7 غذا که هر متخصص تغذیه در یخچال خود دارد | تغذیه سالم

7 غذا که هر متخصص تغذیه در یخچال خود داره

7 غذا که هر متخصص تغذیه در یخچال خود داره

این 7 غذا رو متخصصین تغذیه در یخچال خود دارن

خرید میوه ممکنه کمی رقابت برانگیز باشه. من یه متخصص تغذیه هستم و همیشه در مورد مواردی که در لیست خرید من هست سوالاتی پرسیده می شه. بخشی از کار من اینه که به مراجعین خود در خرید مواد غذایی کمک کنم تا یه رژیم غذایی سالم دارا باشن. در ادامه مواد غذایی رو معرفی می کنم که بهتره حتما در یخچال خود داشته باشین.

1.  اسفناج

این سبزی مغذی و دارای برگ سبز پر از ویتامینا، مواد معدنی و مواد مغذی و فیبر زیادیه – از جمله کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها که از بدن در مقابل آسیبای به وجود اومده به وسیله رادیکالای آزاد محافطت می کنن. فیبر با افزایش احساس سیری به تنظیم وزن کمک می کنه.
هم اینکه اسفناج یکی از غذاهای مربوط به خوشگلیه. اسفناج شامل مقدار زیادی ویتامین C هستش که واسه تولید کلاژن نیازه و هم اینکه ویتامین A که به جوونی پوست و تقویت موها کمک می کنه. علاوه بر این دو ویتامین لازم اسفناج دارای ویتامینا و مواد مغذی دیگه ایه :
•    ویتامین K که واسه داشتن استخوانای سالم و سلامت دستگاه گوارش لازمه
•    منیزیم که واسه واکنشای شیمیایی در بدن لازمه
•    شامل آهن غیر هِم non-heme  است
آهن غیر هِم آهنیه که وقتی که با غذاهای شامل ویتامین C ترکیب می شه، جذب اون خوب میشه. پس دفعه بعد که اسفناج پخته می خورید، بهتره کمی آب لیمو در اون بچکانید تا جذب آهن اون بهتر شه.

2.  آووکادو

همه چربیا مثل هم نیستن. آووکادو پر از چربیای غیر اشباع تکیه که به بهتر شدن سلامت مغز و قلب کمک می کنه. این چربیای به درد بخور همراه با فیبر بالایی که در آووکادو هست، به کاهش کلسترول بد خون LDL کمک کرده، سطح قند خون رو اثبات می کنه و به مدیریت وزن کمک می کنه.به خاطر وجود مقدار زیاد ویتامین K، C، E و A و شکلای جور واجور ویتامین های B و پتاسیم، در آووکادو خوردن این میوه به طور منظم به بهتر شدن سلامت پوست، کارکرد سیستم ایمنی و تعادل هورمونای تولید مثل کمک می کنه.
پیشنهاد می شه آووکادو رو در رژیم غذایی خود بذارین، مخصوصا اگه تلاش دارین تعادل هورمونی داشته باشین یا به دنبال بهبود تولید مثل هستین. آووکادو شامل چربی هاییه که واسه تولید هورمونای جنسی نیاز هستن؛ هم اینکه وجود اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و آمینواسیدهای لازم که بدن نمی تونه تولید کنه، باعث شده آووکادو منبع خوبی از پروتئین واسه داشتن عضلات قوی باشه.

3.  شیر بادام

بادام که منبع چربیای سالم، پروتئین و مواد مغذیه، اثرات زیادی روی سلامت پوست میذاره. بادام پر از منیزیم ضد استرس است که به شل شدن عضلات، آرامش سیستم عصبی و مراقبت از سلامت دستگاه گوارش کمک می کنه. خوردن بادام بدن رو تشویق می کنه تا از خود در مقابل رادیکالای آزاد مضر مراقبت کنه، رادیکالای آزاد باعث التهاب و مریضی می شن.
وقتی که تصمیم به درست کردن شیر بادام دارین، اول مغزهای بادام رو خیس کنین تا مواد مغذی اون در دسترس قرار گرفته و روند هضم اون راحت تر شه. اگه وقت درست کردن شیر بادام ندارین، می تونین بادام خام رو به طور کامل بخورین. بادام یه میان وعده به طور کامل مناسب غذایی حساب می شه.

4.  لیمو

من هر صبح روز خود رو با کمی آب گرم و آب لیمو شروع می کنم تا به دستگاه گوارش خود کمک کنم و هم اینکه روز خود رو با آنتی اکسیدان و وتامین C که پیشرفت دهنده سیستم ایمنیه، شروع کنم. هرچند لیمو شامل اسیدهای طبیعیه که به مراقبت از دستگاه گوارش کمک می کنه، اما محیط قلیایی هم بوجود میاره. وقتی که این اسیدها وارد روند هضم می شن، مانند یه عامل پاک کننده عمل میکنن و به خروج سموم از سیستم کمک می کنن. دیگه مواد مغذی موجود در لیمو عبارتند از :

  • ویتامینا (E و B)
  • مواد معدنی (منیزیم و پتاسیم)
  • آنتی اکسیدانا (بتاکاروتن)

خیلی از آنتی اکسیدانای موجود در لیمو در پوست زرد اون هستن، پس وقتی که آب لیمو رو به آب آشامیدنی خود اضافه می کنین، پوست لیمو رو هم استفاده کنین.

5.  شکلای جور واجور توتای طبیعی

همه توتا به درد بخور هستن، اما زغال اخته آبی یا بلوبری میوه مورد علاقه منه. زغال اخته آبی شامل مقدار کمی قنده و فیبر زیادی داره، هم اینکه این میوه مغذی پر از ویتامین A، C و E و دارای خواص ضد التهابیه. هم اینکه زغال اخته یکی از میوه هاییه که بیشترین اندازه آنتی اکسیدان رو در خود داره. واقعا یکی از دلیلای آبی بودن این میوه وجود آنتی اکسیدان موجود در اون هستش.
خیلی مهمه از نوع طبیعی این میوه استفاده کنین، چون که نوع غیر طبیعی اون شامل آفت کش هایی هستن که واسه سلامت ضرر دارن، مخصوصا اینکه این میوه با پوست خورده می شه.

6.    کلم کیل

این کلم شامل مواد مغذی و سم زداست. کلم کیل واسه پوست، چشما، سیستم ایمنی، استخوانا و بخشای دیگه بدن خوبه. این کلم شامل آمینو اسید، ویتامین A، C و K و هم اینکه مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و کلسیمه. این کلم رو هم می تونین به شکل خام یا پخته استفاده کنین.

7.  تخم مرغ محلی و طبیعی

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین حیوانیه. تنها یه تخم مرغ شامل 7 گرم پروتئین با کیفیت بالاست. هم اینکهک تخم مرغ کامل می تونه می تونه تموم آمینو اسیدهای لازم رو به بدن برسونه، شامل 5 گرم چربی سالم است و تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی در اون هست، از جمله آهن، کولین یا همون ویتامین B4، ویتامین B12 و ویتامین D.
یادتون باشه همیشه تخم مرغ رو کامل بخورین، زرده تخم مرغ مقوی ترین بخش تخم مرغه که بیشتر ویتامینا و مواد معدنی مربوط به تخم مرغ و هم اینکه 40 درصد پروتئین اون در زرده تخم مرغ هست.

جفت و جور و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

.

منبع : seemorgh.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *