۱۵ روش سالم غذا خوردن و خواص غذای سالم خوردن

healthy-eating

اگه به دنبال تناسب اندام و کاهش وزن سریع هستین رژیم لاغری تنها راه حل شما نیس پس اگه گرفتن رژیم لاغری واسه شما سخته نگران نباشین چراکه با سالم غذا خوردن هم میشه به اهداف تناسب اندام و سلامت رسید.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ رژیمای غذایی متنوعی وجود دارن. شاید کمی حالت سرگرم کننده داشته باشن اما خیلی زود خسته میشین و بیشتر از چند هفته نمی تونین تحمل کنین. در واقع افراد کمی هستن که با رژیم غذایی به یافته های دراز مدت رسیدن.

به جای این که سراغ رژیما برید این ۱۵ عادتی که باعث تقویت سلامت شما میشه و تو کاهش وزن هم موثر هستن رو انجام بدین.

غذاهای مورد علاقه تون رو بخورین

در ظاهر تصور میشه که راحت ترین راه واسه کاهش وزن نخوردن غذاهایی هست که همیشه زیاد می خوردید. اما تاثیر این روش کوتاه مدته. اگه رژیمی با غذاهایی که دوست ندارین بگیرین با شکست مواجه میشین. غذاخوردن یکی از لذتای زندگیه اگه قرار باشه رژیمی بگیرین که توش همه غذاهای مورد علاقتون منع شده باشه مطمئنا خیلی زود خسته و نا امید میشین.

مقدار وعده های غذایی مهم هستن

در غذا خوردن به خصوص وقتی که تصمیم به کاهش وزن دارین نکاتی روانشناسانه هست. هشیار بودن نسبت به وزن باعث خوردن وعده های غذایی درست می شه و این مهم ترین قدم واسه کاهش وزنه. وقتی همیشه حواستون به مقدار وعده های غذایی تون باشه دیگه دچار زیاد شدن وزن نمی شین.

رستورانا رو کنار بزارید

مقدار هر وعده غذا معمولا توی رستورانا خیلی زیاده. شاید ۳ برابر یه وعده غذایی عادی. بهترین راه واسه متعادل نگه داشتن مقدار کالری غذاها اینه که هر وعده غذای شما به اندازه یه مشت باشه. اگه نمی خواید وزن اضافه کنین باید مقدار وعده های غذایی تون رو خودتون اندازه بگیرین. رستورانا باعث می شن کالری زیادی استفاده کنین.

غذاهای پروتئین دار و فیبر دار استفاده کنین

فیبر و پروتئین احساس سیری میدن. غذاهای فرآوری شده مثل شکلات و کلوچه معمولا این فیبر و پروتئین کمی دارن و خیلی زود جذب بدن میشن. به خاطر همینه که با خوردنشون احساس سیری نمی کنین. احساس سیری مانع پر خوری و باعث کاهش وزن میشه.

غذاهای مدیترانه ای بخورین

غذاهای مدیترانه ای (روغن زیتون، پاستا، حموس، سالاد گوجه خیار و…) باعث کاهش مریضی قلبی می شه، به حافظه کمک می کنه و خطر دچار شدن به سرطان سینه در خانوما رو کم می کنه.

کالری لازم رو از غذا بگیرین نه از نوشیدنی

خوردن آبمیوه و نوشابه لذت بیشتری نسبت به آب داره اما کالری زیادی هم به بدن می رسونه. در تحقیقی که روی ۱۷۳ خانوم چاق از سن ۲۵ تا ۵۰ انجام شده محققان دریافتن که به جز رژیم، جانشین کردن آبمیوه با آب باعث کاهش وزن میشه.

انعطاف پذیر باشین

در برنامه های غذایی تون باید انعطاف پذیری وجود داشته باشه. غذاهایی که می تونین بخورین باید جور واجور باشه نه این که هر هفته همون برنامه غذایی هفته پیش رو داشته باشین. محققان در تحقیقاتی که انجام دادن به این نتیجه رسیدن که این رژیما باعث کاهش وزن بیشتر شده و عوامل بیماریای قلبی رو کاهش میدن.

باکتریای روده رو دست کم نگیرید

میکروبایی که در روده زندگی می کنن میکروبیوم نام دارن و نقش مهمی در گوارش اجرا می کنن. براساس تحقیقاتی که در سودان انجام شده با به کار گیری یه سری فرموبا تلاش کردن که برنامه غذایی درستی رو واسه هر شخصی براساس میکروبیوم اون پیدا کنن. این برنامه های غذایی باعث کاهش وزن و پیشگیری از بیماریا می شه. این تحقیق هنوز در مراحل مقدماتیه. اگه می خواین به میکروبیومای روده تنوع بدین لبنیات جورواجور، سبزیجات، مرغ، ماهی، تخم مرغ و روغن استفاده کنین.

خودتون رو روی تردمیل به کشتن ندید، راه ساده تری هم هست

وقتی خیلی گرسنه اید غذا می خورید بیشتر پرخوری می کنین. یکی از راه های ساده واسه حل این مشکل خوردن نیم لیتر آب قبل از هر وعده غذاییه. کسائی که این کار رو قبل از دست کم یه وعده غذای روزانه خود انجام میدن یه کیلو بیشتر از کسائی که قبل از غذا آب نمی خورن وزن کم می کنن.

وقت گرسنگی به فروشگاه نرید

تحقیقات نشون داده کسائی که گرسنه هستن و به فروشگاه واسه خرید میرن بیشتر از کسائی که سیر هستن سراغ هله هوله میرن. پس بر خلاف این که باید مراقب غذا خوردنتون باشین باید مراقب خرید کردن هاتونم باشین.

شبا دیر نخوابید

مراقب اشتهایی که با احساس خواب و خستگی ایجاد میشن باشین. محققان با به کار گیری تصویربرداری شدید شدن مغناطیسی عملکردی، مغز ۲۵ زن و مرد با وزن متوسط رو وقتی که به عکس غذاهای خوشمزه نگاه می کردن مورد بررسی قرار دادن. این افراد در دوره وقتی مورد مطالعه قرار گرفتن. یه هفته بعد از ۹ ساعت خواب شبونه و یه بعد از ۴ ساعت خواب شبونه.

وقتی که شرکت کنندگان خوب استراحت کرده بودن مرکز جایزه مغز واکنشی نسبت به عکسای خوشمزه نشون نمی داد. اما وقتی که خواب کافی نداشتن بیشتر جذب غذاهای چرب و روغنی می شدن چون خسته بودن و نیاز به انرژی داشتن.

روزتون رو با صبحونه شروع کنین

صبحونه مهم ترین وعده روزانه س. صبحونه متابولیسم بدن رو فعال می کنه. البته پس و پیشای زیادی در این مورد هست. مثلا در توانائیای بچه ها در تستای هوش بین بچهایی که صبحونه می خورن و بچهایی که صبحونه نمی خورن فرقی نبود.

اما صبحونه با جفت و جور آوردن مواد مغذی بدن رو کل روز پر انرژی نگه می داره. پس اگه صبحونه خور هستین باید صبحانه های پر از پروتئین و کربوهیدرات و کم شکر بخورین.

بعد شام خوراکی نخورین

تحقیقی که روی ۲۹ جوون انجام شد نشون داده شد کسائی که از اونا خواسته بودن از ساعت ۷ غروب تا ۶ صبح چیزی نخورن هر روز ۲۳۸ کالری کمتری مصرف می کردن. این کالریا قبلا از غذاهای پر کالری و پر کربوهیدرات به دست می اومد.

نوشیدنیای رژیمی نخورین

درصد خیلی از مردم به خوردن نوشابه عادت دارن و واسه این که دچار اضافه وزن نشن نوشابه های رژیمی میخورن. اما همین نوشابه های رژیمی هم نباید همیشه مصرف بشن. در تحقیقی که از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۶ روی ۷۵۰ نفر در سنین ۶۵ به بالا انجام شده به این نتیجه رسیدن کسائی که روزانه نوشابه رژیمی مصرف می کنن نسبت به کسائی که مصرف کمتری دارن ۷۰ درصد افزایش سایزکمر دارن. شاید سرطان زا بودن قندهای مصنوعی از نظر علمی ثابت نشده باشه اما خیلی جدی میشه گفت که این نوشابه ها به کم کردن اندازه کمر هم کمکی نمی کنن.

به خودتون گرسنگی ندید

در آخر جنگ جهانی دوم محققان در یکی از تحقیقات خود به ۳۶ جوون به مدت ۲۴ هفته یه برنامه غذایی کم چرب با روزانه مصرف ۱۶۰۰ کالری دادن یعنی ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری کمتر از نیاز بدنشون تا در وزن سالم و ایده آلی ثابت بمونن. پس در ۱۲ هفته اول هفته ای نیم کیلو وزن کم کردن. اما در ۱۲ هفته دوم یه چهارم نیم کیلو در هفته وزن کم کردن. اتفاقات بدی اتفاق افتاد: بیشتر اونا با فکر کردن به غذا چاق شدن، ریزش مو پیدا کردن و زخمای روی بدنشون دیرتر درمون پیدا میکرد.

وقتی به اونا اجازه داده شد که آزادانه غذا بخورند، پرخوری کردن و روزانه ۱۰۰۰۰ کالری بیشتری مصرف کردن. یعنی ۵ برابر مقدار کالری لازم بدن. در نتیجه ۲۰ هفته بعد از آزادی چربی بدنشون ۵۰ درصد زیاد شد.

شما نمی تونین همیشه گرسنه بمونین حتی بدنتون هم این رو نمی خواد. تلاش کنین با آگاهی کامل وزن کم کنین.

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بهترین نوشیدنیای چربی سوز واسه آب کردن شکم

بدونیم رژیم غذایی رژیم لاغری کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *