۱۳ راهکار برای بهبود قدرت تصمیم گیری

decisions

به گزارش آلامتو به نقل از میهن فال ؛ وقتی که با یه اراده کردن مواجه میشیم، کلا فقط روشن ترین و قابل مشاهده ترین اطلاعات رو در نظر می گیریم. با این حال، این نکات با احتمال خیلی کم تموم چیزیه که واسه گرفتن یه اراده کردن خوب لازمه، چون ما حقایق مهمی رو که خارج از دیدگاه فوری ماست رو ازدست می دیم.

چهار خائن در اراده کردن که بیشتر ما رو در انتخابا گمراه می کنن عبارتند از:

  • دید محدود که باعث می شه که تمرکز زیادی بر انتخابای لازم خود داشته باشین که شما رو از دیدن دیگه گزینه ها دور می کنه.
  • تمایل به تایید که منجر می شه که شما به دنبال اون دسته از اطلاعات باشین که چیزی که رو که شما الان به اون باور دارین رو تایید کنه.
  • احساسات کوتاه مدت که شما رو واسه یه انتخاب درست کور می کنه، حتی اگه به طور کامل رو باشه.
  • اعتماد زیادتر از اندازه باعث می شه شما فکر کنین بیشتر از چیزی که انجام می دید میدونید.

اینجا ۱۳ راه حل از بهترین روش های هدف دار واسه تصمیم گیریای عاقلانه تر در هر موقعیتی رو میاریم.

با گسترش گزینه های خود از داشتن دید محدود دوری کنین:

۱. هزینه فرصتا رو در نظر بگیرین. وقتی که شما در حال خرید هستین، کلا تنها انتخابی رو که در نظر می گیرین “خریدن” و یا “نخریدن.” است. شما متوجه این نمی شین که پول ذخیره شده رو میشه واسه کار دیگری کنار گذاشت. مثلا، اگه شما یه تلویزیون نمی خرید، شما می تونین پول رو واسه رفتن به تعطیلات استفاده کنین. این انتخابای اضافه شده به شما کمک می کنن که بتونین از دیگر انتخابای گرفته شده رضایت بیشتری داشته باشین.

۲. گزینه آزمون پنهون شدن رو اجرا کنین. از خود سوال کنین اگه شما هیچ کدوم از گزینه های فعلی خود رو انتخاب نکرده بودین چه چیز دیگری می تونستید انجام بدین. اگه شما تصمیم به اخراج و یا نگه داشتن کارکنان با کارکرد ضعیف رو دارین، مثلا تصور کنین که هر دو گزینه قابل اجرا نیس. پس شما رو مجبور به قبول کردن راه حلای جانشین هستین، مانند انتقال اونا به یه گروه جدید و یا صحبت کردن با اونا تا اشتباه خود رو بفهمن.

۳. چند گزینه ای باشین. به طور همزمان بیشتر از یه گزینه رو در نظر بگیرین. بعضی از شرکتا ماموریتای برابر رو به تیمای جور واجور میدن، در این صورت اونا می تونن با دیدگاه های جدید به راه حلا توجه کنن. تلاش کنین به بهتر کردن شرایط فکر کنین. مثلا، به جای فقط فکر کردن در مورد چگونگی محدود کردن استرس، به چگونگی افزایش شادی فکر کنین.

۴. شخص دیگری رو پیدا کنین که مشکلات مثل مشکلات شما رو حل کرده. به بهترین روش هایی که افراد دیگه استفاده کردن نگاه کنین. مثلا، اگه شما صاحب یه فروشگاه مواد غذایی هستین، به اون چه که دیگه فروشگاه های مواد غذایی در حال انجام دادن هستن نگاه کنن و از راه اونا مشکلات مشابه رو حل کنین.

۵. از مقایسه واسه متفاوت فکر کردن استفاده کنین. مثلا یه طراح که میخواس یه لباس شنا سریع طراحی کنه، عزمشو جزم کرد که به موشکافی چیزای دیگری که به سرعت حرکت می کنه بپردازه، مانند کوسها و اژدر، که به اون یه منبع جدید از الهام دادن.

با آزمایش فرضیات واقعی خود از تمایل به تایید دوری کنین :

۶. برعکس اون چیزی که فکر می کنین رو در نظر بگیرین. به طور فعال با پرسیدن سوالات اشتباه به دنبال اختلاف نظرها باشین .مثلا خریداران یه وسیله الکترونیکی باید قبل از اراده کردن براساس امتیازات باید از خود سوال کنن که اون وسیله چه ایراداتی داره.

۷. زوم کردن. دنبال جنبه فکری در خارج از شرایط خاص خود بگردین. بررسیا، داده ها، و مشاوره ها رو از افراد دیگری که اراده کردن مشابه شما داشتن رو در نظر بگیرین. اگه شما صاحب رستوران هستین، نمی تونین بر این باور تکیه کنین که رستوران شما یه رستوران بزرگ می شه. عوضش، شما باید رستوران خود رو در داخل استخری از دیگر رستوران مورد موشکافی بذارین

۸. قبل از انجام دادن تست کنین. این روش شامل اجرای آزمایشای کوچیک واسه تست تئوریا قبل از پریدنه. مثلا، قبل از انتخاب راه شغلی آینده خود، به عنوان کارآموز داوطلب شید تا در این مورد به چگونگی احساس به دست آوردن اون رو داشته باشین.

با رسیدن به فاصله ی قبل از اراده کردن از احساسات کوتاه مدت دوری کنین :

۹. از راه ۱۰/۱۰/۱۰ استفاده کنین. تصور کنین که چه فرقی در مورد اراده کردن در ۱۰ دقیقه، ۱۰ ماه و ۱۰ سال دارید. این کار به شما کمک می کنه که احساسات آینده رو به همون اندازه احساسات حال حاضر در نظر بگیرین. مثلا، اگه شما می خواین با عصبانیت یه ایمیل بفرستین، شما شاید ۱۰ دقیقه بعد احساس خوبی دارید.

۱۰. از راه بهترین دوستان استفاده کنین. تصمیم خود رو از دیدگاه ناظر در نظر بگیرین و چیزی که رو که مهم تره برجسته کنین. از خود سوال کنین که اگه بهترین دوست شما در وضعیت مشابه شما باشه چه به اون می گین.

۱۱. به اولویتای اصلی خود رو احترام بذارین. وقتی که شما مشکل اراده کردن دارین، معمولا بدین معناست که شما در حال تلاش واسه کشف کردن بهترین گزینه هستین، واسه اون چه که در دراز مدت مورد نظر شما هستش. ما باید اشتباهات خود رو واسه مسائل با اولویتای کمتر بذاریم .یه لیست از اون چیزی که حاضر به دست کشیدن از اون هستین رو درست کنین تا زمان بیشتری رو واسه اولویتای خود بدست بیارید

با آماده گی واسه اشتباه، از اعتماد زیادتر از اندازه دوری کنین:

۱۲. آینده خیلی با اهمیته. برنامه ریزی واسه طیف بزرگی از یافته ها از خیلی بد به عالی داشته باشین. یادتون باشه که آینده یه “نقطه” نیس، بلکه طیفی از گزینه ها هستش، طوری که احتمالات خیلی از چیزی که اتفاق میفته هست.

۱۳. واسه به کمترین حد ممکن رسوندن آسیب با فکر کردن در مورد اینکه چیجوری یه تصمیم ممکنه شکست بخوره، آماده باشین. از طرف دیگه، شما هم باید از قبل عواقب بالقوه موفق رو در نظر بگیرن. مثلا، اگه کار و کاسبی خود رو خوب انجام می دید، باید مطمئن شید که شما به اندازه کافی توان واسه پاسخگویی به درخواست مصرف کننده رو دارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *