7 ضرر استفاده زیاد از موبایل هوشمند برای سلامتی

  • by
7 ضرر استفاده زیاد از موبایل هوشمند واسه سلامتی

اسمارت فونا یا تلفنای هوشمند! مدتیه که نامشون بر سر زبانا افتاده که با یه لمس ساده، ما رو وارد دنیایی می کنه که دل کندن از اون سخته. مطمئنا شمام امروزه در مهمانیا و دور همیا تماشاگر هستین که همه سر به زیر شدن و هرکی در دنیای تلفن هوشمند خود غرق شده. بدیش اینه خیلی از ما به اندازه ای به این تلفنا وابسته شده ایم که حتما باید آخرین مسیج رسیده از شکلای جور واجور گروه های شبکه های اجتماعی یا ایمیل و پیام کوتاه ها رو در همون لحظه بخونیم.

درسته که ظهور اینجور ابزارهایی جزو اقتضائات دنیای مدرنه و درست که تلفن هوشمند فاصله ها رو کم و معنی مرزهای جغرافیایی رو از بین برده، اما در کنار اون مشکلاتی رو هم تحمیل کرده. برده دستگاه های پیشرفته و الکترونیکی شدن می تونه باعث گسترش رفتارای ضداجتماعی و افزایش خطر دچار شدن به بعضی مشکلات و بیماریا می شه.

فشار زیاد روی چشم

با وجود اینکه چشم دوختن به صفحه گوشی موبایل یا تبلت نمی تونه منتهی به آسیبای چشمی دائمی شه، اما چشما رو خسته و حساس می کنه. در واقع نگاه کردن دراز مدت به صفحه موبایل می تونه باعث خشکی چشم ها و حتی تاری دید شه.

به کار گیری تلفن هوشمند در تختخواب و نور به وجود اومده به وسیله اون باعث می شه که ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن دچار مشکل شه. در نتیجه به سختی به خواب میریم و وقتی که از خواب بیدار میشیم، بدن شارژ و با انرژی نیس

پیشنهاد می کنیم قانون «20-20-20» همیشه تو ذهن تون بمونه، یعنی اگه مجبورین به مدت 20 دقیقه به صفحه تبلت، رایانه یا اسمارت فون چشم بدوزید، باید به مدت 20 ثانیه به چشما استراحت بدین و به چیز دیگری در فاصله 20 قدمی تون (فاصله شش متری) نگاه کنین.

هم اینکه لازمه که موبایل رو با فاصله مناسبی از چشما و هم سطح اونا نگه دارین.

کاهش کیفیت خواب

مشکل دیگری که ظهور تلفنای هوشمند به هممون تحمیل کرده، مشکل بیخوابیه. چون بیشتر ما در زمان استراحت و خواب هم موبایل رو کنار نمی ذاریم و نمی خوابیم.

معتادین به شبکه های اجتماعی و هم اینکه آدمایی که اعتیاد کاری دارن به سختی از موبایل یا تبلت شون جدا می شن، چون ترس از دست دادن پیام دوستان و یا ایمیلای کاری لحظه ای اونا رو رها نمی کنه. این دلهره و اضطراب خواب رو حرام می کنه.

علاوه بر این نور به وجود اومده به وسیله تلفنای هوشمند باعث می شن که ترشح ملاتونین (هورمون طبیعی خواب) در بدن دچار مشکل شه. در نتیجه به سختی به خواب میریم و وقتی که از خواب بیدار میشیم، بدن شارژ و با انرژی نیس.

خطر تصادف

حتما شمام خیلیا رو دیدین که پشت فرمون و در بین رانندگی هم مسیج میدن. بدیش اینه این افراد نه فقط با زندگی خود، بلکه با جون افراد دیگه هم بازی می کنن.

البته مشکل تصادفات رانندگی فقط مخصوص وقتی نیس که چشم تون به جاده نباشه. به نظر کارشناسان وقتی که با تلفن هم صحبت می کنین و به صدای کس دیگه ای گوش می دید، تمرکز ذهن تون به اندازه 37 درصد کمتر می شه.

البته حواستون باشه که این اتفاقات وقتی که در حال پیاده روی و پیام زدن هستین، هم محتمله. خیلی از افراد در بین عبور از خیابون هم مبادرت به خوندن پیامای رسیده و یا فرستادن پیام می کنن که خطر جانی واسه فرد داره.

سندرم گردن پیامکی

نام این سندرم تازگیا بر سر زبانا افتاده. سندرم گردن پیامکی نتیجه فشار زیاد وارده به ستون فقرات است که به دلیل پایین انداختن سر واسه خوندن آخرین پستا و پیاما ایجاد می شه.

: 7 ضرر استفاده زیاد از موبایل هوشمند واسه سلامتی

در مقاله ای که تازگیا در واشینگتون پست به چاپ رسیده، اومده که وزن سر ما وقتی که در وضعیت افقی قرار داره حدود 5.5 کیلوگرمه، اما وقتی که گردن با زاویه 60 درجه خم می شه این اندازه به بیشتر از 27 کیلوگرم می رسه.

در نتیجه گردن و ستون فقرات مجبور می شه وزن زیادی رو تحمل کنه، اما مشکل اینجاس که شما شاید اونقدر غرق دنیای مجازی میشین که هیچ فشاری رو احساس نمی کنین. بدیش اینه کم کم این وضعیت باعث تخریب مهرهای گردن شده و حتی نیاز به عمل جراحی پیدا می کنه.

اگه درک درستی از وزن 27 کیلوگرمی روی گردن و ستون فقرات تون ندارین، تصور کنین که تموم روز یه کودک هشت ساله رو قلمدوش کرده و روی شونِه هاتون به این سو و اون سو ببرین.

چاقی

باحال اینجاس که وقتی چیزی رو عامل چاقی معرفی می کنیم، افراد زیادی دور اونو خط میکشن (مخصوصا خانوما). اما این اتفاق در مورد تلفنای هوشمند نمی افته، یعنی تقریبا کسی حاضر نیس از اسمارت فون عزیزش جدا شه.

اما بدونین و بدونین یافته های پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشون میده آدمایی که مدت زمان طولانی با تلفن خود مشغول هستن، فعالیت بدنی کمتری دارن و از نظر جسمی سرحال و به اصطلاح «روی فرم» نیستن.

البته بعضی افراد هم واسه کاهش عذاب وجدان خود روی «تردمیل» می دوند و در حال دویدن مسیجای خود رو رد و بدل می کنه. باید بدونین که این کار باعث کاهش تمرکز شده و از شدت فعالیت تون کم می کنه. علاوه بر این باعث می شه که فرم و وضعیت قرار گرفتن بدن تون نادرست باشه و نتونین به درستی روی عضلاتتون کار کنین.

سندرم text claw

اگه جزء آدمایی باشین که زیاد تایپ می کنن، شاید با سندرم کانال کارپال، همون مریضی دردناک به وجود اومده به وسیله فشرده شدن عصب به دلیل فشار زیاد به دستا و انگشتان آشنا هستین. علاوه بر این، مشکل خاص دیگری هم هست که هنوز به طور پزشکی و علمی به اثبات نرسیده.

این مشکل مربوط به استفاده زیاد از اسمارت فونا هستش که به «text claw» معروفه، چون وقتی که متنی رو تایپ می کنین انگشت شست وارد عمل می شن. زیاده روی در این کار باعث می شه که فشار زیادی به مشت و ساق دست وارد شه و درد در مچ و انگشتان و ساق دست ایجاد شه.

حرف آخر..

تلفنای هوشمند و شبکه های اجتماعی نقش فوق العاده ای در کاهش فاصله بین آدمایی که در کشورها یا شهرهای دیگه زندگی می کنن، داره. علاوه بر این نمیشه نقش این وسایل پیشرفته رو در ساده و آسون کردن زندگی مدرن ندیده گرفت. اما یادتون باشه زیاده روی در هر کاری بلای جانتون می شه.

این روزا که آلودگی هوا و سموم شیمیایی و میوه و سبزیجات گلخانه ای و هزار عامل خطرناک دیگه سلامتی رو تهدید می کنه، بهتره خودمون به اینجور مشکلاتی دامن نزنیم. روابط رو در دنیای واقعی دریابید و به جای مسیج زدن و تایپ، با دوستان و آشنایان تون قرار ملاقات بذارین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *