مرداد ۱۳, ۱۳۹۹

10 راه اصولی برای پیشگیری از نفخ شکم | بیماری

: 10 راه اصولی واسه پیشگیری از نفخ شکم

: خبر خوب اینه که نفخ شکم با رعایت پاره ای از موارد نه خیلی مشکل قابل رفعه. یادتون نره که چیزی که ما در مورد چاقی  شکم اعلام کردیم مربوط به چربیای حقیقی که در این ناحیه بوجود اومده نیس بلکه این چاقی بیشتر حالت متغیر داره و به وجود اومده به وسیله تورم و نفخ شکمه. 

اگه نفخ شکم مربوط به مریضی خاصی مثل بیماریای قلبی یا ناراحتیای کبدی نباشه، می تونه به دلیل گازهای روده باشه. از طرفی دیگه بعضیا تصور می کنن که به دلیل تجمع مایعات ، شکم متورم می شه، در حالی که باید گفت که شکم جایی واسه تجمع مایعات نیس و دوم اینکه تجمع مایعات بیشتر در پا و زانو تا وقتی که وایس تاده ایم اتفاق میفته.

کارشناسان دلیل اصلی نفخ شکم رو به وجود اومده به وسیله موارد زیر می دونن:

 

1- یبوست: نبود مصرف مایعات، فیبر و جنب و جوش کافی منتهی به بروز یبوست می شه و نتیجه این یبوست هم گازهای روده و نفخ و تورم شکمه.

2- حساسسیت به گندم و نبود تحمل لاکتوز: حساسیت به غذایی خاص باعث تولید گاز روده می شه. اما تشخیص این حساسیت بردوش پزشکه. چون تشخیصای سرخود و حذف بعضی از غذاهای سالم و مقوی می تونه مضر باشه. اگه احساس می کنین که به غذای خاصی حساسیت دارین بهتره با دکتر مشورت کنین.

3- عجله کردن در خوردن غذا: تعجیل در خوردن غذا باعث می شه که مقدار قابل توجهی از هوا رو به داخل معده هدایت کنین، پس پیشنهاد می شه که غذای خود رو به آرومی صرف کنین و از اون لذت ببرین. پیشنهاد می شه که واسه هر وعده غذا 30 دقیقه زمان در نظر بگیرین.

4- مصرف بیشتر از اندازه نوشیدنیای کربن دار: از مصرف نوشیدنیای گاز دار دوری کنین و به جای اون از آب ساده و لیمو استفاده کنین.

5- مصرف بیشتر از اندازه آدامس: جویدن آدامس هم باعث تورم معده می شه و جمع شدن گاز در روده. بهتره این عادت رو کاهش کنین و به جای اون از خوراکیای سالم و میوه و سبزیجات استفاده کنین.

6- مصرف بیشتر از اندازه غذاهای بدون شکر یا اصطلاحا رژیمی: زیاده روی در مصرف غذاهای رژیمی و یا هر نوع خوراکی با قند مصنوعی باعث افزایش گاز معده می شه.

7- مصرف بیشتر از اندازه سدیم: غذاهای پردازش شده و به اصطلاح فست فود ها به نسبت پر از سدیمه و فیبر کمتری دارن. پس پیشنهاد می شه که غذاهای سالم و ساده تری رو انتخاب کنین و حدالمقدور از مصرف شکلای جور واجور کنسروها دوری کنین.

8- مصرف لوبیا و سبزیجات نفخ آور: اگه عادت به خوردن لوبیا نداشته باشین خیلی راحت دچار نفخ و گاز روده میشین. سبزیجاتی مثل بروکلی و کلم و .. هم باعث تولید گاز در روده می شن. البته این بدون معنا نیس که این غذاهای به درد بخور رو کنار بذارین . تنها کافی است که این نوع غذاها رو در وعده های غذایی خود بذارین تا کم کم عادت کنین.

9- حجم سنگین هر وعده غذایی: پیشنهاد می شه که وعدای غذایی خود رو با حجم کمتری انتخاب کنین و عوضش تعداد اونو زیاد کنین. .

10 – غذاهای ضد گاز و ضد نفخ رو امتحان کنین: تحقیقات نشون میده که چای نعنا، زنجبیل، جعفری، آناناس و ماست شامل پروبیوتیک هستن که مانع از نفخ  می شن.

نکته آخر این که کارشناسان فکر می کنن که پیروی از رژیمای سنگین و یا روزه گرفتن و حذف وعده های غذایی به تنهایی باعث کم شدن چربیای شکم و یا صاف شدن ظاهر اون نمی شه. یعنی این اعمال کلا می تونه روی وزن شما تاثیر بزاره و اندازه چربیای کل بدن رو کم کنه وبه نسبتی هم چربیای شکمی کم میشه و معمولا هم چربیای این منطقه به اندازه کمتری کم میشه، یعنی چربیای این ناحیه پایدارتره.

 ولی همراه با رعایت مقدار مصرف غذا و یا یعنی پیروی از رژیم غذایی لازم است که به طور مرتب هم ورزش کنین تا اینطوری ماهیچه های شکم تقویت شده و ظاهر زیباتری داشته باشه.

 

.

منبع :