در حال بارگذاری...
تندرستی - پزشکی

7 عادت مضر در مصرف قهوه | تغذیه سالم

7 عادت مضر در مصرف قهوه

هم اینکه بخونین : شکلای جور واجور روش دم کردن قهوه

۱. نوشیدن بیشتر از ۴ فنجون قهوه در روز

محققان، تازگیاً در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدن که اندازه مصرف کافئین، نباید از مرز ۴۰۰ میلی گرم در روز تجاوز کنه و این اندازه در هر نوبت نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم باشه. به گفته اونا، شما مجازین که در آخرً ۴ فنجون قهوه در روز بخورین. اگه اندازه مصرف از این مقدار تجاوز کنه، مشکلات منفی در انتظار سلامتی شما هستش، خوابتون به هم می خوره، اضطراب و دلهره امانتان رو می بره، مطمئنا عصبی میشین، دچار لرزش میشین، و همین طور ریتم و ضربان قلبتون دچار تغییراتی می شه.

البته اینم بگیم که تموم این مشکلات جنبه ارثی داره و به حساسیت شخصی شما به کافئین، وابسته. برخلاف تصور بیشتر مردم، قهوه ً واسه قلب ضرری نداره و به گفته کارشناسان اگه اندازه مصرف از ۳ تا ۵ فنجون در روز بیشتر نشه، قهوه می تونه نقش محافظ رو واسه قلب اجرا کنه.

۲. قهوه ای که دراز مدت دم شده باشه، ضعیف تره و مشکلات کمتری داره

با اون که قهوه اسپرسو به نظر طعم قوی تری داره، ولی باید بدونین که در مقایسه با طعمی که داره، شامل کافئین زیادی نیس! در واقع اگه یه فنجون ۳۰ میلی لیتری اسپرسو، شامل ۶۰ تا ۸۰ میلی گرم کافئین باشه، یه فنجون ۱۲۵ میلی لیتری قهوه تصفیه شده، حدوداً ۱۰۰ میلی گرم کافئین داره. یعنی دقیق تر از اون جایی که قهوه اسپرسو در حجم کوچیک تری (٣٠ میلی لیتری) سرو می شه در اون حجم، کافئین کمتری از قهوه تصفیه شده که معمولا در حجم بیشتری (١٢۵ میلی لیتری) سرو می شه، داره.

از طرف دیگه، قهوه ربوستای خالص، در مقایسه با قهوه عربیکا، دو برابر کافئین بیشتری داره. قهوه تصفیه شده ای که در قهوه جوش برقی آماده می شه، نسبت به اسپرسو، کافئین بیشتری داره چون در مدت طولانی تری در حالت دم قرار داشته.

هم اینکه بخونین : انوع قهوه

۳. نبود توجه به نوشیدنیای دیگه

اگه در کنار قهوه از نوشیدنیای کافئین دار دیگری هم استفاده می کنین (مثل چای یا نوشابه های انرژی زا)، به اندازه کافئین اونا هم دقت کنین و مراقب باشین که کل کافئین دریافتی بدنتون در روز، از مرز ۴۰۰ میلی گرم تجاوز نکنه. یه فنجون چای ۱۵۰ میلی لیتری، شامل ۳۲ میلی گرم کافئینه و یه بطری کوچیک نوشابه انرژی زا، شامل ۸۰ میلی گرم که تقریباً برابر کافئین یه فنجون قهوه س.

کارشناسان می گن که اگه از تعداد فنجانای قهوه روزانه خود کم کنین، می تونین از این قسم نوشابه ها هم استفاده کنین.

۴. مصرف قهوه به همراه بعضی از داروها

به گفته پزشکان، متابولیسم و سوخت و ساز داروهای شیمیایی و همین طور کافئین در کبد و بیشترً با یه آنزیم مشترک انجام می شه. پس کافئین با مولکولای دارویی وارد رقابت می شه و در نتیجه مدت طولانی تری در خون باقی می مونه، در این شرایط احتمال نبود اثر داروها قوی تر می شه. پس حواستون باشه که اگه تحت درمان هستین و داروی خاصی مصرف می کنین، حتماً با دکتر خود در مورد مصرف قهوه مشورت کنین و از اون در مورد اثرات قهوه بر کارکرد داروهای مصرفی، سؤالاتی سوال کنین، چون ممکنه که در برگه راهنمای دارو، چیزی در این مورد ذکر نشده باشه. مراقب باشین که خصوصاً بعضی از داروها رو در کنار قهوه مصرف نکنین، داروهایی مثل: آنتی بیوتیکا، بنزودیازپین (داروی آروم بخش– ضد اضطراب، صرع و بی خوابی)، داروهای خواب آور و هم داروهای تنگ کننده عروق.

۵. مصرف قهوه قبل از رفتن به تختخواب

تحقیقات نشون دادن که قهوه در مدت زمان خواب و کیفیت اون اثرات زیادی داره. واقعا، کافئین در مغز به گیرندگان آدنوزین در رابطه می شه و کارکرد این ماده آرامبخش، که عموماً در زمان خواب تولید می شه، رو دچار مشکل می سازه. علاوه بر این، کافئین دلیل تحریک محرکای عصبی می شه و در نتیجه خواب رو از چشمون شما میگیره. البته اثرات کافئین در همه آدما به یه شکل نیس؛ افراد زیادی هستن که بر خلاف نوشیدن قهوه قبل از زمان استراحت، خیلی راحت و بی هیچ مشکلی می تونن بخوابن. به باور کارشناسان، این قضیه با نوع متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن هر فردی قابل توجیه س. بعضی از افراد، سوخت و ساز آروم تری دارن و در نتیجه بدن اونا کافئین رو با سرعت کمتری دفع می کنه و این ماده به مدت طولانی تری در خون اونا باقی می مونه.

به خاطر همین ممکنه که این افراد قهوه رو در ساعت ۴ عصر میل کرده باشن ولی بازم به هنگام شب، خواب به چشماشون نیاد! پس اگه احساس می کنین که نسبت به کافئین حساس هستین، بهتره که پس از ساعت ۴ عصر، لب به قهوه نزنین و در کل تلاش کنین مصرف قهوه روزانه خود رو به کمترین حد ممکن برسونین.

۶. زیاده روی در مصرف قهوه در دوران بارداری

امروزه تموم محافل پزشکی جهان پیشنهاد می کنن که مصرف کافئین در دوران بارداری نباید از مرز ۲۰۰ میلی گرم در روز تجاوز کنه. واقعا، نباید جنین رو زیادتر از اندازه در برابر کافئین قرار داد، چون که هنوز آنزیمای دفع این ماده در بدن اون تکامل نیافته ان و این احتمال هست که کافئین رشد جنین رو با مشکل مواجه سازه و حتی منتهی به زایمون زودتر از موعد معمولی شه.

پزشکان فکر می کنن که در سه ماهه سوم بارداری، مدت زمان دفع کافئین از بدن، تا ۳ برابر طولانی تر می شه و بعضی وقتا ممکنه ۱۵ ساعت به طول برسه. به خاطر همین بهتره که در این دوره، مصرف روزانه کافئین رو به کمترین حد ممکن ممکن برسونین و در روز بیشتر از یه فنجون قهوه یا یه نوشیدنی کافئین دار دیگه، مصرف نکنین.

۷. مصرف قهوه تصفیه نشده

دانه های قهوه شامل چربی خیلی بالایی هستن، که مطمئنا منتهی به افزایش کلسترول خون می شن. وقتی آب جوش رو مستقیم روی این دانه ها می ریزید، چربی موجود در اونا جدا و داخل آب می شه. به باور پزشکان، اگه در مصرف قهوه تصفیه نشده زیاده روی کنین، خطرات قلبی- عروقی غیر قابل جبرانی در انتظار شما هستش. دقیقاً واسه همینه که پیشنهاد می شه از مصرف قهوه جوشیده (قهوه ترک) دوری کنین، به سراغ قهوه جوشایی که دارای صافی فلزی هستن، نرید و ً از قهوه جوشایی استفاده کنین که صافی کاغذی دارن و یا صافی هاشون تاریخ مصرف داره.

در مورد قهوه های فوری این منع مصرف وجود نداره، چون این نوع از قهوه به طور کاملً چربی زدایی شده و شما می تونین با خیال راحت روی اون آب جوش بریزین. در مورد قهوه اسپرسو هم باید بدونین که این ذرات چرب در اون هست اما به مقدار خیلی کم.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس