۱۲ راهکار طلایی برای تقویت مغز

Brain-Boost

همونطور که رژیم غذایی سنگین شما رو از کالری محروم می کنه از هوش هم محروم می کنه.تحقیقات نشون میده زنائی که کالری خیلی کمی گرفتن در بررسی اطلاعات خیلی کند بودن. و زمان طولانی تر واسه عکس العمل و مشکل بیشتری در بخاطر آوردن رویدادهانسبت به زنائی که رژیم غذایی ندارن داشتن.

 به گزارش آلامتو به نقل از باشگاه خبرنگاران،  هممون دوست داریم حافظه قوی با حضور ذهن بالایی داشته باشیم .بعضی وقتا که چیزای ساده ای مثل نام یا شماره تلفن کسی رو فراموش می کنیم به این فکر می کنیم که دچار فراموشی شده ایم و این باعث نگرانی زیادتر از اندازه ما نسبت به مسئله تحلیل حافظه مون می شه.

در این گزارش می خوایم با راهکارهایی که در اختیارتون می ذاریم شما رو با تقویت کننده های مغز آشنا کنیم.

با مغزتون بیشتر آشنا شید

مغز یه بافت گرسنه س. هر چند مغز ۲ درصد از وزن بدن رو تشکیل میده اما تا بیشتر از ۳۰ درصد کالری (انرژی) روزانه رو مصرف می کنه. مشکل دیگراین که همه انرژی خود رو از ئیدراتهای کربن کیفیت بالا جذب می کنه.

مغز شما این سوخت سریع رو می سوزونه حتی زمانیکه شما در خوابین. پس خوردن صبحونه بهترین راه واسه ذخیره دوباره سوخت (واسه مغز) و کم کردن ضعف ذهنیه.

بعد از اضافه کردن صبحونه به برنامه غذایی خود اگه قبلا واسه اراده کردن در مورد کارای روزانه مشکل داشتین حالا یه برتری محسوس رو مشاهده می کنین باید به انرژی و ارزش غذایی چیزی که می خورید توجه داشته باشیدبه خصوص اگه وعده غذایی شامل دست کم یه میوه حبوبات و یه منبع پرتئینی غنی باشه خیلی خوبه وعده سالم واسه صبحونه می تونه یه تیکه نون با خمیر بادام زمینی  و پرتقال و یه لیوان شیر بدون چربیه.

وعده های غذایی خود رو به ۴ یا ۶ وعده کوچیک طوری که در طول روز پخش شده باشه تقسیم کنین. این وعده های غذایی رو سبک و کم حجم نگه دارین. از خوردن غذاهای سنگین و حجیم دوری منید چون خون رو به سمت دستگاه گوارش میکشونه و سهم کمتری به مغز می رسه که دلیل تنبلی و خستگی می شه.

رژیم غذایی و دردسرای اون

همونطور که رژیم غذایی سنگین  شما رو از کالری محروم می کنه از هوش هم محروم می کنه .تحقیقات نشون میده زنائی که کالری خیلی کمی گرفتن در بررسی اطلاعات خیلی کند بودن.  و زمان طولانی تر واسه عکس العمل و مشکل بیشتری در بخاطر آوردن رویدادهانسبت به زنائی که رژیم غذایی ندارن داشتن.

اهمیت ویتامین B

کمبود هر کدوم از ویتامینهای B1 , B2 , B6 , B12 و اسید فولیک باعث کمبود انرژی در مغز می شه که حاصل اون گیجی و بدرفتاری و مشکل در تفکر، تمرکز، یادآوری و عکس العمله.

غذاهای غنی از ویتامینهای B شامل شیر بدون چربی و ماست، سبوس گندم، موز، غذاهای دریایی، حبوبات کامل و نخود فرنگی هستن یه اندازه متعادل از مواد معدنی و ویتامینها استفاده کنین.

ویتامینهای ضد تحلیل مغز

مغز بیشتر از هر عضوی از بدن اکسیژن مصرف می کنه این دلیل تولید مقدار زیاد رادیکالهای آزاد می شه که در آخر دلیل آسیب زدن به سلولای مغزی می شه. فرسودگی به وجود اومده بوسیله رادیکالهای آزاد دلیل از دست رفتن کم کم حافظه شه. حالا خوبیش اینه بدن یه ضد رادیکال آزاد داره که شامل ماده مغزی آنتی اکسیدانت که در رژیم دارای ویتامین E و C هست این رژیم غذایی رادیکالهای آزاد رو غیر فعال می کنه.

واسه اینکه دفاع آنتی اکسیدانت رو تقویت کنین هر روز ۵ تای ( ً هر ۹ تای ) خوراکیهای زیر رو استفاده کنین: آب پرتقال، توت فرنگیها، هویجها، اسفناج، طالبی و میوه و سبزیجات تازه دیگه.

۱۲ پیشنهادات طلایی واسه تقویت مغز

 ۱- کاری انجام بدین

محققان می گن که نرمشای هوازی منظم می تونه آسونترین و مهم ترین راه واسه سلامتی دراز مدت مغز باشه.در حالی که قلب و ششها واکنشی سریع نسبت به دویدن روی دستگاه دوی ثابت نشون میدن، مغز هم به آرومی با هر قدم قعالیت میکنه.

واسه سلامت دائمی مغز، روزانه دست کم نیم ساعت فعالیت جسمی (دویدن و نرمش های هوازی) می تونه نقش شایان توجهی داشته باشه.

۲- متعادل بخورین

انرژی بسیار زیاد یا انرژی خیلی کم اشکالی بزرگ در کارایی مغز بوجود میاره. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیارآرام تر از غذاهایی با اندازه قند بالا (مانند شیرینی جات و نشاسته) در بدن تجزیه می شن.

سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری رو به مغز میرسونه، و باعث بهینه‏ سازی سوخت و ساز در ارگانهایی می شه که می تونه در سلامتی دراز مدت نقش زیادی داشته باشه.

۳- مراقب رژیم غذاییتان باشین

در حالی که پرخوری فعالیت مغز رو از جا در آورد می کنه و در دراز مدت باعث فشار اومدن به مغز می‏شه، کمبود کالری هم می تونه اثر مشابهی رو بر مغز گذارد.

رژیمای غذایی بیش از اندازه می تونه باعث طولانی شدن بعضی دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش شن، احساسی که باعث اعتیاد آدما به لاغر موندن (anorexia) (ترس از چاق شدن) شه.

خیلی از تحقیقات رژیمای غذایی بیش از اندازه رو با حواس پرتی ، مشکل در حافظه و پریشونی در رابطه می دونن.

۴- مراقب بدن خود باشین

خیلی از بیماریای قابل پیشگیری مانند دیابت نوع دوم، چاقی، فشار خون و… می تونن تاثیر زیادی در پیر شدن مغز داشته باشن.

فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارایی مثل سیگار نکشیدن و نبود به کار گیری چربیای اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز میشه.

۵- از استراحت و آرامش لذت ببرین

در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرومی مرور می شن، بعضی دور ریخته و بعضی ذخیره می شن.تحقیقات نشون می‏ بدن وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئینی که سیناپس‏ها (محل تماس دو عصب) رو شکل میده توانایی کافی واسه تفکر و یاد گرفتن رو از دست می‏دهد، علاوه بر این خواب کم با فراموشی در ایام کهولت رابطه مستقیم داره.

۶- از قهوه تون لذت ببرین

تحقیقات نشون داده که استفاده منظم از کافئین از مغز مواظبت می کنه. براساس یه مطالعه علمی ۲ الی ۴ بار سرحال اومدن بعد از خستگی تو یه روز می تونه به کاهش فراموشی کمک کنه و ۳۰ تا ۶۰ درصد از بروز آلزیمر پیشگیری کنه.

اینکه کافین موجود در چای و قهوه باعث رفع خستگی میشه یا آنتی اکسیدان موجود در اونا هنوز مشخص نیس اما قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری در این بعد از ظهر و چند سال بعد می شه.

۷- ماهی بخورین

براساس تئوریای جدید وجود ماهی در رژیم غذایی آدما می تونه نقش زیادی در تقویت حافظه آدما داشته باشه. اسیدهای چرب لازم مانند امگا ۳، واسه ساختمون مغز مهم بشمار میان و تاثیر اونا واسه درمان بیماریای مغزی بسیار موثره.

تحقیقات انجام گرفته روی تاثیر مکمل امگا ۳ یافته های جالبی رو به همراه داشت که نشون می داد امگا ۳ دربرخی دیگه از منابع غذایی مانند تخم کتون، ماهیا و بعضی از حیوانات علف خوار هم پیدا میشه.

۸- خونسرد باشین

استرس تاثیر بد و داغون کننده ای روی مغز میذاره و با ترشح هورمون‏های خطرناکی در ناحیه‏ی هیپوکمپوس (hippocampus) و بقیه قسمتای مغز، حافظه رو تحت تاثیر قرار می‏دهد.

بعضی از محققان بر این عقیده ‏ان که داشتن یه زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیتای آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‏های هنری می تونه روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز رو به تاخیر بندازه.

۹- از مکملا استفاده نکنین

تازگیا به کار گیری مکملا وسیله ای واسه جبران کمبود‏ها تبدیل شدن، لطفاً از مواد طبیعی استفاده کنین.

۱۰-زغال اخته بخورین

مصرف زغال اخته با افزایش سرعت کارکرد مغز باعث رشد سلول های هیپوکامپوس می شه. زغال رو می توان همراه با غلات یا ماست مصرف کرد.

۱۱-سودوکو حل کنین

حل جدول سودوکو که امروزه به پرطرفدارترین جدول در دنیا هم مشهور شده، سرعت انتقال و تصمیم گیری در مغز رو به راه عجیبی افزایش می دهد.علاوه بر این موارد، ورزش منظم مخصوصا ایروبیک و پیاده روی اثرات بسیار مثبتی بر کارکرد مغز داشته و سرعت و شفافیت تفکر رو بالا می برد.

۱۲-بادام بخورین

علاوه بر همه اینا باید گفت بادام حافظه رو تقویت می کنه و اگه در ترکیب با شیر قبل از رفتن به تختخواب یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شه، تاثیر بهتری داره.

باشگاه خبرنگاران تقویت مغز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *