در حال بارگذاری...
تندرستی - پزشکی

7 روش برای حفظ سلامت مثانه

: مجموعه: بیماریا و راه درمان

دفع ادرار در حالت نشسته می تونه به تخلیه کامل مثانه کمک کنه

 

مثانه یکی از مهم ترین انداما در بدن آدم حساب می شه. این اندام مسئولیت کمک به تخلیه مواد زائد مایع از بدن رو رو دوش داره. این وظیفه ای دائمیه که می تونه چند بار در روز اتفاق بیفته و بر همین پایه به دفع ادرار چند باره روزانه نیازه.

 

برخلاف نقش خیره کننده در کمک به حفظ سلامت بدن، مثانه اندامی بسیار پویا هستش و با افزایش سن آدم دچار تغییراتی می شه. بیشتر، این تغییرات شامل فعال تر شدن مثانه می شن و فرد هرچه بیشتر به به کار گیری توالت نیاز پیدا می کنه. علاوه بر این، مثانه می تونه با افزایش سن آدم با تغییرات سلامت مواجه شه، با اینکه این شرایط تا حدود زیادی با چگونگی رفتار و رسیدگی ما به این اندام در طول زندگیمون وابسته. اما واسه حفظ سلامت مثانه چه کارایی می تونیم انجام بدیم؟

 

کنار گذاشتن الکل

مصرف الکل بدن رو با مشکلات سلامت بسیاری مواجه می سازه. مثلا، الکل به کبد، اندامی کلیدی که مسئولیت پالایش سموم رو رو دوش داره، آسیب وارد می کنه. مصرف بیشتر از اندازه الکل حتی می تونه به مریضی کبد منجر شه که این شرایط می تونه کشنده باشه.

 

مصرف الکل می تونه فشار مضاعفی رو به واسطه پردازش مایع اضافی و عبور اون از بدن بر مثانه وارد کنه. با افزایش سن، ما هرچه بیشتر به تخلیه مثانه خود نیاز پیدا می کنیم و مصرف الکل می تونه بر شدت این مشکل اضافه کنه. اگه با یه مشکل سلامت در مثانه خود مواجه هستین، مصرف الکل رو کنار بذارین.

 

محدود کردن مصرف کافئین

ما بیشتر کافئین رو به عنوان یه ماده مخدر در نظر نمی گیریم، اما واقعا این جوره. امروزه، کافئین شاید یکی از محبوب ترین مواد مخدر قانونی باشه، چون به شکلای جور واجور از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه های گازدار و نوشیدنیای انرژی زا تا پودرهایی که قبل از تمرینات ورزشی مصرف می شن و هم اینکه به شکل مکمل در دسترسه. هر روز، میلیاردها نفر در سراسر جهان از کافئین واسه بیدار کردن بدن خود و انجام فعالیتای روزانه کمک می گیرن.

 

اما این شرایط واسه مثانه که وظیفه تخلیه مایعاتی مانند چای، قهوه و نوشابه های گازدار رو رو دوش داره، یه مشکل حساب می شه. کافئین موجود در اونا مثل یه عامل ادرارآور عمل می کنه که به معنی تخلیه بیشتر از اندازه مایع و کم آبی بدن انسانه. تحقیقات در این مورد بازم جریان دارن، اما به نظر می رسه آدمایی که نگران شرایط سلامت مثانه خود هستن باید مصرف کافئین رو محدود کنن.

 

دوری از نگه داشتن ادرار

یکی از آسونترین و آسون ترین کارایی که می تونین واسه حفظ سلامت مثانه خود انجام بدین، دوری از نگه داشتن ادرار به مدت زمان طولانیه. با اینکه ممکنه بعضی وقتا مجبور به انجام این کار شید، اما نگه داشتن همیشگی ادرار می تونه به عضلات دور و بر مثانه آسیب وارد کنه و قضاوت درباره این که به واقع چه وقتی به به کار گیری توالت نیاز دارین رو مشکل کنه.

 

کافئین یه عامل ادرارآوره که به معنی تخلیه بیشتر از اندازه مایع بدن انسانه

 

دوری از نوشیدن دیر هنگام مایعات در شب

اگه از جمله آدمایی هستین که دست کم یه بار در شب از خواب بیدار میشین تا مثانه خود رو خالی کنین، محدود کردن اندازه مایعات مصرفی هنگام شب ایده خوبی حساب می شه. این کار احتمال خواب شبونه با کیفیت بالا و بدون معطلی که بدن به اون نیاز داره رو زیاد می کنه.

 

به طور خاص، دوری از مصرف مایعاتی که می تونن مثانه رو تحریک کنن و موجب بیدار شدن از خواب شن، مهمه. نوشیدنیای کافئین دار، مانند قهوه، چای، و نوشابه های گازدار و هم اینکه نوشیدنیای الکلی، مانند آبجو و شراب، از اون جمله هستن. به عنوان یه قانون، دو ساعت قبل از خواب مایعات مصرف نکنین و تلاش کنین مصرف مایعات خود رو در محدوده آب، آبمیوه، و نوشیدنیای بدون کافئین حفظ کنین.

 

نبود عجله هنگام دفع ادرار

اگه می خواید مثانه خود رو سالم و موثر حفظ کنین، هنگام دفع ادرار زمان کافی به این کار اختصاص بدین و واسه خروج از توالت قبل از این که مثانه به طور کامل تخلیه شه، عجله نداشته باشین.

این یکی از بهترین کارهاییه که می تونین واسه پیشگیری از آسیب دیدن مثانه و یا مراجعه بیشتر از اندازه به توالت انجام بدین. دفع ادرار در حالت نشسته می تونه به تخلیه کامل مثانه کمک کنه.

 

دفع ادرار پس از رابطه جنسی

ممکنه کمی عجیب به نظر برسه، اما دفع ادرار پس از رابطه جنسی هم واسه مردان و هم واسه زنان مهمه. رابطه جنسی، مخصوصا روابط مراقبت نشده، می تونن انتقال باکتریا به بخشای بسیار حساس اندامای تناسلی رو موجب شن.

 

شما می تونین با دفع ادرار پس از رابطه جنسی به تخلیه این باکتریا از بدن کمک کنین و به طور زیادی احتمال دچار شدن به عفونتی تحریک کننده، مانند عفونت دستگاه ادراری رو کم کنین. واسه به بیشترین حد رسوندن دفع این باکتریا، پس از دفع ادرار دوش بگیرین.

 

دوری از پوشیدن لباسای تنگ

لباسایی که می پوشید می تونن اثر زیادی بر سلامت مثانه شما دارا باشن. لباسایی که تنگ نیستن، مانند زیرپوشای نخی، می تونن به مجرای پیشاب اجازه خشک شدن بدن. اما با پوشیدن لباسای تنگ توانایی مجرای پیشاب واسه خشک شدن رو کاهش داده، در شرایطی که احتمال مرطوب باقی موندن و تشویق رشد باکتریا رو بالا می برید. این شرایط می تونه موجب تشکیل یه عفونت تحریک کننده یا حتی دردناک شه.

 

پوشیدن لباسای گشاد همیشه در هر زمان و هر مکانی، مانند ساعات کاری، ممکن نیس، اما وقتی که به خونه می رسید، نوع پوشش خود رو تغییر بدین و از لباسای راحت استفاده کنین.

 

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس