مریم گلی و رزماری

طبق تحقیقات انجام شده، هر دوی این گیاهان قوی، حافظه و وضوح ذهنی رو زیاد کرده و خستگی ذهنی رو کاهش می بدن. تلاش کنین از این گیاهان خوش مزه در غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنین و لذت ببرین. وقتی که این موضوع به اهمیت ذهنی می رسد، خوردن اونا می تونه شما رو هوشمندتر کنه. تلاش کنین بیشتر این مواد مغذی رو خیلی راحت در دسترس بذارین و ببینین که چقدر باهوش میشین !

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

چیجوری ذهن خود رو خالی کنیم؟ بازسازی دوباره افکار

اختصاصی تقویت تمرکز تقویت مغز رژیم غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *