7 عادت غلط که بر سلامت غده تیروئید تاثیر می گذارند

  • by

: رژیمای کم ید, سلامت غده تیروئید, مشکلات تیروئید

سلامت غده تیروئید, مشکلات تیروئید

تموم فعالیتای متابولیک، وضعیت اخلاق، ضربان قلب و دمای بدن شما وابسته به این غده س. ناتوانی تیروئید عواقب جدی واسه سلامت به دنبال داره و اگه کنترل نشه، کیفیت زندگی شما رو تحت تاثیر قرار میده. در این مطلب از ابرتازها ۷ عادت غلط که بر سلامت غده تیروئید تاثیر می ذارن رو میگیم. واسه بهره بردن از این مطلب با ما همراه باشین.

۱- سیگار کشیدن:

سموم سیگار بر سلامت غده تیروئید موثر هستن. توتون باعث کاهش هورمون تحریک کننده در تیروئید می شه. مصرف دخانیات از جمله عوامل خطرسازه که می تونه شدت مشکلات چشمی مریضی تیروئید رو تو یه مدت زمان بسیار کوتاه به بالاترین درجه برسونه.

۲- روش زندگی بی حرکت:

نبود فعالیت باعث افزایش تمایل بدن به تجمع چربی، چاقی، اضافه وزن و بقیه مشکلات متابولیکی می شه. هم اینکه، از اونجایی که ترشح هورمونای تیروئیدی رو کم می کنه، می تونه منتهی به کم کاری تیروئید شودو. این مشکل تنها بر توانایی یه فرد واسه سوختن کالری و چربی تاثیر نمی ذاره بلکه می تونه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی، ریزش مو و خستگی رو هم زیاد کنه.

۳- نبود مدیریت استرس:

دونستن اینکه چیجوری کنترل استرس در زندگی روزمره می تونه عامل مهمی واسه کارکرد تیروئید باشه، مهمه. سیستم غدد درونریز به حالات روانی افراد حساسه و در نتیجه، تجربه استرس شدید بر سطح هورمون تیروئید اثر میذاره. استرس ممکنه باعث شدید شدن یه مریضی زمینه ای تیروئید شه.

مثلا فرض کنین کم کاری تیروئید در خونواده شما هست. بدن شما تحت استرس، هورمون کورتیزول ترشح می کنه. کورتیزول زیادتر از اندازه، می تونه در تولید هورمون تیروئید مشکل بسازه. این موضوع می تونه تیروئید رو تحریک کنه که واسه تولید مقادیر کافی از هورمون تیروئید، سخت تر کار کنه. هم اینکه وقتی که استرس دارین، نسبت به مریضیای خود ایمنی تیروئید (مثلا تیروئیدیت هاشیموتو) آسیب پذیرتر هستین.

سلامت غده تیروئید, مشکلات تیروئید

۴- رژیمای کم ید:

سطح پایین ید در رژیم غذایی یکی از دلیلای اصلی مشکلات تیروئید مانند کم کاری تیروئیده. بدن به این ماده واسه بهینه سازی تولید هورمونای تیروئید نیاز داره. حالا خوبیش اینه ید در حالت عادی در بعضی مواد غذایی مانند نمک دریایی، سبزیجات دریایی، بلوبری، ماست، لوبیا، سیب زمینی، نخود فرنگی، آناناس و شکلات هست.

۵- نوشیدنیای الکلی:

با اینکه کبد مسئول فیلتر کردن و متابولیسم این نوشیدنیا هستش اما سموم اونا که از راه جریان خون حرکت می کنن، روی تولید هورمونای تیروئید اثر می ذارن. الکل هم اینکه نقش مهمی در پیشرفت مشکلات متابولیک اجرا می کنه.

۶- خوردن گلوتن:

گلوتن شامل پروتئینی به نام گلیادینه که یه پروتئین خارجی واسه بدن آدم حساب می شه. تیروئید هم آنزیمی مثل این پروتئین داره. وقتی گلوتن به وسیله افراد با کم کاری تیروئید مصرف می شه سیستم ایمنی بدن این فرد به این پروتئین خارجی و آنزیم حمله می کنه. گلوتن پروتئینیه که در گندم، جو و چاودار و بقیه غلات فرآوری شده پیدا میشه. اگه گرفتار به مشکل تیروئید هستین و گلوتن هم مصرف می کنین پیشنهاد ما به شما مصرف برنج و پاستا و نون غلاته.

۷- مصرف زیادتر از اندازه سویا:

آدمایی که پرکاری تیروئید دارن باید از مصرف سویا صرفنظر کنن چون که سویا موجب نبود جذب هورمونای تیروئید به وسیله بدن می شه. هم اینکه هر چیزی که شامل سویا باشه مانند شیر سویا و … هم می تونه وضع رو بدتر کنه. افراد گرفتار به کم کاری تیروئید مشکلی با مصرف سویا ندارن.

منبع:asriran.com

عادت غلط واسه سلامت غده تیروئید

.

منبع : abartazeha.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *