تجربه رانندگی با ب ام و i8؛ پادشاه شکست خورده

شرکت بی ام و آلمان با معرفی دو مدل هیبرید و تموم الکتریکی خود یعنی i3 و i8 سری جدیدی از اجناس خود رو روونه بازار کرد تا بیشتر از قبل نشون بده که این شرکت یکی از عناصر مهم در تولید وسایل نقلیه در آینده میشه.

هرچند به دلیل قیمت بالاتر و کاربرد به نسبت خاص این دو محصول، تولید این دو خودرو کمتر از دیگر اجناس بی ام وه طوریکه فروش کلی بی ام و i8 از شروع عرضه تا سال ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۱۰ هزار دستگاه بوده.

اما دلیلی که بی ام و i8 رو واسه ما خاص می کنه. عرضه یهویی و دور از انتظار اون در کشور ما هستش که با حرف و حدیثای زیادی همراه بود. از اون جا که زیر ساخت مشخصی واسه خودروهای هیبریدی در کشور ما تعریف نشده و حتی نمایندگی این شرکت هم قصد عرضه این محصول در اون تاریخ رو نداشت، در تعداد زیادی بی ام و i8 روونه نمایشگاه های تهران شد و پس از حرف و حدیثای فراوون و دریافت پلاک ملی تماشاگر عرضه این خودرو با قیمتای نجومی نزدیک به ۲ میلیارد تومن بودیم که نشون دهنده نبود هیچ گونه قانون مشخصی چه در زمان ورود و چه در زمان عرضه و قیمت گذاری این خودرو بوده.

در هر صورت پای این خودرو به خیابونا باز می شه و در فرصتی که دست داد به بررسی اون پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشین تا براتون از تجربه سواری با خودرویی که پیش نمایشی از آینده رو به ما نشون میده بگیم.

از معرفی اون بیشتر از ۴  سال میگذره

در اینجور روزهایی در سال ۲۰۱۳ میلادی در نمایشگاه فرانکفورت آلمان i8 به صورت رسمی  رونمایی شد. هرچند قبل از اون بی ام و کانسپتایی رو از این خودرو به نمایش گذاشته بود، اما تا دیدن محصول پایانی، طرفداران باید تا نمایشگاه فرانکفورت صبر می کردن.

این خودرو فقط در سایت تولیدی این شرکت در لایپزیک آلمان تولید می شه و با طول کلی ۴٫۶۸۹ mm و عرض ۱٫۹۴۲ mm و ارتفاع ۱٫۲۹۸  mm تنها محصول شرکت بی ام و با ظاهری مثل یه خودروی سوپراسپرت موتور وسطه. وزن این خودرو هم به ۱۵۳۹ کیلوگرم می رسه و تقسیم وزن اون به صورت ۵۰/۵۰ه. i8 در کلاس اجناس کوپه ۲+۲ قرار میگیره که فضا واسه ۴ سرنشین رو عرضه کرده.

طراحی شجاعانه و استثنائی

بی ام و با ساخت این محصول خطر بسیار زیادی رو واسه خود خرید و از اون جا که اینجور ریسکایی نیاز به تصمیمات شجاعانه داره، طراحی این محصول هم به شکلی صورت پذیرفته تا مثل هیچ خودروی دیگه نباشه و در کنار خودروهای معمولی مثل یه فضا پیما جلوه کنه.

در نمای جلو، جلو پنجره تو پر کلیوی شکل بی ام و با طراحی کشیده خود نمایی می کنه که در وسط اونا هم دوربین دید جلو قرار گرفته. چراغا هم هرچند به جلو پنجره نچسبیده ان اما قرار گرفتن اونا تو یه پنل کلی این حس رو به بیننده تداعی می کنه. به کار گیری چراغ LED و دی لایت و طراحی تهاجمی سپر جلو، کمتر نقصی رو میشه به این بخش وارد کرد. کاپوت خودرو هم در مرکز خود تماشاگر خروجی هوا هستش که به خاطر خنک کاری و بهبود جریان هوا روی بدنه تعبیه شده و بیشتر به مسائل فنی برمیگرده.

طراحی پنلای بغل دستی و درب بدنه به نسبت ساده به نظر می رسن اما با باز شدن دربا به صورت پروانه ای، شما رو حیرت زده می کنن. طوریکه ابهت اونو به رخ بیننده میکشن. ستونای باریک جلو که با شیب به نسبت نرم سقف به سمت ستونای C کشیده شدن و یه فضای خالی واسه گذر جریان هوا بین چراغای LED عقب و بخش انتهایی ستونC به وجود آورده.

این مسئله در بخش زیرین و قبل از چرخای عقبی هم مشاهده می شه تا جریان هوا رو بهبود بخشن. با همه اوصاف بی ام و تونسته به ضریب درگ ۰٫۲۶ cd برسه تا جای ممکن مصرف انرژی رو کم کنه. اما نکته خاصی که در بخش عقبی جلب توجه می کنه طراحی سپر عقبه که نمای کلی اون یاد آور طراحی عقب پورشه ۹۱۱ا هستش و از اون جا که طرح کلی این قسمت بزرگی سنخیتی با بقیه بخشا و المانا نداره، از قصد بودن این مسئله رو شدید شدن می کنه. این بخش به کمک المانا با رنگ متفاوت به نسبت بدنه جدا شده و حکم چراغ دنده عقب رو بازی می کنه.

چرخای ۲۰ اینچی با پهنای کم ۲۱۵ در جلو و ۲۴۵ در عقب و فاق کوتاه هم به بهتر شدن وضعیت آیرودینامیکی خودرو کمک می کنن.

با باز کردن درب بدنه اولین نکته قابل توجه به کار گیری قطعات فیبرکربنیه. بی ام و اتاقک این خودرو رو به کلی از فیبرکربن پلاستیکی که با نام CFRP شناخته می شه، ساخته. این قطعات به دلیل قیمت پایین تر تولید، توانایی استفاده گسترده تری رو به بی ام و میده. شاسی خودرو هم تموم آلومینیومیه.

در هر صورت واسه ورد به اتاق در بار اول شک نداشته باشین دچار مشکل میشین. چون فاصله بین صندلی و درب خودرو زیاده. زبون طراحی داخلی بی ام و i8 هم تا جای ممکن آینده نگرانه انگار هرچند بازم میشه رگهایی از طراحی دیگه اجناس بی ام و رو در اون دید اما در جزئیات تفاوتای بسیاری هست.

بی ام و حتی طراحی جوی استیک دنده رو به نسبت دیگه اجناس این شرکت متفاوت طراحی کرده و طرح کلی فرمون، کنسول وسط و خروجی سیستم تهویه مطبوع رو هم باید اضافه کرد. صفحه نمایش Lcd پشت آمپری ۸٫۸ اینچی با در نظر گرفتن مود رانندگی تغییر رنگ میده. صفحه نمایش ۱۰٫۲۵ اینچی هم سیستم iDrive رو به نمایش میذاره. فضای کابین واسه دو سرنشین جلو کافی به نظر می رسه و فضای سر بسیار زیادی هست، اما در هر صورت صندلیای عقب خیلی مناسب افراد بزرگسال نیستن و بیشتر جنبه استفاده در شرایط اضطراری رو دارن.

وضعیت کیفیت کلی کابین رو هم نمیشه در حد یه خودروی ۱۴۰ هزار دلاری به حساب آورد. هرچند بی ام و با به کار گیری قطعات تا حد ممکن سبک سازی شده با توانایی بازیافت رو در داخل اتاق استفاده کرده که خود می تونه دلیلی بر این حس به کار گیری قطعات ارزون قیمت باشه.

سطح امکانات بالا واسه یه خودروی اسپرت

بی ام و تلاش کرده تا جای ممکن در بخش امکانات رفاهی و سرگرمی تعادلی مناسب رو برقرار کنه و با عرضه فن آوریای هوشمند مثل I remote  خودرو رو به تلفن هوشمند شما وصل کنه.

هرچند ریموت i8 رو باید به تنهایی یه گجت جذاب به حساب آورد که در نسل جدید بی ام و سری ۷ به تکامل کامل رسیده. از امکانات بی ام و i8 میشه به موارد کلی زیر اشاره کرد. سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، صندلیای تموم برقی، هدآپ دیسپلی،کروز کنترل هوشمند، دوربین دید جلو و عقب، کامپیوتر مسافرتی، سیستم صوتی با ۱۱ اسپیکر، ایربگ دوگانه جلو،ایربگ سر،ایربگ جانبی و…

قوای محرکه هوشمندانه بی ام و i8

شاید یکی از مهم ترین دلایلی که این مدل رو از دیگر خودروها جدا می سازه، قوای محرکه استثنائی اون باشه. به کار گیری یه موتور ۳ سیلندر اونم به حجم تنها ۱٫۵ لیتر در نگاه اول مسخره به نظر می رسه و اگه اونو با سوپراسپرتا با موتورهای حجیم و تعداد سیلندر بالا مقایسه کنیم، همینطوره. اما بی ام و با به کار گیری موتور با کد B38 همه قوانین بازی رو عوض کرده. این موتور با به کار گیری یه توربوشارژر دو بخشی با بوست ۲۲ psi، توانایی تولید ۲۲۸ اسب بخار قدرت در بیشترین حد دور ۵۸۰۰ و بیشترین حد گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر در دور ۳۷۰۰ رو دارا هستش. واسه مقایسه میشه این موتور رو با موتور بی ام وای ۵۲۸ و ۳۲۰ نسل جدید مقایسه کرد که در عمل چیزی از اونا کم نداره.

با نسبت تراکم ۱۱ به ۱ و به کار گیری سیستم تزریق مستقیم سوخت و تایمینگ متغیر سوپاپا موسوم به dual-vanos یکی از فن آور ترین موتورهای بنزین سوز هستش. بی ام و واسه این موتور یه ژنراتور برقی رو هم قرار داده که به یه جعبه دنده ۶ سرعته ساخت شرکت آیسین ژاپن کوپل می شن. محل قرار گرفتن این موتور در وسط  شاسیه و همه این قدرت رو به چرخای عقبی منتقل می کنه. هم اینکه بی ام و واسه این موتور یه باک به ظرفیت ۴۲ لیتر رو قرار داده. اما تغییر دهنده بازی موتوریه که روی محور جلو قرار گرفته و i8 رو تبدیل به یه خودروی هیبرید می کنه. این موتور الکتریکی با توانایی تولید قدرتی برابر ۱۲۸ اسب بخار و ۲۴۹ نیوتن متر گشتاور از باتریای به ظرفیت ۷٫۱ kwh لیتیوم یونی تغذیه می شه که توانایی شارژ جدا از هم با اتصال به برق شهری رو دارن واسه این موتور هم بی ام و یه جعبه دنده خودکار ۲ سرعته رو در نظر گرفته که به صورت کامپیوتری کنترل می شن. در کل قدرت به ۳۵۶ اسب بخار و کل گشتاور هم به رقم بالای ۵۷۰ نیوتن متر می رسه.

سیستم تعلیق جلو از نوع مولتی لینک و در عقب از نوع ۵ اتصالهه و از این نظر i8 مجهز به یه سیستم تعلیق کامله. در حالت تموم الکتریکی وشارژ بودن باتریا، برد باتریا در حدود ۳۵ کیلومتره. با در نظر گرفتن ظرفیت بسیار پایین تر باتریای این خودرو به سنبت رقبای تموم الکتریکی مثل تسلا نمیشه انتظار برد بیشتری رو داشت. طبق ادعای شرکت این خودرو در عرض ۴٫۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر می رسه.

تجربه رانندگی با بی ام و i8

تقریبا چیزی به اسم دکمه استارت موتور وجود نداره و با فشردن دکمه استارت، بدون هرگونه صدایی می تونین حرکت رو شروع کنین. با قرار گرفتن در صندلی راننده و ارتفاع به نسبت پایین اون بیشتر از هر خودروی دیگری نزدیک به زمین هستین. دید رو به بیرون هم به نسبت مناسب آزمایش می شه.

هرچند دید عقب تعریفی نداره و مجبور به کمک گرفتن از دوربین عقب هستین. در زیر دکمه استارت/استاپ،  دکمه eDrive قرار داره که با فشردن اون خودرو فقط از قوای محرکه الکتریکی استفاده می کنه.

بی ام و ۳ حالت کلی رانندگی رو واسه i8 در نظر گرفته. comfort، Eco pro و sport حالتای قابل انتخابه که بسته به سبک رانندگی می تونین اونو تغییر بدین. تجربه رانندگی با i8 رو باید متفاوت با هر خودروی دیگری دونست. هرچند از نظر سواری بدون تولید هرگونه صدا میشه اونو با خودرویی مثل تویوتا پریوس به حساب آورد. اما به محض فشردن پدال گاز موتور بنزینی مثل یه ستاره عجیب وارد عمل می شه و به کمک شتاب اولیه موتور برقی، تماشاگر یه شتاب گیری طوفانی هستین.

هرچند هیچوقت نمیشه انتظار شتاب گیری خودرویی مثل تسلا مدل S رو از i8 داشت، اما بی ام و به کمک وزن بسیار پایین تر در حدود ۷۰۰ کیلوگرم و هنر شرکت بی ام و در ساخت خودروهای با هندلینگ بالا، تسلا رو در جاده های پر پیچ و خم با چالشی اساسی رو به رو می کنه.

هم اینکه شیفترای پشت فرمون به شما اجازه میده تا آخر لذت رانندگی در حالت دستی رو با بی ام و i8 ببرین. در حالت اسپرت پس از فشار پدال گاز صدای اگزوز به صورت تصنعی از راه اسپیکرها در داخل اتاق پخش می شه تا حس هیجان بیشتری به شما تزریق کنه. هرچند به شخصه طرفدار این قضیه نیستم و صدای عادی موتور ۳ سیلندر که اتفاقا صدای تند و تیز و خوبی برخلاف ظاهرش تولید می کنه رو خوشم میاد.

از نظر دینامیک رانندگی i8 به دلیل به کار گیری لاستیکای باریک و نبود چسبندگی بالا نمی تونه مثل یه خودروی اسپرت واقعی مثل پورشه ۹۱۱ باشه. مصرف سوخت خودرو هم در خارج از ایران در حدود ۴٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر آزمایش شده که به دلیل کیفیت پایین تر بنزین در ایران رقم ۶ لیتر رو رد می کنه. کیفیت سواری با در نظر گرفتن تعلیق پیشرفته خودرو مناسب آزمایش می شه اما انتظار نرمی زیادتر از اندازه رو از اون نداشته باشین، در بین گذر از دست اندازه ها هم کوبش احساس می شه. واسه شارژ باتریا هم به وقتی بیشتر از ۷ ساعت نیازه که یکی از دلایل اون افت آمپراژ برق شهری ایرانه.

بی ام و i8 رو نه میشه یه خودروی اسپرت واقعی به حساب آورد و نه میشه از اون انتظار یه خودروی فوق هوشمند مثل اجناس تسلا رو داشت. در واقع بی ام و با عرضه این خودرو تلاش کرده تا ترکیبی از توانایی خودروهای جور واجور رو تو یه محصول با ظاهر اسپرت و خاص ارائه کنه، تا از اون چه که در آینده صنعت خودروسازی به وقوع خواهد ملحق شد رو به نمایش بزاره. مثل تلفنای هوشمند که امکانات زیادی رو تو یه عنصر واحد به مخاطب عرضه می کنن.

اجناس میلیون دلاری مثل فراری لفراری و مک لارن P1 و حتی پورشه ۹۱۸ نیزاز قوای محرکه هیبریدی مثل i8 استفاده میکردن، اما تولید بسیار محدود اونا از اون جا که در رده ابرخودروها به حساب میان باعث می شه بی ام و i8 رو به واقع یه نسخه با قیمت بسیار کمتر و کاربردی تر این ابر خودروا دونست.

خودرویی بدون گارانتی با آینده ای نامعلوم

الان بی ام و i8 در نمایشگاه های تهران در حدود ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومن قیمت گذاری شده و از بازار خیلی پر رونقی هم بهره نمی بره و افت قیمتی چند صد میلیونی رو نسبت به زمان عرضه اولیه این خودرو نشون میده.

هم اینکه کاربردی بودن i8 در خیابونای ایران هم با چالشایی همراه س، مثلا به دلیل ارتفاع خیلی کم خودرو، امکان گذر از روی سرعت گیرهای غیر استاندارد واسه i8 وجود نداره و مالکین علاقه مند به سفر، بعضی وقتا ناچار به به کار گیری خودرو بر واسه انتقال ب ام و جذاب خود به مناطق شمالی هستن.

پس می تونین تصور کنین که تجربه بالاترین درجه لذت رانندگی در جاده های کوهستانی واسه مالکین این ب ام و گرون، دست یافتنی نیس و اینجور خودرویی در جاده های غیر استاندارد کشورمون بیشتر از اینکه لذت بخش باشه، دردسر ساز ظاهر می شه.

از اون جا که این خودرو به وسیله نمایندگی بی ام و در ایران پوشش داده نمی شه و خدمات زیادی هم واسه اون وجود نداره شک نداشته باشین صاحبان خود رو پس از برخورد با یه مشکل کوچیک به دردسر میندازه.

این خودرو به دلیل این که از سیستمای پیشرفته و پیچیده ای در بخش فنی سود می بره، نیازمند خدمات خاص ایه طوریکه در کشورای دارای نمایندگی رسمی هم با مشکلاتی همراه بوده که باعث شده تا همه نمایندگیای این شرکت صلاحیت سرویس دهی به این خودرو رو نداشته باشن و نمایندگیای مخصوصی که دوره های لازم رو گذرونده ان تنها قادر به سرویس دهی هستن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *