7 دلیل خوب برای اینکه بیش از پیش سیب بخورید | سبزیجات

  • by

7 دلیل خوب واسه اینکه بیشتر از قبل سیب بخورین

سیب واسه قلب خوبه، به خوش اندام شدن شما کمک می کنه، کلسترول و احتمال دیابت رو کم می کنه، از سرطان پیشگیری می کنه و چیزای دیگه ای به جز اینا.

خلاصه این که سیب خواص باور نکردنی زیادی داره. اگه به سلامتیتان اهمیت می دین سیب رو دریابید. واسه آشنایی با گلچینی از خواص سیب مطالعه این مطلب رو از دست ندین.

سیب همیار لاغری

سیب، کم کالری، پر از آب (80 درصد) و فیبر هستش و به خاطر همین همیار لاغری شماس. در واقع خاصیت لاغرکنندگی سیب مدیون وجود فیبری به نام پکتینه. این فیبر حلّال باعث ایجاد سیری می شه. علاوه بر این، فیبر پکتین در زمان گوارش غذا جذب چربیا و قندها رو کم می کنه و باعث دفع بهتر می شه. به خاطر همین تجمع چربی ها رو کم می کنه.

کارشناسان پیشنهاد می کنن که سیب رو قبل از غذا و مخصوصا قبل از شام یا عصر بخورین. در این صورت سیب جانشین شکلات، چیپس یا شیرینیجاتی می شه که قصد خوردنشون رو دارین. هم اینکه می تونین سیب رو با دسرهایتان بخورین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که پوست سیب شامل بیشترین اندازه فیبره. پیشنهاد می کنیم سیبایی که به طور طبیعی و در زمینای کشاورزی تولید می شن رو خریداری کرده و اونا رو با پوست بخورین.

 

سیب خطر دچار شدن به سرطان رو کم می کنه

سیب به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و مخصوصا پُلی فنولا اثر مثبتی در برابر بعضی از سرطانا مثل سرطان ریه و کولورکتال داره. یافته های یه تحقیق آلمانی که در سال 2008 روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد نشون میده مصرف روزانه آب سیب (بدون اضافه کردن شکر و مواد نگه دارنده) یا مصرف یک یا چند عدد سیب در روز از دچار شدن به سرطان کولورکتال یا سرطان ریه پیشگیری می کنه.

رو کم می کنه

مصرف سیب اندازه کلسترول رو کم می کنه

این خاصیت سیب به دلیل کارکرد فیبرها و آنتی اکسیدانای موجود در اون هستش. اصلی ترین فیبر موجود در سیب یعنی پکتین در زمان گوارش غذا سرعت جذب چربیا رو کم می کنه. در واقع فیبرها چربیا رو زندونی می کنن و باعث می شن که این چربیا با مدفوع دفع شن.

براساس یافته های پژوهشی که در سال 2009 در کشورمون انجام شده، اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی فلاوونوئیدهای موجود در سیب، اندازه کلسترول بد خون رو کم می کنه و از دچار شدن به مریضیای مربوط به کلسترول مانند آترواسکلروز پیشگیری به عمل می آورد. واسه بهره مند شدن از این خاصیت سیب می تونین روزانه آب سیب بدون شکر و مواد نگه دارنده بخورین و یا این که هر روز دو عدد سیب بخورین.

سیب واسه قلبتون خوبه

سیب پر از پتاسیمه و سدیم کمی داره، به خاطر همین با فشار خون بالا مقابله می کنه.

به نظر کارشناسان، آنتی اکسیدانای موجود در سیب و مخصوصا پُلی فنولا و کوئرستین، جریان خون رو بهتر کرده و رگا رو در وضعیت بهتر و سالم تری نگه می دارن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که آنتی اکسیدانای سیب بیشتر در پوست اون هست. پس پیشنهاد می کنیم که سیب رو به طور کامل و با پوست بخورین.

واسه سلامت قلبتون روزانه دو عدد سیب نوش جون کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که آب سیب هم پر از آنتی اکسیدانه. پیشنهاد می کنیم به طور مرتب آب سیب طبیعی، بدون قند و مواد نگه دارنده بخورین.

 

سیب خطر دچار شدن به آسم رو کم می کنه

رو کم می کنه. سیب شامل اندازه زیادی پُلی فنوله که به همراه منیزیم و امگا 3ا جزو قوی ترین ضدالتهابا می شن. این اثر ضدالتهابی سیب با آسیبای وارد شده به نای مقابله می کنه. یافته های یه تحقیق هلندی که در سال 2007 انجام شد نشون میده مصرف دست کم 4 عدد سیب در هفته در دوران بارداری، خطر ابتلای نوزادان به آسم رو به اندازه 37 درصد کم می کنه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که آنتی اکسیدانای سیب بیشتر در پوست اون هست. پس پیشنهاد می کنیم که سیب رو به طور کامل و با پوست بخورین

سرکه سیب با دیابت مقابله می کنه

براساس یافته های پژوهشی که محققان کشورمون در سال 2008 روی موشای آزمایشگاهی انجام دادن، سرکه سیب اندازه کلسترول موشای دیابتی رو کم می کنه و به خاطر همین می تونه در کنترل مشکلات قلبی عروقی به وجود اومده به وسیله دیابت نوع دو نقش داشته باشه.

به نظر محققان، سرکه سیب مانند سرکه های دیگه اندازه گلوکز خون رو کم می کنه. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نمی شه سرکه سیب رو به عنوان داروی ضددیابت تجویز کرد. در واقع سرکه سیب در کنار ورزش و مراقبتای دیگه از دچار شدن به دیابت پیشگیری می کنه. این اثر سرکه سیب هم مدیون آنتی اکسیدانا و فیبرهای موجود در سیب هستش که سرعت جذب قند و چربی ها رو کاهش میدن. جالبه بدونین که محققان بازم روی اثر ضد دیابتی سرکه سیب در حال تحقیق و بررسی هستن.

 

سیب قرمز، سیب سبز، سیب زرد

باید بدونین که هر سیبی خواص خودشو داره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که وضعیت سیب هم روی خواص اون اثر میذاره. مثلا سیبای پخته شده ویتامین C خود رو از دست میدن.

سیب قرمز شامل آنتوسیانینا هستن که اثر کوئرستین رو بالا می برن. این ترکیبات که در چای سبز، انار و زردچوبه هم وجود دارن با سرطان مقابله می کنن.

ما تلاش کردیم تنها گوشه ای از خواص سیب رو عنوان کنیم. با امید به اینکه تونسته باشیم تشویقتان کنیم بیشتر سیب بخورین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *