۱۲ راه مقابله با بیماری درد و کوفتگی بدن

فیبرومیالژیا یه است که موجب درد طولانی عضلات و مفاصل بدن می شه؛ درد و سفتی عضلات، خستگی، مشکلات خواب، افسردگی و ناتوانی در فکر کردن از علائم این بیماریه؛ در این مطلب ۱۲ راه مقابله با این مریضی بیان می شه.

۱- نفس عمیق بکشین

استرس باعث شدید شدن علائم فیبرومیالژیا می شه؛ کم کردن استرس باعث بهتر شدن کیفیت زندگی می شه؛ بعضی روش های از بین برنده استرس عبارتند از: یوگا، ورزش و خواب کافی؛ تنفس عمیق و به آرومی بیرون دادن نفس و هم انجام فعالیتی که از اون لذت می برید واسه نابود کردن استرس خوبه.

۲- مداد و کاغذ وردارین

اگه این مریضی به دقیق شدن و فوکوس کردن وحافظه شما آسیب زده، مداد و کاغذی رو وردارین و لیست کارایی رو که می خواهید بنویسین؛ لیست خرید خونه، اسم دوستان، شماره تلفن و نشانی دوستان و اقوام خود رو در دفترچه ای یادداشت کنین و همیشه همراه خود داشته باشین.

۳- نوشیدنی کافئین دار بخورین

کافئین، باعث استرس می شه و می تونه بر جسم و روان شما اثر بزاره؛ کافئین، قلب و سیستم عصبی مرکزی رو تحریک می کنه و باعث افزایش عصبانیت، اضطراب و بی خوابی می شه؛ پس واسه نابود کردن استرس، نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنین.واسه داشتن خوابی خوب در شب، از مصرف نوشیدنی های کافئین دار از عصر به بعد دوری کنین؛ مراقب کافئین موجود در کاکائو، قهوه، بعضی نوشابه ها و چای هم باشین.

۴- به طور منظم ورزش کنین

ورزش منظم و آروم مانند، پیاده روی و ورزش در آب گرم، یکی از بهترین درمان ها واسه این بیمارانه؛ ورزش به کاهش درد و سفتی عضلات کمک می کنه؛ استرس رو از بین می برد و کنترل این مریضی رو افزایش می دهد.با ورزش، خواب راحت تری دارید؛ درباره ورزش های به درد بخور واسه مریضی فیبرومیالژیا با دکتر خود مشورت کنین.

۵- در آب گرم دراز بکشین

در وان آب گرم دراز بکشین و با این کار عضلات گرفته خود رو شل می کنین، درد رو کم می کنین و به آسونی حرکت می کنین؛ هم اینکه می تونید از سونا استفاده کنین یا چهارپایه ای در حموم بذارین و روی اون بشینین و آب گرم روی بدنتون بریزین.

۶- وقتی رو واسه خودتون بذارین

فیبرومیالژیا می تونه سلامتی شما رو به خطر بندازه؛ پس واسه درمان بهتره هر روز وقتی رو به خودتون اختصاص بدید؛ سرگرمی مورد علاقه خود رو انجام بدین، کمی بخوابین و هر کاری که احساس خوبی براتون به ارمغان می آورد رو انجام بدین؛ این کارا به مقابله با استرس کمک می کنن و باعث افزایش انرژی شما واسه انجام کارا می شن.

۷- بهتر کار کنین

کار کردن واسه شما خستگی و درد به همراه داره؟ یه برنامه بهتر واسه کار خودتون طراحی کنین؛ از رئیس خود سوال کنین که می تونید به صورت نیمه وقت در خونه کار کنین و یا زودتر برید و یا دیرتر به محل کارتون بیایید؛ در محل کار، فضای کاری خود رو راحت و در دسترس تنظیم کنین؛ دستگاه تلفن، صفحه کلید کامپیوتر و دیگه چیزها باید استرس و فشار کمتری رو واسه شما داشته باشن.

۸- صحبت کنین

مریضی فیبرومیالژیا، باعث فشار روحی بر شما و دور و بری ها شما می شه؛ در این مورد، داشتن رابطه با بقیه اثر مهمی داره؛ تلاش نکنین که هر روز چهره خندون داشته باشین، همسر و دوست شما نیاز داره که بدونه چی باعث بدتر شدن علائم مریضی شما می شه؛ وقتی رو واسه صحبت کردن بذارین و روی یه موضوع تمرکز کنین و به دنبال راه حل اون باشین.

۹- نه بگید

بعضی مواقع به فیبرومیالژیا، مریضی نامرئی هم می می گن؛ چون ممکنه به نظر خوب بیایید، در حالی که احساس بدی دارین؛ مردم ممکنه از یاد ببرن که بیماران فیبرومیالژیا باعث کندی حرکات می شه؛ اگه شما رو مجبور به انجام فعالیت های سنگین و بدون هیچ گونه استراحتی کردن، خیلی راحت بگید: من نمی توانم این کار رو انجام دهم.

۱۰- اتاق خواب، واسه خوابیدنه

اگه شما به اندازه کافی استراحت نکرده اید، به اتاق خواب برید و استراحت کنین؛ اتاق خوابتون رو تاریک، آروم و خنک کنین و وسایلی که موجب حواس پرتی شما می شه رو کنار بذارین؛ ساعات خواب منظم داشته باشین و در آخر شب، با کامپیوتر کار نکنین و تلویزیون نبینید؛ به جای اونا، کتاب بخونین و یا یه دوش آب گرم بگیرین تا خواب راحتی داشته باشین.

۱۱- یه دفتر وقایع روزانه داشته باشین

پیگیری وقایع، فعالیت ها، علائم و تغییرات خلق و خو می تونه شما رو از مریضی تون دور کنه؛ شما می تونید خبردار شین که چه وقتی علائم شما شروع می شه و چی مریضی شما رو بدتر می کنه؛ پس می تونید عوامل تشدیدکننده رو کم کنین و یا روش های مقابله با اونا رو یاد بگیرین.

۱۲- عضو یه گروه پشتیبان شید

گروه های پشتیبانی کننده می تونن نقش مهمی در زندگی بیماران طولانی داشته باشن؛ هروقت مریضی با مشکلی روبرو شد، می تونه اون مشکل رو با بقیه در میان بزاره.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

بازنشر باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *