۲۰ توصیه برای پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری فراموشی

با افزایش سن، حتی فراموشی های کوچیک و معمولی، افردا رو دچار دلهره و ترس از اینکه دارن به فراموشی گرفتار می شن می کنه. هم اینکه از اونجا که در سطح جهانی با سالمندی و طول عمر بیشتر مواجه هستیم این ترس با شیب بالایی رو به گسترشه ؛ ترس از اینکه فراموشی ها شدت پیدا کنه و کم کم نتونیم نام ها رو به یاد بیاریم، مسیرها رو پیدا کنیم و کم کم به آدمی تبدیل شیم که یه زندگی گیاهی داره. ترس از سربار و به عزیزان و دور و بری ها وابسته شدن و اونا رو به زحمت انداختن هم به مجموعه این ترس ها دامن می زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت بر این مقدمه اضافه کرده: بدیش اینه فراموشی یه مریضی عصبی، پیشرونده و برگشت ناپذیره که با پیش اومدن مشکل در حافظه، همه، ترس از اون رو خصوصا در سنین بالا تجربه می کنن. اما می توان با ورزش های خاص مغزی و فعال نگه داشتن مغز این روند رو متوقف کرد یا دست کم به تاخیر انداخت.

کارشناسان احتمال دچار شدن به مریضی فراموشی رو تا حدی ژنتیکی می دانند، اما بازخوانی پ‍ژوهش های انجام شده، تغذیه، روش زندگی، جنب و جوش و فعالیت های فکری و مغزی جور واجور رو واسه پیشگیری از این مریضی بسیار به درد بخور و مهم می دونه.

  1. نوشتن و خوندن: بسیار بخونین و بنویسین. بلند بخونین، با تغییر صدا و به جای شخصیت های کتاب یا نویسنده بخونین. خاطرات روزانه و… رو بنویسین. از مطالبی که دوست دارین نت وردارین. مطلب رو با دقت به کلمات و با احساس های متفاوت بخونین. هر چیزی رو که دوست دارین و می خواهید بخونین و بنویسین. نوشتن و خوندن یکی از بهترین فعالیت ها واسه تقویت و افزایش حافظه س.
  2. با هر دستی که عادت به مسواک زدن دارین، از امشب با اون یکی دست مسواک بزنین. مثلا اگه با دست راست مسواک می زنید، از امشب مسواک رو با دست چپ گرفته و مسواک بزنین.
  3. یه تصویر یا یه عکس خانوادگی و حتی یه وسیله الکترونیکی رو به دقت نگاه کرده بعد با چشم های بسته شروع به توصیف اون کنین.
  4. اگه همیشه عادت به یه دوش گرفتن ساده دارین، از این پس یه حموم درست و حسابی و سنتی رو تجربه کنین.
  5. اگه هر روز با ماشین سرِ کار می روید، بعضی وقتا این عادت رو تغییر بدید. کمی از راه رو پیاده و بقیه رو با اتوبوس برید.
  6. روی میز کار خود نگاهی بندازید، حالا جای همه چیز رو عوض کنین. مثلا جامدادی رو به جای تراش رومیزی بذارین. هم اینکه می توان این کار رو با تغییر جای وسایل آشپزخانه انجام داد.
  7. اگه سوار آسانسور می شید، چشم ها رو ببندین و تلاش کنین دکمه طبقه مورد توجه خود رو فشار بدید. البته قبل از فشار دادن چشماتون رو باز کنین تا اشتباهی به طبقه دیگری نرید.
  8. در زمان استراحت، زنگ تفریح کار یا کلاس، به جای نشستن و خوراکی خوردن، از جای خود بلند شید کمی قدم بزنین و هوای تازه استنشاق کنین.
  9. اگه روی میزکار یا طاقچه و دکور منزلتون عکس یا ساعت رومیزی دارین، اونا رو وارونه بذارین.
  10. تلاش کنین به جای نگاه کردن به غذا، از بو یا مزه اون پی ببرین که درون بشقابتان چه غذایی هست. با چیز های دیگه هم می تونید همین کار رو بکنین، همین حدس زدن یکی از تمرین های خوب واسه تقویت حافظه س.
  11. سرگرمی تازه ای واسه خود انتخاب کنین. عادات سرگرمی روزمره خود رو با انتخاب های باحال هر چند متفاوت و گذرا تغییر بدید.
  12. با حضور فعال، با دقت گوش و نگاه کنین. یعنی در لحظه حضور آگاهانه داشته باشین. وقتی که تلویزیون تماشا می کنین، واقعا با تموم حضور تماشا کنین. وقتی که با دوستی صحبت می کنین، واقعا و با وجود به اون گوش بدید. وقتی که به خبری گوش می بدید، دقیقا بشنوین که چه می گوید و… در این جور دیدن و شنیدن حتما واسه شما “سوال” پیش میاد، وگرنه ذهن شما در جای دیگری سیر کرده.
  13. باغبانی هم به شما در دقیق شدن و فوکوس کردن وتقویت حافظه کمک بسیار می کنه. واسه این کار از یه یا دو گلدان هم شروع کنین خوبه. شما می تونید کم کم، سبزیجات مورد نیازتون رو پرورش بدید.
  14. بازی با کلمات، حل جدول، حل معما، طرح چیستان، مثل سازی و… به طور کل بازی به صورت جمعی بسیار شادی بخشه و ذهن رو به فعالیت مجبور می کنه.
  15. واسه شونِه زدن هم همون تمرینی رو که واسه مسواک زدن گفتیم انجام بدین. یعنی با هر دستی که عادت به شونِه زدن داشتین، اون رو تغییر بدید.
  16. نگهداشتن شعر، داستان، متن فیلم، لغات، یه ترانه، فرمول، گوش دادن به موسیقی موسیقدانان بزرگ، یادگیری یه ترفند و… همه کمک زیادی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما می کنه.
  17. بعضی وقتا در منزل با چشمون بسته کار کنین. مثلا تلاش کنین جای وسایل رو با چشم بسته پیدا کنین، مواد اولیه غذا رو با چشم بسته شسته، پوست کنده و خرد کنین…با چشم بسته وسایل رو به سر جای اول برگردونین….
  18. چشم ها رو ببندین. از توی کیف و جیب خود دسته کلید رو وردارین. حالا بدون این که چشم های خود رو باز کنین، تلاش کنین کلید رو داخل قفل قرار داده و در رو باز کنین.
  19. هر چیزی که باعث شادی شما و هر کار و فعالیتی که به شادی داخلی شما منجر می شه، انجام بدین. البته اگه جمعی باشه، بهتره. احساس شادی واسه کارآیی بدن مخصوصا ذهن خیلی خوبه.
  20. تکرار، تکرار و تکرار. شماره تلفن، شعر، داستان، نام فرد و… فقط با تکراره که در حافظه می مونه. پس هر چیزی رو که می خواهید وارد حافظه کنین، همیشه تکرار کنین. انتخاب کلمات واسه تکرار بسیار مهم هستن. کلمات شما باید جذاب، قشنگتر و از نظر شما مورد پسند باشن.

کشف روشی جدید واسه درمان فراموشی

دلیل فراموشی چیه؟

فراموشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *