7 روش مؤثر برای درمان «پرواز زدگی»

  • by

:
7 روش موثر واسه درمان «پرواز زدگی»

:

سایت دیجیاتو – فروغ بیداری: شاید واژه «جِت لَگ» یا «پرواز زدگی» رو شنیدین؛ حالتی که در اون تنظیم خواب فرد پس از یه پرواز طولانی و به دلیل اختلاف ساعت مبدا با مقصد به هم می ریزه و مشکلاتی واسه اون بوجود می آورد.
تصور کنین که با شوق فراوون به کشوری دیگه سفر کردین اما به دلیل جت زدگی نمی تونین شبا به درستی استراحت کنین، اون وقته که در طول روز خسته و بی حوصله میشین.

این مشکل با اینکه رو مخه اما حالا خوبیش اینه روشای درمانی موثری هم داره که میشه از اون خلاصی پیدا کرد. مواردی مثل بعضی نوشیدنیای مخصوص، سرد کردن اتاق یا به کار گیری اپلیکیشنای ردیاب خواب واسه درمان این مشکل هست اما خیلی کاربردی به نظر نمی رسن.
 از این رو با در نظر داشتن شروع موج دوم سفرهای نوروزی، در این مطلب 7 راه حل رو پیشنهاد کردیم که با کمک اونا می تونین ساعت بدن خود رو با موقعیت مکانی که در اون حضور دارین، تنظیم کرده و راحت بخوابین.
مصرف ویتامین D و B

ویتامین B-12 روشی طبیعی واسه سرحال و پرانرژی نگه داشتن بدن شما هستش و مثل نوشابه های انرژی زا اثرات سوء نداره. ویتامین D در هر دو صورت طبیعی یا قرص مکمل هم تنظیم کننده اندازه ملاتونین (هورمون خواب) است. پس تا می تونین در طول روز آفتاب بگیرین تا حسابی ویتامین D در بدنتون ذخیره شه.


نبود مصرف کافئین

وقتی که بی خواب میشین هیچوقت به سراغ قهوه و مشتقات اون نرید چون کافئین و الکل دارای مواد تحریک کننده بوده و آب بدن شما رو هم خشک می کنن و در نتیجه اندازه بدخوابی و بی خوابی شما افزایش پیدا می کنه.


نوشیدن آب

پروازهای طولانی موجب گرفتکی عضله ها، خستگی و کم آبی بدن می شه. به همین منظور، پیش و پس از سفرهای هوایی حتما زیاد آب بخورین تا بتونین نشونه های جت لگ شدن رو از بین ببرین.


به کار گیری نور

یکی از بهترین و موثرترین روش ها واسه نابود کردن خستگی و جلوگیری از پرواز زدگی، به کار گیری نوره. جت لگ به دلیل به هم ریختن ساعت بدن ایجاد میشه. پس، با کم شدن نورهای مصنوعی و افزایش نورهای طبیعی می تونین به تنظیم خواب خود کمک زیادی بکنین. به طور مثال، حتی درون اتاق هم عینک آفتابی به چشم بزنین. هم اینکه خوبه بدونین که نور خورشید علاوه بر تامین ویتامین D، باعث می شه ساعت داخلی بدن شمام سریع تر با فضای جدید تنظیم شه.


ورزش کردن

سفر می تونه پر از استرس باشه و استرس هم موجب بدتر شدن جت لگ می شه. پس پیشنهاد می کنیم حتما در هتل خود ورزشای نه خیلی سنگین انجام بدین. بهترین ورزش یوگا هستش که می تونین در هر کجا اونو انجام بدین.


نوشیدن آب میوه

آب میوه های طبیعی علاوه بر تقویت بیشتر بدن، موجب آبرسانی هم می شن. در طول سفر تا می تونین آب میوه های سالم و ارگانیک استفاده کنین تا میکروبای بدنتون هم از بین برن.


مصرف ملاتونین

قرصای ملاتونین یکی از بهترین روش ها واسه راحت خوابیدن هستن که می تونین نیم ساعت قبل از خواب استفاده کنین. این مکمل هیچ آسیب ای نداره و هورمون تنظیم کننده خواب بدن هستش.

منبع : برترینا

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *