در حال بارگذاری...
تندرستی - پزشکی

7 عامل بزرگ شدن شکم

آکایران :خیلی از ادما از چاق شدن شکم شون ناراضی هستن و به دنبال روشی واسه کمر باریک شدن می گردن. شکم یکی از مناطقیه که میل زیادی به ذخیره چربی و بزرگ شدن داره. این مسئله علاوه بر به هم زدن تناسب اندام، به سلامتی هم آسیب میرسونه. واسه مقابله با این مشکل، در قدم اول لازمه در مورد عوامل به وجود آورنده اون آگاهی بیشتری به دست بیارین. در این مطلب 7 دلیل زیاد شدن اندازه دور کمر رو عنوان می کنیم . لطفا با ما همراه باشین.

: 7 عامل بزرگ شدن شکم

یافته های پژوهشای زیاد نشون میده که چربی دور شکم نه فقط به تناسب اندام خدشه وار می کنه، بلکه باعث کاهش تراکم استخون شده و خطر دچار شدن به بیماریایی مثل پوکی استخون و آسم رو زیاد می کنه.

 

شکم بزرگ به دلیل عوامل ژنتیکی
بنا : محققان Institut Sanford Burnham به این نتیجه رسیدن چربی بدن افراد متناسب با عوامل ژنتیکی اونا در بخشای متفاوت بدن تجمع پیدا می کنه.

یافته های پژوهشای دیگری هم نشون میده که ژنتیک نقش مهمی در تغذیه و احساس سیری افراد داره. آدمایی که به دلیل زمینه های ژنتیکی پرخور هستن، بیشتر در برابر چاقی شکمی قرار می گیرن.

در واقع اگه در خونواده شما چندین نفر دچار چاقی شکم هستن، احتمال اینکه این مسئله در شمام اتفاق بیفته، زیاده.

 

شکم بزرگ به دلیل کمبود خواب
آدمایی که به اندازه کافی نمی خوابن، کالری بیشتری دریافت می کنن و بیشتر در برابر تجمع چربی دور شکمی قرار می گیرن.

کمبود خواب باعث کاهش هورمون لپتین شده و هورمون گرلین رو زیاد می کنه که اولی رو هورمون سیری و دومی رو هورمون اشتها می گن. وقتی که کار به این جا میکشه، چاقی و اضافه وزن هم کلید می خوره.

به نظر محققان آدمایی که شبا فقط شش ساعت می خوابن، تا 27 درصد بیشتر از آدمایی که به صورت میانگین 7 تا 9 ساعت می خوابن از چاقی شکم رنج می برن.

وقتی که اندازه هورمون کورتیزول در اثر استرس در بدن زیاد میشه، چربیای بدن و مخصوصا دور شکم زیاد شده و منتهی به چاقی شکمی می شه

شکم بزرگ به دلیل استرس
وقتی که کیفیت خواب کم میشه، استرس بوجود اومده باعث ایجاد تغییرات هورمونی می شه که به چاقی منجر می شن.

به نظر کارشناسان تغذیه، در شرایطی که بدن تحت استرس و فشارهای روحی قرار میگیره، غدد فوق کلیوی تحریک شده و هورمونایی مانند آدرنالین یا کورتیزول آزاد می کنه.

وقتی که اندازه کورتیزول بدن زیاد میشه، چربیای بدن و مخصوصا دور شکم زیاد شده و منتهی به چاقی شکمی می شه.

 

شکم بزرگ به دلیل کم تحرکی
ورزش کردن و جنب و جوش بدنی از روشای مناسب واسه حفظ متابولیسم (سوخت و ساز) و سوزوندن چربی های بدن می شه.

محققان دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا به این نتیجه رسیدن ورزش کردن روشی فوق العاده واسه رسیدن به وزن ایده آل است.

ورزش علاوه بر حفظ تناسب اندام، به سالم تر بودن هم کمک می کنه. این کار به سوزوندن چربی بیشتر و داشتن قلبی سالم تر کمک زیادی می کنه.

 

شکم بزرگ به دلیل تغذیه ناجور
مصرف زیاد موادغذایی شامل کربوهیدارت یکی دیگه از عوامل اصلی تجمع چربیای دور شکمیه.

بدیش اینه بازار مواد غذایی پر از مواد غذایی متنوعیه که بیشتر اونا پرکالری هستن و تناسب اندام رو با خطر مواجه میسازن.

در بین این مواد غذایی میشه به مواد غذایی فراوری شده، سوسیس و کالباس، مواد غذایی جفت و جور شده از آرد سفید، شیرینی جات، مواد غذایی سرخ کردنی، مواد غذایی کنسروی و نوشیدنیای گازدار اشاره کرد.

بهتره میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، گوشتای کم چرب و آب بیشتری در برنامه غذایی تون بذارین و مصرف مواد غذایی اشاره شده رو محدود کنین.

 

شکم بزرگ به دلیل مصرف نوشیدنیای الکلی
مصرف نوشیدنیای الکلی یکی از عوامل مهم در تجمع چربی دور شکم و چاقیه. به خاطر اینکه این نوشیدنیا شامل کالری زیادی هستن.

یافته های پژوهشی که در مجله European Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده نشون میده مصرف نوشیدنیای الکلی، احتمال دچار شدن به چاقی شکمی رو 50 درصد زیاد می کنه.

 

شکم بزرگ به دلیل مصرف داروها
مصرف داروها هم از عوامل مهم دچار شدن به چاقیه. مصرف دراز مدت بعضی داورها منتهی به افزایش چربی دور شکمی می شه.

در بین این داروها میشه به داروهای دیابت، میگرن، مشکلات خلقی، فشار خون بالا، داروهای کورتونی، قرصای ضدبارداری و داروهای هورمونی جانشین (در دوره یائسگی) اشاره کرد.

البته نمیشه ادعا کرد که این داروها در همه افراد باعث چاقی می شن. در واقع تاثیر اونا در افراد جور واجور فرق داره. اما چیزی که یافته های پژوهشا نشون میده اینه که این داروها تاثیر زیادی در تجمع چربی دور شکمی دارن.

چیکار باید کرد؟
یکی از روشای حفظ تناسب اندام، افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم اوناس. اما بعضی افراد تصور می کنن که باید تعداد وعده های غذایی رو زیاد کنن، اما فکری به حال کاهش حجم اون نمی کنن. در واقع دچار یه جور ریزه خواری و پرخوری می شن.

پیشنهاد می کنیم واسه مقابله با چاقی و مخصوصا چربیای دور شکم، حتما تغذیه مناسب و سالمی در پیش بگیرین. ورزش کنین تا قلب تون قوی شه. از ورزشای موضعی غافل نشید. به اندازه کافی بخوابین. مصرف آب رو زیاد کنین. به طور مرتب بدن تون رو سم زدایی کنین. از مصرف نوشیدنیای الکلی دوری کنین. موقع غذا خوردن به اندازه کافی غذا رو در دهنتون بجوید و تند غذا نخورین. 

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا
پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس