۱۲ راهکار برای شاد بودن

این روتین های روزمرۀ ساده رو تغییر بدید تا زندگی شادتری داشته باشین.

به گزارش فرادید به نقل از تایم، افسردگی بیشتر به وجود اومده بوسیله عواملیه که از کنترل ما خارجند، مثل مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا مشکلات مالی. اما انتخابهای کوچیکی که هر روز انجام می بدید هم بیشتر از اون چیزی که ممکنه تصور کنین، می تونن بر خلقیات شما اثر بذارن. عادتهای مربوط به شبکه های اجتماعی، ورزش و حتی نحوۀ راه رفتنتون ممکنه شادی رو از زندگیتون بربایند، بدون اینکه خودتون متوجه باشین. حالا خوبیش اینه این رفتارها قابل تغییر هستن.

در زیر با ۱۲ کاری که باعث می شه حال خوب شما خراب شه آشنا می شید، و به شما می بگیم که واسه تغییرشون چیکار باید بکنین:

خوشحال بودن happy

خمیده راه رفتن

احساس ما می تونه بر نحوۀ راه رفتن ما تاثیر بزاره، اما براساس یه تحقیق برعکس این مورد هم صدق می کنه. محققان فهمیده ان که وقتی از افراد مورد آزمایش خواستن تا با شونِه های خمیده، غوزکرده و با دست کم تکون دادن دستها راه برن، حال روحیشون نسبت به اونا که تندوتیزی بیشتری در راه رفتن داشتن، بدتر شد. علاوه بر این، کسائی که خمیده راه می رفتن چیزای منفی بیشتری رو به خاطر می آوردن. در نتیجه، راست قامت راه برید و غوز نکنین.

عکس گرفتن از همه چیز

ملکه های اینستاگرام بخونن. طبق تحقیقی که در مجلۀ “علم روانشناختی” منتشر شده، عکس گرفتن کشکی و هردم بیل ممکنه در به یاد آوردن اون لحظات بوسیله شما مشکل بسازه. در این تحقیق از شرکت کنندگان خواسته شده که به موزه برن و به بعضی از اشیا با دقت نگاه کنن و از یه سری های دیگه عکس بگیرن. اونا اشیایی رو که مشاهده کرده بودن، راحتتر از اشیایی که از اونا عکس گرفته بودن به یاد می آوردن. لنز پوششی در مقابل چشمون شماس، در حالی که ما متوجهش نیستیم.

نتیجه اینکه، وقتی که از چیزی عکس می گیرید، روی سوژه تمرکز کنین. یا حتی بهتر از اون، اینکه بی خیال شید و لذت ببرین. زیبایی رو در آغوش بگیرین و اجرای نقش کنین. اینا باعث قویتری شدن شما از دید روحی می ‎شه.

دادن اجازۀ قلدربازی به بقیه

قلدربازی افراد با به آخر رسیدن مدرسه به پایان نمی رسد. حدود ۵۴ میلیون نفر از کارکنان در آمریکا، که شامل ۳۵ درصد کارکنان این کشور می شه، در برحه ای از کارشون هدف قلدربازی همکاران قرار گرفته ان. بیشتر از هفتاد درصد مردم تماشاگر قلدربازی در محل کار بوده ان. مورد حمله همیشگی قرار گرفتن در محیطی که باید جایگاه افتخار و اعتماد به نفس باشه، تاثیری داغون کننده بر فرد داره. این موضوع باعث آسیب پذیری احساسات شما شده، و بیدار شدن و به سر کار رفتن رو واسه شما سخت می کنه.

در نتیجه نباید به کسی در محیط کار اجازۀ قلدربازی و سواستفاده رو بدین.

ورزش نکردن

طبق یه تحقیق تازه، اگه سه بار در هفته اندازه فعالیتتون رو بالا ببرین، خطر افسردگی در شما ۱۹ درصد کاهش پیدا می کنه. محققان دانشگاه کالج لندن، با مطالعۀ ۱۱۰۰۰ متولد سال ۱۹۵۸ تا سن ۵۰ سالگی و ثبت نشونه های افسردگی در اونا و اندازه فعالیت فیزیکیشان در فواصل وقتی مشخص، فهمیده ان که میان فعالیت جسمی با افسردگی رابطه هست. احتمال اینکه افراد دپرس، فعالیت جسمی داشته باشن کمتره، در حالی که احتمال اینکه کسائی که فعالیت فیزیکی دارن، دپرس شن کمتره. در واقع، با هر بار فعالیت فیزیکی احتمال افسردگی ۶ درصد کمتر می شه.

نتیجه اینکه، بیرون برید و خودتون رو تکون بدید. هر نوع فعالیتی به جنب و جوش ذهن شما کمک می کنه؛ از قدم زدن واسه انجام خرده کارا گرفته تا به کار گیری پله به جای آسانسور.

عقب انداختن کارا

به یکی از کارایی که عقب انداخته اید فکر کنین. اگه دلیلتان این بوده که کار ملال بیاری بوده یا اینکه حس انجامش رو نداشته اید، کمکی از ما برنمی آید. اما اگه دلیلتان واسه عقب انداختن اون کار، اضطراب یا ترس از نبود موفقیت در اون بوده، باید بدونین که عقب انداختن اون کار تنها باعث می شه که انجامش در آخر با اضطراب بیشتری همراه شه.

راهکارش اینه که قبل اینکه به سراغ حل مشکل برید، کاری انجام بدین که استرستون کم شه: به موزیک گوش کنین، بدوید، و به حال کاری کنین که به نابود کردن اضطراب کمک کنه.

درگیری با رابطه ای مسموم

خیلی از آدمایی که از اضطراب و افسردگی رنج می برند، نمی دانند که دلیلش حضور در رابطه ای مسمومه. این جور روابط اعتماد به نفس فرد رو از بین می برند. چون که شریک فرد این حس رو در اون ایجاد می کنه که دست و پا چلفتی یا خودخواه س. بعضی وقتا سالها زمان می برد که فرد بفهمه افسردگی و اضطرابش به وجود اومده بوسیله روابطشه.

زندگی رو زیادتر از اندازه جدی گرفتن

ممکنه در پیاده رو سکندری بخورین و به جای اینکه عین خیالتون نباشه، از خجالت قرمز شید. اگه اینجور آدمی هستین، وقتشه که راه های جدیدی واسه بیشتر خندیدن پیدا کنین. خیلی از تحقیقات، فواید خنده واسه سلامتی رو نشون داده ان که از جمله شامل سلامت روحی هم می شه. خنده داروی سریعی واسه اضطراب و افسردگیه.

نتیجه اینکه، هر روز به دنبال خنده باشین. برنامه های خنده دار تلویزیونی نگاه کنین، و با دوستائی که لبخند رو به لبان شما می بیارن، وقت بگذرونین. حتی می تونید در کارای مربوط به کودکان داوطلب شید، کودکان کارای خیلی خنده داری انجام میدن.

بی خوابی

خواب همه چیز رو تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیرش رو بر ظرفیتهای احساسی و ذهنی و همین طور کارکرد بدنمون، نشون می دهد. خواب، روش بدن ما واسه باززاییه و بدون اون سیستم خطا داره.

تلاش کنین که دلیل بی خوابی خود رو دریابید و گامهایی در جهت تبدیل اتاقتون به فضای مناسبی واسه استراحت وردارین.

هیچ وقت تنها نبودن

فرزندان، کار و زندگی زناشویی و بقیه فعالیت های وقتی رو واسه تنها بودن واسه شما باقی نمی گذارد. اینکه واسه خودتون وقت بذارین، چه ده دقیقه، چه یه ساعت، یا یه روز. اگه واسه خودتون وقت نذارین ، افسردگی و اضطراب کم کم وجودتون رو می گیره.

وقتی رو واسه خود اختصاص بدید و در این کار ادامه داشته باشین.

صحبت واقعی نداشتن با بقیه

اگه واسه رابطه با دوستان، بیشتر از اس ام اس، فیسبوک و بقیه شبکه های اجتماعی استفاده می کنین، رابطه با معنی ندارین. حرف زدن با بقال و دکه دار هم حساب نیس. صفحه های فیسبوک سرگرمی هستن، اونا مکالمات حقیقی نیستن که به ما اجازۀ درک مردم رو بدن. عوضش، تجربیات و احساسات ما رو کاهش میدن. وسایل الکترونیکی شخصی، مثل اسمارتفونها، روی قوۀ توجه ما تاثیر گذاشته ان و گویی همیشه این انتظار رو داریم که با فشار یه دکمه رابطه برقرار کنیم. هم اینکه یاد گرفته ایم که رابطه چهره به چهره نداشته باشیم و فقط از راه مجازی رابطه برقار کنیم. این موضوع باعث کاهش توانایی و علاقۀ ما به نشستن تو یه اتاق با یه فرد و حرف زدن چهره به چهره با بقیه می شه.

در آخر این فالوئرهای فیسبوک نیستن که به حساب می آیند، بلکه دوستان هستن که مهم هستن. دست کم یه بار در هفته با یه دوست یا عضو خونواده قرار ملاقات بذارین.

ناتوانی در زندگی بدون گوشی موبایل

آخرین باری که به طور کاملً از وسایل الکترونیک رها بودین کی بود؟ یادتون میاد؟ اگه نه، نشانۀ خوبی نیس. وجود همۀ دستگاه های الکترونیکی که در اختیار داریم، باعث تحریک زیادتر از اندازه ما می شه. ما هیمشه آنکال هستیم و هیچ وقت واقعاً استراحت نمی کنیم تا بدن و ذهنمون بازسازی شه. این اتفاق در آخر به اضطراب و افسردگی ختم می شه.

هفته ای یه روز یا حتی اگه شده یه نصف روز رو، روز بدون لوازم الکترونیکی اعلام کنین و به سراغ هیچ کدوم از این دستگاه ها نرید.

انجام دادن همزمان چند وظیفه

همۀ ما این کار رو انجام می بدیم: سر میز کارمون غذا می خوریم، موقع تماشای تلویزیون در فیسبوک چرخ می زنیم، و تقریباً همیشه در حال اس ام اس دادن هستیم. تحقیقات نشون میدن که خیلی از افراد تصور می کنن که با انجام چند کار به صورت همزمان، راندمانشان بالاتر می رود، در حالیکه در واقعیت این جوری نیس. این کار تنها باعث استرس گرفتن ما می شه، و باعث می شه که به دور و برمان بی توجه شیم و توانایی ایجاد رابطه به صورت موثر رو نداشته باشیم.

راه حل آسونه: گوشی رو زمین بذارین، تلویزیون رو خاموش کنین و توجهتون رو به کارتون و چیزایی که دور و برتون می گذره معطوف کنین.

راه های افزایش هورمون شادی

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

روانشناسی خوشحال بودن فرادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *