7 عادت ممنوعه بعد از صرف غذا | تغذیه سالم

  • by

به خاطر اینکه باید به معده تون فرصتی بدین تا غذای خورد شده رو هضم کنه. در این مقاله هفت کاری رو که نباید بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن غذا انجام بدین رو ذکر می کنیم. با ما همراه باشین.
اگه عادت کردین بعد از غذا سیگاری آتیش بزنین، چای بخورین، پیاده روی دراز مدت داشته باشین و چیزای دیگه ای به جز اینا، دست نگه دارین.

بعضی از کارا رو نباید بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن غذا انجام بدین به خاطر اینکه باید به معده تون فرصتی بدین تا غذای خورد شده رو هضم کنه. در این مقاله هفت کاری رو که نباید بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن غذا انجام بدین رو ذکر می کنیم. با ما همراه باشین.

 

1 – بعد از خوردن غذا سیگار نکشید

کارشناسان فکر می کنن که یه نخ سیگاری که بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا می کشید اثر چندین نخ در زمان عادی رو داره. به خاطر همین هم خطر دچار شدن به سرطان رو خیلی زیاد می کنه. کلاً این سیگار خیری نداره هر چی هست مریضی هست و ناخوشی. پیشنهاد اکید داریم خودتون رو از شر این دودزای کوچیک خلاص کنین. اگه نمی تونین از اون دل بکنین یه یا دو نخ بعد از آخرین وعده غذایی تون بکشین.

 

2 – بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا میوه نخورین

خوردن میوه بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا معده رو با هوا پرکرده و باعث نفخ می شه. به خاطر همین پیشنهاد می کنیم که میوه رو یک تا دو ساعت بعد از خوردن غذا و یا یه ساعت قبل از غذا کنین.

 

3 – بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا چای نخورین

حتماً بارها این پیشنهاد رو شنیدین. تکرار دوباره اون ضرر نداره. برگای چای شامل اندازه زیادی اسید هستن. این ترکیبات می تونن پروتئینای موجود در مواد غذایی مصرف شده رو سفت تر کرده و هضم اونا رو مشکل تر سازه. علاوه بر این نوشیدن چای در بین یا بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن غذا باعث کاهش قدرت جذب آهن موجود در مواد غذایی می شه. دقیق تر بگیم: تانین موجود در چای جذب آهن رو به اندازه 70 درصد کم می کنه. از اونجایی که آهن یکی از مواد معدنی لازم واسه ساخت و تولید هموگلوبینا هست به خاطر همین هم وجود اون واسه بدن لازمه. خانومای جوون باید توجه بیشتری داشته باشن به خاطر اینکه اونا به دلیل مصرف کمتر گوشت، عادت ماهانه و چیزای دیگه ای به جز اینا آهن کمتری دارن. پیشنهاد می کنیم دست کم یه ساعت بعد از غذا چای بخورین و کمی دارچین روی اون بپاشید تا کلی مواد مغذی عایدتان شه.

 

4 – بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا کمربندتان رو سفت نکنین

متأسفانه این کار باعث می شه که روده ها پیچ خورده و بسته شه. در نتیجه باعث ناراحتی شما می شه. باید به طور کامل بر عکس عمل کنین. اگه کمربند بسته اید در بین خوردن غذا تا جایی که امکان داره اونو شل کنین.

 

5 – بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا شنا نکنین (به خصوص با آب سرد)

وقتی که شنا می کنین جریان خون به سمت دستا و پاها زیاد می شه و به خاطر همین هم خون کمی به معده می رسه. در این صورت کار سیستم گوارشی دچار مشکل می شه. علاوه بر این وقتی که بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا شنا می کنین بدن باید به طور همزمان واسه این سه کار انرژی صرف کنه: گوارش، حرکات شنا و حفظ دمای بدن. این سه کار باعث صرف انرژی زیادی می شه.

وقتی که بدن مجبور می شه که در مدت زمان کوتاه انرژی زیادی صرف کنه دچار زحمت شده و امکان افت انرژی، خستگی یهویی و حتی بی هوشی بالا میره. حتماً می دونین که در بین شنا هم این مسائل خطر زیادی ایجاد می کنن. پیشنهاد می کنیم که تا دو تا سه ساعت بعد از خوردن غذا شنا نکنین. کم کم و کم کم وارد آب شده و از شیرجه زدن دوری کنین. به خاطر اینکه این کار باعث انقباض یهویی و سریع رگای خونی شده و احتمال افزایش فشارخون رو بالا می بره.

 

6 – بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا یه فاصله طولانی رو پیاده روی نکنین

پیاده روی دراز مدت (نه رفتن تا سر کوچه و خرید از سوپری محلتون. منظورمون فاصله های طولانیه) باعث می شه که سیستم گوارش بدن نتونه خوب مواد مغذی مصرف شده رو جذب کنه. شما می تونین یه ساعت بعد از خوردن غذا با خیال راحت به یه گردش خانوادگی برید. پیاده روی و ورزش البته در زمان مناسب خود یکی از بهترین راه های سالم و تندرست بودنه.

 

7 –  بدون این دست اون دست کردن بعد از غذا نخوابید

اگه بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن غذا بخوابین مواد غذایی که مصرف کردین به درستی هضم نمی شه. این کار هم ممکنه به سوءهاضمه و عفونت روده ها منجر شه. البته بدونین که خوابیدن متابولیسم بدن رو از جا در آورد نمی کنه. شما می تونین بعد از غذا بخوابین اما یک تا سه ساعت بعد از اون. البته لازم نیس مثلاً تا ساعت 3 صبح بیدار بمونین. یادتون باشه که واسه خوش اندام بودن حتماً باید به اندازه کافی بخوابین. اگه شامتون رو حدود ساعت نه و نیم شب میل می کنین می تونین ساعت ده و نیم یا یازده بخوابین. یادتون باشه یکی از عواملی که جلوی کاهش وزن رو میگیره همین به اندازه کافی نخوابیدنه

منبع : tebyan.net

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *