۱۹ بهترین روش افزایش وزن اصولی

بهترین روشای زیاد شدن وزن

بعضی از روشای پیشنهاد شده واسه افزایش اصولی وزن عبارتند از بلند کردن وزنه، آشامیدن آب کمتر، خوردن وعده های غذایی بیشتر، قطع کردن مواد غذایی غیر به درد بخور، محاسبه مقدار پایه کالری مصرفی، مصرف مکملای غذایی، و بسیاری روشای دیگه.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ بیشتر مردم وقتی که در مورد زیاد شدن وزن صحبت می کنن، با دید منفی به اون می نگرند، چاقی و نگرانی های مربوط به سلامتی مشکلی جدی در فرهنگ مدرن امروزه می باشه. با این حال، بخش کوچیکی از جمعیت هم هست که به دلایل بسیاری با لاغری بیش از اندازه در حال مقابله هستن.

بعضی وقتا بیماریا یا صدمه می تونن موجب کاهش وزن شدید شه، در حالی که بعضی از افراد هم میخوان حجم ماهیچه های خود رو بیشتر کنن،مانند یه ورزشکار که می خواد عضلات خود رو بزرگتر کنه. همونطور که روشنه،زیاد شدن وزن بسیار آسونه، اما افزایش اصولی وزن کار ساده ای نیس.

بدن ما نیازمند دریافت مقدار خاصی از کالری و مواد مغذیه، و اگه دریافت ما زیادتر از اندازه زیاد یا خیلی کم باشه ، نتیجه این می شه که یا چاق می شیم یا لاغر. این رابطه ساده دلیلیه بر اینکه بیشتر مردم فکر می کنن که رژیم غذایی راه حل واسه کاهش و یا افزایش وزنه. با این حال، روش زندگی هم نقش کلی ای در چگونگی ذخیره چربی در بدن ما، سوخت و ساز مواد غذایی و کنترل وزن ما اجرا می کنه.

یه تعادل سالم بین تغییرات در روش زندگی و انتخابای غذایی می تونه واسه زیاد شدن وزن بدون در خطر انداختن سلامتی به شما کمک کنه. بیایید نگاهی دقیقتر به بعضی از بهترین روش ها واسه افزایش اصولی وزن داشته باشیم:

  1. ورزش کنین

ورزشای قلبی و عروقی به ساخت عضلات کمک می کنه و هم اینکه می تونه باعث شه که وزن از دست بدین. با این حال، بلند کردن وزنه یه راه واسه تبدیل وزن اضافی خود به عضله خالصه که وزن اون از چربی بیشتره. این کار به مراتب سالمتره و سوخت و ساز بدن رو واسه داشتن عضلات حجیم تر زیاد می کنه. وزنه برداری یکی از بهترین راه ها واسه بهبود سلامت و کمک به افزایش حجم عضلاته.

  1. کمتر آب بخورین

آب کیمیای زندگی انسانه، اما باعث داشتن احساس سیری و حتی کاهش اشتها می شه. در حالی که مقدار معینی از آب واسه سلامتی لازمه، تلاش کنین اگه می خواین وزن اضافه کنین در مصرف آبمیان وعده های غذا زیادی روی نکنین، آب بدون کالریه و نمی تونه هم اینکه وزن شما کمک کنه.

  1. پس از ورزش غذا بخورین

وقتی که ورزش می کنین، خون شما پمپاژ می شه و سوخت و ساز بدن در بالاترین درجه خوده، مصرف یه وعده غذایی بزرگ می تونه یه راه مناسب واسه مصرف بهینه مواد مغذی باشه تا بدن بهترین اندازه کالری رو دریافت کنه و سریع تر اون رو پردازش کنه.

  1. بیشتر غذا بخورین

اگه شما به اندازه معینی غذا می خورید، با یه برنامه ریزی منظم مقدار اون رو به آهستگی زیاد کنین اما یهو اون رو زیاد نکنین.خوردن وعده های غذایی بزرگتر یه راه آسون و خوب واسه است. خوردن سه وعده ی بزرگ غذا و دو میان وعده سالم واسه زیاد شدن وزن پیشنهاد می شه.

  1. غذاها رو خوب بجوید

مطمئن شید که تموم غذای خود رو به درستی می جوید، این کار باعث بهینه سازی سیستم گوارشی و دریافت حداکثری کالری می شه.

  1. تعداد وعده های غذایی خود رو بیشتر کنین

یه دیگه از راه های زیاد شدن وزن خوردن ۵ تا ۶ وعده غذایی در روزه یا سه وعده غذای کامل و دو میان وعده س. که هر دو گزینه ای خوب واسه زیاد شدن وزن هستن.

  1. ماست رو به رژیم غذایی خود اضافه کنین

ماست نه فقط پرکالریه، بلکه یه منبع بزرگ از باکتری های زیستیه، که به سالم باقی موندن دستگاه گوارش کمک می کنه و باعث دریافت بهینه مواد مغذی به خاطر افزایش اصولی وزن می شه.

  1. تنقلات رو کنار بذارین

تنقلات یکی از گزینه های آسون واسه افزایش وزنه، چون اونا پر از چربی، نمک و کالری هستن، اما این نوع از کالری مناسب واسه افزایش اصولی وزن نیستن. چون باعث گسترش مریضی های طولانی، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، و طیف بزرگی دیگه از خطرات واسه سلامتی می شن.

  1. رژیم غذایی خود رو حفظ کنین

بعضی از افراد بعد از گذشت یه مدت از اجرای برنامه و لذت بردن از یافته های بدست اومده برنامه خود رو رها می کنن، اما بدیش اینه، اگه شما این عادات جدید رو کنار بذارین به احتمال زیاد خیلی راحت وزنی رو که اضافه کرده اید رو از دست می بدید. بنابرین روش زندگی جدیدی که واسه خود انتخاب کرده اید رو حفظ کنین.

  1. مقدار کالری مصرفی خود رو محاسبه کنین

هر شخص با دیگری فرق داره، پس تلاش کنین بفهمین که چه مقدار کالری نیاز دارین، روش ها و اندازه گیری های مختلفی در اینترنت واسه محاسبه این کار هست، پس شما می تونین با دقت اندازه گیری کنین که چقدر بدن شما کالری نیاز داره، اطلاع پیدا کردن از مقدار کالری لازم راه خوبی واسه افزایش وزنه.

  1. پسته و آجیل رو به برنامه روزانه خود اضافه کنین

پسته، آجیل و گردو، غنی از مواد معدنی به درد بخور و دارای مقدار خوبی از فیبر هستن. غذاهایی که فیبر زیادی دارن، از جمله نون گندم و غلات می تونه راه خوبی واسه افزایش دریافت کالری باشه که به سلامت سیستم گوارش شما هم کمک می کنن.

  1. برنامه غذایی پیوسته ای داشته باشین

بدن شما از بودن در چرخه حال می کنه. یادتون نره که اگه شما به یه الگوی پایدار از غذا خوردن، هضم، و فعالیت برسین، بدن شما به احتمال زیاد در راه درستی قرار می گیرد و کاهش هورمون به درجه خاصی می رسد. سوخت و ساز بدن می تونه الگوهای شما رو یاد بگیره. کاملا معلومه که پیروی از یه روال کامل غیر ممکنه، اما تلاش کنین که یه ثبات ادامه دار در برنامه خود داشته باشین.

  1. از پرخوری دوری کنین

وقتی که شما زمان، پول و غذا دارین، خوردن مقدار خیلی از مواد غذایی به طور کامل وسوسه انگیزه، اما مسئولیت رسیدگی به اون واسه بدن شما مشکله، وعده های غذایی خود رو مانند اون چه که قبلا گفته شد گسترش بدید و از پرخوری بدون برنامه دوری کنین.

  1. واسه زیاد شدن وزن سریع تلاش نکنین

این یکی از بزرگترین اشتباهائیه که بوسیله آدمایی که در حال تلاش واسه زیاد شدن وزن به صورت سالم هستن انجام می گیرد. زیاد شدن وزن بیشتر از یه یا دو پوند (هر پوند ۴۵۳ گرم) در هفته می تونه باعث بی ثباتی خطرناک در سوخت و ساز بدن شه و بیشتر موجب سخت شدن و نوسانات در وزن می شه. کاملا معلومه، در بعضی شرایط نیاز به افزایش سریع وزن دارین، اما باید با یه متخصص تغذیه و یا یه دکتر مشاوره کنین.

  1. مصرف پروتئین خود رو زیاد کنین

پوست، سلول ها، خون، اندام ها، عضلات و غدد لنفاوی همه نیاز به پروتئین دارن. اگه شما می خواهید وزنتون رو زیاد کنین، شما نیاز به افزایش مصرف پروتئین دارین. بدون پروتئین زیاد شدن وزن خیلی سخت می شه.

  1. مصرف روغن رو زیاد کنین

یکی از بهترین روش ها واسه زیاد شدن وزن، افزایش مصرف روغنه. خوردن غذاهای چرب انتخاب ناسالمیه، پس چربیای خود رو به فرمای به درد بخور امگا ۳ از روغنای گیاهی مانند روغن زیتون بدست بیارید. این کار تعادل کلسترول شما رو بهبود می بخشه و سلامت شما رو در حالی که هنوز وزن خود رو بالا می برید بهتر کنه.

  1. آزمایش بدید

بعضی از آدما به طور ژنتیکی مستعد اضافه وزن نیستن. اگه تلاش شما واسه زیاد شدن وزن به نتیجه ای نمی رسد ممکنه بر اثر مسائل ژنتیکی باشه پس به یه آزمایش نیاز دارین.

  1. بدن خود رو بشناسین

مردم از روشای مختلفی وزن خود رو زیاد می کنن. خوردن غذاهای شیرین ممکنه به بعضی مردم واسه زیاد شدن وزن اصولی کمک نکنه. در واقع، شما باید در مورد چگونگی اینکه بدن شما چیجوری به سرعت وزن زیاد می کنه تحقیق کنین. و تلاش کنین روشای سالمی رو که شما قبلا استفاده می کردین رو تکرار کنین.

  1. از مکملای غذایی استفاده کنین

به کار گیری مکملای غذایی آخرین گزینه س، چون تا حدودی غیر طبیعیه می تونه اثرات منفی داشته باشه، ، مکملای غذایی می تونه وزن شما رو به سرعت زیاد کنه، با این حال، قبل از شروع به به کار گیری مکملای غذایی با یه متخصص تغذیه و یا یه دکتر مشورت کنین که مکمل مناسبی رو واسه شما انتخاب کنه.

چه بخوریم تا چاق شیم؟

بهترین میان وعده ها واسه زیاد شدن وزن

زیاد شدن وزن مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *