۱۳ خوراکی مفید برای سرحال شدن

اگه حسابی اعصاب تون به هم ریخته، موز بخورین

وقتی که دیدید دکمه های لباس تون درست بسته نمی شن، برید سراغ موز. تحقیقات نشون داده یه موز متوسط ۱۰۵ کالری و فقط ۱۴ گرم قند داره. همین مقدار شما رو سیر کرده و قند خون رو به شکل ملایمی بالا می برد. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین همین موز ۳۰ درصد ویتامین B6 لازم روزانه رو تامین می کنه. این ویتامین باعث می شه مقدار سروتونین تولید شده مغز کمی زیاد شده و توان مقابله با شرایط سخت و اضطراب ها رو در شما افزایش می دهد.

اگه می خواهید کلیه تون سنگ نسازد، زرد آلود بخورین

هشت عدد زرد آلوی خشک شامل ۲ گرم فیبر و فقط ۳ میلی گرم سدیم و ۳۲۵ میلی گرم پتاسیمه که همه این ها کمک می کنن مواد معدنی در ادرار تجمع پیدا نکرده و از تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم جلوگیری شه. این سنگ ها شایع ترین نوع سنگ های کلیوی هستن. واسه در امان موندن از سنگ کلیه به خصوص اگه سابقه اش رو دارین بقیه میان وعده ها رو خط بزنین و برگه زردآلو بخورین.

اگه فشار خون تون بالاست، کشمش بخورین

۶۰ عدد کشمش تقریبا می شه یه مشت پر که شامل یه گرم فیبر و ۲۱۲ میلی گرم پتاسیمه که هر دو واسه کنترل فشار خون بالا به شکل یه رژیم غذایی پیشنهاد می شن. تحقیقات زیادی نشون داده که پلی فنل های موجود در مواد غذایی جدا از خونواده انگور مثل همین کشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی عروقی تاثیر زیادی دارن که کاهش فشار خون از اون جمله س.

اگه از سر و صدای معده رنج می برید، ماست بخورین

یه فنجون و نیم ماست طبیعی (کم چرب/پروبیوتیک) غذا رو به شکل موثری از دستگاه گوارش عبور می دهد. از طرف دیگه ماست های پروبیونیک توانایی هضم غذا به خاص لبنیات و حبوبات رو در روده ها بهبود می بخشن. همون طور که می دونین این غذاها عامل ایجاد گاز در دستگاه گوارشی هستن و در نتیجه با خوردن ماست از این مزاحمت دور می مونید.

اگه زیادتر از اندازه سرفه می کنین، عسل بخورین

در مطالعه ای که بوسیله محققان آمریکایی انجام گرفته، مشخص شده ۲ قاشق چای خوری عسل قهوه ای و غلیظ بسیار موثرتر از داروهای بدون نسخه ضد سرفه، شدت و دفعات سرفه های شدید رو در کودکان کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در عسل و عوامل ضد میکروبی موجود در اون التهاب بافت های گلو رو کاهش داده و مریض رو آروم می کنه. البته به شرطی که عسل واقعا طبیعی باشه!

اگه همیشه احساس خستگی می کنین، فلفل دلمه ای قرمز بخورین

فلفل دلمه ای قرمز غنی از ویتامین C هستش. تحقیقات نشون داده، ویتامین C بهترین ماده واسه مقابله با استرس هاییه که به واسطه رادیکال های آزاد ایجاد می شن. از طرف دیگه ویتامین C در عین برطرف کردن خستگی، نقشی اساسی در سوخت و ساز آهن برعهده داره که به بدن کمک می کنه اکسیژن بیشتری وارد جریان خون شه. کمبود اکسیژن یکی از اصلی ترین دلایل خستگی و ضعف بدنیه.

اگه می ترسید سرطان معده بگیرین، کلم بخورین

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۲ در دانشگاه جانز هاپکینز انجام شده نشون داده، یه ترکیب بسیار قوی موجود در کلم به نام سولفورافان، هلیکو باکتر پیلوری(باکتری عامل زخم معده و روده) رو قبل از ورود به دستگاه گوارش تحت تاثیر خود قرار می دهد و از کار می اندازد و حتی شاید در پیشگیری از ایجاد سرطان های دستگاه گوارش هم اثر داشته باشه. یه فنجون پر از کلم ۳۴ کالری داره و ۳ گرم فیبر و ۷۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C رو تامین می کنه.

اگه مشکل سخت دارین، انجیر بخورین

۴ عدد انجیر خشک ۳ گرم فیبر داره که باعث تنظیم حرکات روده بزرگ و دفع بهتر می شه. خوردن این میوه باعث پیشگیری از برگشت دوباره هموروئید می شه. هم اینکه این مقدار انجیر ۵ درصد پتاسیم و ۱۰ درصد منگنز لازم روزانه رو تامین می کنه.

اگه دارای مشکلات شکمی هستین، ریحان بخورین

تحقیقات نشون داده، ماده شیمیایی اوژنول موجود در ریحان باعث از بین رفتن و پیشگیری دل درد، حالت تهوع، کرامپ های شکمی یا اسهال می شه. دلیل این موضوع از بین رفتن بعضی از باکتری ها از جمله سالمونلا و لیستریا بوسیله اوژنوله. اوژنول یه ماده ضد اسپاسمه که می تونه باعث بهتر شدن کرامپ های شکمی شه. هر طور که دوست دارین ریحان رو بخورین.

اگه دچار کم خوابی هستین، گوشت بوقلمون بخورین

حدود ۸۵ گرم گوشت بوقلمون تقریبا شامل کل تریپتوفان لازم روزانه بدنه. اسید آمینه تریپتوفان ماده ای لازمه که باعث تولید سروتونین و ملاتونین می شه که هر دوی این ها باعث تنظیم خواب می شن. تحقیقات نشون داده آدمایی که از بی خوابی یا کم خوابی رنج می برند دچار کمبود تریپتوفان هستن.

اگه می خواهید از مریضی دور شید، ماهی تن بخورین

۸۵ گرم از ماهی تن کنسرو شده شامل حدود ۸۰۰ میلی گرم امگا۳ه. محققان فکر می کنند، امگا۳ باعث رفع مریضی روحی و پیشگیری از اضطراب و بالارفتن روحیه می شه. اسیدهای چرب موجود در ماهی، بوسیله کارشناسان تغذیه با عنوان درمانی موثر واسه افسردگی توصیف شده. خوردن ماهی تن با مقدار کمی نون تاثیر بهتری داره چون کربوهیدرات موجود در نون، سروتونین خون رو زیاد کرده و باعث بهتر شدن روحیه و دور شدن احساس مریضی می شه.

اگه همیشه از حالت تهوع رنج می برید، چای زنجبیلی بخورین

تحقیقات زیادی نشون داده، یه چهارم قاشق چای خوری پودر زنجبیل، نصف قاشق چای خوری ریشه خرد شده زنجبیل یا یه فنجون چای زنجبیل باعث کاهش حالت تهوع به وجود اومده بوسیله مریضی حرکت و حالت تهوع سفر و بارداری می شه. محققان هنوز به درستی نمی دانند چه ماده ای در زنجبیل باعث سرکوب حالت تهوع می شه اما به هرحال این ماده بی خطر بوده و بدون مشکلات جانبی عادی داروهای ضد تهوعه.

اگه دچار سوزش معده هستین، چای بابونه بخورین

چای بابونه باعث بهتر شدن التهاب، اسپاسم و گاز دستگاه گوارش می شه. ۲ قاشق چای خوری بابونه رو به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش دم کنین و کمی که خنک شد بخورین. واسه برطرف شدن این مشکل لازمه چند بار در روز چای بابونه بخورین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بازنشر سیمرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *