۱۷ عادت روزانه اشتباه و مانع موفقیت

bad-habits-that-killing-productivityعادات مانع رسیدن به موفقیت

هممون در طول روز کارای ریز و درشتی رو انجام می دیم که ممکنه ناخواسته روی روند زندگیمون اثر داشته باشه! اگه هدفتون داشتن یه زندگی ایده آله باید بعضی از این کارای روزانه رو فیلتر کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ منظور از موفقیت بیشتر این نیس که بیشتر و سخت تر کار کنین، بلکه به این معنیه که هوشمندانه تر و با برنامه ریزی بهتر کارای خود رو به انجام برسونین.

واسه این منظور بهترین راه حل اینه که از کوتاه ترین زمان، بیشترین استفاده رو ببرین و اولین قدم واسه اینجور هدفی هم، ترک عادتای بد و اشتباه در زندگیه.

همه به این واقف هستیم که بعضی از اشتباهاتی که هر روز اونا رو تکرار می کنیم، می تونن ما رو از داشتن کار یا زندگی پیروز و پربار دور نگه دارن. از این رو، لازمه قبل از هرگونه اراده کردن، در مرحله اول به حذف اشتباهات پرداخته و بعد راه مناسب واسه تحقق اهداف خود رو پیدا کنیم.

در همین زمینه، ما ۱۸ عادت بد که می تونه موجب جا موندن شما از قافله پیشرفت باشن رو معرفی کردیم. امید که این مطلب موجب ارتقای کیفیت زندگی شما بشه.

تنظیم تکرار واسه الارم صبحگاهی

اگه جزو کسائی هستین که وقتی صبح، ساعت موبایل زنگ می خوره اون رو واسه ۱۰ دقیقه دیگه تنظیم می کنن، باید بدونین که یکی از بدترین اشتباهی رو انجام می دید. اسنوزِ ساعت نه فقط کمک نمی کنه تا بیشتر بخوابین، بلکه واسه سلامتی هم مضره.

به خاطر این که وقتی از خواب بیدار میشین، غدد بدن به ترشح هورمونای بیداری می پردازن تا شما رو واسه یه روز کامل آماده و آماده کنن. وقتی دوباره به خواب می رید، باعث میشین تا این روند کنه شده یا از بین بره. هم اینکه، ۱۰ دقیقه خواب بیشتر باعث سرحال تر شدن شما نمی شه و واسه بیرون کردن خستگی از بدن به خواب عمیق نیاز دارین.

کار رو به خواب ترجیح دادن

«آریانا هافینگتون» در سخنرانی خود در مورد «انقلاب خواب» بیان داشته که خواب کامل شبونه به کارائی بیشتر و موفقیت بالاتر می رسه و کمک می کنه تا فرد تصمیمات هوشمندانه در پیش گرفته و ایده های بزرگ و با ارزشی به ذهنش خطور کنن.

در تحقیقات علمی هم ثابت شده که میان به درد نخوری در محل کار و کم خوابیا و بدخوابیای شبونه رابطه مستقیم هست. لایه جلویی مغز که مسوول حل مشکلات مغزه، در اثر کم خوبی کوچیک می شه. کار کردن به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز در هفته موجب حواس پرتی شده و کارکرد مغز رو پائین می آورد.

یکی از بهترین ترفندها واسه داشتن خواب کافی، اینه که کار خود رو در ساعت مشخصی تعطیل کرده و به جسم و روح خود استراحت بدین.

آوردن موبایل به تختخواب

یکی دیگه از روشای کاربردی واسه داشتن خواب کافی و باکیفیت اینه که وسیله ها و وسایلی که موجب به هم خوردن خواب می شن رو به رختخخواب نبرین. به طور مثال، نمایشگرهای LEDموبایل، تبلت و لپ تاپ با نورهای آبی خود موجب آسیب دیدن بینائی شده و هم اینکه موجب ضبط تولید ملاتونین (هورمون تنظیم کننده چرخه خواب) در مغز می شن.

هم اینکه محققان ثابت کردن، کسائی که ملاتونین پائینی دارن بسیار مستعد دپرس شدن هستن.

نخوردن صبحونه

ذهن و بدن به روشای مختلفی با هم رابطه دارن و واسه پرانرژی و فعال بودن فقط استراحت کافی نیس و باید موارد دیگری رو هم دید کنین. به گفته یکی از کارشناسان زندگی سالم به نام لیزا دفازیو، صبحونه یکی از مهم ترین وعده های غذایی واسه هر فردی حساب می شه.

وقتی که از خواب بیدار میشین، باید چندین ساعت غذا نخوردن خود رو جبران کنین. واژه انگلیسی breakfast هم به معنی «باز کردن روزه» است.

اولین وعده غذایی به شروع روند سوخت و ساز بدن و تنظیم قند خون کمک می کنه، پس با خوردن صبحونه می تونین در تموم طول روز دقیق شدن و فوکوس کردن وکارائی بیشتر و بهتری داشته باشین. وقتی اندازه قند خون کم میشه، تمرکز کردن روی موضوعات جورواجور سخت تر شده و شما احساس خستگی و آسیب پذیری بیشتری دارید و کم صبرتر میشین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که واسه صبحونه غذاهای مناسبی انتخاب کنین. به طور مثال، غذاهای شامل کربوهیدرات، موجب افزایش قند خون می شه و خوراکیایی که فیبر بالایی دارن مثل میوه ها و دانه های خوراکی موجب ثبات قند خون می شن.

معوقه کردن کارا و انجام اونا در ساعات پایانی روز

خیلی از مردم کارای آسون و سبک رو در اول روز انجام میدن و مسوولیتای سنگین تر و سخت تر رو واسه ساعات پایانی می ذارن. این یه عادت اشتباه و طرز فکر غلطه و باعث می شه که در آخر هم نتونین هیچ کدوم از کارای خود رو به درستی انجام بدین.

محققان ثابت کردن، کسائی که کارای سخت تر رو در ساعات ابتدائی روز انجام میدن، با موفقیت بیشتری می تونن وظایفشون رو به انجام برسانند.

بررسی ایمیل در طول روز

دسترسی همیشگی به اینترنت در طول روز این اشکال رو داره که دائم ایمیلا و پیغامای دریافتی خود رو چک می کنین. بدیش اینه هر بار که این کار رو انجام می دید، دست کم ۲۵ دقیقه از ساعت کاری خود از کفتون میره. هم اینکه، بررسی پشت سر هم اسمای دریافتی موجب حواس پرتی و گیج شدن شما می شه.

به جای این کار، موبایل خود رو بی صدا کرده و تب ایمیل هاتون رو ببندین، عوضش ۳۰ دقیق کامل و عمیق کار کنین.

خوردن غذاهای ناسالم واسه ناهار

واسه اینکه انرژی کافی واسه تموم روز خود داشته باشین، باید غذاهای سالم بخورین. غذاهای چرب که قند بالایی دارن باعث می شن تا خواب آلوده شده و فقط تا ۳ بعدظهر انرژی داسته باشین. عوضش، غذاهای شامل پروتئین، سبزیجات یا خوراکیایی که شامل چربیای به درد بخور هستن رو صرف کنین.

قوانین اخلاقی

یکی از دشوارترین بخشای تعیین و اجرای عادات جدید اینه که خودمون رو گول نزنیم و به اصول اخلاقیِ قوانینی که واسه خودمون وضع کردیم، معتقد باشیم.

اینکه مثلا بعد از یه هفته صرفه جوئی یا رژیم غذایی خودمون رو شایسته ولخرجی یا صرف غذاهای گران و پر حجم بدونیم، در واقع یه جور بر هم زدن قوانین و تقلبه و باعث می شه به هدف خود هم جهت با رسیدن به زندگی بهتر نرسید.

به جای فکر کردن به اینکه که من همیشه در حال سخت کوشی هستم و محدودیتای زیادی واسه خودم درست می کنم، به این فکر کنین که با این روند می تونین پیشرفت کرده، پول بیشتری پس اندازه کرده و کارای جدیدی انجام بدین. به بخش خوب ماجرا نگاه کنین.

نبود توانایی در اولویت بندی کردن کارا

بعضی از افراد تصور می کنن واسه رسیدن به موفقیت، باید اهداف زیادی در سر داشته باشن که اگه یکی از اونا با مشکل مواجه شد، بتونن گزینه های دیگری رو جانشین کنن. اما این روش نتیجه خوبی نداره و محتوم به شکست می شه.

وارن بافت، یکی از ثروتمندان جهان، ایده نابی واسه این موضوع داره. یه روز اون میفهمه که خلبان شخصی اون نتونسته به اهداف خود در زندگی دست پیدا کنه، پس بافت از اون خواسته تا ۲۵ موردی که دوست داره قبل از مرگ به اونا برسه رو یادداشت کنه. بعد بدون اینکه به ایشون راه مشخصی رو نشون بده، از اون خواسته تا ۵ آیتم از مهم ترین خواسته هاش رو مشخص کرده و بقیه رو کنار بزاره.

با این روند، شما می تونین در راه مشخص و معینی حرکت کرده و موفقیتای بیشتری رو واسه خود رقم بزنین.

نشستن در تموم طول روز

نیلوفر مرچانت، مشاور تجارت و نویسنده کتاب «چیجوری: ساخت راهکارهای تجاری از راه روش هدف دار گروهی»، در بخشی از راهکارهای پیشنهادی خود، برگزاری جلسه کاری در حال راه رفتن رو واسه پیشرفت بهتر شرکتا پیشنهاد داده.

ایشون باور داره، تنفس هوای تازه و صحبت کردن در فضای باز، نسبت به نشستن در اتاق کنفرانس و نوشیدن قهوه تاثیر بسیار بهتری داره و به در پیش گرفتن تصمیمات درست تر و بیان ایده های ناب تر منجر می شه.

انجام چند کار به طور همزمان

در حالی که خیلی از مردم تصور می کنن که در انجام چند کار همزمان بهترین هستن، اما تحقیقات علمی ثابت کرده که فقط ۲ درصد از جامعه اینجور قابلیتی رو دارن.

پس، انجام چند کار به طور همزمان واسه بقیه مردم یه عادت بد حساب شده و باعث می شه تا تمرکز کمتری روی مسوولیت هاشون داشته و کارائی ضعیف تری هم داشته باشن.

ندیده گرفتن ورزش

تحقیقات علمی ثابت کرده که ورزشای صبحگاهی و عصرگاهی موجب افزایش اندازه و کیفیت خواب افراد می شه. براساس یه آزمایش علمی، مشخص شده که یه ساعت ورزش کردن، تا ۴۵ دقیقه خواب رو بیشتر می کنه. این خواب، کیفیت بالاتری هم داره و در نتیجه، در طول روز انرژی و کارائی زیادی دارید.

انجام تمرینات ورزشی دائم باعث می شه حافظه بهتر، استرس کمتر، روحیه بهتر و بدن سالم تری داشته باشین.

وب گردیای بی هدف

از اونجا که هممون همیشه به اینترنت دسترسی داریم، وقتی یه فکری به ذهنمون خطور کرده و سوالی برامون پیش میاد، خیلی سریع در اینترنت اون رو جست و جو می کنیم. پیشنهاد کارشناسان زندگی سالم اینه که این افکار و سوالات رو روی یه کاغذ بنویسین و وقتی کاری واسه انجام ندارین، به دنبال جواب اونا بگردین.

برنامه ریزیای زیاد

خیلی از افراد منظم که به دنبال موفقیت و پیشرفت هستن، واسه افزایش کارائی خود واسه هر ساعت زندگی شون برنامه ریزی دقیق دارن. اما بدیش اینه همه بخشای زندگی روی برنامه پیش نمی ره و اتفاقای ناخواسته همیشه در کمین آدم هستن.

به همین منظور، بهترین کار اینه که فقط واسه ۴ یا ۵ ساعت از زندگی خود برنامه ریزی داشته باشین و بقیه اون رو آزاد بذارین که دستتون واسه انجام کارای متفرقه هم باز باشه.

نبود برنامه ریزی

می گن بهتره در اولین قدم مشخص کنین که نتیجه پایانی قراره چی باشه و بعد واسه رسیدن به اون، واسه خود قدمای کوچیک مشخص کرده و به انجام برسونین. با این کار، در میونه راه می تونین کارکرد خود رو آزمایش کرده و ببینین که در راه درست قرار دارین یا خیر؛ و در صورت ضرورت، راه برنامه ریزی رو تغییر بدید تا به بهترین و مناسب ترین نتیجه برسین.

برگزاری و شرکت در جلسات زیاد

هیچی به اندازه برگزاری جلسه های کاری غیرضروری نمی تونه به بازدهی بالا و موفقیت بیشتر آسیب وارد کنه. در دنیای الان که شکل های جور واجور ویدئوچت، مسنجرها و اپای پیام رسان وجود دارن، بهتر اینه که جلسه های کاری فقط واسه مسائل لازم و معرفی اجناس جدید برگزار شه، نه اتفاقای ساده و روزمره.

«بابی هریس»، بنیانگذار شرکت BlueGrace Logistics در این رابطه بیان داشته، مردم جلسه کاری رو خیلی قبول ندارن، مگه اینکه فرد برگزار کننده دستور جلسه برنامه ریزی شده داشته باشه و تعیین کنه که به چه اندازه زمان نیاز داره. تازه پس از اعلام زمان هم، هریس پیشنهادش اینه که نصف زمان درخواستی واسه برگزاری جلسه رو به فرد تقاضا کننده بدن.

ایده آل گرا بودن

براساس اظهارات نویسنده کتاب «Alain de Botton»، فارغ از تنبلی، ریشه طفره رفتن از کار، ترس از اینه که نتونین اون رو به درستی انجام بدین.

ایشون بیان داشته که: «ما فقط وقتی کار رو شروع می کنیم که ترس از انجام ندادن کارا بر ترس بر درست انجام ندادن وظایف غلبه کنه. و این موضوع کمی زمان گیر هستش.»

یکی از بهترین راهکارهای مقابله با طفره رفتن و تنبلی اینه که از ایده آل گرایی دست ورداشته و به جای جزئیات روز، روی تمام امور تکیه کنین.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

ما عادات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *