۱۳ دلیل خوب برای شروع یوگا

یوگا

به شروع کردن یوگا فکر می کنین؟ براساس یه نظر سنجی در سال ۲۰۱۲ از طرف انجمن سازندگان اجناس ورزشی، بیشتر از ۲۲ میلیون نفر از افراد بالای ۶ سال در آمریکا به دلایل به طور کامل درست و واضحی، یوگا تمرین می کنن.

جایزه های جسمی و روحی ، واقعا ارزشش رو داره: آرامش، خواب بهتر، افزایش دقیق شدن و فوکوس کردن وخیلی چیزای دیگه. اگه واسه شروع تمرینات یوگا، به کمی تشویق و انگیزه نیاز دارین، ۱۳ دلیل زیر رو بخونین:

۱. یوگا، پریشونی ذهنی رو برطرف می کنه

در دنیای پر شتاب امروزی، فکر و ذهن شما ممکنه همیشه در حال پریدن باشه، فکر کردن درباره اون چیزی که قبلا اتفاق افتاده، چیزی که الان در جریانه و اون چیزی که در آینده باید انجام بدین. یوگا می تونه به شما کمک کنه که در زمان حال باقی بمونین و ذهنتون رو پاک و سبک کنه.

جسیکا ری، مربی یوگا در بوستون میگه: چیزای جور واجور می تونن باعث استرس شن، چون ما اونا رو نگه می داریم و به اونا اجازه می دیم که تو ذهن ما، داستان و ماجرا بسازن، که این کار، وقت با ارزش ما رو میگیره. اون احساس می کنه که تمرین یوگا، به برطرف کردن تموم این چیزها کمک می کنه.

۲. یوگا، اخلاق شما رو بهتر می کنه

اگه احساس افسردگی می کنین، یوگا می تونه یه انرژی دهنده طبیعی باشه. مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون نشون داد که یوگا، خلق و خو رو بهتر کرده و درزمان یه دوره ۱۲ هفته ای، اضطراب ۱۹ یوگی (کسی که در یوگا مهارت داره) رو کاهش داده.

این مسئله به اندازه اسید گاما آمینو بیوتیریک (GABA) در مغز نسبت داده می شه که وقتی یوگا تمرین می کنین، زیاد می شه. تحقیقات دیگه ارتباطی بین سطح پایین گابا و افسردگی پیدا کردن. پس حصیر یوگا رو بیرون بیارین و سلامتی و شادی تون رو زیاد کنین.

۳. یوگا، یه تمرین کراس موثره

یوگا، خیلی از ورزشا و فعالیتای تناسب اندام رو که شامل کشش نیستن یا به تمرینات تعادلی تاکیدی ندارن کامل می کنه، مانند گلف یا بیسبال. لائورا بورخارت، مربی یوگا و موسس Yoga Reach International در سانفرانسیسکو میگه: خیلی از تیمای ورزشی حرفه ای، الان یوگا رو در بخشی ازتمریناتشان جای دادن.

اینکار به اونا در فعالیتای ورزشی که به تعادل، دقیق شدن و فوکوس کردن وایستادگی نیاز داره کمک می کنه. اگه شما الان به تناسب اندامتون اهمیت می دین، یا یه دونده، دوچرخه سوار، بازیکن تنیس یا وزنه بردار هستین، تلاش کنین حولوحوش مثبت اونو در نظر بگیرین و تمرینات یوگا رو به  اون اضافه کنین.

۴. یوگا به خواب شما کمک می کنه

اگه شبا در تخت، غلت می زنید و خوابتون نمی بره، شاید یوگا به شما کمک کنه که خواب عمیق تری داشته باشین. مطالعه ای در سال ۲۰۰۴ که در مجله «فیزیولوژی روانی کاربردی» منتشر شد، نشون داد که یوگا، اندازه هوشیاری رو که به بی خوابی کمک می کنه، کم می کنه.

شرکت کنندگان در میان پیشرفتای دیگه، بازده خواب بهتر، خواب طولانی تر و بیداری کمتری رو در طول شب گزارش دادن. پس چند تمرین یوگا به برنامه روزانه تون اضافه کنین تا شبا راحت تر بخوابین.

۵. یوگا، ورزشیه که هر کسی می تونه بکنه

یوگا، در دسترس بیشتر افراده. یوگا فعالیتیه که به شما امکان میده با سرعت مناسب خودتون، ورزش کنین و هر چقدر دوست دارین به خودتون فشار بیارین. بیشتر وضعیتای یوگا، شکلای جور واجور مختلفی دارن، از پایه (ساده) تا پیشرفته و واسه طیف خیلی از صدمه ها، قابل تغییر و اصلاح هستن.

لائورا میگه: سن، وزن، قدرت یا اندازه انعطاف پذیری شما مهم نیس، یوگا واسه همه افراده. یوگا فعالیتیه که می تونین حتی تا زمان پیری، اونو انجام بدین.

۶. یوگا به انعطاف پذیری کمک می کنه

واسه کسائی که در تلاشند انگشتان پاشون رو لمس کنن، یوگا ممکنه کم کم سفتی عضلات رو کم کنه و انعطاف پذیری رو زیاد کنه. مربی یوگا، جسیکا ری میگه که کلید افزایش انعطاف پذیری، تمرین منظمه.

اون میگه: انعطاف پذیری، چیزیه که من باید بطور همیشگی روی اون کار کنم و چیزی نیس که بطور مادرزادی در من وجود داشته باشه، پس من مشکل مردم در مورد این موضوع رو به طور کامل درک میکنم. اون پیشنهاد می کنه که به یوگا به عنوان یه سرمایه گذاری در بدنتون فکر کنین.

اگه تلاش کنین، نتایجش رو می ببینن.

۷. یوگا، یه راه خوب واسه ملاقات با مردمه

هر تمرین گروهی، می تونه یه راه خوب واسه دیدار با کسائی باشه که چیزای مورد علاقه شما رو به اشتراک می ذارن. لائورا متوجه شده که یوگا یه راه سالم واسه ساختن جامعه س. اون میگه: من با بهترین دوستان فعلی ام از راه یوگا آشنا شدم. هم اینکه رفتن به کلاس، سالم تر از رفتن به کافی شاپه! این بدون معنی نیس که شما نباید بیرون برید، اما داشتن دوستائی که به فعالیتای سالم مشغولند، خوب و خوبه.

۸. یوگا به محدودیتاتون احترام میذاره

برخلاف خیلی از ورزشا و فعالیتای تناسب اندام که در اون دقیق شدن و فوکوس کردن روی جلوتر رفتن و اجرای بهتره، یوگا به قدرت و محدودیتای جسمی شما احترام میذاره، پس احتیاجی نیس که از هرکی دیگری در کلاس بترسید.

لائورا میگه: یوگا بجای فشار آوردن به بدن مانند بقیه فعالیتای فیزیکی، بر احترام به بدن و محدودیتای اون، تمرکز می کنه. یوگا با بدن، بسیار مهربون تر رفتار می کنه. یوگا به شما این امکان رو میده که با سرعت مناسب خودتون حرکت کنین و اندازه سختی وضعیتا رو براساس نیازای بدنتون، افزایش یا کم کنین.

۹. یوگا، اعتماد بنفس رو تقویت می کنه

تسلط به وضعیتای جدید، شما در مهارت فیزیکی و توانایی یادگیری چیزای جدید رو زیاد می کنه.

جسیکا ری مربی یوگا میگه: از اونجا که این تمرین، در بدن و ذهن ما نیرو و قدرت بوجود میاره، ما در وجود خود و اراده کردن هامون، اعتماد بنفس بیشتری احساس می کنیم. این تمرین، یه یاداوری بزرگه درباره اینکه ما چقدر قوی تر از چیزی هستیم که فکر می کنیم، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی.

شما در حالیکه به یه فعالیت به درد بخور واسه بدن و ذهنتون می پردازید، اعتماد بنفستان هم زیاد می شه.

۱۰. یوگا، استرس رو کم می کنه

اگه شما بخاطر کار یا مسائل دیگه، احساس استرس می کنین، جسیکا ری پیشنهاد می کنه که نگرانیای خودتون رو از راه یوگا برطرف کنین. اون میگه: کار ساده ای مانند کشیدن چند نفس عمیق، می تونه ذهن رو آروم کنه و وقتی که وضعیتای یوگا رو انجام می دین، استرس تون رو کم کنه.

وقتی که شما تنفس رو با هر حرکت، ترکیب می کنین، عضلات بدن شروع به شل شدن می کنن و جاهایی که ما استرس و تنش هامون رو در اون نگه می داریم، شروع به باز شدن می کنن. به زودی یه ارائه مهم دارین؟ زیر انداز یوگایتان رو پهن کنین و چند تمرین یوگا انجام بدین یا آروم و بی صدا بشینین و درحالیکه روی داخل و خارج شدن هر نفستون تمرکز می کنین، کنین.

۱۱. یوگا به شما می آموزد که از نو نفس بکشین

تنفس عمیق می تونه شما رو آروم کنه و به شما کمک کنه که استرس رو بهتر مدیریت کنین. بخش بزرگی از یوگا به تنفس توجه داره. لائورا میگه: یوگا به شما می آموزد که هم در زمان آسایش و راحتی نفس بکشین و هم در وقتی که همه چیز سخته. ممکنه احمقانه بنظر برسه اما وقتی شما بطور همیشگی در حال حرکت و یا در شرایط استرس زا هستین، بعضی وقتا فراموش می کنین که نفس بکشین (دست کم بطور سازنده و به درد بخور).

فوت وفنای تنفس عمیق و آهسته که شما در یوگا یاد می گیرین، می تونه در شرایط تنش زا یعنی وقتی که ممکنه تنفس سریع و سطحی انجام بدین، به شما کمک کنه.

۱۲. یوگا می تونه به درمون درد مفاصل کمک کنه

اگه دچار التهاب مفاصل هستین، واسه انجام یوگا انگیزه داشته باشین. یه بررسی در سال ۲۰۱۱  نشون داد که انجام تمرین یوگا دوبار در هفته، به کاهش تورم و نرمی مفاصل در افراد گرفتار به روماتیسم مفصلی و آرتروز کمک می کنه.

حرکات آروم و ملایم یوگا، یه فعالیت ایده آل واسه کسانیه که از این شرایط رنج می برن و هم اینکه می تونه علائم دردناک رو آرامش دهد، تا زندگی این افراد راحت تر شه.

اگه شما یکی از این شرایط یا هر مشکل مفصلی دیگه رو دارین، از دکتر یا مربی یوگایتان درباره تغییرات لازم واسه وضعیتای یوگا سوال کنین.

۱۳. یوگا هیچوقت خسته کننده نمی شه

تمرینات یوگا دارای گزینه های زیادی در نوع و اندازه سختیه. از بیکرام تا آشتانگا و هر چیزی بین این دو، سبکای مختلفی از یوگا هست و حتی در درون هر نوع، میشه اندازه سختی هر وضعیت رو بالا برد و هر مربی یوگا هم سبک مخصوص خود رو در کلاس اجرا می کنه.

مثلا در یوگای وینیاسا، صدها وضعیت و تغییرات هست که می تونه با یه کلاس ۶۰ یا ۹۰ دقیقه ای ترکیب شه. پس شما هیچوقت یه روند مشابه رو دوبار انجام نمی دین. از تردمیل خسته شدین؟ دیگه حوصله بدنسازی ندارین؟ شاید وقت اون باشه که سراغ یوگا برید.

شما چه فکری می کنین؟

شما به چه دلیل یوگا انجام می دین؟ بعضی از فایده هایی که با پیشرفت در تمرینتان متوجه اونا شدین، کدوما هستن؟ بزرگترین مانعی که شما رو از انجام یوگا باز می داره چیه؟ چی ممکنه به شما انگیزه دهد تا بر تنبلی تون پیروز شدین؟ اهداف و افکار خود رو با ما در میان بذارین.

بهترین حرکات یوگا واسه فوتبالیا

فواید ایستادن روی یه پا واسه تناسب اندام

یوگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *